Katte og knurhår {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Er denne gruppe kun med hunde eller lidt løst, hvad vi nu har?
Min veninde og hendes samlever fik en ny killing den anden dag. En smuk lille bengal. Det interessante er, at han har fået flere af sine knurhår på begge sider af hovedet klippet af.
I følge min veninde så er det noget som nogle katteopdrættere gør, fordi at de mener, at det har en beroligende effekt hos killingen (der sjovt nok er en aktiv race). Opdrætteren henviste endda til, at nogle kattemødre også gør det.
Spørgsmålet: Mener I at det kan have en beroligende effekt i sig selv på en kat/killing af få trimmet knurhårene eller skyldes mulige observationer her udelukkende, at dyret har svære ved at orientere sig?
Har nogen af jer nogensinde set en kat bide i sin killings knurhår eller det blot endnu en myte a la "tæven straffer sine hvalpe ved at bide dem i ørerne"?
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 768
okt 2007
dec 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 143
Det er rigtigt at nogle morkatte bider knurhårene af på sine killinger. Man ved ikke med sikkerhed hvorfor, men det er sansynligvis for at begrænse killingen i at gå for langt væk.
En kats knurhår er nemlig meget vigtige når den skal orientere sig i mørke. Forsøg har vist at katte der har fået klippet knurhårene af har meget svært ved at orientere sig i mørke.
Men at det skulle have en beroligende effekt tror jeg næppe. Snarere tvært imod - måske holder killingen mere lav profil.
dec 2004
Jeg støder også jævnligt på folk, der er sure fordi deres siameser larmer.... for fanden da - du køber vel heller ikke en gravhund hvis du ikke kan klare hundegøen!
okt 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 35 Svar: 548
Mener bestemt ikke det er for kattens skyld man gør den slags - en kat med mindre knurhår bliver jo handicappet, så i min bog er det absolut en NO NO!!
okt 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 35 Svar: 548
okt 2007
I følge min veninde var der ingen af kattene på katteriet, der var kælekatte. Det lader til at opdrætterne mest havde kontakt med dem gennem leg efter div. snore. Deres killing er dog ret afslappet. Sover faktisk utrolig mange timer i døgnet...
Jeg var ret sikker på, at jeg selv kendte svaret på mit eget spørgsmål, men jeg ville alligevel lige høre i tilfælde af, at nogen viste mere end mig.
Maiken: Lidt interessant fakta, du kom med? har du en kilde på hunkatten - killingens knurhår? Og ved du evt. om det ses hyppigere hos nogle racer end hos andre. Personligt har jeg aldrig set det selv eller hørt om det før.
dec 2004
Men hvis du søger nå nettet med f.eks. ordene:
mother cat chew off whiskers
kommer der en masse op...
okt 2007
Nej, jeg ved ikke med sikkerhed, hvorvidt at det er opdrætteren eller hunkatten, der har været kreative. Da min veninde talte med opdrætteren snakkede de frem og tilbage om afklipning af knurhårrene, hvor det virkede til at opdrætteren selv havde haft prøvet at gøre det, men de påstod vist, at det var hunkatten selv denne gang.
Jeg prøvede skam heller ikke at anklage dem, men ville bare høre mere til påstanden, som jeg mente var uholdbar.
Katte og knurhår
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside