1.818 visninger
|
Oprettet:
lyder det ikke forkert {{forumTopicSubject}}
Man kan da ikke kun fodre med kallun - heller ikek selvom det er grøn
Det allerbedste man kan få er ”grøn” kallun. Ingen anden proteinkilde indeholder så høj en variation af fordøjelige proteiner. Med ”grøn” kallun behøver man næsten ikke andet kød, bortset fra lidt variation af og til. Betegnelsen ”grøn” kallun dækker – rå, ublegede og ubehandlede maver fra kvæg og andre drøvtyggere, som får og hjorte uden anden behandling end simpel skylning i koldt vand. Den blegede kallun, man også kan købe, er hel værdilæs for hunden da blegningsprocessen ødelægger alle enzymerne og vasker vigtige mineraler ud.
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.066
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 78
Fatter ikke HVORFOR det skal KLORbleges - mine hunde gylper når de har fået det skidt...
Og grøn kallun er altså ikke grøn....
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
Det jeg studer over er:
Med ”grøn” kallun behøver man næsten ikke andet kød, bortset fra lidt variation af og til.
mar 2007
sep 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 53 Svar: 391
mar 2007
-mener bare at have hørt at der er nogle værdier af fosfat og calcium der bliver forskudt hvis man kun fodrer med kallun
jun 2008
mar 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 432
Æbler f.eks. er også sunde for mennesker, men vi kan ikke leve af dem, vi kommer også til at mangle noget på lang sigt.
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.988
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Med ”grøn” kallun behøver man <b>næsten</b> ikke andet kød, bortset fra lidt variation af og til.
Det skriver Eliasen også i sin bog. Hans pointe med det er at kallun indeholder alt hvad en hund har behov for, MEN i doser der ikke er helt store nok til at man kan nøjes i lange perioder. Man skal supplere med kød, indmad, grønt (hvis man er til det) og ben for at sikre at hunden får nok.
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 171
mar 2007
feb 2008
jun 2008
Så din påstand om fejlernæring er nok lidt overilet - selvom den er velment..
Og Finn Smed har fodret hunde sådan i over 50 år - uden problemer, og han har kureret mange allergi/hud-hunde og lign. næsten udelukkende med foder... Og i Finn Smeds hundefolk har jeg aldrig set en hund der så fejlernæret ud, heller ikke som gamle...
mar 2006
Min hund får kallun et sted mellem hver fjerde eller tredie dag (fodres hver dag), dvs et sted mellem 25- og 33% af kosten, så det er relevant for mig at vide hvorfor hvis det skal ændres (eller hvorfor det er et acceptabelt maks). Det kød han får ind imellem tages fra et sortiment på omkring seks-syv slags kød, så der er da varieret efter min mening.
aug 2007
aug 2007
aug 2007
mar 2006
Eliasen skriver at lever <i>allerhøjst</i> må udgøre 1 ud af 10 afhundens måltider pga affaldsstofferne, men ved så stor en andel som 40% vil jeg mene at vitamin A toksicitet også er relevant at bringe op. Kallun indeholder til gengæld hverken for meget A vitamin eller affaldsstoffer. "Problemet" med kallun er at den indeholder alle næringsstoffer, men lige nøjagtigt ikke nok til at man ikke kan fodre med KUN kallun (hvilket man hellere ikke gør når man fodrer med 40%).
http://www.petplace.com/dogs/vitamin-toxicity-in-dogs/page1.aspx
http://www.ehow.com/how_4505474_recognize-treat-vitamin-toxicity-dogs.html
40% ben? Næ, for så meget ville give min hund maveproblemer - min hund har perfekt afføring på den mængde han får nu, og de dage han får ekstra kan det ses tydeligt i afføringen. For meget ben kan føre til forstoppelse og for meget kalk kan hæmme optagelsen af andre mineraler. Det samme er ikke sandt for kallun, som tværtimod har probiotiske egenskaber der letter optagelsen af hundens øvrige kost.
40% købekød? ... jeg forstår ikke spørgsmålet. Men 40% kød er for mig ikke noget problem. Hvis du mener kæbekød, så er det noget jeg ville skulle undersøge, men umiddelbart siger jeg ja så længe jeg varierer resten på ordenlig vis.
Bemærk at jeg ikke skriver at du tager fejl, men at jeg efterlyser dokumentation på det du påstår. At spørge om folk ville fodre med 40% lever eller ben velvidende at svaret er nej af åbenlyse årsager er ikke dokumentation, da næringskompositionen og virkningen overhovedet ikke er den samme. Eliasen foreslår jo netop ikke 40% af andet (og dog.. 1/3 grønt står der også i bogen), så det giver ikke mening at argumentere på den måde: at fordi lever og ben i så store mængder er skidt, så er alt bare generelt skidt.
Jeg ved ikke hvor du handler, men det jeg giver for kallun er ikke meget forskelligt fra det jeg giver for visse af kødtyperne, og hvis du mener at hver 3.-4. dag kun er et udtryk for nærighed vil jeg mene at der er noget du har misforstået og uretmæssigt antyder. Jeg spørger jo efter viden, men den får jeg ikke. Hvis jeg var nærig ville min hund komme på tørkost, hvilket jeg måske bør overveje siden det åbenbart er så umuligt at kunne fodre rigtigt på det rå.
feb 2008
aug 2007
Jeg skriver, at vores hunde får kallun 2 dage i ugen og Søster skriver hver 3. til 4. dag. Det giver altså ikke 50 %...;o)
aug 2007
aug 2007
mar 2006
I punkt 2 skriver hun at fordelingen i kallun ikke er 1:1, men i en af de kilder hun henviser til er fordelingen temmeligt tæt på 1:1 (og beskrives som 1:1 i teksten). Hun skriver at forholdet skal ligge mellem 1:1 og 2:1 (eller, hun skriver omvendt, men der skal altså være mere kalk end fosfor), MEN er det forhold i ubalance er løsningen så uhyggeligt simpel som at give ben.
Men ben indeholder jo egentligt også fosfor - selvom de indeholder meget kalk. I naturen får carnivorer størstedelen af deres kalk (altså, i forhold til fosforen) fra blod, hvilket vi ikke kan give medmindre vi hjemmeslagter, da slagterierne dræner kød for blod. Derfor er kallun faktisk en rigtig god idé at give, da det har en mere fornuftig balance end kød.
At nogle giver kallun 30%-40% af gangene udelukker jo ikke ben (som for at rette den balance ikke behøver tilføre mere end 0,03 enheder kalk pr enhed fosfor), så jeg spørger igen hvad problemet er.
Faktisk indeholder kød væsentligt mere fosfor i forhold til kalk (op til 18 gange mere!*) end kallun gør, og er derfor efter endnu farligere at basere en hunds kost på hvis den balance skulle være noget argument. Dit link anerkender faktisk at forholdet er værre i kød, men holder alligevel fast i at det skulle være en årsag til at undgå kallun mere end 1-2 gange om ugen. Det synes jeg ærlig talt ikke giver mening.
* http://www.americanchronicle.com/articles/view/44943
Jeg har kigget alle hendes online kilder igennem, og ikke én af dem siger at kalk:fosfor forholdet i kallun er bekymrende. Den eneste der nævner forholdet overhovedet skriver at den er fin.
(link fjernet)
Der er flere (ikke fra naturligthundefoder):
"Tripe has the ideal calcium:phosphorus balance for your dog, and contains omega-3 and omega-6 fatty acids, probiotics and phytonutrients"
http://www.preciouspets.org/drharveys/power-patties.htm
"We use only Green Tripe which retains its nutritional value and provides the right balance of Calcium and Phosphorous for pets, along with protein, fat, enzymes, vitamins and good bacteria to aid digestion and muscular development."
http://www.ziwipeak.com/nzl/ingredients.shtml
"Research has also shown that the calcium to phosphorous ration in green tripe is 1:1 which is needed fo development of good bones and joints, and the overall pH is on the acidic side which is better for digestion."
(link fjernet)
3. Korrekt at det ikke indeholder alle vitaminer og mineraler, men det er netop derfor Eliasen skriver så fint og tydeligt i sin bog at det er vigtigt at supplere op med andre slags kød samt grøntsager, indmad og ben. Der er yderligere bonus ved at give grønt samtidigt med kallun idet enzymerne gør at hunden optager næringen fra grønten (og evt kød som gives) endnu mere effektivt.
mar 2006
Iflg Eliasen.
lyder det ikke forkert
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside