FCI standard og tilføjelse af farver ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et kuld hvalpe.
Jeg gik ind for at tjekke om de var kommet på DKK's hvalpeliste. Det var de, men jeg så til min store undren, at den ene af hvalpene var reg som Rød hvedefarvet.
Jeg kontaktede DKK og bad om at få det rettet til Rød, da det var den farve jeg havde skrevet og rød hvedefarvet ikke var en anerkendt farve ( vores FCI standard )
Farven blev rettet uden problemer, men jeg fik af vide, at rød hvedefarvet så sandelig var godkendte farver.
Jeg får tilsendt et link (DKK ) med nogle farvekoder og kan godt se, at rød hvedefarvet og også til min skræk - gråmeleret står der. Dem der kender til racen - vil undre sig over, hvad en gråmeleret er ?
Jeg sender så et link tilbage til DKK på FCI standarden ( som selvfølgelig står på både DKK's og DTK's hjemmeside ) og skriver " at jeg selvfølgelig som DKK opdrætter, skal følge FCI standarden...............hvad kan/skal jeg ellers regne med ?
Efter skriven frem og tilbage ( da jeg ønsker at vide hvorfor ) får jeg svar fra DKK, at special kubben kan ønske at få tilføjet farver - i dette tilfælde DTK.. Men slevfølgelig kan det ikke godkendes, hvis det er fejlfarver.
Jeg kontakter så DTK for at få et svar på, hvorfor de 2 farver er tilføjet ?
Får svar tilbage fra formanden - kontakt racerepræsentanten.......Det er slet ikke noget DTK har eller er indblandet i.
Og hvad går man så ?? kan en racepepræsentant uden om DTK få tilføjet farver, som ikke står i FCI standarden ?
Som mine Nordiske kollegaer skrev, hvis ikke vi skal følge FCI standarden - så ender vi i et farvekaos.
Jeg kan undre mig over, hvad feks den Norske eller den Svenske kennel klub ville sige til, at omreg. en hvalp fra DK med farven rød hvedefarvet eller gråmeleret ??
En ting er sikkert........for eftertiden tjekker jeg farverne på mine hvalpe. Der skal ikke komme en hvalp fra mig, med en farve, der ikke står i vores (FCI ) racestandard.
Vi er flere, der enige om at skrive et brev..................vi ønsker ikke farver tilføjet, som ikke står i vores racestandard.
Hvordan pokker skal man forsvarer, at fortælle andre lande, at det er en fejlfarve ifg FCI standarden.............hvis ikke vi selv har rene linier ?
Vi er nu flere, der har besluttet os for at gå sammen og skrive et brev.
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 884
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Hvis Jeres klub ikke vil behandle sagen, som almindeligt bestyrelsesarbejde, må I tage det op på næste generalforsamling, de kan nemlig ikke afvise emner fra medlemmerne behandles der.
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
Det er da så trist................hvis ikke man skal følge FCI's racestandard - hvad skal vi som opdrætterer så rette os efter ?
Hvordan pokker skal jeg kunne fortælle andre ( lande ) det er en fejlfarve iflg vores FCI standard, hvis ikke vi selv har rene inier ???
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 81 Svar: 1.465
Det må vi arbejde videre med......................jeg har jo så været på " højeste plan " i specialklubben. Det gav åbenbart intet, men som du siger, må det så op på generalforsaming.
MIn race er extrem lille, vi kommer ikke vidre hvis ikke vi kan samarbejde landene imellem, så for mig er det VIGTIGT, at FCI racestanderden overholdes.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
Det samme med boxerne - der står at over 1/3 hvid er en fejl - men der står ikke det er en diskvalificerende fejl - men alligevel bliver de hvide ikke accepteret og vil få en 0 på udstilling.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
I danmark skriver vi rødbrun med hvidt og sort.
men nogle fra de øvrige nordiske lande skriver bare rødbrun ,andre skriver brun / hvid, rød / hvid og jeg har endda set en som skriver ravfarvet.
I den nyeste standart de arbejder med i norge der findes der kun en farve..... de øvrige farver er ikke set de sidste 60-70 år.
I øvrigt skal man altid kigge stambøgerne/ den liste man før først godt igennem for fejl...... selvom dkk bliver lidt mopsede hvis man beder om at få fejl rettet.
Mit sidste kuld .... født i 2006..... var i følge deres stambog født i 1960.
FCI standard og tilføjelse af farver ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside