21. dec 2008 Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Start med kallun?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, og tak fordi jeg måtte være med i gruppen.
Jeg er i går begyndt at råfodre min hund. Jeg har læst meget om det de sidste par måneder og været i kontakt med en del der råfodrede, da jeg gerne ville være så forberedt som muligt!..
Jeg gav hende en halv pakke kallun i går eftermiddags inden jeg gik på arbejde. Om aftenen gik vi tur, og hun havde lidt tynd mave. Ikke så slemt, men heller ikke normalt.
Jeg tænkte at det nok var meget normalt.
Da vi kom hjem gav jeg hende resten af kallunen, og vi satte os i sofaen, hvor hun lagde sig til at sove.
Efter ca to timer vågnede hun, og knækkede sig. Lækkert!..
Jeg tørrede op, og vi gik ud og tissede af.
I morges begyndte hun så at pive omkring halv 7, og vi plejer altså at sove meeeeget længere!
Efter ca 20 minutter, tænkte jeg at hun nok SKULLE ud, så jeg skyndte mig op. Havde lige taget tøj på og var nået til skoene, da hun hopper ud af sengen, sætter sig i stuen og skider. Og det var den tyndeste, mest ildelugtende mave jeg nogensinde har oplevet!
Var blevet advaret om kalluns lugt, men troede kun det var på vej ind...
Vi gik morgentur, og der kom lidt mere ud..
Vi gik så i seng igen bagefter, og jeg blev vækket klokken 10 ca ved at hun kastede op i sengen..
Nu er alt kallunen vist kommet ud igen, men hvad gør jeg?
Skal jeg vente et døgns tid? Skal jeg nøjes med at give hende en lille bitte smule, fremfor et kilo? Skal jeg give det med lidt ris, eller evt. med lidt tørfoder?
Hun er normalt ikke sart, og spiser alt uden problemer. Mine forældre plejer at proppe hende med steg og is, og det reagerer hendes mave ikke på..
Er det selve fordøjelsen der er problemet, eller er det bare kallunen? Når hun kaster det op, er det helt intakt! Der er ingen væske i, det er bare ren kallun, der ser ud som om det kommer lige fra posen. Selv efter 12 timer...?
Gode råd er dyre! Og undskyld at det blev så langt..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Du kunne evt prøve med fisk i stedet hvis det er. Fisk er efter min erfaring det absolut mest skånsomme mod maven (og det lugter bedre)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
hun har taget en del på på det sidste. Hun vejer i dag 24 kg og er 8 mdr.
Det er deraf jeg havde regnet mig til et kg på dag, fordelt af to omgange.. Det er under de 5 procent, men er det i overkanten?
Hun har lige været inde i en periode, hvor hun tog rigtig meget på (og er måske stadig på det stadie) udover det havde jeg heller ikke regnet med at hun ville ende med en voksenvægt på mere end tyve kilo. Hun er absolut ikke tyk, men derimod en meget slank hund.
Jeg har haft givet hende 500 gram af gangen, men vil da prøve med fisk så. Det har jeg også købt.. Jeg har lidt en ide om at kalluenen er meget harsk for hende, og derfor svær?
Marianne,
gudskelov! Er glad for at det ikke bare mig!.. Havde virkelig glædet mig, og selvom det kun er anden dag, har jeg virkelig været skuffet.. Og prøvet at finde ud af om det var min fejl, eller hvad der gik galt?
Christa,
det kunne jo være, men da det er første gang hun får, er der vel størst sandsynlighed for at fejlen er hos hunden..?
Mange tak for alle jeres råd. Jeg vil hive noget fisk op af fryseren, og så prøve med det i stedet, og så kun give hende lidt af gangen..
dec 2008
fordi det er sådan nogle store portioner. Jeg mente også at det kun var nødvendigt med en enkelt gang, da hun jo er 8 mdr. og er en stor hund. Hendes tørfoder gav jeg efterhånden kun en gang om dagen.. Men hende i rigtig hundemad sagde jeg skulle gøre det to gange..
Men jeg var ikke særlig imponeret af hende!.. Jeg fik ikke noget at vide der jeg ikke havde læst før..
Daisie,
det er også kun ca. Hvis vi siger hun vejer 25 kg (hvilket hun jo næsten gør) skal hun vel have 1250 g. pr dag, hvis jeg skal give 5%? Synes bare det er meget, da jeg jo ikke forventer at hun bliver meget større..
Men mener du at jeg bare skal fortsætte med kallunen? Jeg synes nemlig det er meget voldsomt når hun både har tynd mave, og kaster op. For hun kastede alt op!.. Lige nu er det jo kun 3.dagen hun ikke har spist (til jeg fodrer hende) men hvis det fortsætter kan jeg jo risikere at hun ikke rigtig får noget føde i en del dage?..
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 312
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
dec 2008
nej, det vil hun slet ikke.. Hun kaster det op, kigger ´lidt på det, og lægger sig et andet sted.. Det er derfor jeg mistænker at kallunen er problemet? Normalt er hun ganske hurtig til at æde det hun kaster op..
dec 2008
Jeg spurgte her for at få jeres erfaringer og meninger, så jeg bedre kunne vide hvad jeg skulle gøre..
Og så er det ligegyldigt om en af jer foretrækker det ene, og en anden det andet - det giver stadig mig et indtryk af hvordan man kan gøre..
Jeg har taget lidt fisk op af fryseren som der blev foreslået tidligere, og det vil jeg forsøge at give hende lidt af, når hun er klar og maden er klar..
Min mavefornemmelse siger mig at hun har svært ved at arbejde med kallunen, men da jeg er ny på området ville jeg ikke gøre noget, uden at høre andre ad først. Og det kan tilsyneladende godt lade sig gøre uden nødvendigvis kun at bruge kallun..
Mange tak for råd og erfaringer
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
Alle de hunde, incl mine egne 4, er startet op på kylling og det er gået helt problemfrit.
Kallun er noget rimeligt nyt i den råfodringsverden jeg er i, før brugte alle kylling, og ud fra mine egne erfaringer, ja så er det det jeg sværger til.
Så mit råd er, hvis du vil prøve noget andet end kallun, så prøv kylling............Ikke fisk :o)
dec 2008
Flere af jer foreslår kylling, kan jeg bruge det fjerkræ-mix jeg har, eller er det bedre at jeg smutter ned i det lokale supermarked, og køber nogle fileter?
Kan forestille mig at fjerkræ-mixet måske er en for mærkelig kombination til hendes mave, hvis den driller lidt..?
jun 2005
Hvorfor filet? Stik din hund et lår med bryststykke, det skal den gnave i og det er bedre for den :o)
okt 2007
okt 2007
okt 2007
På kyllingelår er der masser af kød til at pakke benene ind og hunden burde kunne fordøje dette om den er på rådt eller tørt. Kia fik altså også rå kylling da hun var på tørt ...
Så den hund der har perforereret sin mave har enten fået kyllingelåret tilberedt eller været ekstremt uheldig ...
dec 2008
Hun fik det i går aftes, og en times tid efter gik vi den sene aftentur, og da var der ingen problemer!.
Et par timer senere lå hun og sov tungt på sofaen, da hendes mave begyndte at skabe sig. Hun havde voldsomme sammentrækninger, og det var tydeligt hun skulle til at knække sig, så jeg kaldte på hende! Det vågnede hun af, og knækkede sig ikke.. Og der skete intet senerehen? Har hun måske svært ved at sove lige efter at have spist???? Normalt ville jeg mene at maven skulle have ro til at fordøje??
Nåh, men, jeg er næsten lige kommer hjem fra arbejde, og der var ingenting! (i går havde hun skidt i køkkenet, da hun simpelthen ikke kunne holde sig mere med dårlig mave). Og vi har lige været ude at gå tur, med fast normal afføring!..
Det er lidt dyrere, men jeg vil køre på det her hakket kylling nogle dage endnu, da det lader til at virke.. Og så vil jeg sætte dosisen op, da jeg kun har givet hende knap 200 g for at det ikke skulle være for voldsomt..
Mange tak for råd og hjælp!..
jun 2005
dec 2008
ja, det er rigtig lækkert..
Hun er normalt ikke en særlig madglad hund, men det lækre kød kombineret med at hun kun har fået meget lidt at spise de sidste par dage, har simpelthen fået hende til at tigge!!! Jeg har aldrig før oplevet at min hund tigger! Hos mine forældre holder hun øje med min mor i køkkenet, men det er det der kommer tættest på..
Nu sidder hun og tigger med lyd på!.. Det er vildt..
jun 2005
Måske det er en side"gevinst" der følger ? ;o)
Start med kallun??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside