{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.373 visninger | Oprettet:

Kramper og kan ikke gå {{forumTopicSubject}}

Kira min chihuahua har haft indtil nu 4 gange anfald i løbet de sidste 14 dage. Første gang sad hun hos mig ved min pc, jeg synes ikke hun sad godt, og ville lige vende hende i en bedre stilling, jeg prøvede at dreje hende den ene vej, men hun blev forvirret og drejede bagenden den modsatte vej.
Hun blev helt stiv og jeg tænkte, hvad søren laver hun, jeg satte hende på gulvet, men det var ikke godt, hun prøvede at gå, men bagpartiet kunne hun slet ikke styre. Gud tænkte jeg, jeg har givet hende en diskus, eller vrid i ryggen. Hun beklagede sig overhovedet ikke, men hun var helt stiv i blikket og kroppen, min kæreste kom lige ind af døren, jeg stod med Kira og sagde at vi skulle en tur til vagtlægen med hende.
Jeg ville lige fortælle min kæreste hvad der var sket og han kikkede på hende og sagde at hun så da helt normal ud, hva, sagde jeg og satte hende på gulvet. Hun gik fint ud i gangen og ventede på sin kiks, som hun altid får når nogen kommer hjem.

Jeg mærkede på hende, men der var intet ømt, hun gik fint og glad tur, intet kunne jeg bemærke. Droppede turen til vagtlægen.

Bestilte dog en tid ved min egen dyrlæge, bare lige for at få hende tjekket. fra jeg ringede til dyrlægen, til jeg skulle komme gik der 8 dage, jeg havde en fuld kalender og Kira var frisk som vanlig, så jeg kunne ikke se det akutte.

Men i løbet af disse 8 dage, fik hun 2 anfald mere, hun lå den ene gang bare stille, og pluselig rejser hun sig og kan ikke styre motorikken i bagenden, det ene øre strittede det andet lå, og tårene løber, gud hvor blev jeg bange, og hun er helt stiv når det sker. Det vare omkring, ja det er svært at sige, det føles længe, men vi snakker nok om 5 min.

Jeg har været ved dyrlæge, som jeg forklarede det så godt jeg kunne, hun mærkede på hende, og jeg fortalte at når anfaldet er ovre, eller hvad det nu er, så er hun måske lidt træt, men hurtigt sig selv igen, og det virker overhovedet ikke som om det gør ondt før, under elller efter.

Dyrlægen mener ikke det er en diskus, eller anden ryglidelse, men har en mistanke om det er en form for epilepsi, noget der sidder og trykker oppe i hovedet. Så jeg har fået en henvisning til århus dyrehospital til en CT scanning på mandag.

Jeg er ikke en pulret hundemor, men jeg vil godt indrømme at jeg blev rigtig bange da det skete både første og anden gang, jeg blev bekymret de andre gange, men vidste jo nok, at det ville gå over om lidt. ( er vokset op med en lab, der havde frygtelig meget epilepsi) .

Men at min lille Kira ikke er 100 % iorden er ikke godt, hun er min kæledække af dem alle, så det giver ekstra mange bekymringer lige nu.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kramper og kan ikke gå
  • #1   15. mar 2012 Krydser fingre for at I finder ud af hvad det er, og at det ikke er så slemt! Held og lykke med hende.

• #2   15. mar 2012 Ej hvor væmmeligt smiley
    Håber virkelig i finder ud af hvad det er, og det ikke er noget alvorligt!

• #3   15. mar 2012 Åhhhh Maria, det første jeg også tænkte var epillipsi:o( Det har min Caspar også, men slet ikke så slemt som din Kira lyder til at havde det...

Han har 7-9-13 ikke haft det siden Juli sidste år, måske et lille et i efteråret....

Puha det er så grimt og opleve, håber virkelig du får klarhed over hvad der er med hende så du ikke skal gå og bekymre dig.... Men heldigvis findes der godt medicin som kan gøre livet helt normalt og fint for dem:o)
    Og måske endda kan det være at de anfald ikke tiltager så det måske ikke kræver behandling(selvom jeg nu synes det lyder af noget med de anfald inden for kort tid)

Ønsker alt det bedste for dig og lille Kira... Kom endelig med en update...

X'ede fingre og poter herfra os:o)

• #4   15. mar 2012 Tak for jeres skriv, det er dejligt at kunne dele sine bekymringer med nogen.
    jeg er dog lidt usikker med det besøg på mandag.
    Da jeg ringede for at bestille tid, snakkede jeg med en vet. sygepl. studerende. Jeg fortalte kort hvad der var sket, og at jeg var blevet henvist af egen dyrlæge, fik en tid kl. 8:40 som den seneste den formiddag. jeg ville komme til at snakke med en dyrlæge, og derefter kunne jeg køre og jeg ville blive ringet op, når jeg kunne hente hende, det lyder jo også meget fint. MEN, jeg har jo en hund som stadig er utrolig angst for fremmede og kan ikke fordrage " lugten ved dyrlæge"

Så jeg måtte fortælle at jeg ikke ville køre fra kira før hun var i narkose, jeg kunne lige se for mig at de satte Kira i bur, og så at en fremmede mand skal have fat i hende.
    Jeg har brugt ca. 1½ år på at få en god tillidsfuld og glad hund, selv min dyrlæge kan komme til hende uden hun går i panik og bider.
    Så fik jeg afvide at man normalt ikke måtte komme med bagved, så sagde jeg at hun skulle notere hvad jeg havde sagt, for at dyrlægen viste mit ønske inden jeg kommer, dette skulle hun nok, men normal var det jo bare noget der skulle overståes, så måtte jeg jo lige fortælle at min hund ikke bare skulle overståes. jeg kan jo have misforstået hende, og det håber jeg da, jeg kan bare ikke lade være med at tænke på det, jeg kan lige se for mig, hvor bange hun ville være, og at hele mit arbejde ryger på gulvet.
    men jeg håber da, at den dyrlæge jeg kommer ind til, kan forstå. Ellers har jeg bestemt at jeg må sige nej tak til CT-scanning og køre hjem og håbe på det bedste.

• #5   16. mar 2012 Åh nej, sidder og får helt deja vu:(
    Min tidligere chihuahua fik meningitis og symptomerne kunne godt minde om det du beskriver.
    Der findes en menigitisform, som specielt rammer miniatureracer. Den er ikke så hyppig, og ikke alle dyrlæger kender til den. Det tog lang tid før min hunds diagnose blev stillet, hun blev set af hele 9 dyrlæger, kun den sidste vidste straks hvad hun fejlede.
    Jo tidligere diagnosen bliver stillet, og behandlingen iværksat, des bedre er prognosen. Så spørg dyrlægerne om de vil overveje om det kan være den sygdom. Behandlingen er medicin, binyrebarkhormoner. Sygdommen hedder granulomatøs meningoensephalomyelitis (GME), jeg har beskrevet min hunds forløb her: http://www.123hjemmeside.dk/chihuahua-toffi/7085127

MEN min hund havde ikke kramper, så måske er det en helt anden diagnose du får stillet, det håber jeg for dig. Men da ikke alle dyrlæger tænker på den form for meningitis, er det vigtigt at de bliver mindet om den, netop fordi det er meget vigtigt at behandlingen bliver startet så tidligt i forløbet som muligt.

• #6   16. mar 2012 Åh altså de dumme dyrlæger, næste gang skal du bare forlange at være tilstede indtil din hund er bedøvet, med argumentet at det er dig der betaler regningen. Så har du vel også bare lidt at skulle sige.
    Det er ufatteligt at man nogen steder slet ikke tænker på at det da kun er et plus for hunden at ejer er tilstede. Det er da ligesom med børn.

• #7   17. mar 2012 Vivian det er da værd at have i tankerne, hvis nu ikke de finder ud af noget med CT scanning, håber da også at dyrlægen husker på det adfærdsmæssige behov ved denne undersøgelse, hvad er det hele værd hvis vi finder årsagen til kramperne, men ødelægger hunden psykisk, groft sagt.

Jeg kommer med åben sind, og tager det derefter, men jeg går ikke på kompromi, jeg venter gerne i venteværelset til de får tid til at gå i gang, for selvfølgelig skal det planlægges, men så kan det meste vel også lade sig gøre.

Nu har jeg haft mine hunde i narkose en del gange, og jeg har da aldrig gået fra dem før de sov, og det bliver også sådan denne gang.

• #8   17. mar 2012 Sådan, Maria!:)

• #9   20. mar 2012 Opdatering.

Kira fik taget blodprøver, de var fine, blev CT scannet, ingen tumor i hjernen, fik udtaget rygmarvsvæske med tjek af meningitis, får først svar på det sidst på ugen, da de skulle sendes til Tyskland, men han mente risikoen var lille for hun er ikke påvirket i dagligdagen af at være dårlig. Så indtil vi får svar på prøven, skulle jeg gå ud fra at det er epilepsi.

Jeg skal til egen dyrlæge, for at planlægge videre forløb. Hans anbefaling lyder, hvis prøven på meningitis er negativ. At hvis der er epileptisk anfald ca. 1 gang ugentlig og de vare mere end 1½ min, så skal hun have medicin for det, morgen og aften, men hvis f.eks. det kun sker hver ½ år så skal man se tiden an, for det er ifølge ham, meget at give medicin 2x daglig for at undgå et anfald 2 gange om året. Men indtil nu har hun jo haft 4 anfald på ca. 1 mdr, så hun skal nok have medicin, hvilken medicin var han ikke inde på, men det ved min egen dyrlæge sikkert alt om.

Afleveringen gik faktisk rigtig godt. Kira klarede det super flot. Ingen panik, eller udfald mod dyrlægen. Dygtig dyrlæge. Han fik lov til at hilse på hende stille og rolig på undersøgelses bordet, vi fik snakket lidt, og jeg fik fortalt hvilke tanker jeg havde gjort mig,mht. aflevering.

Han var forstående, men kom så med en anden idé, for han var ikke klar til narkose lige nu, så Kira fik en sprøjte, så hun kom til at synes at verden var super dejlig. Selv da han stak hende, stod hun stille og rolig, hun var selvfølgelig ikke en logrende optimist, men tog det i stiv pote smiley

Sad i venteværelset med Kira på skødet, indtil sprøjten virkede, så kom en vet. sygepl. efter hende, hun fik et tilfreds grynt, og Kira virkede fuldstændig ligeglad.

Hentede hende igen kl. 16:00, hvor hun kom gående med dyrlægen i snor:) ganske stille og rolig, men heldigvis foretrak hun at komme hen til mig, istedet for at flytte ind hos dyrlægen.

Så nu er jeg en lidt mere lettet hundeejer, og en voldsom mere fattig en af slagsen.

• #10   20. mar 2012 Det lyder rigtigt godt altsammen. Jeg krydser fingre for at det "bare" er epilepsi, og helst en der ikke viser sig for ofte:)

• #11   20. mar 2012 Hvor er det bare "dejligt" at høre Maria:o) altså sådan forstået at der jo kan gives så god medicin mod epilipsi, som virker rigtig godt, så på den måde er det jo godt:o).....

Men kunne da være skønt hvis det gik lidt i sig selv igen og hun ikke fik anfald ret ofte..... Som sagt er det lang tid siden Caspar havde sidst, i starten var det lidt oftere(dog slet ikke så tit som Kira) Men nu er der da gået 8mdr siden sidste anfald...:o) 7-9-13.

Skriv endelig lidt om hendes forløb senere, hvis hun skal ha medicin osv, det er sikkert god viden for andre og jeg vil ihvertfald meget gerne høre om det.o)

• #12   20. mar 2012 Ja det er helt mærkeligt at man har lov til at være glad for epilipsi, men i betrakning af hvad det ellers kunne havde været er det vel egentlig ok.

Efter hun har været ved dyrlæge er hun begyndt at sige en lyd engang i mellem, en blanding af tør hoste, hakken i det, lidt som om der kan være lidt slim i halsen, tænkte på om det kan være fordi at hun evt. har været i narkose og fået anlagt intubering, om det kan havde genert halsen lidt?

• #13   20. mar 2012 Hehe, ja Maria, ikke at kimse af at Epilipsi jo da også er en grim sygdom, især når du siger hun jo har haft nogle anfal, man bliver sgu da skide bange:o( Men i forhold til en evt hjernetumor eller andre ting, er man da næsten glad for ordet epilipsi.... Det skal nok gå det hele, det er jeg sikker på, nu får hun noget medicin der kan hjælpe hende og så får hun det helt fint igen:o)

Jeg er sikker på det er fordi hun har været i narkose, min dyrlæge har ihvertfald sagt til mig flere gange de godt lige kan hoste lidt efter narkose pga det, men synes aldrig rigtig de har gjort det...

Men var selv i narkose for 14 dage siden, og uha jeg jeg havde slim i halsen og hoste nogle dage efter, så er sikker på det er derfor hun gør det:o) Helt harmløst, men ellers kan du da lige ringe og høre dem ad, hvis det ikke er væk snart...

• #14   22. mar 2012 Jeg tænke bare lige pluselig at hun var kommet hjem med kennelhoste, tror bare lige jeg så spøgelser alle vejne, men tror du har ret Fru Robbie, for hun er stoppet igen.

Dyrlægen har lige haft ringet, prøverne fra Tyskland er der kommet svar på, og det var ikke menigitis, så nu sender han alle svarene til min egen dyrlæge, for at komme igang med behandling af epilipsi.

• #15   22. mar 2012 Hvor lyder der hele bare "godt" Maria, er sikker på i får styr på det hele:o)

Men kom da gerne med løbende update:o)

• #16   22. mar 2012 God bedring med hende! Håber ikke at anfaldende bliver for hyppige. Stakkels lille vuf.

Kommentér på:
Kramper og kan ikke gå

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce