{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Den første tid efter fødslen.... {{forumTopicSubject}}

Hejsa kunne godt lige tænke mig at hører jer andre til hvilke erfaringer i har med cavalieren og den første tid efter den har født...
Har nogen indtryk af, at cavalieren er sart og skal have mere hjælp efter fødslen til at passe sine babyer, end andre racer??????
Er jeg den eneste der har erfaret, at der skal værer meget opsyn og hjælp den første uge eller to efter fødslen, ved da ikke om det er mig der bare er pyldret ???
Men var selv ved, at midste en hvalp engang, for moren ville lægge sig på dem, havde også en hvalp, der ikke kunne finde ud af at sutte og måtte hjælpe til at blive lagt til nat og dag i 8-14 dage.....

Synes jeg har en indtryk af, at det er en lidt sart race, der ofte skal hjælpes efter fødslen, ved ikke om nogen ved noget om det.
Men har lige fået at vide i dag af en som slet ikke har cavalier at, de nemt skulle kunne passe sig selv efter fødslen og det kunne ikke passe, at man skulle tage fri for at holde øje med hvalpene, det gjorde de aldrig med deres race, han sagde, at det var da en gang sludder, at de måtte have hjælp, de kunne bare passe sig selv, ellers lærte de aldrig at klarer sig selv. Hele samfundet ville da bryde sammen, hvis folk tog fri , når deres hunde skulle føde....!!!

Hmmmm havde lige brug for, at hører andres mening om dette....?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den første tid efter fødslen....
  • #1   13. maj 2008 Kan det svære ikke hjælpe dig Gitte.

• #2   13. maj 2008 Nej ok Mie, men kunne jo være du kendte nogen, som havde fået cavalier hvalpe, om de også havde taget fri, den første tid.....??

• #3   13. maj 2008 Ved bare at min dyrelæge har udtalt at det var en pyldret og sart race engang.
    Tænkte, at det var da smartest, at spørger folk selv, dem der har cavalieren, hvilke erfaringer de har med det....???

• #4   13. maj 2008 Jeg havde ferie den første uge efter Carmens hvalpe blev født. Jeg synes nu ikke der var meget hun ikke selv kunne klare. Hun var lidt for grundig med at slikke navlestrengen det første døgn. Der måtte vi blande os hele tiden. Ellers synes jeg mest jeg vejede, tog billeder og beundrede de små vidundre. De omhyggelige vejninger 2 gange om dagen og mine fjollede skemaer gjorde, at vi hurtigt opdagede en forkølet hvalp som fik penicillin. Vi så en manglende vægtøgning før vi så den våde snude, men det havde vi sikkert opdaget uden jeg havde ferie.
    Jeg tror Carmen havde klaret det hele selv da først navlerne var tørre hvis vi ikke havde været der. Det sværeste var krigen mellem Carmen og den anden tæve, som måtte flytte hjemmefra i næsten 3 uger.
    Jeg synes ikke at carmen eller hvalpene virkede særlig sarte i forhold til andre racer. Har da jeg var barn oplevet mine forældres rottweilwer lægge sig på 4 hvalp som døde ud af 5 hvalpe. Tror det er den enkelte tæve der enten kan passe hvalpe eller ikke kan. Tror ikke det handler om racer, men ved det egentlig ikke.
    Men med hensyn til ferie ved hvalpefødsel, så synes jeg det er yderst nødvendigt. Jeg har sjældent været så træt og jeg kunne ikke tænke på eller snakke om anden end mine 4 hvalpe.
    Sikke en lang smøre uden meget fornuftigt at sige...

• #5   13. maj 2008 Jammen, er jo en nysgerrig pige, så tænkte, at nu ville jeg hører andre til deres erfaringer, så fint nok du skriver, hvordan din har været Karina K.

• #6   13. maj 2008 Jeg har aldrig hørt at de skulle være mere sarte og pyldrede end andre hunderacer. Det er vel et spørgsmål om hver enkelts erfaringer - måske din dr.dyr har haft dårlige erfaringer med nogle af dem (måske han kun har set én før - det fortæller de jo sjældent SSS).
    Hvis tæven er en god mor og passer sine hvalpe helt efter instinkterne, så burde der ikke være nogle problemer andre end, hvad alle andre tæver og hvalpe kan løbe ind.

• #7   13. maj 2008 Vores dr. dyr ser mange cavalier og siger, at de er forfærdeligt pyldret, bare det, at skal have klippet negle kan de skrige over....

• #8   13. maj 2008 Det med neglene er korrekt - vores er også totalt pyldrede med lige netop dét - men det er jo ikke ensbetydende med, at alle de andre ting der foregår - f.eks. en fødsel i trygge og kendte omgivelser sammen med mennesker, som den kender - at det lige er panik panik. Jeg tror det handler om at du sørger for at tæven er godt kendt med sin fødekasse og at I måske har siddet sammen ved den / i den, så hun ved at her er bare trygt og godt at være. Det vil formentlig tage de 80-90% af nervøsiteten. Selvfølgelig vil det gøre ondt på hende - det gør det jo på alle hun-dyr .....

• #9   14. maj 2008 Ja ok en gang var vi 3 bare for at holde en cavalier der skulle have klippet negle hos dyrlægen...ikke nogen nem opgave, men det er da dejligt at hører, at ikke alle er så pyldret...

Men klart må der værer forskel på hunde som på os mennesker, hvor ens smerte grænse går.

• #10   14. maj 2008 Gitte - det var nu ikkke så meget smertegrænser etc. jeg tænkte på. Jeg tænkte mere på, at hos Dr.Dyr lugter der af nervøsitit for hundene. De er vant til at når de er dér, så er det noget med at blive holdt fast, stikkende nåle etc. og de får det næsten pr. automatik som mennesker med tandlægeskræk.

Cavaliere har en fin og måske lidt skrøbelig psyke i disse tilfælde, det kan du godt have ret i, men hvad jeg så videre mente var, at DET at fødslen foregår HJEMME i vante omgivelser, i sig selv vil virke beroligende på hende. Især da hun ikke vil blive holdt fast.

• #11   14. maj 2008 Ja men det kan jeg ikke tale med om , for min tæve som har født, ALT var bare så vanskeligt for hende, øv det vil jeg aldrig håbe jeg skal prøve igen... Fødslen var vanskelig og endte i kajsersnit, ville lægge sig på hvalpene og en af hvalpene kunne slet ikke finde ud af at sutte, så dyrlægen sagde, at jeg skulle lægge ham til bryst hver 2-3 time hele døgnet og sådan blev de de første 8-14 dage.

• #12   14. maj 2008 Hold da op - ja så kan jeg godt forstå, at du synes at det en masse ballade og panik. Det er jo ikke nogen god oplevelse over hovedet. Min Max er lige blevet far til 2 kuld hvalpe, og jeg nåede frem til fødslen af det sidste hold - og der var bare slet ingen problemer med nogen ting. Den ene af de sidstfødte blev masseret lidt, men jeg tror nu at den havde klaret sig alligevel. Alt kørte som på skinner.

Så nu forstår jeg dig bedre.

Min Molly skullle have røngtenfotograferet sine hofter, og hun fik noget meget beroligende og blev båret ind til apparatet og tro det eller ej - da vi lagde hende på ryggen i næsten helt bedøvet tilstand, næsten sprang hun op for hun ville i hvert fald ikke ligge på ryggen. Så det var en regulær kamp at få taget et billede. Desværre vidste det sig at hun havde HD og skulle opereres - og her har der til gengæld ikke været nogle problemer med at være pivet eller noget til trods for stor operation, genoptræning m.v.

• #13   14. maj 2008 Tror nu det generelt er meget normalt at tage ferie i den første uge?
    Så man passer ekstra godt på hvalpene i denne første lidt kritiske periode?

• #14   14. maj 2008 jeg har aldrig pylret mine cavalier'er,jeg klipper i øvrigt deres negle selv.
    Xelma klarede selv sin fødsel,jeg var hjemme den 1. dag,mest fordi jeg havde været oppe hele natten :-),---
    vi havde sat rundstokke i føde/barselskassen så hun ikke trykkede en hvalp mod siderne,men det som Gitte P skriver om ,kan jeg ikke genkende,jeg tror ikke at cavalieren er specielt pylret/sart/besværlig,jeg tror,at det er individuelt,der er også mange historier om hvalpefødsler også i andre racer og blandinger,jeg tror at det er som man er heldig til.

• #15   14. maj 2008 Jeg kan også sagtens klippe min hunds negle - han siger ingenting, medmindre man er en klovn og klipper for langt - men der var han faktisk heller ikke specielt pjevset.
    Jeg har bare vænnet ham til det - fra han var helt lille hvalp - klippede en negl om dagen i starten - stille og roligt og hyggeligt - ingen problemer nu...

Men i andre samnnehænge kan han være det - han kan nemt for meget ondt af sig selv - så det er mega vigtigt ikke at ynke ham - for så er han dobbelt så syg på 2 min : )

• #16   14. maj 2008 Ja som en skriver så er det dejligt at have fri i ugen efter fødsel. Det er i hvert fald en erfaring jeg har gjort mig. For vores hvalpe er i samme rum som vi sover. Så man hører altså når den grædende kravler rundt for at finde sin mor, så for at få ro - bliver de lagt til. Så det er jo lige som at få børn det giver ikke den store sammenhængende søvn. Men det er altså rart i det hele taget rart at kunne være hjemme den 1. uge, så kan man støtte og hjælpe og sørge for at dem der skal have lidt mere sul bliver lagt til de gode patter, og min tæve havde alt for meget mælk så de skulle også skifte rundt, for der var ved at gå betændelse i dem. Men det fik vi standset i tide heldigvis.
    Jeg var også så urolig, for dem jeg kender der har fået Cavalier hvalpe siger at mine var små 125g, 135g og 169g. Så jeg havde jo kun enteresse i at de kom godt fra start. Nu hvor de er 4 uger vejer de alle omkring 1 kg.
    Held og lykke med dine hvalpe Gitte P

• #17   15. maj 2008 Synes godt nok også jeg hører fra mange at de holder fri den første uge.

Så håber da ikke jeg er med skyldig i at hele arbejdsmarkedet braser sammen den uge...gg

;o)

Men vil nu ikke sige, at det kun er fordi jeg skal nyde mine hvalpe, ville bare have det så dårligt, hvis jeg kom og fandt en som var lagt ihjel, vil gerne sikre mig, at jeg kan hjælpe dem til en god start på livet, hmm ved ikke om det er at være pyldret, men har erfaret, at nogen tæver SKAL have hjælp....

• #18   16. maj 2008 Jamen Gitte P ,
    det er da også en fed oplevelse at have hvalpe,og jeg gik godt nok på arbejde,men da jeg selv kan tilrettelægge min tid,tilrettelagde jeg mig til mest mulig hjemme,de hvalpe skulle da nydes !!!!

• #19   6. jul 2008 Hejsa
    Nu er indlægget jo ikke helt nyt, men jeg kommenterer lige på det alligevel, da det jo er et mere generelt spørgsmål. Jeg har efterhånden haft flere kuld med Cavalierne, og min erfaring er, at Cavalier er gode til at føde samt gode mødre. Jeg har altid fri i forbindelse med fødsel og den første tid. Den mindste hvalp jeg har haft, havde en fødselsvægt på 137 gram, den største vejede 310 gram. Da jeg havde et kuld på 7 hvalpe, krævede det da lidt mere opsyn end ved færre hvalpe. Jeg vejer hvalpene hver dag de første 14 dage, og derefter 1 gang om ugen eller efter behov. Det væsentlige er jo at hvalpene har en rimelig tilvækst. Jeg har en gang aflivet en hvalp på grund af for dårlig tilvækst/trivsel. Jeg kom til den konklution, at hvis hvalpen overlevede, ville jeg ikke være bekendt at sælge den på grund af den dårlige start.
    Det er selvfølgelig altid vigtigt at forberede sig godt med en god fødekasse, gerne med rundstokke, så moderen ikke så let ligger sig på hvalpene. Nu har jeg haft et kuld Mopshvalpe, og jeg må sige at Cavalier er Prima mødre sammenlignet med Mops. Selvfølgelig er der forskel hundene imellem, samt om det drejer sig om en tæve der er mor for første gang, eller en der har mere erfaring.
    Dog skal man ikke vælge at få hvalpe, hvis man ikke har tiden til det, for der kan opstå mange ting, som indebærer skærpet opmærksomhed.
    Anja:-)

• #20   6. jul 2008 Tak for dit indlæg Anja Juul selvom det er lidt forsinket... ;o)

Læste godt nok at cavalieren var meget sarte overfor træk/kulde i cavalier bogen. Hvilket jeg også selv har fornemmet ved de to kuld jeg har haft.
    Men vil så også nævne, at jeg meget tydeligt kan mærke forskel få de to kuld, med to forskellige mødre som jeg har haft.
    Men ok første gang fik hvalpene træk og alt var noget kaotisk, så denne her gang satte jeg en varmelampe op med det samme og kan tydeligt se hvor de trives med varmen, selvóm det ikke er nogen kold tid inde i huset nu.
    Men der er så mange ting der kan spille ind........

Vh Gitte

• #21   7. jul 2008 Tænkte på noget helt andet, hvad starter man med ,at give hvalpene og hvornår starter man?????

• #22   7. jul 2008 Troede det var nok at opbløde foderet i vand, men modermælks erstatning er altså godt at blande i ?

• #23   7. jul 2008 ja ok jeg bruger også deres hvalpe foder, men det med mælke erstatningen, skal jeg da vist prøve så....

• #24   7. jul 2008 Hej Gitte
    Nu ved jeg ikke om dine tæver spiser tørkost, og om de drægtige og diegivende tæver får hvalpefoder?
    Hvis du har hvalpefoder som tørkost, så kan du opbløde det i vand, og give det til hvalpene. Du skal mose det godt i starten, og lave det rimeligt flydende, fordi hvalpene måske ikke selv er beyndt at drikke vand når du starter dem op. Hvis jeg har et større kuld, starter jeg tit med at blande hvalpeerstatning i foderet, da der er meget fedt i. Det er lidt forskelligt hvornår jeg starter, men jo flere hvalpe der er, jo før begynder jeg (omkring 3 uger). Jeg starter meget forsigtigt med lidt foder en gang om dagen og udvider efterhånden til 3 måltider. Jeg har prøvet med et kuld på 2 hvalpe, at komme for sent igang, og de var begge meget dårlige spisere som 8-ugers (moderen passede dem for godt). Efterhånden som hvalpene bliver større moser jeg det jo ikke længere. Når hvalpene er ca. 6 uger, giver jeg dem mindre portioner almindelig tørkost fordelt på gulvet eller terassen, hvilket de synes er hyggeligt. De fleste af vores hvalpe, kan spise almindelig tørkost når de flytter hjemmefra;-)

Hilsen Anja

• #25   7. jul 2008 Hej igen
    Jeg havde mit indlæg liggende lidt længe på bundlinjen, hvorfor jeg ikke havde læst de andre svar inden jeg sendte det;-)
    Du behøver ikke at bruge mælkeerstatningen. Jeg vil anbefale dig at vurdere om kuldet har behov eller om de har en fornuftig størrelse. Mine hvalpe er altid i den store ende, og for mig er det meget vigtigt at de har en god tilvækst. Jeg kan derfor, finde på at vælge at give enkelte hvalpe i et kuld mælkererstatning. Som også nævnt kan man ved et stort kuld med fordel give tæven lidt mælkeerstatning, men det er sjældent nødvendigt. Mælkeerstatningen er forholdsvis dyr, og der er ingen grund til det, hvis du har et sundt og velfungerende kuld. Jeg vælger dog aldrig at lade tæven spise sammen med hvalpene, for så får de ingenting... hun får lov at spise rester. Det er også vigtigt ikke at give hvalpene vaner med hensyn til at få foderet iblandet med noget lækkert. Hvalpene skulle jo helst være gode til at spise tørkosten, og gerne kun det... Vi skal jo tænke på de nye ejere, og en kræsen hund er træls;-)
    Anja

Kommentér på:
Den første tid efter fødslen....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce