Aggresivitet - kan det trænes væk? {{forumTopicSubject}}
Mine forældre har en hanhund (dansk-svensk gårdhund), der lige er blevet 2 år.. Inden for det sidste år har han udviklet sig til at blive et lille aggresivt monster, når han er sammen med andre hanhunde. Det er både store og små hunde - og det sidste jeg oplevede var, at han også var aggresiv over for en "endnu ikke kønsmoden" hanhvalp.
Han er stadig en "intakt" hanhund - og mine forældre er begyndt at overveje at få ham kastreret - og håbe på at det kunne hjælpe lidt... Men er der nogen, der har erfaring med at "træne" det væk... Eller har nogle "tricks", der kan hjælpe?? - det er jo nemlig ikke sikkert det hjælper at få ham kastreret...
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.540
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
nov 2005
dec 2005
nov 2005
apr 2007
dec 2005
apr 2007
Den eneste godbid/legetøj - der kan få hans opmærksomhed er OST - Vil da forsøge at se, om det måske kan fange hans opmærksomhed på turene...
dec 2005
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
Men som de andre er inde på, kan det trænes at der ikke bliver lavet udfald.
nov 2005
nov 2005
apr 2007
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Nu må man dælme ikke engang gi et ryk i snoren mere!!!!!!!
Der er tale om et halløj-fister-kig-på-mig-nyk, altså!!!
Det er jo ikke noget med at man hiver hunden rundt i luften i en stor bue eller noget, men mere korrigerer den, så den tænker på noget andet.
Man er da NØDT til at gøre et eller andet, hvis ens hund pludselig står og puster sig op!!!!!
Men åbenbart er det mig der er sippet!
I en tråd igår "lærte jeg" at man åbenbart bare lukker hundene løse, og så kan de selv finde ud af det og svære afsted på en lille sky sammen.
ALLLERMEST NOOOOOT!!!!!
Det er hunde vi har med at gøre, folkens!
Rovdyr!!!
tiptiptipoldebørn af den store stygge ulv!!!
Jeg synes simpelthen at folk begynder at betragte dem som børn og ikke som hunde, og det går galt en dag!!!!
nov 2005
Når jeg træner bruger jeg metoden med at sætte kæden op bag ørerne og så støder jeg ham når han ikke har fokus på mig. Sådan lærte vi det i Schæferkubben i Aalborg af en meget garvede mititærhundefører. Og det virker :O)
Men ja der er 1000 af meninger med at træne hund og ingen facitliste. Og hvad virker bedst på en hund er ikke sikkert at det er det bedste for en anden hund. Der er hvertfald ingen grund til at være hård ved en hund som ikke har psyken til det :O)
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
Jeg har selv haft en der ikke kunne med nogle hunde udenfor egen grund. I egen have kunne hun med alle.
Jeg havde flere konsulenter på hende, og trods træning træning og træning kom vi aldrig videre.
nov 2005
apr 2007
-Det er jo en lidt anden diskussion, men jeg bruger da også små ryk i snoren til min egen store hund, når vi er ude at gå tur- her betyder det "slap af og lad være med at trække" - og det hjælper - og det er altså ikke andet end at hun kan mærke at linen bliver spændt i en brøkdel af et sekund...
jun 2006
Jeg blir simpelthen så harm og chokkeret, over hvordan folk ser på deres hund!!!
Folk kan ikke forstå at jeg ikke bare lader Oscar tumle med deres små hunde, men for f.....!!!
Oscar er 10 mdr, han er stor, glad for alt og alle men stadig enormt kluntet. Han vejer 75 kilo, og han kunne jo komme til at brække et ben eller ryggen på en anden hund i leg.
Jeg ville ALDRIG tilgi mig selv :o(
Herregud! Nogen gange tør jeg næsten ikke se på at han løber rundt som motorik-efternøler i haven! Jeg har selv mærket på min egen krop hvordan det føles at blive "puffet til i forbifarten" af ham!!!
Som at blive påkørt af en fiat punto!!!!!!!!
Og tænk så lige hvis det ovenikøbet var en aggresiv hund!!!!
ALTSÅ!!!!!!! VÅGN NU OOOOOOOP!!!!
NÅ!!!
nov 2005
nov 2005
jun 2006
Hvad hjælper det, at jeg står og vifter med en tennisbold, hvis hunden lissom har besluttet sig for at den anden hund skal ha røvfuld????
Jeg kunne selvfølgelig skyde den i hovedet på hunden, men dét ville nok ikke rigtig ha den ønskede effekt!!!!!!!!!!!
Jeg smutter en time eller to, men.....
I´LL BE BACK!!!!! :o)
nov 2005
nov 2005
Maibirtt. du er sgu en griner..... ha ha
nov 2005
jun 2006
Ja, hun er rigtig skøn! Glæder mig til at se hende "live"!!!
Vi skal hente hende i lufthavnen i overmorgen!!!!!!!!!
WEEEEEEE!!!
Jeg glæder mig fuldstændig vildt og overdrevet!
Jeg tror jeg ved hvordan adoptivforældre har det!!!
Ang det med ryk i snoren Klaus, så tror jeg, vi er uenige, fordi vi opfatter ryk i snoren forskelligt.
Jeg gir et lille bitte nyk, hvor Oscar egentligt mere reagerer på lyden og retter sin opmærksomhed imod mig, end selve rykket, for det er så lidt jeg rører ved det.
Vi har gjort det på denne måde for at vores datter kan få lov til at gå med ham ind imellem. Selvfølgelig sammen med os!!!
Da vi for år tilbage gik til hvalpetræning lærte vi, at hunden skulle være så opmærksom på os og kæden, at vi kunne holde hunden i snoren med en lillefinger, og det kan vi virkeligt med Oscar.
Så jeg bruger ikke kæden sog rykket som straf, men simpelthen som andre bruger en tennisbold eller et kaninskind, eller hvad deres hund nu falder for.
Oscar falder ikk for sådan noget, så derfor "prikker jeg ham på skulderen" og beder om hans opmærksomhed med snoren.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
-må hellere nævne at hun var agressiv fordi hun var bange/utryg.
Jeg stoppede helt med at gå steder hvor jeg tilfældigvis kunne rende på andre hunde (både løse og i snor), ud over til træning hvor alle fik besked om at holde sig på stor afstand.
Så fik jeg så godt som dagligt en til at stille sig med en anden hund på en åben plads (helst ikke på "hendes eget" område) og gik så forbi den anden hund (ikke diekte imod den, vigtigt), den anden hund skal helst heller ikke stå med fronten imod din hund.
Afstanden til den anden hund skal være så stor at din hund ikke gør udfald, og at du stadig kan aflede dens opmærksomhed med godbidder/bold e.l. så hunden ikke har fokus på den anden hund overhovedet.
Det gjorde jeg 5-10 min hver dag (eller så tit muligt), bedøm selv hvad din hund kan klare.
Efterhånden skal afstanden mindskes, men ikke mere end at hunden stadig koncentrerer sig om dig og ikke den anden hund.
Møffe har på små 4 mdr lært at acceptere alle små hunde, og de fleste store. Hun gør ikke udfald mere, men nøjes med at knurre og klart signalere "gå væk!". Hun kan ikke slippes løs med alle hunde, men kan passere helt tæt op ad alle hunde/dækkes af ved siden af dem uden problemer, så der er stadig noget at arbejde på, men det er den metode der har virket for mig.
Det blev lidt langt, men håber det kunne bruges.
apr 2007
Har først lige fået læst dit indlæg nu.. Det giver god mening - og det jeg efterlyser er jo netop hvordan man kommer i kontakt med hunden i en sådan situation...
Men den kan ikke holdes væk fra andre hunde, sådan generelt... Alle de, der bor tæt på mine forældre, har hunde løbende løs...:-( - og de kommer fisende ind i haven hele tiden... - Men at træne det med en anden hund i snor, burde være muligt!
Kom lige til at tænke på hvad man skal gøre i en sådan situation. Burde man klappe den fremmede hund, for at vise DSG´en at den anden ikke er "ond", eller burde man måske "jage" den fremmede hund væk, for at vise at her er det ALTSÅ MIG der bestemmer... Hmmm. har nok egentlig svaret selv, men har gjort "det første" - altså klappet de andre hunde - (det er bare ikke så sjovt at smide dem væk, når man selv kan lide de hunde - og har kendt dem alle siden de var hvalpe:-()
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
At jage den væk tror jeg bare bekræfter over for DSG at andre hunde er farlige (du går jo til "angreb" på dem, altså må de jo udgøre en trussel)
Aggresivitet - kan det trænes væk?