{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

erfaring, sterelliseres ved kikkertope {{forumTopicSubject}}

Hej Qvinder og mænd!

Jeg har bestilt tid til at begge damer herhjemme skal sterelliseres, det er den 15.April, så der er lidt betænkningstid til!! Men jeg tænker meget på det og har det af H til, med det smiley Synes det er et forfærdeligt og stort indgreb på mine små stakkels baby hunde! (Som ikke er babyer mere)....
Spørgsmålet er, om der er nogle herinde som har erfaring med kikkertoperationen, med de små hunde altså smiley Det er jo nogle meget små instrumenter, og jeg ved faktisk ikke hvor hyppigt den bliver brugt! Jeg ved at Karlslunde er et af de få dyrehospitaler der laver den, og jeg ved det er en nyere metode.. Spørgsmålet er bare hvor ny, og om den er for ny til at jeg tør bruge den..

Indtil videre har jeg sagt, jeg vil have den gamle metode, fordi den er brugt sååå mange år! Og helingsprocessen er faktisk stort set den samme tid, men med færre sting!
Gerne egne erfaringer smiley

Og så måtte pyldre hundemor her lige ringe igår og spørge dem hvad for nogle komplikationer der KAN ske under en gammeldags sterellition, og hun sagde at der stort set ikke rigtig kunne ske noget, også fordi de begge har været i narkose før osv.. Og der skal virkelig ske noget stort med dem, hvis der sker komplikationer bagefter.. Men ja, er der nogle der uheldigvis har oplevet komplikationer??

Venlig hilsen en total pylret og bekymret hundemor smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  erfaring, sterelliseres ved kikkertope
  • #1   8. mar 2011 Altså det jeg har lært om det er at på en chihuahua er indgrebet lige lille, om det er kikkertoperation eller alm sterilisation.
    Måske er der 5 mm forskel på arrets str., og det er jo ikke det store.

    Så hvis du havde en labrador, så er kikkert nok det rette valg, men med en chi kan det være hip som hap.


  • #2   8. mar 2011 Okay, det har jeg slet ikke hørt.. Så er valget jo meget nemt faktisk smiley
    Så skal jeg bare beroliges mht. eventuelle komplikationer smiley


  • #3   8. mar 2011 Åh ja det kan der være noget om!
    Jeg ved dog ikke om de kommer sig hurtigere efter en kikkertoperation.

    Mette med labradorerne har fået hendes steriliseret ved kikkertop, og hun var meget begejstret. Men mener at andre har skrevet at deres også var friske lige efter operationen ved alm. operation.

    Men du kan finde en masse om det hvis du søger, både herinde og det åbne forum smiley

    Men jeg synes ikke du skal være så bekymret. Har dine hunde været i narkose før så du ved om de kan tåle det? Det er det værste hvis de ikke har, men ellers er det jo bare en hel simpel dagligdags operation dyrlægerne laver ofte. smiley


  • #4   8. mar 2011 Både mennesker og dyr kommer sig hurtigere efter en kikkertoperation fremfor den gamle metode....Det er jo ikke nær så stort et operationsar og derved heller ikke så stor risiko for komplikationer i form af infektioner etc.

  • #5   8. mar 2011 Jeg mener komplikationer ved begge slagt sterellitioner? smiley

    Ja, de har begge været i narkose - heldigivs. Så jeg ved at de kan tåle det osv.. Jeg har også fået lov til at være med om morgen når de lytter på deres hjerte og tilser dem smiley Så det er jo dejligt nok.. Men ja, tænker da lidt over det..

    Det var Mette der i sin tid præsenterede mig for Karlslundes kikkerope., men ja - det virker bare som om det også er mere normalt at større hunde får den, har bare ikke hørt om særlig mange små hunde få den kikkerope... HMM!


  • #7   8. mar 2011 Jeg kunne ikke være mere enig Mette med labberne *GGGG*

  • #9   8. mar 2011 Jamen Mette, det er stadig MIG, der du har skrevet til 10 gange før, ha ha ha.. DU er så sød, altid at svare mig herinde - så jeg ved hvor glad du er for den operation! Og det er bestemt dig der har fået mig til at tænke over om det skal være kikkert, dén ære skal du have.. Jeg bruger fast Karlsunde, som dig smiley Jeg har altid søde Solveig! smiley Hun er såå god ved mine små vapser! smiley

    Men ja, jeg ved jo hvor glad du er for den! Og jeg synes da også den lyder bedre, på nogle punkter.. Men som Linnea skriver vil det være ca. samme ar, ved den nye som den gamle, men Solveig fortalte mig at helingen ikke er anderledes fra den gamle til den nye faktisk, det kan virke sådan, fordi det er 3 små ar frem for ét større, og det er forskellen, så det er få færre sting mine vil ende med at have ved kikkert.. Så det eneste der nok skulle gøre at jeg tog den, er at der er nogle med små hunde, som har prøvet kikkert og som synes helingen og processen er gået bedre, det er sååå dejligt med folks erfaringer - det bliver man oftes klogere på, fremfor lægesnak smiley hehe..

    Tænke tænke.. Jeg synes det er såå svært, men det er fordi jeg synes det er svært at de skal under kniven smiley Kan søreme ikke fordrage tanken!

    Nej, jeg har aldrig set en sterellition, ar eller andet fra det, puha smiley hehe..

    Forresten, Fie og Felia vil få en lule 'rulledragt' på som dætter ar og sting, og dén ville de også få på om det er den gamle eller nye smiley Så der vil der faktisk helller ikke være forskel..

    Synes jo egentlig bare ikke den nye er så omtalt via små hunde, og jeg tror det er dér min bekymring ligger? Hm... smiley


  • #10   8. mar 2011 umiddelbart ser det ud som om at hun skal bruge karlslunde

  • #11   8. mar 2011 Mette: dét fortæller de mig jo også.. De har jo fandme haft mig i røret et par gange efterhånden, ha ha.. Skide irriterende egentlig, må jeg være.. :))
    Men jeg skal jo have sterelliesret begge damer, så om det bliver et par tusinde mere er næsten ligegyldigt når man taler dét beløb jeg i forvejen skal af med, så det er fuldstændig underordnet, men ja - synes bare ikke der er mange små vapser jeg har hørt, blive sterelliseret med kikkert.. Solveig siger da de har haft mange, meeeen.. Ja, er nok bange for at mine vil være 'test' dyr for dem, og det veeed jeg jo det ikke er! Men igen, jeg er såå pyldre og bekymret...


  • #13   8. mar 2011 Hvorfor vælger du så ikke bare den traditionelle måde?
    Så ved du hvad du kan forvente og VED at det er noget klinikken har gjort mange mange gange! :o)
    Jeg ville vælge den traditionelle måde, netop fordi jeg ved hvad jeg kan forvente og ved hvor ofte det bliver gjort.


  • #14   8. mar 2011 Mette: jeg vidste ikke, at der ikke var særlig mange herinde, der har fået sterelliseret hunde smiley For ja, så er det jo et forkert forum.. Hm.. Jeg tror også jeg satser på den gode gammeldaw's metode smiley Hvis de var lidt større, ville jeg nok heller ikke tænke så længe og meget over det, så tror jeg at jeg bare hurtigt ville vælge den nyere, fordi jeg synes det virker som et mere diskret indgreb, uden at vide det..
    Det må og er hermed konstateret det bliver den gamle metode jeg kender og ved de har lavet i maaaaange flere år.. smiley

    A-S: Det er også den jeg endeligt vælger..... TROR jeg smiley hehe.. Spørg mig om en måned.. Kan skifte mening 100 gange endnu, skal først oplyse det endeligt på dagen smiley


  • #15   8. mar 2011 ...Jamen, vi ser frem til tråde, hver gang du ombestemmer dig! ;o) Smil!

    Hvad anbefaler din dyrlæge, at du gør?


  • #17   8. mar 2011 A-S : haha, jeg er også bange for at folk herinde snart er hammer træt af mig, samt en del dyrlæger og receptionister på Karlslunde smiley hehe..
    Dyrlægen mener jeg skal tage besluningen og har fortalt den forskel der er.. smiley

    Mette: Ja, undskyld min omformulering smiley Det var jo ikke korrekt.. Men jeg afventer og ser om der er nogle med sterelliseret der svare smiley


  • #19   8. mar 2011 Jeg ville til enhver tid vælge kikkertmetoden da det jo slet ikke er det samme indgreb som den gamle.....Idag bliver næsten alle operationer også udført på den måde på mennesker....

  • #20   8. mar 2011 Mette: dét trøster mig da, at du siger det :-)) hehe.. Det er så pinligt når man ringer for 3. gange på en uges tid, og spørger om noget nyt, man liiiiige kom til at tænke på smiley Typisk typisk smiley

    Lone: som jeg forstår er det kun Karlslunde der bruger den til de små hunde nu, ellers er der meget få der ellers bruger den.. Og det er mere dét der gør mig utryg, fordi den ikke lyder til at være så brugt.. De har selvf. lavet den mange gange før, derude.. Men den bruges jo ikke rigtig andre steder til de små..


  • #22   8. mar 2011 Hold da op! Det siger faktisk også lidt om hvor godt Karlslunde er, at de gør så meget for alting! Jeg har heller ikke brugt andet, siden jeg første gang brugte dét.. Og det var tilfældigt, i forbindelse med at jeg ville have tjekket Fies knæ efter, en ekstra gang - hun var ellers indstillet til operation to dage efter, et andet sted, og det var Johan der tjekkede hende, og hun fejler INTET i knæene, de bedøvede hende og røngten for at sikre sig heelt, selvom han kunne mærke der ikke var noget, men for en sikkerheds skyld, pga. det andet sted havde sagt hun have patella luxation, så gjorde de det.. Puha, hvor jeg var lykkelig for at være taget derud, og har udelukkende brugt dem siden!

  • #24   8. mar 2011 Før man fandt på kikkertoperation hos mennesker, blev fjernelse af livmoderen og galdestensoperation anset for at være nogle af de største og længstvarende operationer. Med en indlæggelse på noget der lignede en uges tid.

    Nu bliver man efter kikkertoperation af galdeblæren sendt hjem dagen efter eller dagen efter igen. Og det samme gælder uden tvivl fjernelse af livmoder.

    Så det må sige noget om kikkertoperationers fordele. Men gad vide hvorfor det ikke er almindeligt at andre dyrehospitaler udfører det på dehelt små hunde, men kun på dem der er større? Det forstår jeg ikke helt, og det kan jeg da godt forstå at du tænker over, Stina.



  • #25   8. mar 2011 Jaaamen din lille hønemor:o)
    Tænk dog på, at de ski nok steriliserer omkring 50 katte om måneden------hvilket størrelsesmæssigt må svare til Fie og Felias størrelser. Du kan roligt regne med at de er I topform, hvad kirurgiske evner angår på dette område.
    Jeg ville ikke tøve et øjeblik med at få det gjort på den "almindelige" måde.
    Du ved at Balder egentlig var blevet indstillet til en kikkertoperation, da han var kryptorchid og man mente, at stenen lå meget langt tilbage i underlivet. Det skulle foregå på Brenderup Dyreklinik her på Fyn. Der bor nemlig en super dygtig Ortopædkirurgisk dyrlæge, der bare kan det der. Så der er garanteret flere, der udfører dette indgreb.
    Han (dyrlægen), havde da også glædet sig til at få lov til at bruge lige netop denne metode. Men måtte skuffet erkende, at stenen faktisk slet ikke lå så dybt, men kunne fjernes ved traditionel kasteration.
    Men jeg fornemmer også, at du på nuværende tidspunkt, har besluttet dig. Men søde Stina, bare du da ikke var så frygteligt nervøs for dine små vapser. Der kan jo ske mange ting med sådan et par hunde i løbet af hele deres liv. Og det er da en slem frygt du skal føle hver gang, der opstår problemer. Men det er bestemt også tydeligt, hvor højt du elsker de små prinsesser og hvor meget ansvar du udviser. Du er en herlig hundemor. Og jeg kan godt følge dig. For vi har også været ramt af utroligt megen sygdom hos vores dyr gennem tiden, så ja......


  • #26   8. mar 2011 Hej Vivian:o))

  • #27   8. mar 2011 Hov, nu ser jeg at Mette lige gav svaret, Karlslunde er åbenbart foregangsmænd, også på dette område. De var også de eneste dyrlæger, der kunne finde ud af at stille diagnosen meningitis på min Toffi. De er altså dygtige derinde:)
    Hej Tina J:o)


  • #29   8. mar 2011 Mette: Laver de den i birkerød til de små hunde? For det er jo andre instrumenter de bruger til vores, fremfor f.eks labber.. Og jeg har ikke set andre steder eller hørt, andre steder - der laver til små? Fordi de faktisk ikke har de rette instrumenter.. Men alm. sterelliton koster omkring 4500-5000kr, og kikker var vidst ca 6000-6500kr (alt efter momsen), har ikke fået præcise tal faktisk smiley

    Vivian: Jeg så vidst engang på Greves (mener jeg det var), hjemmeside - at de KUN udførte den på hunde over 8kg, mener jeg det var! Dvs. de lavede den overhoved ikke på chihuahua! Jeg kontaktede dem og spurgte hvorfor, fordi jeg dengang også havde den i overvejelserne til Fie, og det var fordi det var mindre instrumenter og derfor kunne det være mere besværligt at have med at gøre! Og jeg tror faktisk det i bund og grund, er dét der skræmmer mig! Har jo ikke hørt så meget om det, så føler mig nok mere tryg ved dén de har udført i mange mange år! smiley Hm, men man kan jo ikke lade være med at overveje, HVIS nu den faktisk er mere skånsom! Men det er søreme svært at vide.. Og ja, Karlslunde er meget dygtige og har deres kompetencer i orden! :o)

    Tina: Min yndlings Tina! Hehe, TAK fordi jeg gerne må være hønemoar! Det er frygteligt.. Men ja, jeg er ved at vænne mig til tanken! Men jeg ved det lyder dumt, men ingen af mine dyr har nogensinde været opereret, og det har jeg heller ikke selv, jeg har ingen gang selv været bedøvet før, så jeg kan jo ikke sammenligne eller forestlle mig en dyt om det! (Ved godt at man ikke kan sammenligne dyrene med ens egen smerte og oplevelser), meen alligevel smiley Så jeg er rigtig nervøs når andre, skal sådan noget igennem! Sikke noget! Hehe.. Men nu må vi se, jeg har da sluttet fred med, at ligemeget hvad, skal de sterelliseres! smiley
    sIkke noget med ham, jge kan huske vi har haft skrevet om det! At de troede den sad højere end den faktisk gjorde! Hm hm! Det er ikke altid nemt med de dyrlæger og hunde!



  • #30   8. mar 2011 Halloooooooo jo jo, Jeg fortæller jo, at Dyrlægen i Brendrerup på Nordvestfyn, er Ortopædkirurgisk dylæge og man henviser til ham, fra mange dyrlæger i landet, når der bla. skal kikkertopereres----------så der er andre end Karlslunde, he he. Og jeg er overbevist om, at der er adskillige i hele landet.

  • #31   8. mar 2011 Jaaa, meeen jeg mener jo 'almindelige' dyrehospitaler eller klinikker smiley Og ikke en fin hr. Ortopædkirurgisk fis smiley haha..

  • #32   8. mar 2011 Din strik.

  • #33   9. mar 2011 hahaha smiley

  • #35   10. mar 2011 Ja, så gør de da helt sikkert smiley
    Hvor meget tager de for kikkert da? Jeg får lavet den gamle metode på karlslunde smiley


  • #37   10. mar 2011 Hold da op, det var da billigt nok.. Er det så med moms?

  • #39   10. mar 2011 Okay, fordi der omkring ligger prisen på Karlslunde uden moms nemlig, også løber det vidst op på 6000kr med moms, hvis jeg husker korrekt smiley

Kommentér på:
erfaring, sterelliseres ved kikkertope

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce