5.771 visninger
|
Oprettet:
* ~ Ann-Sophie - Red Is The New Black! ~ *
25. apr 2009 Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
25. apr 2009 Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Kryptokid skal kastreres? {{forumTopicSubject}}
Hejsa :o)
Min bror og hans kæreste har købt en ny hund - En 4½ måneder gammel hanhund, der er en blanding af chihuahua og bomuldshund.
Denne hund skal kasteres, men da jeg mærkede efter kunne jeg kun mærke én testikel. Altså er han kryptokid.
* MEN, hvordan foregår kastering af en kryptokid, er det noget kikkertoperation for at finde frem til testiklen, eller hvordan?
* Hvad ligger prisen ca. på for en sådanne operation?
På forhånd tak for svar :o)
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Jeg er slet ikke inde i dét med hanhunde, så jeg måtte umiddelbart være dem svar skyldig. Men ved godt det er et større indgreb end normalt.. :o)
apr 2009
Ved du hvad din veninde gav for det?
Prisen er som sådan underordnet, for han skal kasteres uanset hvad - Men det er jo meget rart med en nogenlunde rettesnor :o)
aug 2009
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 884
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 1.003
Men ja, de laver en almindelig kastration, og så opererer de testiklen ud, der sidder oppe i bugen/lysken (afhængigt af hvor den sidder). Da min hunds testikel sad i lysken og ikke helt oppe i bugen, var det en 'nem' operation.
Jeg gav 3.000 kr., men det bliver dyrere, hvis testiklen er svær at finde. De sagde, jeg skulle regne med op til måske 4.500 kroner.
aug 2009
aug 2009
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
Nu ved du, at Balder også var kryptochid. Vores egen dyrlæge, kunne ikke selv mærke/finde stenen. Så Balder blev henvist til en ortopæd-kirurgisk dyrlæge. For vi blev forberedt på, at der nok skulle en kikkertoperation til og det var vores egen dyrlæge ikke i stand til.
Meen, da vi kom ned til denne soeciallæge, så tog det ham lige tre sekunder, at lokalisere stenen, i selve lyskekanalen, som løber lige foran på bugen. Han blev lidt skuffet, hæ. Han havde vist set lidt frem til lidt specialkirurgi. Men Balderbassen kunne helgivis "nøjes" med en almindelig kasteration og så tog han (dyrlægen), den "forsvundne" sten, ved et lille snit over penis og syede kun et enkelt sting der.
Balder fik ved samme lejlighed, lavet en mængde andre ting, som tilsammen bragte prisen op på knapt 6000kr.
Men på regningen står der for operation kryptochid i lysken - 2000kr.
Så kan der muligvis løbe lidt mere på, for medicin og div.
Men vi var jo i forvejen blevet adviseret om, at hvis stenen lå dybt inde i bugen, så kunne det blive nødvendigt at kikkertoperere. Og hvis det bliver tilfældet for din brors hund, så bliver det helt givet dyrere. Måske dobbelt så dyrt?
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 1.003
apr 2009
De må nok bare ringe ned til deres egen dyrlæge og få en ca. pris og få fyret tjekket nærmere - Men dejligt med lidt inputs til hvordan det foregår. Det viser jeg dem!
Tak for hjælpen :o)
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
"Det er jo *vores* børn der skal under kniven".
Jeg har lige læst en ny doktor afhandling, hvor dyrlægerne er enige i at man ikke som før "behøver" at kasterere kryto`er, med mindre at hanne er generet af stenens placering.
Det gir nemligt IKKE større risiko for cancer, som man ellers har troet i årevis..
Men personligt syntes jeg det er mere sikkert at sådan en han blir kastereret så der ikke kommer nogen hverken Ups eller planlagte hvalpe, for det er jo stadigt ikke særligt smart eller ønskeligt at avle med en krypto-han.
Ja så fik i også lige en "update" fra dyrlæge-verden Hihih..
Forresten STINA, du mener vel din venindes hund ikk*Ggg* Sorry jeg kunne ikke dy mig.
Jge tvivlere nemlig på at din veninde har en sten..LOL.. Sorry igen..
dec 2007
Ann Sophie, det kan godt være at de skal vente til han er omkring de 6mdr og så derefter ta det op med den dylle de har valgt, for jeg syntes tit jeg har oplevet det med at stenene kan være lidt længe om at falde ned, nu har jeg jo også haft hanhunde de første 30år af mit eget "hundehold" og det er så først indenfor de sidste ca.10år jeg har skiftet langsomt over til piger/ tæver, men der har jeg så en del problemer med bl.a. løbetider osv. ;o))
Der er ski problemer ved begge køn, især når man er vant til det ene og så skifter over til det andet. Hihi.. Jeg ved ikke hvad jeg foretrækker pt. men jeg syntes at hannerne er mere kærlige og trofaste og lettere end tæverne pga.løbetiderne.
Ups sorry at jeg bliver ved med at skifte emne så jeg kommer væk fra kryptochiderne.
apr 2009
Tror bare de vælger en dyrlæge tæt på dem - Evt. nogle dyrlæger omkring Rungsted eller Holte som I kan anbefale?
Mht kønnet på hunden, forstår jeg slet ikke at de valgte en hanhund. Ingen vil passe den i familien, da alle har tæver! *GG*
Når den bliver kasteret kan det naturligvis komme på tale, hvis den ikke strinter vel at mærke. Jeg er KUN til tæver, kunne aldrig drømme om at få en hanhund.
Men sådan er man så forskellig :o)
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 44 Hunde: 4 Emner: 48 Svar: 515
jeg har dog ikke fået spurgt hvad det kostede da jeg syntes det vigtigste var at det er hos en dyrelæge jeg er tryg ved og er sikker på gør det ordtenligt:)
apr 2009
apr 2009
Jeg kender kun dyrlægerne i KBH, så jeg kan heller ikke anbefale dem nogle i Nordsjælland. Er vidst ikke til meget hjælp for dem - Forkert køn og forkert landsdel *GG*
Jo kan hjælpe dem med foder, tøj, seler, generel pleje osv. Men ikke noget praktisk.. Hehe!
Men tror helst de vil have ham kasteret så hurtigt som muligt, så han ikke ender med én der strinter og render efter damer.. :o)
apr 2009
Godt han er hel igen, giv ham et klap fra mig :o) Smil..
mar 2007
linnea det er desværre amaro det er kun den ene sten der er faldet ned den anden sidder et godt sykke oppe selvom den bliver masseret hver dag så det er bare rigtig ærgeligt:(
mar 2007
apr 2009
dec 2007
apr 2009
dec 2007
Kryptokid skal kastreres?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside