{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Collie - Tandsten og narkose {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Buddy har været til dyrlægen og få fornyet sin vaccine og rabiesvaccine.

Jeg gjorde dyrlægen opmærksom på, at han har haft dårlig ånde i ca. 1,5 uge nu, så tænderne skulle ses efter. Tænderne er flotte oppe forrest - men rigtig, rigtig dårlige inde bagved. Buddy var ikke meget for at lade os se på de bagerste, så godt vi var to...

Han er desværre tæt på en tandkødsbetændelse (der er noget irritation)og har en del tandsten, det er ret skidt, når han kun er knap 2 år smiley

Derfor skal han i narkose, når dyrlægen har tid og så skal tandsten og forhåbentligt ikke nogle tænder fjernes.

Dyrlægen siger, at siden jeg ikke bløder tørfoderet op og fodrer med rå okseribben 1 gang om ugen, så må det være fra tidligere (han er jo omplaceret) eller at han har brug for noget ekstra.

Er der nogen herinde, der har erfaring med "Listerine" i vandet til hunde eller tørfoder der er særlig egnet til tandsten?

Hvis man skulle overveje at barfe Buddy i denne forbindelse, hvad er erfaringerne med tandsten og barf? Hvad koster det egentlig at barfe en collie? Kan man barfe med kun en skuffe i fryseskabet til rådighed?

Er der ikke noget med at en collie er særlig udsat ved narkose? (altså i forhold til andre racer)

Lidt af en smøre I know - håber, I bærer over med mig smiley er lige kommet hjem fra dyrlægen og tankerne er ikke faldet helt på plads endnu.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Collie - Tandsten og narkose
  • #1   23. jun 2011 Tandsten varierer meget fra hund til hund. Normalt er det sådan at jo mindre hund, jo mere tandsten – spørg mig ikke hvorfor.
    Zena fik også sin første tandrensning i en alder af 2. Jeg begyndte at bruge plaque off af samme grund, og havde rigtig gode resultater med det. Plaque off blødgør tandstenen så hunden selv lettere kan fjerne den. Jeg har dog hørt nogen sige at det ikke er alle hunde det virker på.
    Tandsten opstår når hunden ikke får brugt sine tænder nok til at gnave med, men der er stor forskel på hvor meget der skal til for at holde tænderne rene.
    Jeg ved at mange af dem der barfer er rigtig glade for det – også mht. tænderne, men det må du prøve at snakke med dem om. Der er en gruppe her inde, som jeg syntes du skal prøve at snakke med. De er super søde og altid villige til at svare på spørgsmål smiley

• #2   23. jun 2011 Listerine ved jeg ikke med... Fås det til dyr ?
    Det er jo en ret stærk mintsmag.

Jeg ville nok vælge plaque off på foderet.
    det er et pulver der reducerer dannelsen af tandsten

• #3   23. jun 2011 BARF gruppe : http://www.hundegalleri.dk/grp_vis.aspx?GroupID=2961

• #4   23. jun 2011 Plague Off skal drysses over maden, det er svært, når han kun gider sit tørfoder, når det er gemt i haven eller proppet i en Bustercube smiley

"Listerine" til hunde hedder noget andet - men kan ikke huske det navn dyrlægen nævnte. Men man kom det i vandet og så skulle det virke forebyggende.

Tak for linket til BARF-gruppen, jeg vil ansøge om medlemsskab og prøve at blive lidt klogere.

Buddy har ikke været så nem at finde godt tørfoder til. Han har lidt sart mave og bestemt ikke nogen overvældende appetit. Happy Dog er han dog glad for. Men i lyset af hans tandproblemer burde jeg komme mig over mine barrierer overfor at fodre BARF - kan jo være at det slet ikke er så svært, som jeg forestiller mig smiley

• #5   23. jun 2011 det sjovt fordi faith der er lille har verdens flotteste bisser selvom hun er over 10 er de bare perfecte lidt vildt ! Men joy som netop har collie i sig og har dens tænder hvis man kan sige det sådan. og kun er 11 måneder der kan jeg allerede se nu jeg må finde på noget så det ikke går galt. Tænker jeg skal prøve det i taler om. Ben osv får hun nemlig masser af.

• #6   23. jun 2011 øv så går plague heller ikke her. Først tænkte jeg man kunne putte det i en klat lever postej men det sluger hun jo bare hurtigt så virker det nok ikke.

• #7   23. jun 2011 Jeg ved ikke om det vil virke i leverpostej, men det vil jeg næsten tro… Jeg tror mere det virker som et kosttilskud - altså inde fra og ud…
    Jeg har hørt om det man puttede i vandet, men har ikke selv prøvet det…

• #8   23. jun 2011 Jeg har skam kigget jævnligt på tænderne - bare ikke det rigtige sted smiley

Det er helt inde bagerst, hvor han ikke er meget for at blive inspiceret. Du kan ikke se det for læben. Han skal åbne munden og så inde bagved der...

• #9   23. jun 2011 Anja nåh sådan, hvor smart : )

Amerikansk hvid collie : ) hvordan renser man deres tænder ?
    jeg har aldrig prøvet det i forhold til Faith, men jeg prøver at børste Joys nogen gange med en hunde tandbørste til fingeren og lidt vand, hun synes dog det sjovede at slikke vandet af, lige pt men vi træner, men er der andre måder, ved nemlig ikke om jeg gør det rigtige.
    Har også set der findes hunde tandpasta, men kunne ikke finde ud af hvad jeg skulle vælge og så var der en der sagde jeg godt bare kunne bruge vand.

• #10   23. jun 2011 hvis du vælger at børste tænder, så syntes jeg at du skal bruge rigtig hundetandpasta og ikke bare vand. Det kan du købe på de forskellige hjemmesider eller hos dyrlægen. Jeg tror ikke kvaliteten svinger så meget. En tandbørstning er klart det mest effektive middel mod tandsten. Men det kan være rigtig svært at lære hunden og derfor forsøger mange sig med andre metoder.
    Hvis du har svært ved at komme til med den der til fingeren, så kunne det måske være en ide med en børnetandbørste der har et lidt længere skaft…

• #11   23. jun 2011 Det her er min "Listerine for hunde" *GG*.

http://www.mypets.dk/shop/virbac-vet-aquadent-1628p.html

• #12   23. jun 2011 Anja super 1000 tak, så skaffer jeg noget tandpasta, så prøver vi med det her : )

hi hi jeg vi kæmpe også en kamp her for hun skal lærer det, lige fortiden er hun i hvis man kan kalde det, vil selv bestemme om du skal kigge mor, men vi træner bare videre, vil altså lærer hende det : )

• #13   23. jun 2011 Hi hi så er det nok lettere med tandpastaen – den kan de jo trods alt li’ smagen af. Her er det største problem at nå at stoppe hunden i at slikke det hele af tænderne inden vi får det børstet ud smiley

• #14   23. jun 2011 Anja hi hi griner, tror jeg også Joy vil prøve at gøre : )
    Har du en god en du kan anbefale ?

• #15   24. jun 2011 Jeg har haft brugt den her http://www.pitstoppets.dk/shop/diafarm-tandpasta-til-1863p.html
    Zena var så vild med den at hun som hvalp åd en hel tube hun fik fat i smiley

Kommentér på:
Collie - Tandsten og narkose

Annonce