Hjælp! Hun bider i vores møbler! {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
Vores ca. 7. måneder gamle hvide schæfer har fået en slem slem vane med at bide i vores møbler. Hun har ødelagt kanten af vores sofabord, bidt i vores hvide paneler og i karmene.
Hun gør det udelukkende kun når vi ikke er hjemme. Jeg har forsøgt at optage det imens at vi ikke er hjemme, og det der sker er:
Mille (den hvide schæfer) og Misty (en blandningshund labrador/newfoundlænder) leger sammen. De løber frem og tilbage og leger helt vildt.
Pludselig ud fra indenting går Mille i fuld gang med at bide i vores møbler. Man kan se at det ikke er fordi hendes tænder f.eks. klør eller lign - det er "af egen fri vilje".
På optagelserne kan vi også se at hun direkte går oppe på vores sofabord via vores sofa.
Vi har forsøgt en masse ting såsom at sørge for at de har rigtigt meget legetøj som de kan bruge samt sørge for at de ikke er helt "oppe at ringe" når vi går - altså at de er afslappede og udhvilede osv. Alligevel ender det galt næsten hver gang vi er væk.
Er der overhovedet nogle af jer der har haft lignende problem eller har ideer til hvad vi kan gøre? Er det bare en periode hun er inde i?
Når Mille bider i møblerne, forsøger Misty ligesom at "aflede" hendes opmærksomhed, ved at gø osv. fordi Misty godt ved at det er forkert at bide i møblerne.
Har I nogle forslag, ideer eller kommentarer til problemstillingen?
Tusinde tak på forhånd.
Hilsen,
Simon og Christine
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 1.841
Emma er ikke i stuen, når vi er ude eller når vi sover. Hun skal nemlig ikke bide i vores møbler.
Jeg ved at der er nogle, der i perioder holder deres hund i et transportbur. Dette er nabefalet af en hundetræner på grund af destruktiv opførsel.
Det kunne være en mulighed, når I ikke er hjemme..
okt 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 58
Vi havde samme problem med vores gamle hund og fik så det råd at vi skulle prøve at blande hvid peber med vand og så smøre det på.
Det er nemt at vaske af igen og man kan næsten ikk se det.
Det var enormt effektivt for vores vedkommende
okt 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 6
Mange tak for jeres svar. Vi har forsøgt at lukke for stuen, men hun åbner selv døren. Man kunne prøve at låse døren eller sætte noget i klemme eller for, men vi tror bare at hun vil kradse døren og måske ødelægge den.
Det med buret kunne i princippet være en god løsning - problemet er bare at vi jo har 2 hunde, så hvis Mille er i buret, og Misty er udenfor, ville det måske være for synd. På den anden side, er det måske sådanne metoder vi bliver nødt til at bruge hvis hun ikke selv stopper.
Det med hvidt peper og Vand som Mai-Britt fortæller om, tror jeg at vi vil prøve. Det er bestemt et forsøg værd!
Andre der har nogle inputs?
Simon og Christine
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 31
nov 2006
Hunden har et bur beregnet til GD, så buret er stort nok til at hundekurven kan være deri.
Hunden ELSKER sit bur. for det er dens ene og alene.
Når der bliver sagt til den, at den skal ind i kurven (ja det er jo så buret, men der bliver sagt kurven) så går den glad derind.
Vores egen hund (Emma) får ikke lov til at være i stuen om natten, eller når vi ikke er hjemme. Jeg ser det ikke som "mishandling" på nogen måde, men en måde at vise hunden at nu skal den slppe af.
Emma er s kun 12 uger, så hun er ikke helt renlig endnu, men når hun bliver større, så vil vi se om hun er destruktiv eller ej. Er hun det, så kommer hun ikke i stuen når vi ikke er hjemme.
Selvf'lgelig handler det om at aktivere sin hund, men nogle gange har den mere brug for "sit eget lille rum" hvor den kan lægge sig til at sove helt roligt...
okt 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 6
Tusinde tak for dit svar. Vi synes selv at vi aktiverer vores hunde i stor grad, men et eller andet sted kan det sagtens være at Mille ganske enkelt ikke får nok aktivering alligevel. Min mor er dyrehealer og har stor erfaring med at heale dyr. Hun siger at for vores sorte hund (Misty) betyder hendes næse alt - altså at snuse, lugte og finde er virkelig noget der aktiverer hende.
Med hensyn til Mille (som har problemet), har healeren fortalt at Mille så gerne vil bruge sin hjerne og virkelig tænke. Det er måske en løsning at prøve at aktivere hende mere med metoder hvor hun skal bruge sin hjerne.
Sådan en firkantet "BUSTER CUBE" (aktiverings-bold hvor man propper godbidder ind i hvorefter hunden vipper den og den så får sin belønning) er måske løsningen.
Det er meget forskelligt hvor lang tid vi bruger på hundene inden vi går, men når vi går gør vi meget ud af at gøre det behageligt for dem og samtidigt sørger for at de er rolige og får en tyggepind eller to osv.
Vi har også spurgt en hundeadfærdsterapeut om hele problematikken med det destruktive. Her er et lille udpluk af hendes svar:
"Umiddelbart lyder det som om hun kommer op i stress af legen, og ikke kan komme ned igen...
Så der er to muligheder, den ene er at skille dem ad når de er alene, og samtidig sørge for hun bliver godt brugt rent mentalt inden hun er alene (søgning, aktivering evt. spor)."
Hilsen os
jun 2007
jun 2007
nov 2006
Jeg er hel enig med dig i, at hunde bliver meget trætte af hjernegymnastik.
Jeg beskylder ikke dig for at sige, at jeg mishandler min hund. jeg skrev, at jeg ikke ser det som "mishandling" (bemærk anførselstegnene), at lukke min hund ude fra stuen.
~ Simon & Christine ~
Har I mulighed for at låse døren ind til stuen, så kunne det måske være en god idé.
Jeg ved godt at hundene kan komme til at kradse på døren, men det kan I måske klare med et stykke tæppe eller noget, for at forhindre kradsemærker i døren.
Jeg håber ihvertfald at I finder den helt rette løsning for jer..
Hjælp! Hun bider i vores møbler!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside