Aftensmad, hvad skal vi lave? (alt om madlavning)

Aftensmad, hvad skal vi lave? (alt om madlavning)

Medlemmer: 338
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
1.255 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

JULEAFTEN inspiration ;-) JULEAFTEN inspiration ;-)

Nå, hvad skal I dog have at spise Juleaften ?
Er der nogen der spiser andet end den traditionelle and og flæskesteg med det hele?

Jeg selv har det altid lidt svært med det pga. min diabetes (har ofte været sløj pga. julemad...), men har netop idag endeligt fået svar : Juleaften skal holdes her og vi blir kun 4 pers., som ikke nødvendigvis SKAL HA brune kartofler og svesker - de er heldigvis også glade for grøntsager ;D

Har så lige været ude at købe en HEL KALKUN og kunne da være rart med lidt hjælp - nogen der har stegt sådan en fætter med succes ?

*Ellers blot en hyggetråd, hvor vi sludrer om Julemaden*
Ha en dejlig december allesammen ♥

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  JULEAFTEN inspiration ;-)
  • #1   2. dec 2010 jeg tager det høje blodsukker med den aften.

vi får altid andesteg - dog springer jeg over de brune kartofler
    men så er der jo også risalamande bagefter

jeg kan ikke rigtig hjælpe dig med kalkunen....

• #2   2. dec 2010 Det var da ærgerligt Connie;) har heller aldrig prøvet at lave kalkun, men sjovt at springe ud i noget nyt ;D

• #3   2. dec 2010 Min svigermor laver nogle gange kalkun når de holder deres højtid, og hun bruger en masse lækre krydderier, og så ku man jo også bruge friske krydderier smiley og lave en lækker sovs ud af saften fra kalkunen, og så ellers bare med med vand og meljævning, ingen opbagt sovs eller noget smiley self. nok lidt ekstra salt og peber hvis det er nødvendigt smiley
    En lækker salat, ovnbagt små kartofler og groft brød til, så kan det ikk gå helt galt smiley

• #4   2. dec 2010 Med kalkun er meget godt at smelte smør i en pot og bruge det til at gennemvædde viskestykke, have så viskestykket over kalkunen når han steges smiley
    mmmmmm
    han bliver extra god....

• #6   2. dec 2010 Bianca...har netop tænkt vi sku ha kartoffelbåde til og bruge friske krydderier - har også tænkt på råkost m ananas, hvidkål og gulerødder pyntet m nødder og evt. noget extra godt wokgrønt ;))

Faxis ....lyder vældig interessant - er det noget du har prøvet?
    Minder mig lidt om den hele kæmpelaks vi grillede i sommer eller min søn gjorde...den var pakket ind i aviser, hehe...

• #7   2. dec 2010 Irene...gås kan jeg huske fra min X-svigermor - det laver hun altid smiley

• #8   2. dec 2010 Årh ja råkost, mums det savner jeg, med kål, æbler og hele svineriet, nammenam!! smiley og wok grønt er ALTID godt!! smiley

• #9   2. dec 2010 Ja det har jeg prøvet smiley
    Kalkunen er ikke stegt uden her...........

• #10   2. dec 2010 Hvis du kan læse engelsk - eller kender nogen der kan hjælpe dig - så er den her side GENIAL! smiley

http://www.epicurious.com/articlesguides/howtocook/primers/turkey

• #11   2. dec 2010 Jeg har aldrig selv lavet en hel kalkuin men flere gange fået farseret kalkun, og det er noget i retning af denne opskrift:

http://www.vildmedmad.dk/farseret-kalkun-307/

Jeg vil så sænke ovntemperaturen min 10 grader og give pludrehønen 1 time til 1½ mere sammenlagt. Men igen god ide med kødtermometer.

Råkostsalat af fintsnittet rødkål, pigeon-æbler, mandariner eller appelsinfilleter, evt .bladselleri samt nødder og tranebær smager super til sådan noget. Marinade af honning, eddike of/eller citronsaft/saften fra appelsinerne. Mere behøvs ikke for smag.

Halve bagte kartofler penslet med lidt olie, salt og krydderier er også lækkert tilbehør.

• #12   2. dec 2010 Du skulle have set det program der var forleden med Jamie Oliver, hvor han lavede julemad. Det så rigtig lækkert ud og så var der bla. en masser af ovnbagte grøntsager, ovnbagte kartofler på forskellig vis.
    Jeg så ikke hvad han lavede af kød, men har man en god basis med masser af grøntsager, så kan man jo næsten tilsætte det kød man har lyst til, flæskesteg, kalkun, and etc. etc.
    Og det kan vel ikke være så dårligt hvis man er diabetiker ? !

• #13   3. dec 2010 jeg holder jul med min mor og når vi gør det står den
    på lækker saftig kylling bryst med bagt kartofel grønsager og jensensfaraverit sovs
    og så selvfølgelige riselamang til dessert :o)
    uuuhhh glæder mig helt hihi
    er der andre en magt der få en lidt travlt jul
    jeg skal nemlige flytte den 5/1 så det meste af julen kommer til at gå med at pakke :o)

• #14   3. dec 2010 Sikke fin respons for jer allesammen - mange tak smiley

- Kirstine : ja, det er sørme en god side med mange fif - må jeg hellere kigge lidt nærmere på tak !

- Ja Mie, stegetermometer er altså rart at bruge - ku ikke undvære mit da...er ikke garvet nok ud i stegning af store dyr, hehe...
    Super gode forslag du kommer med der...som altid ;D

- Anne, JA for pokker....Jamie er fedest ! Gav iøvrigt min søn en kogebog af ham sidste år, som han er blevet helt afhængig af og laver nu hjemmelavet både pasta og pitabrød samt en masse andet...han kan bare det dér uden så meget fnidder....elsker at se hvordan han håndterer produkterne og udnytter rub og stub !
    Ja, det der plejer at gå galt er mangel på fiber...der er oftest ingen grøntsager ved julebordet, men derimod mange fede og evt. søde sager og så kan det jo kun gå galt ;))

• #16   7. dec 2010 Ja, for pokker Sally....smager kanon MUMS smiley

• #17   7. dec 2010 Jeg lavede en gang en broccoli-tærte til en juleaften hjemme hos mine forældre. Jeg var den eneste der spiste af den. De andre kiggede forskrækket på den, som om det var en giftig plante der havde forvildet sig ind midt på julebordet. Jeg synes det var superskønt med lidt grønt til.

• #18   7. dec 2010 * LooooL* Anne - ser det for mig smiley

Jeg har prøvet noget mega-alternativt, da mine børn var 6-10 år.
    Vi aftalte selv at bestemme 1-2 ting og menuen blev af det jeg husker >
    Krabbesalat, hummersuppe, slagterens flæskesvær (opvarmet), ris ala mande lavet på softice....husker ikke resten, hehe...og vi døde ikke, havde en skøøøøn aften ;-))

• #19   8. dec 2010 Ha ha
    Nogle af tingene synes jeg nu lyder meget lækkert, men kan ikke helt lige forestille mig ris a la mande på softice-basis

• #20   8. dec 2010 Anna...bestemt heller ikke min idé, men ungerne bestemte jo på helt lige fod - lidt af et experiment ;O)

Kommentér på:
JULEAFTEN inspiration ;-)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce