{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anders Hallgren - bog om mentalbeskrivelser
  • Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 99
    #2   26. jun 2019 Det er vist ikke en af de mest læste bøger smiley

Men hvad tænker I om Hallgrens kritik af mentalbeskrivelser? (Der står lidt om det i linket)

Jeg mener selv, at jeg har en sund skepsis over for det, men det kunne være spændende at høre jeres tanker.

• #5   26. jun 2019 Jeg er virkelig dårlig til svensk (og norsk, men jeg tror det er svensk? smiley ), så kan ikke kommentere på teksten, men jeg synes godt om mentalbeskrivelser, MEN den skal ikke tages som et endeligt svar på at "sådan er min hund".

Easys mentalbeskrivelse var generelt meget retvisende: en social hund, som hurtigt afreagerer, er ret selvstændig / modig, ikke nem at skræmme og skudfast. Især lydelementerne synes jeg er gode for en race som collien, fordi de generelt har haft problemer i den retning.

Jeg synes ikke hverken jagt eller leg-elementet er retvisende. Begge mine hunde elsker leg, men ikke i den form den er sat op i MB - Nicki er ikke mentalbeskrevet, men jeg er overbevist om at hun ikke ville lege med en fremmed. Easy kunne ikke lide valget af legetøj + han leger mest trækkeleg.

Derudover er der stor forskel på, om det er en klud eller en hare der kommer "løbende" smiley

Men alt i alt, synes jeg godt om mentalbeskrivelser, ISÆR for racer, som døjer med lydsensitivitet, nervøst sind (overfor fremmede etc) og lignende. smiley

• #7   26. jun 2019 Husker stadig jagt elementet, hvor min hund fik mindste score. Han var den hund der havde klart mest drive af samtlige på dagen. Men fjolserne havde sat det op i langt græs så halvdelen af hundene slet ikke så kluden.

• #8   27. jun 2019 Jeg har fået testet et par gange i Sverige. Synes generelt den svenske test er ret god og grundig og jeg må tilstå at jeg ikke synes den er 'ubrugelig'. Fortalte den mig noget rent personligt jeg ikke vidste om min hund. Tjaaa, bum bum. Måske ikke og så alligevel. Clinton blev testet sammen med resten af sit kuld (betalt af opdrætter). Opdrætter fik et billede af et mentalt helt utroligt homogent kuld: modige, supergode afreaktioner, godt fremme i skoene og meget aktive. Massere af jagtlyst og massere af lyst til at lege. Og det kan man på ingen måde være utilfredsmed når det er Irske Terriers man laver smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
    #9   27. jun 2019 Mentaltesten viste rimelig godt hvordan Luffe er. Om det var overraskende (eller ville have været det for en der er mere erfaren end undertegnede) skal jeg ikke kunne sige, men om ikke andet er det jo en "officiel" dokumentation af egenskaber, som andre opdrættere kan bruge, når de vælger avlsdyr.

Jeg har nok en positiv bias, p.g.a. resultatet af Luffes test. smiley

• #11   27. jun 2019 Jeg har været til en del mental test, og jeg synes da absolut de fortæller noget om hunden.

Når man som jeg endda har været heldig at opleve flere forskellige racer blive testet, så er det endda endnu nemmere at se, at det også er et brugbart redskab.

Mange nervøse hunde ville der foreksempel ikke blive avlet på, hvis alle avlere benyttede sig af det.

Men igen, hvis man ser det som noget hvor hunden skal leve op til ens egne forventninger om x resultat, ja, så planlægger man da en skuffelse for sig selv.

Plus, husk nu at testen er en vejledning/indikation ikke en facitliste.

@Henrik.
    Måske din hund bare ikke har det vildeste jagtinstinkt? Altså vores Broholmer hun ville da reagere på at græsset flyttede sig og desuden lyden og tæske afsted.

Min Grosser der i mod, ville lægge sig ned og sove. Han ejer ikke skyggen af jagtinstinkt. En praktisk egenskab for en vogtende race.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#15   27. jun 2019 Byttedrift er ikke nødvendigvis et plus. Uden at vide det, kunne jeg godt forestille mig at det ikke er så godt for hunde der skal være i stand til at koncentrere sig om noget andet.

Generelt er præmissen for testen, at man IKKE har trænet hunden til den.

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#18   27. jun 2019 Der er ingen tvivl om at man ufrivilligt kan komme til at træne sin hund så det påvirker testen, men de fleste tester jo i ret tidlig alder. Luffe er blevet testet to gange, da han var ca. 1 år, og da han var 3. De to tests faldt ret forskelligt ud, men det skyldes nok mere forskellen i modenhed end nogen indsats fra min side.

• #19   27. jun 2019 Jo, nogle ting har man indirekte påvirket i hunden, inden den kommer til testen, ISÆR dem, der træner med deres hund - eksempelvis du må ikke løbe efter noget, uden at have fået lov, det er MIG der er sjov at lege med, vi leger på denne måde..

Men jeg synes stadig at andre dele af testen er brugbare - som nævnt, afreaktionen på "farlige"/pludselige situationer og reaktionen på lyd. smiley

• #20   27. jun 2019 @Isabelle.
    Ja, det synes jeg jo så også at mentaltest burde være. smiley

Ved Broholmeren er det faktisk et krav, ved avl gennem selskabet.

@Kenzie.
    Mange vogtende hunde, har meget lidt byttedrift/jagtinstinkt. Det nytter ikke noget at hunden smutter efter en hare, og så står køer/får uden beskyttelse. Derfor....

• #21   27. jun 2019 Både Aqui, Luf og min gamle husky-tæve har været mentaltestede (den gamle blev det helt tilbage fra den tid, hvor man faktisk kunne få det lavet, uden at der forelå en ønskeprofil for racen - og hvor testen var noget anderledes end i dag :-))

Jeg har altid syntes, det var en spændende dag - men det har ikke fortalt mig noget, som jeg ikke vidste i forvejen, og indimellem har jeg nok været en smule uenig i bedømmelserne.
    Fx. bliver det tolket som en overspringshandling, hvis huskyerne går på musejagt midt i, at de bør kigge på spøgelser. MEN, de er så ufatteligt ligeglade med spøgelser og ufattelig begejstrede for musejagt, så jeg tænker, at det nok mest var det, der spillede ind smiley

Derudover var Luf "forkert" ift. sit legemønster med kluden. Huskyer skal ikke gide lege med en klud - højst lige tage den i munden. Men Luf er trænet til at elske trækkeleg, fra han var 8 uger gammel, så for ham er det en ren operant tillært færdighed, som ikke har en disse med hans mentalitet at gøre smiley

• #23   27. jun 2019 Med hensyn til krav om test for lydhørhed inden avl, så har jeg haft nogle stykker, der fik lydangst efterhånden som de blev ældre, men ingen af dem havde det som hvalpe/unghunde, og så er en unghundetest jo ikke specielt brugbar. Specielt for tæver, hvor der jo er en grænse for hvor længe man kan vente, inden man trækker første kuld.

Men som ejer er det jo også et problem, der er mere end svært at overse.

• #24   27. jun 2019 Jeg har ikke læst bogen, men et af de mere interessante udtalelser i linket, synes jeg er, at man ikke kan se resultatet af gode test i de næste generationer:

"Valpar efter hundar som har blivit mentaltestade med goda resultat fungerar inte bättre än andra hundar. "

Testene har efterhånden mange år på bagen, specielt i Sverige, så burde der ikke være en målbar effekt ?

• #25   27. jun 2019 @Lene.
    Det synes da, at der burde være.

Omvendt, så tror jeg ikke, at man får fuldt udbytte af sådanne test.

1. Det er trods alt noget nyt endnu.
    2. Jeg tror ikke at man har fundet den optimale måde at teste dyrerne på endnu. Jeg kan finde mange fejl muligheder i testen.

Som alt andet når det gælder test af dyr, skal der meget erfaring til, før end at det bliver rigtigt brugbart.

• #26   27. jun 2019 @10: Jo, det er jeg temmelig sikker på at hun gjorde smiley Men tro det eller lad være så er dokumentation faktisk en vigtig del af avlsarbejdet for hende smiley
    Mange herinde er jo ikke blege for at sige at man ikke skal stille sig tilfreds med at opdrætter siger at forældredyrene er sunde og raske; status skal dokumenteres vha racerelevante sundhedsundersøgelser. Nu er det jo sådan at mentalitet er temmelig arveligt, hvilket gør dokumentation for mental sundhed akurat lige så relevant som dokumentation for fysisk sundhed. Jeg synes godt at opdrættere kan gøre det bedre end "den er sød og rar" smiley I en del racer kan man kigge konkurrenceresultater og vælge de opdrættere fra der ikke gør noget ud af at deres hunde skal kunne præstere i racerelevante konkurrencer. MEN i RIGTIG mange racer har man, som køber nærmest ikke andet at gå ud fra end opdrætters beskrivelse af avlsdyrene når det drejer sig om avlsdyrenes mentalitet. Og - no offense - men de er ikke altid heeeelt upartiske smiley Som køber kan man danne sig et billede af avlsdyrene selv ved at møde dem, men det er givetvis ikke altid helt fyldestgørende. Og nej, testen er ikke perfekt, men jeg ser det som et skridt i den rigtige retning.

• #28   27. jun 2019 Det er faktisk en smule pudsigt, som folk altid fremhæver jagtmomentet som værende totalt forfejlet, og dermed at man ikke kan bruge testen til noget. Jeg har hørt rigtig mange terrierejere stå og grine over at deres terrier slet ikke reagerede på kluden - og deres hunde var da om nogen virkelig gode jagthunde. Men altså jagtinstinkt er en kompleks størrelse og for mange hunde skal der givetvis mere til en blot en bevægelse før jagtkontakten bliver tændt. Fx fært af vildt. Min tanke har ofte været at det fx kunne være at banen var sat op så vinden med al tydelighed fortalte hunden at der ikke var tale om bytte men en klud (og overraskende mange terriers mangler legelyst). Eller at de pågældende hunde rent faktisk bare ikke ejede jagtinstinkt smiley Mine beskrevne har alle sprintet efter kluden, fanget den og bragt den tilbage til mig. De er så åbenbart nogle meget uinteligente terriers smiley
    Jeg er 120% sikker på at Perle ville gøre det samme - præcis som en Dober skal smiley

• #30   27. jun 2019 OK - så der bliver tænkt over vindretning. Mine er så 'tossede' at de jagter noget der bevæger sig uanset om det har fært eller ej smiley Og Clinton flinterede også lykkeligt afsted med 36 km/t efter rotten til TC (desværre kan jeg ikke nå til Næstved mere på hverdagsaftener - det var ellers ski**skægt). Overvejer at købe en bane selv og tilbyde DTK kreds 5 en træningsplads på østsjælland smiley Det er nu engang sjovest sammen med andre smiley

• #31   27. jun 2019 Det er rigtigt som Martin er inde på, at mange vogterhunde racer ikke bør have for meget vagtlyst, pyreneerhund skal f.eks. ikke, og det kræver jo lige det ekstra at have lyst til at løbe efter en klud.

Mine første 5 pyreneere var testet på den gamle karaktertest, og der var jagtlyst også et meget diskuteret emne. Der gentog man løbet to gange for at se, om hunden også løb i næste forsøg, hvor den vidste, at det bare var en klud. Ideen var, at dem der var endnu mere ivrige i andet forsøg, var dem, der virkelig havde jagtlyst.
    Jeg har haft hunde lige fra en, der ikke rørte sig ud af flækken i hverken første eller andet forsøg til en, der var ved at vælte mig fordi, jeg var for længe om slippe i forsøg nr. 2. Og hun var da også uden sammenligning den hund, jeg har haft med størst jagtlyst også i den virkelige verden.

Men hvis man har en hund, der stikker af efter vildt, og man ikke rigtig har kunne finde løsningen på det problem (bortset fra snor), er det måske ikke så sjovt at få at vide, at den ikke har jagtlyst. smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#32   27. jun 2019 Isabella: Jeg ved ikke hvad resultatet af"spøgelsestesten" siger om Kela som Eurasier, men hvis Hun havde været en Hovawart, ville det være til dumpekarakter. "Spøgelsernes formål er at virke truende fordi de ikke kan identificeres, og selvfølgelig skal en vogtende hund reagere på dem. Den skal også helst være i stand til at holde fokus på alle tre på en gang, og gøre hvad den kan for at skræmme dem væk. Til gengæld skal den også falde hurtigt til ro når de afslører sig som venlige mennesker. Andre racer har helt andre krav, som til gengæld er mindre vigtige for en vogtende hund.

• #33   27. jun 2019 @Kim J.
    Tre spøgelser? Det må være den udvidede hemmeligholdte test du taler om. smiley

• #35   27. jun 2019 En hund kan da kun dumpe ved at stikke så vidt jeg ved.

Det er en test af hundens mentale reaktion under "pres" ikke karakter.

• #37   27. jun 2019 @Kennel Hearthitter.
    Så vidt jeg ved, så er Rottweileren og Cane Corso under samme regler som andre hunde. De to andre ved jeg intet om.

Det er hvis de bider efter spøgelset har "afsløret sig" som ufarligt, at de dumper.

Men den slags hunde er i mine øjne da også skod, og det har intet med race at gøre.

• #38   27. jun 2019 Easy stod og hoppede og dansede for enden af snoren af glæde efterhånden som spøgelset bevægede sig tættere på. Da han fik snoren af, styrtede han over for at hilse på sin nye bedste ven smiley

Behøver jeg sige, at jeg slet ikke fik lov til at gøre alt det med at gå halvvejs frem mv, han kunne godt selv smiley Han var ovre og hilse på nr 2 spøgelse, før jeg overhovedet fik dragten af nr 1, og derefter var der vigtigere ting at tage sig til: tisseri smiley

profilbillede
  • #40   27. jun 2019 Herligt billede smiley
    Heeeej jeg hedder easy, skal vi lege? Du er min bedste ven nu

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#42   27. jun 2019 Der er tre spøgelser i den "store" mentaltest, i hvert fald i Sverige. Man kan i høj grad "dumpe" til testen, i hvert fald som Hovawart!

Under 300 pt. er til "ikke godkendt", hvilket vel godt kan siges at være dumpet?

• #43   27. jun 2019 Der gives ikke point i Danmark. Her er Easys smiley (6b er vildt ærgerlig - han gik hele vejen frem til kæden helt selv, men konstaterede hurtigere end hvad "talte" at det var ufarligt, og kom derfor ikke tilbage før jeg begyndte at tale helt vildt med den der kæde - og på den måde kan MB jo så være lidt misvisende, men både opdrætter og jeg så jo hans rigtig rigtig gode reaktion, så det er det vigtigste! Det bærer de andre punkter også præg af - han bestemmer sig hurtigere for at det ikke er farligt end beskrivelsen "tillader". Hunden skal nemlig helt hen og røre/snuse til dimsen)

profilbillede
  • #44   27. jun 2019 Haha sikke et fedt billede med Easy. smiley

Sam er både hvalpe testet og mentalt testet.
    Damn, de spøgelser skulle bare holde sig væk, han var godt nok vred!!
    Det var først da begge spøgelser havde fået deres dragter af han listede over og hilste kort smiley
    Kedeldragten der bliver hejst op, puha, den skulle bare holde sig væk!

Generelt synes jeg det var en virkelig god test, hans afreaktioner var så gode efter at være blevet skræmt, og presset længere og længere!
    Men jeg havde bestemt også regnet med han ville være meget vagtsom og have rigtige gode afreaktioner smiley

Hvor mange skud blev jeres hunde udsat for?
    Så vidt jeg har kunne forstå er det forskelligt fra race til race?
    Ridgebacks bliver udsat for 4 skud, og de var eddermame kraftfulde, det var mange synes jeg.

Og Sam havde nu også en fest med fuld smadder efter kluden, men han skulle satme ikke have den i munden smiley

Håndterings delen med en fremmed, var han ikke meget for.

• #45   27. jun 2019 Hmm, jeg husker kun 2 skud med Easy. Nicki er ikke mentalbeskrevet, men jeg har overvejet det, synes det kunne være sjovt.

Tror hun ville råbe skrid til de spøgelser der smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#48   28. jun 2019 De tests jeg var til, blev der kun skudt 2 skud. Måske fordi ingen af de testede hunde lod sig mærke særligt med det?

Den springende kedeldragt gav vidt forskellige udslag hos Luffe; den første gang, stak han simpelthen af og anden gang opførte han sig lige efter bogen, frem foran fører og holde stand (og lave en infernalsk larm selvfølgelig). Det tilskriver jeg den forskel der er på en stor hvalp og en (næsten) voksen hund.

• #49   28. jun 2019 @Kim.
    Sjovt, hvis en hund i DK stikker af, så dumper den med det samme.

Jeg har så aldrig oplevet en hund der stak af, men de hunde jeg har set har alle været Mollossere, og flest Broholmere.

De racer er generelt ret nervefaste. Også som unghunde.

Den eneste gang hvor jeg et kort øjeblik var nervøs, var min egen Broholmer. Hun sprang lige ud til siden, men drejede så rundt med det samme og gik hen til den meget langsomt. smiley

• #51   28. jun 2019 Clintons reaktion på spøgelserne var at han stod foran mig og brummede lidt. Han snusede i jorden og havde travlt med alt muligt interessant inden spøgelserne kom frem. Da de kom frem blev han opmærksom og gik foran mig, vendte (meget tydeligt med fuldt overlæg) hele bredsiden til dem og fulgte dem opmærksomt. Engang imellem sagde han 'brrrrrummmm'. Han flyttede sig ikke en millimeter. Han gik selv frem og konstaterede 'nååååår, det var bare en dame' inden han skred ud for at undersøge resten af den del af banen.
    Vi fik to skud og reaktionen var at han blev jævnt sur og råbte 'SKRIIIIID'. Og da hans 'mor' så fumlede og tabte snoren løb tossen afsted i retning af lyden for at sige 'JEG SAGDE SKRID' til ham med pistolen smiley

• Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    jul 2018

#52   28. jun 2019 #49-50
    Det gør man så ikke i Sverige, i hvert fald ikke når det er hvalpe der er involveret (Jeg tror faktisk også at de kalder det en MH test).

Det gjorde selvfølgelig ikke noget godt for min nervøsitet til den anden test smiley

Heldigvis viste det sig at de to års forskel, havde fået mandsmodet op i kræet, og han kørte i den grad med klatten, også i resten af testen, og sluttede med dagens og kuldets bedste score (486 pt.) smiley

• #53   28. jun 2019 Jo, i Sverige hedder det 'test' og ikke beskrivelse smiley

• #55   28. jun 2019 @Kennel Hearthitter.
    Det er jo interessant, for det sker så ikke mere.

Så måske har kravet om mentaltest på alle Broholmere hjulpet. Stikker hunden af er den dumpet.

Du siger det har været et problem, og jeg har aldrig oplevet det, men kender kun til test af hunde de sidste 2-3 år.

Så måske et positiv resultat af MB i Danmark. smiley

• #57   29. jun 2019 I Sverige har de 2 typer beskrivelser.
    JEg har nemlig nu i forbindelse med bolognesen skal have lavet ønskeprofil undersøgt hvad der er testet i nabolandene. Og ingen har taget MH - som er det der minder mest om vores danske beskrivelse. Tilgengæld har flere bologneser der i mod gennemført et BPH.
    De var meget forundret over der oppe at det var dkks sats at alle racer fra ende til anden skulle bruge samme test.
    Og hvad værer var er at da jeg spurgte specialklubben i Italien og i en gruppe for internationale opdrættere - der er intet papirarbejde eller standard for sind og temperament i racen nogen steder i verden ! at læne sig op af når der udfærdiges ønskeprofil her i dk.

• #58   2. jul 2019 Ja, men kan godt undre sig lidt over DKKs satsning mht mentalbeskrivelse; det føles lidt somom de ikke rigtigt mener det seriøst smiley

Kommentér på:
Anders Hallgren - bog om mentalbeskrivelser

Annonce