{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Hvorfor nej til blandingshunde? {{forumTopicSubject}}

Hejsa..
Kan godt være, at det bare er mig, som flyver op i en spids nu, men jeg er virkelig træt af de fisefornemme folk, som tror, at deres hunde er bedre end min, fordi hun er en blandingshund. Så vidt jeg kan forstå efter diverse indslag i tv osv. Så skulle blandinger være meget mere sunde og raske end dem med tavler, da de ofte er indavlet.
Jeg har også en gr, som er helt ren og uden tavle, hvor moderens forældre har tavler og faderen har tavle, så jeg kan sagtens se historiken, hvis jeg ville det. Men jeg har ikke noget behov for det, da jeg bare gjorde som mange gjorde før tavlerne kom. Kiggede på forældrene, ejerne og tænkte at det så var op til vor herre, hvordan tingene ville udrette sig. For der er jo ikke 100 % garanti for, at ens hund ikke får ex dårlige hofter fordi moderen, faderen eller bedsteforældre osv. ikke havde det.

Jeg har (undskyld jeg bander) fandme en god og dejlig hund(e) og behøver ik tavle eller en ren race for at få/ha det. Hund som ejer..
Er mulater så også en dårlig ting?
Alt fri tale er selvf. tilladt (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor nej til blandingshunde?
  • #1   10. sep 2009 Det er jo komplet absurd at begynde at sammenligne stamtavle med menneskers hudfarve! Det har ingen sammenhæng.

Grunden til at stamtavler i min verden er at foretrækker, er fordi man har en garanti for hvad det er for en hund man køber og hvilke racerelaterede sygdomme der er i linjerne. Når man køber en hund uden tavle, er der altid en risiko for at købe katten i sækken.
    At gadekryds skulle være mere sunde end tavlehunde er en fin skrøne. Der forefindes absolut ingen dokumentation for den påstand.

En hund uden tavle er ikke dårligere end hunde med tavle - men du opnår aldrig den samme viden om hundens linjer og om arvelige sygdomme.

• #2   10. sep 2009 Men det har nok igen noget med interesse.. Mine hunde er hyggehunde og ikke udstilling..
    For mig er mine hunde mine børn og kun de børn der kommer til at være i mit liv, hvis du forstå.. De bliver også behandlet sådan, vil jeg sige.. Jeg giver dem ikke tøj på osv., men forstå mig ret..
    Mener bare mange også mener, at sorte burde blive med deres egne slags og hvide osv lige så.. Hvis du forstår mig.. Jeg kan bare ik se, hvad der er galt med blandinger, men man skal nok ha haft en blanding for at kunne se det fra den side (:

• #4   10. sep 2009 Jeg har 2 hunde uden stavmtavle, det sku være dansk/svensk begge to.
    Den ældste har været en del igennem og døjer nu med hofter og ryg, imens min tæve stort set aldrig er eller har været syg.
    Så det med blandings hunde er sundere, den køber jeg ik helt.

• #5   10. sep 2009 Hva tavle hunde kommer an på, ka jeg ikke snakke om da jeg aldrig har haft en selv.

• #6   10. sep 2009 Der er ikke noget galt med blandinger - men jeg ser ingen grund til at støtte den avl. Dermed ikke sagt at de blandinger der er sat i verden, er mindre værd end tavlehunde.

Jeg går skam heller ikke til udstillinger, men konkurrerer indenfor lydighed. Jeg bruger ikke stamtavlen til en pind, udover at det er min garanti for min hunds ophav.

Jeg har selv haft rigtig mange dejlige blandinger igennem hjemmet til videreformidling, men jeg mener stadig at man skal holde sig til at avle med en form for dokumenation for hundens ophav og de potentielt genetiske fejl der kan være i linjerne.

På træningspladsen, hvor jeg er instruktør, har vi nu en ung hund på hold -. en 6 måneders lab. blanding. Den har netop fået konstateret gigt, slem HD og slem AD. Det er så voldsomt og i så tidlig en alder, at det kun kan være nedarvet. Det er bare slet ikke til at bære at se en familie, der elsker deres hund så højt, være knuste over at hunden måske kun har ½-1 år tilbage at leve i. De købte netop fordi de havde hørt at blandinger var sundere..

Nu er stamtavlen jo ikke nogen universalløsning. Man skal altid sætte sig grundigt ind i hvilke avelige problemer der kan være i linjerne. Du kan sagtens have en lab. hvor forældrene har A hofter.. men kan du ikke se andre resultater end forældrene er man lige vidt. Man skal tjekke bedsteforældre, søskende og så videre. Det kræver et stort arbejde og en viden.

• #7   11. sep 2009 Jeg har høft fra min dyrelæge, ay chancen for, at min hund vil få de sygdomme som de to racer har er mindre end hvis det var en ren.. Forstå mig ret.. Jeg synes bare ikke, at man kan sige, at nogle hunde er mindre værd, fordi de er blandinger.. Jeg kan godt forstå, at det er smart med tavler, men jeg kan også se det smarte uden.. Jeg kan godt lide det med, at man ikke helt ved, hvad det er man får, når man køber en blanding (: Freia fx lignede en golden hvalp, da hun var lille og nu ligner hun bare sig selv og der er ikke andre i verden der ligner hende (:
    Bliver bare sur, når folk ikke kan acceptere, at der er nogle af os, som ikke går op i at det skal være med tavle osv. Vi har altid haft gode blandingshunde i min familie..

• #8   11. sep 2009 Det er en skrøne, at der er mindre risiko for at hunden får arvelige sygdomme ved blandinger. Ved større hunde, især labradorer, er risikoen for at få arvelige sygdomme tværtimod forhøjet. For der er jo ikke nogen, der aner em tæven har HD og giver det videre. Der er absolut ingen kontrol. Hos muskelhundene/kamphundene, synes jeg også det er enormt trist, at der er så lidt kontrol med avlen og så mange tavleløse hunde. Her er der også voldsomme problemer med HD og AD i den tavleløse avl, ligesom der er problemer med sindet.

Jeg synes bare overhovedet ikke, at det er charmerende, at man ikke ved hvad der er i hunden!! Jeg synes det er skræmmende og det kan skabe enorme problemer for de familier, der vælger sådan en hund. Hvordan skal man vide hvilken racegruppering hunden tilhører, hvis man ikke aner hvad der er i den? Der er jo aldrig nogen garanti for at sælgers ord er korrekte – der er ingen beviser. Når man ikke aner hvilken racegruppering hunden tilhører – så er det også desto sværere at få en hund som passer til netop de behov familien har. Deraf de mange omplaceringer af blandingshunde.

• #9   11. sep 2009 Jeg skal aldrig mere have hund uden stamtavle, igennem mit liv har jeg haft en del hunde, ,blandingshunde, den ene fik HD samt rygmarvslammelse, en anden fik voldsom allergi, en 3 fik kræft i milten og vores westie vi har nu har øreallergi og HD, så nej blandinger er bestemt ikke mere sunde, tværtimod, som Siri skriver, har man ingen garanti for at de to hunde der er parret ikke har både allergi, HD og andre voldsomme sygedomme i deres gener.
    Vi valgte derfor denne gang at købe med tavle da vi fik vores Papillon, her kan vi da følge de ting der end måtte have været og kunne selv tage beslutning om vi ville have hunden eller ej, med den viden der forelå, nu var der intet dårligt i denne stamme og vi håber vi kan føre dette videre når han er stor nok til parringer.
    Men jeg vil sige at en blandingshund så absolut ikke er mindre værd, de er alle hunde som vi skal passe på og værne om, dog vil jeg ikke støtte avl af blandinger.
    Mvh
    amanda

• #10   11. sep 2009 Jeg har tavle hund, men vil gerne give Line lidt ret i det hun siger, for i tavle hunde er der utrolig meget "linie avl" Hvilket er = indavl. Jeg har selv haft en doberman der havde den samme han hund i sit stamtræ 16 gange, der var far datter parringer osv osv. Hun var med DKK tavle. Jeg kender de første 15 doberman der er døde pga en mavedrejning. Jeg kender de første 10 schæfere med hd. Alt dette pga avlen.
    Jeg køber dog tavle hund fordi, når jeg vælger hund, vælger jeg en race jeg gerne vil sætte mig ind i, og vide alt om. Min hund er også mit barn, og det eneste barn der kommer ind i mit liv, så jeg kan sagtens følge dig Line.
    Jeg har haft en blandingshund, og hun var en dejlig hund, så dem er der intet galt med, og jeg er i mod at disse forbydes (hvordan de så end vil kontrollere det)

• #11   11. sep 2009 Siri: Hvorfor skal man have kontrol over alt? Hvorfor skal alle blandinger bøde bare fordi der er nogle racer, som er ustyrlig? Hvad med alle de hjemløse hunde skal de så bare aflives?

• #12   11. sep 2009 Line - prøv at læse hvad jeg skriver. Hunde der ER sat i verdenen, har naturligvis samme berettigelse som tavlehunde. Men jeg ser ingen grund til at sætte flere blandinger i verden.

Jeg arbejder frivilligt med græske gadehunde - og selvom de er blandinger er de da noget så skønne at have i hjemmet. Men samtidig med at vi hjælper dem der lever på gaden og adopterer til DK, så gør vi en aktiv indsats for at neutralisere så mange hunde som muligt. For der er ingen grund til at sætte flere i verden, hvor man ikke kender deres ophav.

• #13   11. sep 2009 Der er jo også forskel på hunde, hvor man ikke kender deres ophav og så hunde, hvor man kender "familien"

• #14   11. sep 2009 Man kender jo aldrig familien ordentligt hos en blandingshund. Jo, du kan måske se forældrene, men der er ingen garanti for om det rent faktisk er dem. Der er intet bevis. Der er oftest heller ingen viden om de genetiske problemer der kan være i linjerne..

• #15   12. sep 2009 Diana hvor får du fra de skal forbydes, tror kun det er avl med kamphundeblandinger der var tale om?
    Og kan se emnet helt misforståes, det handler jo ikke om at vi der vælger tavle ikke kan lide blandingshunde, men om retten til at kunne se bagud og selv vælge.
    Desuden er det rart at vide noget om den race man får, jeg har set adskillige blandingshunde der måtte lade livet, fordi de pludselig blev meget større end forventet, eller fordi de havde mere jagt/vagt instinkt end man havde overvejet.
    derfor sæt jer i i den race der passer til familien, så ved man hvad man får og tager ikke en chance som kan blive katastrofal for alle.

Mvh
    amanda

• #16   12. sep 2009 Amanda: Jeg hørte bare på tv, at der blev sagt, at det skulle forbydes med blandingshunde, der sagde de ikke noget om kamphunde, men noget om, at hvis alle hunde havde stambog kunne de bedre føre kontrol med dem.
    Du har helt ret i, at får man en racehund, kan man sætte sig ind i hvad den kræver osv.
    Der er også mange blandingshunde der falder uheldigt ud (der forekommer jo en del ups kuld)
    Men en blandings hund har jo lige så meget ret til livet som andre levende væsner.
    Vi hører jo også så meget om de forskellige racers massive avl, som gør dem handicappede, det er jo lidt uheldigt, for det skulle netop være formålet med stambogshunde, at man fik en sygdomsfri hund, men da kravene for avl kun er udstilling, bliver der kun taget hensyn til hvordan racen skal se ud, ikke om dette er til gene for hunden, og det er yderst katastrofalt.
    Der er for og imod begge dele. Jeg køber dog som sagt selv med stambog, da jeg vil vide hvilken hund det er, jeg har anskaffet mig.

• #17   12. sep 2009 Jeg synes også, at folk selv skal afgøre, hvad de vil og ikke vil..
    Jeg og alle der kender Freia, vil sige, at hun er en fantastisk hund også selv om hun er en blanding og hvis jeg ikke havde været sådan en høne, så havde jeg ikke fået hende sterilliseret, men fået hvalpe, som jeg ville være stolte af. Godt nok kan man ikke se hendes "historie", men hun er en rask, velfungerende og fantastisk eksemplar.
    Dejligt at høre, at folk har så forskellige meninger og det har vi heldigvis lov til i dagens DK(:

• #18   12. sep 2009 Glemte helt at sige TAK Diana..
    Nogle gange har man bare brug for, at der er nogen, som kan se det fra ens side af..

• #19   13. sep 2009 Diana jeg vil lige slå helt fast at en blandingshund for mig er lige så meget en hund som en med tavle:)

Det var blot i henhold til selve debatten, som sagt har jeg jo en med og en uden, og ham uden er skam lige så meget vovse som den med:)

• #20   15. sep 2009 Amanda, det har du helt ret i. Jeg forstår heller ikke hvorfor der pludselig er noget galt med en blandingshund?
    Jeg har da selv haft den dejligste sanktbernhards blanding, skøn pige der blev 13 år ;o)

Kommentér på:
Hvorfor nej til blandingshunde?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce