Hvor meget sover din hund? {{forumTopicSubject}}
Jeg synes Guincho sover meget mere end Toffi gjorde, til gengæld er han mere aktiv end Toffi var, når han er vågen. Så det er måske meget naturligt at der er en forskel mht. søvntimer.
Jeg havde i dag besøg af en af Guincho´s venner, en lille hund af anden race, ejer fortalte at hendes hund sover 17 timer i døgnet, og at hun havde læst at det ikke var unormalt, og at det ligefrem var et godt tegn, for så var hunden da ikke stresset.
Jeg tror faktisk Guincho nærmer sig det antal søvntimer også, men har aldrig talt timerne præcist, så jeg vil prøve at regne efter de næste par dage, og så vende tilbage og skrive det her.
Har I andre lyst til at være med til at regne på jeres hundes søvnbehov? Jeg synes det kunne være sjovt at se hvor meget forskel der er fra individ til individ.
mar 2008
Følger: 66 Følgere: 68 Hunde: 7 Emner: 442 Svar: 1.700
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Men som Charlotte siger afhænger det også af vejret herhjemme - Er det lnt og lækkert er vi gerne udenfor meget mere end hvis det fx regner og blæser. Hundene gider ganske enkelt ikke noget ''sjov'' i dårligt vejr, mens de er friske på det hee i godt vejr.
Ved ikke lige hvor mange timer de sover dagligt, men ihvertfald mens jeg er på job (7 timer) og om natten (8 timer) = 15 timer dagligt + det løse når der slappes i sofaen mv. :o)
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.272
Men nogle dage hvor vi er meget aktive på besøg rundt omkring, på tur, udstilling osv sover de meget mindre.... Men så er de så bare ekstra trætte dagen efter og der sørger jeg for ikke at træne og aktivere dem....
Mine virker meget i balance med sig selv...
De kan både slappe meget af og være meget aktive i lang tid:o)
Om vinteren synes jeg dog de er ekstra dåske:o)
aug 2009
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 884
Fie er også en rigtig syvsover, hun er så dejlig afslappet altid, på hjemmefronten Og så er Felia den mere vågne, legesyge, madglade og gåtursglad.. Hun brokker sig aldrig over morgenturen hvorimod Fie bare trækker hjem af igen.. Det skal siges at Felia ellers er hvalpen med (sku man tro) et større søvn behov.. Jeg har aldrig tænkt mere over det, men bare set det som en forskellighed
Men jeg vil da rigtig gerne lave en sævnberegning i næste weekend, hvor jeg er ved dem hele tiden :-))
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 128 Svar: 1.103
Så vågner han op til eftermiddagsturen, det er en tur på gågade eller strand, eller også er det legeaftale. Vi tager så "runde nr. 2" på Kong Guincho´s nærområde på vel ½ time.
Han går i seng mellem kl. 22 og 23, afhængig af hvor aktiv han har været om eftermiddagen.
Så det giver vel 6-7 vågne timer på et døgn, hvor han er i fuld aktivitet. Dvs. han sover/hviler 17-18 timer.
Men jeg vil prøve at lave et søvnskema, når vi får et par "normale dage".
Toffi sov som sagt ikke så meget, men havde vi været på heldagstur, f.eks. til Århusdyrlægen med hundemøde i Mols Bjerge, kunne hun sove hele den næste dag eller to bagefter.
Guincho kan ikke med varme, så mens det var hedebølge vågnede han først for alvor op til dåd efter aftensmadtide.
Men er det heldagsregn kan han også tage sig en dovendag. Det er jo egentlig meget praktisk at kunne.
Jeg havde en landskildpadde, som -uden at kunne se ud af vinduet- havde et urinstinkt som fortalte ham hvordan vejret var/ville blive. Blev vejret godt, havde han fuld fart på og ville ud i udegården. Blev det dårligt vejr, tog han en slumredag. Han fornemmede det åbenbart, for han kunne som sagt ikke se ud af vinduet.
maj 2007
http://www.bustercube.dk/aktiv_behov.htm
Og det viser et skema over adfærdsproblemer sammenlignet med hvor meget de sover...
Og det giver jo helt klart mening at det hænger sammen at hunde der er inaktive får adfærdsproblemer(det her er jo selvfølgelig en generalisering med forbehold, nogle hunde skal ha mere eller mindre søvn) Men som rettesnor kan jeg da godt se det fornuftige i det...
Mener at de sagde dengang til mødet at 16-17 timer soven/hvilen er perfekt for en hund da den skal ha meget hvile ellers kan den stresse(men igen med forbehold det er jo også forskelligt fra hund til hund)
Men igen så lyder det jo også meget fornuftig i mine øre at understimulering kan gi adfærdsproblemer men sandelig også hvis de bliver overstimuleret:o) Så der er med at finde lige netop det der passer til ens hund.
Men altså hunde der sover 20-22 timer synes jeg lyder meget vildt:o/(på nær når vi snakker dåske Dika;o) hihi) Men sådan generelt er der vel ingen hunde der sover fx 21-22 timer, synes jeg godt nok er vildt???
maj 2007
Det beviser jo bare hun nok bare har nok i det som i i forvejen gør:o).... Men kan godt forstå du føler det ikke er nok, men hvis hun trives sådan og oven i købet ikke gider mere så kan du jo hheller ikke presse hende til det vel:o)
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 128 Svar: 1.103
Den slags hunde bliver ikke let stressede:o)))
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 505
Eksempelvis hvis jeg sidder en hel dag og læser eller skriver speciale, så ligger hun bare og snorker, men hvis jeg gør rent eller er i haven osv. så sover hun meget mindre.
Men der er generelt stor forskel på hendes antalt timer hun sover om sommeren og i det vejr der er nu her og det næste halve år.
Om sommeren er hun i haven hele dagen, graver, leger, bader osv.
Hvor meget sover din hund?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside