1.058 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

vegetarmad til jul søges vegetarmad til jul søges

Herinde er der altid ideer og inspiration at hente så prøver lige om i kan komme med nogle gode foreslag til hvad jeg kan servere for de to vegetarer der kommer på besøg til jul

Vi andre skal have klassisk julemad med and, steg. Brune og hvide samt franske kartofler, hvidkål og rødkål samt selvfølgelig masser af sovs smiley

Derud over står den på risalamande til dessert.

Men da datteren først for et par måneder siden er blevet vegetar spekulere jeg allerede nu på hvad pokker jeg kan servere for hende og veninden juleaften, det må selvfølgelig godt være noget der er lidt ekstra lækkert (det er jo jul) men jeg orker ikke hvis det tager 100 år og en madpakke at forberede, skal det i ovnen skal det være noget der kan laves dagen i forvejen og bare skal varmes da ænderne optager alt pladsen.

links til gode sider /blogge med opskrifter vil være meget værdsat, som sagt er det nyt at hun er vegetar og jeg vil nu gerne kunne lave andet end kartoffelpizza og div salater til hende
så det ikke er bare skal være det samme trivielle hun får konstant.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vegetarmad til jul søges
  • #1   9. okt 2016 Min souschef for nøddesteg.... aner ikke hvordan det laves men det kan vel Googles...

• #2   9. okt 2016 Netop sidste jul (vistnok?) var første gang jeg fik vegetarmad juleaften smiley Jeg er ikke vegetar men spiser ikke and/gås/whatever. Fandt en god opskrift på selleribøffer (knoldselleri), og kan godt prøve at se om jeg kan finde den igen, hvis det er.
    Det var i hvert fald rigtig godt. Selleribøf, kartofler og salat, det er nok for mig.

• #3   9. okt 2016 det kan sagtens googles smiley
    For mig handler det lige så meget om at finde ud af hvad pokker jeg skal søge efter smiley

• #4   9. okt 2016 Nå ja nøddebøf hedder det vist også, jeg fik inspirationen da de serverede det på et hotel, rigtig lækkert og man kan lave persille"olie" ved siden af smiley

• #5   9. okt 2016 http://www.vegetarforening.dk/node/187

• #10   9. okt 2016 Malou aka klidmosters opskrifter plejer at være gode, så jeg tror jeg ville lave den her version, hvis jeg skulle ud i et alternativ til min kalkun juleaften smiley

http://klidmoster.dk/2010/12/den-falske-juleand.html

• #11   9. okt 2016 Kenzie
    Jeg vil heller ikke gerne ud i to forskellige menuér hvis jeg kan undgå det , men omvendt så er det jul og vi andre vil gerne beholde vores traditioner og jeg er godt klar over at det nok ikke går med at sige at de må nøjes med tilbehøret lige den aften, vi andre ser jo også julemaden som ekstra lækker og det må det også godt være for de to unge smiley men bode smæskestegen og nøddestegen ville tilbehøret kunne bruges til smiley kun lige soves jeg skal lave en ekstra af uden andefedt

• #14   9. okt 2016 Jeg ville godt nok føle mig snydt hvis jeg kun kunne få tilbehøret juleaften, dertil er de to unge bestemt ikke krævende , men JEG ville ikke have det godt med at der kun var tilbehør til dem.

For min datter handler det ikke om at hun bare ikke vil have kød, for hende handler det om at det er den måde hendes krop fungere bedst på, hvor hun rent faktisk kan holdes hendes eksem nede.
    og her i huset er vi vant til at vi tager hensyn til alle så vidt det er muligt om det er fordi de er vegetarer, allergiker, muslimer eller de kun kan spise maden hvis det er stegt på en trekantet pande, alle prøver vi på at tage lige meget hensyn til sålænge det er os der invitere, hvis de bare "tilfældigvis " lige er her til spisetid så må de tage til takke med hvad der er på bordet.

• #17   9. okt 2016 Noget med østershatte, karljohan og/eller kantareller + lidt fløde + en knivspids gorgonzola smiley

• #20   9. okt 2016 Kenzie: Jeg erkender også gerne jeg ikke er super begejstret for and, syntes det er alt for fed, men flæskesteg kan jeg nu godt lide , men ser det ikke som noget festligt. Men jeg er også vokset op med kalkun juleaften, og syntes det er mere specielt, da man normalt ikke lige smækker sådan et kæmpe dyr i ovnen, som man jo sagtens kan med and og steg igennem året .

Mht. rødkålssalat, så syntes jeg det er super lækkert uanset om man så er vegetar eller ej, vi får altid enten en rødkålssalat eller appelsinsalat juleaften, netop også for at lette lidt i den ellers tunge mad smiley

• #21   9. okt 2016 Der var mange gide forslag smiley jeg kigger på dem alle , og får forhåbentligt tid til at teste lidt inden jul smiley

For mig har julen altid været forbundet med and eller gås smiley vil helst selv have gås men svigermor har altid været vant til at de fik ands så sådan bliver det i år så laver jeg gås næste år i stedet for smiley det er ikke sådan med sammenbragte familier, så vi er ved at prøve på at skabe vores helt egne traditioner smiley

Men ja en frisk rødkål eller appelsin salat er bestemt heller ikke udelukket her smiley om ikke andet så er det dejligt nemt til resterne dagen efter smiley

• #24   9. okt 2016 Hehe, ja det er ikke altid sådan når familier ikke har samme traditioner, jeg er så heldig at havde fundet en mand, hvor de i hans familie også får kalkun juleaften, så hos os er det bare som det plejer, uanset hvem vi holder jul med smiley

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #26   9. okt 2016 Her er også flere veganske opskrifter på julemad og tilbehør dertil. smiley har selv prøvet nogle af hendes opskrifter (har indført vegetardag herhjemme og så er manden laktoseintolerant. Nogen gange er vegansk bare nemmere så :))
    https://maanebarnet.org/category/alle-veganske-opskrifter/hvad-skal-vi-have-til-aften/arstidernes-retter/4-vinter/juleaften/

Og respekt for at du sørger for det til dem! Det sætter de helt sikkert stor pris på. smiley

• #27   9. okt 2016 Minion: Tak for tippet smiley Tror dog bare jeg holder mig til min kalkun til jul, og så ellers kylling resten af året, hvis jeg vil have en hel fugl . Sidste år endte vi med kun at være min mand og jeg, skal love for at der var nok mad i den kalkun der var indkøbt smiley

• #29   9. okt 2016 Om man kan nøjes med tilbehøret, kommer nok også an på hvad man kan lide . Jeg ville ikke syntes det var fedt kun med tilbehør, for jeg kan hverken lide rød eller hvidkål ( kun råt ) , eller waldorfsalat hvis det altså er på bordet. Og ville syntes det var ret tamt at skulle spise hvide og brunede kartofler, franske kartofler og sovs smiley

• #30   9. okt 2016 Min søster, der har været vegetar i evigheder spiser hvert år til jul en nøddesteg.

Hun er ikke fanatisk på nogen måde og spiser - eller spiste, ihvertfald - sovsen fra vores andres julemad til og så naturligvis det øvrige tilbehør...

Jeg er helt enig - øv for en juleaften uden en "stjerne" på menuen...

• #32   9. okt 2016 Det er sgu bisset, Edb-blond! Ihvertfald hvis værten ved, der er vegetarer til stede. Et eller andet må man kunne gøre...

Altså - jeg håber edderdylme jeg tænker over det, hvis jeg en dag skal være vært ved sådan en begivenhed.

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

#33   9. okt 2016 CH
    Ditto her. Ligesom at jeg gerne vil lave allergi-venlig mad og sådan. Jeg ved godt vegetarer strengt taget selv har valgt det, hvor man ikke ligefrem vælger en allergi, men stadigvæk.
    Så længe jeg ved at der er folk til stede med sådan og sådan, så sørger jeg gerne for lækker mad til dem.

Så mit bryllup blev også med laktosefri produkter, nødder ved siden af og en god røvfuld lækre, vegetariske alternativer så alle kunne spise sig mætte.
    Selve kagen kunne ikke gøres vegetaris (agar agar kan vidst ikke fryses), men så var der frisk frugt og andre lækre alternativer som hun kunne spise hvis hun ville det.

• #35   9. okt 2016 Jeg synes det er helt fint man bare gør hvad man kan og selvfølgelig skal det ikke blive et kæmpe dagsprojekt at lave mad til en vegetar.
    Men jeg tror ikke der er nogen, der synes det er sjovt bare at sidde og spise tilbehør. Jeg har prøvet det. Bare fordi man fravælger kød betyder det ikke man tilvælger udelukkende at skulle spise tilbehør. Det ville alle nok synes var en anelse træls. Jeg regner ikke med at folk skal stå og bruge flere timer på at lave specialmad til mig, men en nøddebøf tager fx. ikke oceaner af tid at lave, det er ikke super kompliceret, og man kan SAGTENS lave dem i forvejen og fryse dem ned, og de smager stadig lige så godt dagen efter smiley

• #36   9. okt 2016 jeg har intet imod at skulle bruge lidt tid på at lave noget lækkert til de unge , jeg har bare brug for at vide hvad jeg skulle lede efter og hvad der ville kunne bruges sammen med resten smiley i dagligdagen kæmper jeg stadig med det min datter er kun 16 og bor derfor stadigt hjemme .
    Her betyder det mange gange at jeg alligevel står og laver to forskellige retter g bare sørger for at tilbehøret passer sammen eller sagtens kan spises uden kød men stadig tilgodeser at hun får hendes proteiner ( hun er så vidst pesketar ? hun spiser nemlig stadigt fisk , men veninden spiser intet animalsk)

Som det er nu er jeg jo ude i god tid og kan få tid til at prøve retterne lidt af så kan datteren selv vælge hvad hun kunne tænke sig til jul, Da jeg var på hendes alder var jeg lykkelig for at jeg kunne få flæskesteg juleaften jeg kunne nemlig ikke lide kalkun som min fars side af familien altid fik, og det er jul det er en fest dag det må det meget gerne også være for de to smiley også selv om de mener at de sagtens kunne spise sig mætte i konfekt og risalamande

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

#39   10. okt 2016 Og helt ærligt Edb-blond, så er meget nemt lige at gøre vegarisk. En salat kan man jo have bacon eller ost ved siden af f.eks. smiley

• #41   10. okt 2016 Jeg tror det går smiley både nøddestegen og smæskestegen findes i en vegansk udgave, så det får de lov til at teste inden jul smiley

Men ellers har hun lige tilbudt selv at tage lidt med smiley så jeg ikke skulle tænke over det , men jeg har det bare sådan at jeg godt ville kunne servere noget for dem jeg har inviteret smiley

Slik/konfekt tager hun dog selv med så det skulle jeg ikke tænke på smiley

• #45   10. okt 2016 Mock duck hvis det skal ligne traditionel dansk julemad smiley Og svampe/nøddesteg. Fredsfisk (Der er ikke fisk i, trods navnet smiley )

Personligt spiser jeg altid hokkaido-suppe juleaften.

• #46   10. okt 2016 Hvad med risfrikadeller med lidt juleagtige krydderier i, eller det samme med falafel - så er det stadig lidt julet i det smiley

• #48   10. okt 2016 Minion
    der ligger link til en "smæskesteg" i en af de første kommentarere i tråden smiley

Noget svampe/tofu dims smiley men ungerne må teste hvad de helst vil have juleaften smiley

• #51   10. okt 2016 Jeg har spist vegetarisk mad i over 20 år og har været skuffet begge gange smiley smiley

Kommentér på:
vegetarmad til jul søges

Annonce