{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

PRA {{forumTopicSubject}}

<i>"Påvises en PRA hos en han udelukes denne, dens moder og dens døtre fra videre avl. Påvises PRA hos en tæve udelukkes denne, dens forældre samt dens eventuelle afkom fra videre avl. "</i>

er der nogen der kan forklare mig hvorfor det er forskelligt om det er en tæve eller en han der har PRA og hvem der udelukkes fra avl?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PRA
  • #1   24. feb 2011 Fordi PRA hos den race du har læst på åbenbart er resesiv kønsbundet - det er sygdommen bla. hos Siberian husky. Det syge gen ligger på X-kromosonet. Derfor har en syg tæve to syge kopier - ergo har den fået en fra både mor og far. En syg han har kun en syg kopi. Og han har ikke givet denne til evt. sønner og kan ikke have fået den fra sin far (som må formodes at være rask selv).

  • #2   24. feb 2011 okay.. det lyder logisk..

    det var Siberian jeg kiggede på - sølve skal også testes for det når hun engang er gammel nok så jeg ville lige vide hvordan det kunne være smiley

    mange tak smiley


  • #3   24. feb 2011 Hvilke racer er der brugt i at lave din race?
    For hos langt de fleste andre racer nedarves det autosamalt resesivt - dvs. det syge gen ikke ligger på et af kønskromosonerne.


  • #4   24. feb 2011 Bl.a. siberian husky, der er også finske slæde husky'er, en smule malamute og GDS i .. dog er Sølves linie umiddelbart stort set hvis ikke helt husky

  • #5   24. feb 2011 hov.. og så Northern Inuit og Utonagan er der også i racen, men ikke umiddelbart i sølves linie


  • #6   24. feb 2011 Det er også derfor jeg er inde for at kigge på alle de racer der er brugt i tilblivelsen af racen.. for er det i racerne, så kan hun lige så godt blive testet for det.. hellere være for grundig end ikke grundig nok..

    som det er nu er det et krav for alle hunde i avl at blive testet for

    HD (kun A og B må blive brugt - dog bruges PennHip også)
    PRA
    DM
    og så DNA for at sikre forældrene er dem de er (og hvalpene er)

    derudover er der tests som ikke er krav men anbefalinger
    AD
    Von Willebrands
    Dwarfism
    EPI


Kommentér på:
PRA

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce