{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.903 visninger | Oprettet:

"Hvad ulve spiser" {{forumTopicSubject}}

Er der nogen her, der fodrer deres hund efter hvad vilde ulve spiser, og ikke mindst ikke spiser?

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres grundlag for dette?

I mine øjne kan de to dyr ikke sammenlignes, en hund spiser hvad du giver den; en ulv spiser hvad den kan fange efter helbred, alder, geografisk placering, samarbejde, årstid og fortsæt bare selv listen..

Når vi så begynder at overveje hvad de forskellige dyr har BRUG for synes jeg heller ikke det kan sammenlignes; hunden er tam, lever et beskyttet liv og er lidt af et sofadyr..
- Ulven har ingen fridage, det er overlevelse og instinkt hele vejen igennem..

Hunden og ulven har lighedstegn, og ideen med det rå kan jeg sagtens følge, men hvad man rent faktisk vælger at servere (vi serverer, ulven må fange selv), det kan jeg slet ikke se kan følges ad.

"Ulve spiser ikke..." - hvilke ulve? Hvor er de placeret geografisk? For ulve på forskellige steder spiser ikke det samme da de ikke har de samme byttedyr til rådighed.

Ulve er rovdyr der må jage og æde hvad der er tilgængeligt.. Hvordan skal man nogensinde kunne finde frem til hvad ulven har brug for at overleve når den ikke har frit valg på alle hylder?

Jeg undrer mig ganske simpelt over hvordan man kan se fornuften i at fodre to arter ens, selvom de på ingen måde har de samme miljøer, udfordringer og betingelser !?

.. Og lige en indskudt bemærkning... Ulve spiser da ikke tilskudspulver, gør de....? ; )

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hvad ulve spiser"
  • #1   31. mar 2009 At nogle ting er udelukket grundet miljøet burde ikke udelukke at de kan have godt af det, derfor er jeg ikke så meget til "at fodre efter naturen" modellen og mere til "hvad er det her godt for". Der findes sikkert et hav af ulve der "ikke spiser" oksekød.

• #2   31. mar 2009 Daisie - Du fodrer efter BARF-metoden, så det er ikke "som en ulv", du har også allergihund, så du kan ikke "bruges" ; )

Søster - Ja ikke alle ulve har kvæg i deres territorie, så det indgår ikke i deres "madplan".. Ikke alle ulve er lige sunde heller jo..

• #3   31. mar 2009 Nina: Vil du så ikke lige forklare, hvad det vil sige at fodre "som en ulv"?

• #4   31. mar 2009 Daisie

Ja. At der er masser der ikke spiser okse betyder bestemt ikke at INGEN ulve spiser okse (nu er okse bare et eksempel, men vi kunne sige lam, ged, hest, laks, kylling eller elefant i stedet). Pointen i mit indlæg var at man skal huske at ulvene er miljømæssigt begrænset i deres udvalg - at vi ikke kan sige at ulve ikke ville trives på f.eks tørfoder bare fordi det ikke findes i deres omgivelser. Jeg synes at det er farligt at konkludere at det er "bedst" fordi ulvene spiser det, når de i naturen ikke har andre muligheder. Hvorfor begrænse vores hunde fordi ulvene er det?

• #6   31. mar 2009 Jeg var lige påkrævet andetsteds ; )

daisie - Nej, det jeg mener er at du ikke fodre dine hunde efter ulve-metode (eller hvad vi nu lige skal kalde det)..

Du giver tilskud, grøntsager og hakket kød og ben..

Hvad jeg mener med at fodre en hund efter hvad ulve spiser og ikke spiser er flg.

"Ulve spiser ikke svin, derfor har en hund ikke brug for det"
    "Ulve spiser ikke fisk, derfor har hunde ikke brug for det"
    "Ulve spiser mest indmad, derfor skal hunden have mest af det"
    "Ulve spiser kæmpe portioner et par gange om ugen, det skal en hund også"

De påstande kan jeg bare ikke bruge til min hund, den er nemlig ingen ulv der selv skal fange sit bytte og æde for overlevelse; min hund skal være dækket ind for alt hvad den har behov for - Og det er næppe det samme som hvad en ulv har behov for.

• #7   31. mar 2009 "Personligt bruger jeg udtrykket "at fodre som en ulv" fordi det er nemmere når folk kigger underligt på en, når man fortæller hundende fordres efter BARF metoden eller RÅT."

Din vurdering af at fodre som en ulv kan ikke bruges, for du fodre efter BARF-metoden..

Det betyder ikke at du ikke har lov at deltage i debatten eller komme med din mening..

• #8   31. mar 2009 Sikke da sur du bliver.. Det bunder altså i en misforståelse Daisie, prøv nu og fald lidt ned..

Mit spørgsmål lød på om nogen her fodrer deres hund efter hvad ulve spiser, du svarer at du bruger betegnelsen BARF/råt som "hvad ulve spiser" , og jeg ved jo at du fodrer efter en plan BARF-centret har lagt for dine hunde..

- Men måske BARF-centret mener, at ulves fodervalg kan sættes direkte over på vores tamhunde? Er det det du vil frem til?

Jeg kan ikke forstå du bliver så gal, jeg har jo tydeligvis ikke forstået helt hvad du har skrevet ..?

Tænder, anatomi og pels kan være ens, men når miljøerne ikke er det, så kan jeg heller ikke se ideen med at gå ud fra hvad hundenes fætre spiser og ikke spiser..

Søster har fanget pointen fint.. Jeg tror bare vi taler forbi hinanden?!

• #9   31. mar 2009 hov - Jo min hund spiser da hundemad *GG*

Han spiste førhen tørkost, men er for kræsen til det stads, så nu er han på råt; kød og ben =)

• #10   31. mar 2009 ... Ved at se på hunden?

• #12   31. mar 2009 Men hvad ved man egentlig om ulven ud over at den æder hvad den kan finde? Jeg er jo vokset op et sted hvor der levede vilde hunde, og de åd alt fra skrald til slanger til katte - ting som jeg er sikker på min hund kan klare sig helt fint uden. Har man forsket i virkningen af forskelligt foder/kød på dem eller bygger vi igen vores antagelser på de miljømæssige begrænsninger?
    F.eks, kan det undre hvorfor nogle ulveparker give svineben eller tørkost når dette ikke findes i naturen (og en del hundeejere hellere ikke bruger dem på netop denne baggrund) - det forventer jeg naturligvis ikke at nogen herinde ved, men sådan er det og måske er jeg ikke helt gal på den når jeg vælger at se på hunden foran mig i stedet for at tage udgangspunkt i noget der er bygget på observationer frem for kontrollerede eksperimenter (f.eks i form af at fodre med forskellige ting for at se hvad der i virkeligheden er sundest for ulven).

Pels og øjne skulle gerne være nogenlunde indikatorer, ellers kan jeg forholde mig til hvad maden indeholder af næringsstoffer og hvad min dyrlæge mener. Som en anden skrev (muligvis i en anden tråd) så er det ikke givet at hvad der virker for den ene også virker for den anden så hvorfor skulle det være anderledes for ulve?

• #13   31. mar 2009 en ulv vil hellere sulte end spise voksne svin. Grislinger vil de gerne spise.

• #14   31. mar 2009 From:
    Susan Lindsey
    To:

Dear Dr. Dunn:

I understand that one of our keepers (who also helps maintain our website) already replied to your e-mail. She also shared it with me for any comments.

<b>We provide bovine/swine or deer bones once a week to the entire collection which includes red wolves, Mexican gray wolves, Iranian wolf, swift fox and maned wolves from South America.</b> We primarily give them for enrichment purposes but also feel that they are particularly important in the development of the puppies jaw musculature. In no way do we consider them a major nutrient. <b>They are provided with specialized "zoo" diets (primarily Purina Mills' Mazuri diet called "Exotic Canine" which was developed here several years ago). </b>
    Since our animals are raised for release, we prefer to give native prey (deer carcasses) when possible. However, concerns over decay necessitate the use of only fresh carcasses and removal after 24h of presentation.

With regards to your questions:

.. klip (der var en masse om ben)...

If you need anything further, please contact me at my private e-mail address.

Sue
    Susan Lyndaker Lindsey, Ph.D.
    Executive Director
    Wild Canid Survival and Research Center
    P.O. Box 760, Eureka, MO 63025
    ------------------------------------------------------------

Man kan se ingredienserne i foderet her:
    (link fjernet)

• #15   1. apr 2009 1. Se 3.

2. Ja, men vi fodrer jo ikke vores hunde efter det princip at de vil æde hvadsomhelst når de er sultne. Vi (eller jeg?) fodrer efter hvad der er GODT for dem.

3. Ulve - hundene er der forsket sindssygt meget på i tørkostindustrien. Det forskning burde i princippet komme os alle til gode, uanset hvad vi fodrer med.

4. "det forventer jeg naturligvis ikke at nogen herinde ved" (herunder mig selv, ellers ville jeg ikke spørge)

5. Jeg mener at jeg ser på min hund for at bedømme hvad der er bedst for ham. Ikke naboens, ikke ulven.

• #16   1. apr 2009 2. Netop. Det er det jeg også skriver. Jeg argumenterer desuden for at vi ikke behøver fodre vores hunde ud fra det princip at de/ulve kan "overleve" på hvadsomhelst (hvilket principielt set må være den sande "ulvemetode") når vi har rig mulighed for at bedømme hvad der er bedst for den enkelte hund. En fordel som ulvene sikkert også godt kunne tænke sig hvis man spurgte.

• #17   1. apr 2009 Jamen så fodrer du hellere ikke efter ulvemetoden og så er der ikke mere at diskutere. smiley

• #18   1. apr 2009 Næ, men det udelukker at jeg personligt gider diskutere det videre når jeg føler at det er uddebatteret (hvad skal jeg argumentere for/imod når vi dybest set er enige?), så jeg beder dig respektere at jeg ikke svarer på flere indlæg indtil der kommer noget nyr på bordet.

• #19   1. apr 2009 Det er vi også enige i.

Kommentér på:
"Hvad ulve spiser"

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce