{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
882 visninger | Oprettet:

Ændre de adfærd efter sterellition? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har i et år tænkt og tænke, om min ældste hund Fie skal sterelliseres, og det skal hun så til Juni/juli.. Årsagen er en voldsom indbildsk drægtighed og til dels at hun er ekstrem dominerende og kan tisse på ting der lugter af andre hunde!

Så har jeg jo yderligere en lille hvalpet hund på 1år, Felia.. Hun har en fantastisk barnlig mentalitet, hun er så hvalpet, energisk, fræk og skøn! Hun er også meget dominerende i andres hjem, hvis der har været tæver i løb og hun kan dufte det... smiley Yderligere har de to nogle magtkampe, stadig, over tygeting/godbidder, og jalousi over min kæreste og jeg.. Så der kommer nogle kampe engang imellem mellem dem..
Felia har været i løb en gang, og hun duftede af det i 3 måneder, EFTER løbetiden.. Det er jo ret længe, og hun var hæmmet i det, og var bange når hanner nærmede sig..

Både Fie og Felia er hæmmet personligt under deres løbetider.. Fie er det også efterflg. pga. dén indbildske drægtighed.. Dvs. Fie er ikke sig selv, et halvt ud af et helt år..

Spørgsmålet er, om man kan sterellisere den ældste og ikke den yngste? Hvordan vil det være med det hele hvis Felia fortsat dominere? Vil hun overtage magten?

Kan det ændre Felias personlighed, hvis hun sterelliseres? Jeg ELSKER jo hendes fuldstændig skøre sind!! Er bange for det ændre hende markant?

Hvordan er jeres erfaringer?

Jeg er mest til at de begge sterelliseres på samme tid, men det er også en stor beslutning at tage på Felias vegne når jeg ikke ved hvordan hendes løbetider er, fremover? Hjælp hjælp..

smiley - Stina.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændre de adfærd efter sterellition?
  • #3   1. mar 2011 Har nogle af jer haft magtkampe mellem jeres hunde, inden de blev sterelliseret og det hjalp på dét også? smiley

    Det lyder jo godt.. Jeg har faktisk mange gange kommet frem til at den ældste, Fie - skulle sterelliseres, men også kommet fra det igen, fordi jeg føler det er et voldsomt indgreb.. Karlslunde, som jeg bruger - laver kikkertoperation, men de gør det vidst som de eneste på små hunde, så jeg 'tør' ikke at tage den, i tilfælde af at de er 'testkaniner' for dén operation..

    Mette: Vi to har jo før skrevet om dén form for sterellition.. Men tror det bliver den gode gammeldagse metode... Hmm.. Sikke mange beslutninger der skal tages..


  • #4   1. mar 2011 Jeg kender til en tæve der blev steriliseret før første løb, og hun har netop bevaret sit hvalpede, pjattede sind. Men hun er også usikker, hun nåede ikke at fåp "Den kvindelige selvsikkerhed":)

    Steriliserede tæver kan i nogle tilfælde komme til at dufte vældigt interessant i hanhundenes øjne, har jeg ladet mig fortælle. Det er også ofte Guincho´s mening:o) Så det med at dufte er ikke noget der nødvendigvis vil blive bedre.

    Humørmæssigt tror jeg helt sikkert du vil få en mere humørstabil hund ud af Fie efter sterilisationen.

    Omvendt så kan jeg sagtens se for mig at hun kan miste noget respekt, som du er inde på.

    Uh, det er svært, så det er godt du spørger herinde.

    Det at Fie tisser hvor andre hunde har været (indendørs formoder jeg) kan sagtens iøvrigt være forårsaget af usikkerhed, hun vil gerne at der dufter af hende selv.

    Pga alderen er det vel naturligt at Fie bestemmer lidt mere end Felia. Men det er hørt før, at hvis den unge tæve er mere selvsikker af sind end den ældre, så vil der kunne opstå magtkampe.

    Jeg tror at jeg ville sterilisere Fie først, og så svente og se an mht. Felia.

    Men jeg har ingen personlige erfaringer med det.

    Måske det åbne forum kunne give dig nogle svar?



  • #5   1. mar 2011 Tak for svaret Vivian smiley

    Men jeg vil helst have et det er naturligt for dem at Fie stadig er den 'endelige bestemmer', som hun er nu.. Men jeg er lidt nervøs for, at Fie mister dét med det samme, hvis Felia stadig er sig selv med dé hormoner, som Fie efter en sterellition vil være foruden smiley

    Fir gør jo meget nu, at mennesker og andre hunde... Vi har hende fuldstændig under kontrol nu, når vi har godbidder med ud, og dét kan jeg forestille mig kunne være bedre, efter en sterellition, fordi de jo kan have tendens til at blive lidt gladere for mad.. smiley

    Men jeg synes jo ikke selv, at jeg bør gå ind og pille ved 'naturens side', på Felia når jeg ikke kender hendes oprigtge løbetider og hvordan de nu egentlig er.. Jeg har kun én at tale udfra, og det er kun at hun duftede ufatteligt længe og derfor var nervøs overfor han hunde og blev stresset af at være i samme rum med hanner for længe af gangen..

    Jeg er jo fristet nok til at få Felia sterelliseret, hvis hun så beholder dét sind hun har nu! Hun er jo helt igennem DEJLIG! Men hun er en lille hvalpe agtig hund, trods hun er 1år i næste uge.. Hun har ikke ændret én ting ved sig siden den første gang jeg så hende, faktisk.. Og det vil jeg så gerne have hun beholder smiley TÆnke tænke tænke..

    Ja, det kan godt være jeg skulle lave det i et andet, og større forum smiley Det må jeg lige gøre smiley


Kommentér på:
Ændre de adfærd efter sterellition?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce