2.716 visninger
|
Oprettet:
allergihund {{forumTopicSubject}}
emma fik for 2 måneder siden noed brunt snask i ørene som lgted ekstemt! vi tog til dyrlægen som os opdagede hendes poter var hæved og irreteret.. en allergisk reaktion ... vi har siden da droppet godbidder.. menneskemad, nu får hun kun sin tørkost.. og der har siden intet været... men kan man ik finde ud a hva hun er allergisk overfor?? for en pølse eller lign i ny og næ ville jeg gern give hende men må ik...
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 28 Hunde: 2 Emner: 474 Svar: 2.356
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 65 Hunde: 4 Emner: 105 Svar: 947
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 65 Hunde: 4 Emner: 105 Svar: 947
Der er ting de ikke kan se gennem en blodprøve.
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Jeg finder ud af en af vejen hvad Kia kan tåle eller ikke tåle.
Så sørger jeg for at sammensætte hendes kost så hun får det hun kan tåle.
Når vi støder ind i et allergen (heldigvis sker det ikke så ofte) må Kia have 6 mg Medrol for at stoppe udbruddet men så ved jeg også hvad der har forårsaget hendes udbrud og kan sortere dette fra hendes kost ...
Jeg har lige fået godbidder hjem fra ZooPlus i Tyskland og Kia er helt oppe at ringe da hun synes at det bare er for lækkert :o)
Det er struds, hjort, lam, kanin, kænguru, fisk, kylling, kalkun og en masse andet spændende. Allergivenligt da det er tørret kød og ikke andet :o)
Kia fik nemlig allergi sidst hun blev passet fordi alle hundene fik et griseøre at hygge sig med og det kan hun ikke tåle :o( Men næste gang har hun selv et hjorte, lamme eller kaninøre med :o)
okt 2007
Jeg arbejder med binyrebark dgl. da dette bruges i meget høje doser i behandl. af KOL (rygerlungepatienter), lungecancerpatienter og gigtpatienter. Bivirkninger ved langtidsbrug er grelle men ved korttidsbrug vil det ikke forkorte hverken menneskers eller dyrs levetid ... Men det skal HELT sikkert bruges med omtanke :o)
Stod det til vagtdyrlægen, der så på Kia, da hun fik allergi, da hun var 6 mdr. gammel, så skulle hun have Medrol dgl. for at kunne klare et liv på tørkost, da hun led så meget ellers, og så ville hun nok være "heldig" hvis hun kunne nå at blive 2 år pga. de skader Medrol ville give hendes organer :o(
Han solgte mig en kæmpe pakke Medrol og sagde at denne burde kunne holde et par uger ...
Jeg var fuldstændig knust og vidste at jeg måtte finde et alternativ eller aflive Kia.
På tørkost uden Medrol ville hun lide 24 timer i døgnet og smadre sig selv både fysisk og mentalt pga. allergien. Når Kia får et udbrud klør hendes højre øre, det bliver rødt og hævet og lægger sig ned og hun ryster på hovedet, brummer, piver, hyler, og klør til blodet flyder 24-7 :o(
På tørkost med Medrol ville hun leve nogenlunde tåleligt for allergien men bivirkningerne til Medrolen ville smadre hendes krop og hun ville dø tidligt på en uværdig måde ...
I stedet for at give Kia et kun tåleligt liv proppet med medicin trappede jeg hende helt ud af Medrolen i løbet af få dage. Hun nåede ikke at være på det mere end 4 dage sammenlagt ...
Jeg valgte med det samme at fjerne årsagen til allergien i stedet for at symptombehandle.
I Kias tilfælde var årsagen tørkosten og hun røg pronto på BARF.
For mange dyrlæger findes der ikke et alternativ til tørkost og derfor forettrækker de at udskrive flere års forbrug af Medrol frem for at råde til at man dropper tørkosten :o(
Derfor er det super godt at høre at du Pia, har en dyrlæge der bruger indersiden af knolden :o)
På 2/3 dele råfordring og 1/3 del hjemmelavet mad er Kia nu fuldstændig symptomfri.
Med undtagelse af når vi rammer ind i et hidtil ukendt allergen som sker nogle gange i året (hyppigere i starten og sjældnere efterhånden som hendes allergener så småt er blevet afsløret og fjernet fra hendes kost).
Kia er nu 1 år og 4 mdr. og har med få undtagelser været symptomfri siden hun skiftede væk fra tørkosten i 6 mdr.'s alderen. Ifølge dyrlægen er hun i tip top form :o)
Når vi rammer et allergen får hun et voldsomt udbrud som kan stoppes i løbet af 1-2 timer med en engangsdosis af 6 mg Medrol. Det er KUN i disse tilfælde vi bruger Medrol. Ved mildere udbrud bruger vi i stedet antihistamin med god effekt.
Jeg håber selvf. på at Kia forbliver symptomfri og kan leve et langt og skønt liv med de nødvendige hensyn taget til hendes allergi men ved jo ikke hvad fremtiden bringer ...
Jeg vil til enhver tid vælge aflivelse frem for at hun skal lide dgl. eller proppes med skadeligt medicin :o(
okt 2007
Jeg kan se at vi har det væsentlig nemmere da Kia "kun" har foderallergi ...
Min mor stikker også Kia Rodeostænger.
Men jeg er begyndt at fortælle hende hvor hun kan købe hundeguffere som alle hundene i familien kan tåle og ellers sørger jeg for at efterlade en lille forsyning af de "gode" guffere hos hende :o)
Det er synd for både min mor og Kia at Kia bliver syg hver gang min mor vil give Kia noget godt. Det er heller ikke holdbart for Kia.
Til træning og træf må jeg bede om at Kia ikke får guffere som ikke er godkendt af mig :o(
Kia kan heller ikke tåle kornprodukter, lagermider, and, gris, kokød etc.
Og det er et problem da hun er MEGET følsom. Bare nogle få bidder af en Rodeostang og så begynder udbruddet :o(
Men heldigvis har jeg nu gode guffere nok til de næste mange mdr. :o) Jeg sørger for altid at have guffere med som Kia kan tåle for at undgå udbrud ...
Kia får indimellem en lille bid af noget som hun ikke kan tåle. Nok til at hun kan nyde det men for lidt til at trikke et udbrud. Det er min form for hyposensibilisering :o) Hun er for ung endnu til at jeg kan se om det virker på sigt :o)
okt 2007
Det med fiskeguffere kan du også få i ZooPlus
Fiskeguffere: http://www.zooplus.de/shop/hunde/hundesnacks/vom_fisch
okt 2007
Ellers koster det nu kun 50 kr. for udbringning så jo mere man køber jo mere sparer man :o)
Hvad fodrer du hende egentlig med?
okt 2007
allergihund
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside