{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.659 visninger | Oprettet:

Collie - Tandsten og narkose {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Buddy har været til dyrlægen og få fornyet sin vaccine og rabiesvaccine.

Jeg gjorde dyrlægen opmærksom på, at han har haft dårlig ånde i ca. 1,5 uge nu, så tænderne skulle ses efter. Tænderne er flotte oppe forrest - men rigtig, rigtig dårlige inde bagved. Buddy var ikke meget for at lade os se på de bagerste, så godt vi var to...

Han er desværre tæt på en tandkødsbetændelse (der er noget irritation)og har en del tandsten, det er ret skidt, når han kun er knap 2 år smiley

Derfor skal han i narkose, når dyrlægen har tid og så skal tandsten og forhåbentligt ikke nogle tænder fjernes.

Dyrlægen siger, at siden jeg ikke bløder tørfoderet op og fodrer med rå okseribben 1 gang om ugen, så må det være fra tidligere (han er jo omplaceret) eller at han har brug for noget ekstra.

Er der nogen herinde, der har erfaring med "Listerine" i vandet til hunde eller tørfoder der er særlig egnet til tandsten?

Hvis man skulle overveje at barfe Buddy i denne forbindelse, hvad er erfaringerne med tandsten og barf? Hvad koster det egentlig at barfe en collie? Kan man barfe med kun en skuffe i fryseskabet til rådighed?

Er der ikke noget med at en collie er særlig udsat ved narkose? (altså i forhold til andre racer)

Lidt af en smøre I know - håber, I bærer over med mig smiley er lige kommet hjem fra dyrlægen og tankerne er ikke faldet helt på plads endnu.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Collie - Tandsten og narkose
  • #2   23. jun 2011 3 af mine korthårede har været i narkose og uden problemer.

• #3   23. jun 2011 Mine har været i narkose for at få taget HD-fotos, det gav ikke anledning til problemer.

• #5   24. jun 2011 Godt at høre at der er flere collier, der ikke har haft problemer med narkose.

BARF folkene har generelt gode erfaringer med BARF og tandsten. Der er dog enkelte hunde, hvor det ikke har haft den store effekt.

Han er ikke så nem at kigge de bagerste bisser på (der hvor problemet er), de forreste viser han gladeligt frem, men han er jo også udstillet.

Han får allerede rå ben 1 gang om ugen, men efter tandrensningen må jeg være obs og evt. prøve at skifte over til BARF. Marvben plejer at give ham dårlig mave - tror marven er lidt for fed.

Plague Off skal drysses over maden, er næsten sikker på, at han efterlader pulveret og sandsynligvis hovedparten af foderet. Han er lidt småtspisende og gider som regel kun spise op, hvis der skal arbejdes lidt for det i form af fodersøg i haven eller tørfoder i Bustercube. Så hvis det er, er det nok nemmere at komme noget i vandet.

Men tak for svar alle sammen smiley

• #6   24. jun 2011 Tina -

Hvad har du oplevet med okseribben?

• #8   24. jun 2011 Puha, det lyder godt nok ikke rart smiley

Jeg har altid brugt rå ben med kødstykker på og har heldigvis 7-9-13 aldrig oplevet noget.

• #9   25. jun 2011 Hej Sarah.

Jeg har barfet mine hunde i 4 år - og de har de hvideste, hvide tænder og ingen tandsten. Enkelte tænder er så lidt slidte - men det er ikke noget at snakke om. Jeg kan kun anbefale det. Dels slider benene tandstenene af - men kallunens enzymer bløder dem også op - så de nemt ryger af.

En ting er dårlig ånde og at det ikke er så pænt. Men man skal også være opmærksom på at de bakterier som lever i tandstenene, kan gå videre ned i kroppen og sætte sig på hjerteklapperne, og give problemer der. Jeg arbejder pt hos en dyrlæge - og hun taler dunder om netop dette smiley Det anede jeg ikke - så er også af den grund glad for mine ikke har nogen.

Mine ældste hunde er 6 år og har tænder som en 1 -årig.

Jeg er ikke bange for bensplinter - får hunden råt og mavesyren er gearet til det ( hunde på råt udvikler meget stærk mavesyre - som saltsyre ), så skulle der ikke ske noget.

Som Tina skrev, har jeg dårlige oplevelser med narkose og collier i et enkelt tilfælde. Det er fordi de kan have den MDR defekt - mange collier har det. Jeg blev dog også opmærksom på at dyrlægen havde anvendt immobilon som bedøvelsemiddel. Efter at have rådspurgt dyrlæger jeg kender godt - er det no go. Det er noget man normalt bruger til heste og drægtige tæver - og det er uhyre ustabilt og vanskelige at arbejde med. I dag anvender dyrlægerne ( de gode ) forskellige bedøvelses-stoffer der arbejder godt sammen - og der anvendes kun en lille del af hver enkelt - netop for at undgå hunde med MDR defekten reagerer negativt.

så - mit råd må være - få fjernet de tandsten. Hør hvilken narkose dyrlægen bruger - og så efterfølgende fodre med råt - eller simepelthen give flere ben. Meget gerne noget kallun også ind imellem, idet enzymerne går i tandstenene.

Kommentér på:
Collie - Tandsten og narkose

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce