21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
I gamle dage... I gamle dage...
I gamle dage var det ikke uhørt at hunde blev fodret med kallun, ris og franskbrød - nogen endda bare med kallun.
Nu er jeg ikke gammel nok til at have en detaljeret viden om hvordan hundens sundhed reelt var, men jeg ved at min kærestes morfars vagthund fik kallun, kallun og kallun ; ) Og han blev efter udsagn 11 år (schæfer), og arbejdede lige til det sidste (sov i butikken om natten).
Jeg peger ingen fingre, min hund har 14 forskellige dyr liggende i fryseren ; )
Men hvor har man den viden fra, at det ikke er nok at fodre med kallun (eller ged, ko eller marsvin) mere; og var det nok dengang?
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Og jeres blev da fodret ret varieret i forhold til hvad mange andre gjorde på det tidspunkt ! =)
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.609
Min morfars hund en sct. bernhard blanding levede af leverpostejsmadder, kogte kartofler, en håndfuld Frolic eller hvad det nu var til at hygge sig med om aftenen, når han blev lukket i fyrrummet for at sove. Han blev 6 år, døde kort tid efter min morfar og nogenlunde af det samme, blodprop. Efter min morfar døde, gav Pelle bare op, så hvem ved hvor meget længere han havde levet, hvis morfar også havde levet.
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.609
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Det er egentlig et meget godt emne..
Jeg diskuterede hundesundhed med min mor forleden dag, i forbindelse med at jeg er skiftet over til råt.
Det vi snakkede mest om var hundene fra hendes barndom, og til nu. Min mor er i midten af 50'erne.
Hundene fra hendes barndom fik ALDRIG tørfoder. De levede af leverpostej, rester og hvad de ellers lige fik. Der blev ikke handlet specielt ind til dem, men de fik mad. Ofte menneskemad o.lign.
Og det samme gjaldt hundene fra min fars barndom.
Ingen af deres hunde virkede plagede af hudirritationer, allergi, krærf, epilepsi og en masse andre af de sygdomme vi ser i dag. De levede alle forholdsvis lange liv, og enkelte af dem blev lidt fede i det, men de fleste klarede sig fint.
Og nu ser man konstant syge og dårlige hunde.
Er det kosten? Avlen? Manglen på de naturlige bakterier som CH er inde på, eller hvad er det?
Min mor mindes aldrig at have hørt om en hund med kræft indtil i forhonldsvis nyere tid..?
Ser dyrlægerne mere, eller kan hundene tåle mindre?
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
men hvad med kræft?
Havde hundene det ikke dengang, eller så man det bare ikke?
Og hvorfor er det i givet fald kommet? Det kan vel ikke al sammen skyldes passiv rygning?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 284
Jeg mener.. Hunde burde dø tidligere dengang, hvis dyrlægerne var tilsvarende dårligere til at opdage sygdomme og allergi end de er idag. Derfor tror jeg kosten var vigtig. Min barndoms collie levede f.eks. af kødrester, testikler og hvad der ellers var. Den blev -unden et eneste dyrlægebesøg- 16 eller 17 år gammel. -Kan ikke præcist huske det.
Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor folk har fået den ide, at tørkost er sundere end mad (kød, ben osv) som hundens vilde slægtninge jo lever af.
Jeg tror kort sagt, at de levede sundere dengang, da de fik normal mad. Men det er kun en formodning.
I gamle dage...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside