1.493 visninger
|
Oprettet:
Anders Hallgren - bog om mentalbeskrivelser {{forumTopicSubject}}
Hej
Er der nogen her, som har læst denne bog af Anders Hallgren?
https://www.adlibris.com/se/bok/mentaltest-av-hund-uppfattningar-och-missuppfattningar-9789163938368
Hvis ja, hvad synes I om den?
jan 2008
Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 99
Men hvad tænker I om Hallgrens kritik af mentalbeskrivelser? (Der står lidt om det i linket)
Jeg mener selv, at jeg har en sund skepsis over for det, men det kunne være spændende at høre jeres tanker.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
Easys mentalbeskrivelse var generelt meget retvisende: en social hund, som hurtigt afreagerer, er ret selvstændig / modig, ikke nem at skræmme og skudfast. Især lydelementerne synes jeg er gode for en race som collien, fordi de generelt har haft problemer i den retning.
Jeg synes ikke hverken jagt eller leg-elementet er retvisende. Begge mine hunde elsker leg, men ikke i den form den er sat op i MB - Nicki er ikke mentalbeskrevet, men jeg er overbevist om at hun ikke ville lege med en fremmed. Easy kunne ikke lide valget af legetøj + han leger mest trækkeleg.
Derudover er der stor forskel på, om det er en klud eller en hare der kommer "løbende"
Men alt i alt, synes jeg godt om mentalbeskrivelser, ISÆR for racer, som døjer med lydsensitivitet, nervøst sind (overfor fremmede etc) og lignende.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
Jeg har nok en positiv bias, p.g.a. resultatet af Luffes test.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Når man som jeg endda har været heldig at opleve flere forskellige racer blive testet, så er det endda endnu nemmere at se, at det også er et brugbart redskab.
Mange nervøse hunde ville der foreksempel ikke blive avlet på, hvis alle avlere benyttede sig af det.
Men igen, hvis man ser det som noget hvor hunden skal leve op til ens egne forventninger om x resultat, ja, så planlægger man da en skuffelse for sig selv.
Plus, husk nu at testen er en vejledning/indikation ikke en facitliste.
@Henrik.
Måske din hund bare ikke har det vildeste jagtinstinkt? Altså vores Broholmer hun ville da reagere på at græsset flyttede sig og desuden lyden og tæske afsted.
Min Grosser der i mod, ville lægge sig ned og sove. Han ejer ikke skyggen af jagtinstinkt. En praktisk egenskab for en vogtende race.
jul 2018
Generelt er præmissen for testen, at man IKKE har trænet hunden til den.
jul 2018
jun 2014
Men jeg synes stadig at andre dele af testen er brugbare - som nævnt, afreaktionen på "farlige"/pludselige situationer og reaktionen på lyd.
mar 2017
Ja, det synes jeg jo så også at mentaltest burde være.
Ved Broholmeren er det faktisk et krav, ved avl gennem selskabet.
@Kenzie.
Mange vogtende hunde, har meget lidt byttedrift/jagtinstinkt. Det nytter ikke noget at hunden smutter efter en hare, og så står køer/får uden beskyttelse. Derfor....
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.766
Jeg har altid syntes, det var en spændende dag - men det har ikke fortalt mig noget, som jeg ikke vidste i forvejen, og indimellem har jeg nok været en smule uenig i bedømmelserne.
Fx. bliver det tolket som en overspringshandling, hvis huskyerne går på musejagt midt i, at de bør kigge på spøgelser. MEN, de er så ufatteligt ligeglade med spøgelser og ufattelig begejstrede for musejagt, så jeg tænker, at det nok mest var det, der spillede ind
Derudover var Luf "forkert" ift. sit legemønster med kluden. Huskyer skal ikke gide lege med en klud - højst lige tage den i munden. Men Luf er trænet til at elske trækkeleg, fra han var 8 uger gammel, så for ham er det en ren operant tillært færdighed, som ikke har en disse med hans mentalitet at gøre
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Men som ejer er det jo også et problem, der er mere end svært at overse.
maj 2008
"Valpar efter hundar som har blivit mentaltestade med goda resultat fungerar inte bättre än andra hundar. "
Testene har efterhånden mange år på bagen, specielt i Sverige, så burde der ikke være en målbar effekt ?
mar 2017
Det synes da, at der burde være.
Omvendt, så tror jeg ikke, at man får fuldt udbytte af sådanne test.
1. Det er trods alt noget nyt endnu.
2. Jeg tror ikke at man har fundet den optimale måde at teste dyrerne på endnu. Jeg kan finde mange fejl muligheder i testen.
Som alt andet når det gælder test af dyr, skal der meget erfaring til, før end at det bliver rigtigt brugbart.
feb 2013
Mange herinde er jo ikke blege for at sige at man ikke skal stille sig tilfreds med at opdrætter siger at forældredyrene er sunde og raske; status skal dokumenteres vha racerelevante sundhedsundersøgelser. Nu er det jo sådan at mentalitet er temmelig arveligt, hvilket gør dokumentation for mental sundhed akurat lige så relevant som dokumentation for fysisk sundhed. Jeg synes godt at opdrættere kan gøre det bedre end "den er sød og rar"
feb 2013
Jeg er 120% sikker på at Perle ville gøre det samme - præcis som en Dober skal
feb 2013
maj 2008
Mine første 5 pyreneere var testet på den gamle karaktertest, og der var jagtlyst også et meget diskuteret emne. Der gentog man løbet to gange for at se, om hunden også løb i næste forsøg, hvor den vidste, at det bare var en klud. Ideen var, at dem der var endnu mere ivrige i andet forsøg, var dem, der virkelig havde jagtlyst.
Jeg har haft hunde lige fra en, der ikke rørte sig ud af flækken i hverken første eller andet forsøg til en, der var ved at vælte mig fordi, jeg var for længe om slippe i forsøg nr. 2. Og hun var da også uden sammenligning den hund, jeg har haft med størst jagtlyst også i den virkelige verden.
Men hvis man har en hund, der stikker af efter vildt, og man ikke rigtig har kunne finde løsningen på det problem (bortset fra snor), er det måske ikke så sjovt at få at vide, at den ikke har jagtlyst.
jul 2018
mar 2017
Tre spøgelser? Det må være den udvidede hemmeligholdte test du taler om.
mar 2017
Det er en test af hundens mentale reaktion under "pres" ikke karakter.
mar 2017
Så vidt jeg ved, så er Rottweileren og Cane Corso under samme regler som andre hunde. De to andre ved jeg intet om.
Det er hvis de bider efter spøgelset har "afsløret sig" som ufarligt, at de dumper.
Men den slags hunde er i mine øjne da også skod, og det har intet med race at gøre.
jun 2014
Behøver jeg sige, at jeg slet ikke fik lov til at gøre alt det med at gå halvvejs frem mv, han kunne godt selv
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.469
Heeeej jeg hedder easy, skal vi lege? Du er min bedste ven nu
jul 2018
Under 300 pt. er til "ikke godkendt", hvilket vel godt kan siges at være dumpet?
jun 2014
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.806
Sam er både hvalpe testet og mentalt testet.
Damn, de spøgelser skulle bare holde sig væk, han var godt nok vred!!
Det var først da begge spøgelser havde fået deres dragter af han listede over og hilste kort
Kedeldragten der bliver hejst op, puha, den skulle bare holde sig væk!
Generelt synes jeg det var en virkelig god test, hans afreaktioner var så gode efter at være blevet skræmt, og presset længere og længere!
Men jeg havde bestemt også regnet med han ville være meget vagtsom og have rigtige gode afreaktioner
Hvor mange skud blev jeres hunde udsat for?
Så vidt jeg har kunne forstå er det forskelligt fra race til race?
Ridgebacks bliver udsat for 4 skud, og de var eddermame kraftfulde, det var mange synes jeg.
Og Sam havde nu også en fest med fuld smadder efter kluden, men han skulle satme ikke have den i munden
Håndterings delen med en fremmed, var han ikke meget for.
jun 2014
Tror hun ville råbe skrid til de spøgelser der
jul 2018
Den springende kedeldragt gav vidt forskellige udslag hos Luffe; den første gang, stak han simpelthen af og anden gang opførte han sig lige efter bogen, frem foran fører og holde stand (og lave en infernalsk larm selvfølgelig). Det tilskriver jeg den forskel der er på en stor hvalp og en (næsten) voksen hund.
mar 2017
Sjovt, hvis en hund i DK stikker af, så dumper den med det samme.
Jeg har så aldrig oplevet en hund der stak af, men de hunde jeg har set har alle været Mollossere, og flest Broholmere.
De racer er generelt ret nervefaste. Også som unghunde.
Den eneste gang hvor jeg et kort øjeblik var nervøs, var min egen Broholmer. Hun sprang lige ud til siden, men drejede så rundt med det samme og gik hen til den meget langsomt.
feb 2013
Vi fik to skud og reaktionen var at han blev jævnt sur og råbte 'SKRIIIIID'. Og da hans 'mor' så fumlede og tabte snoren løb tossen afsted i retning af lyden for at sige 'JEG SAGDE SKRID' til ham med pistolen
jul 2018
Det gør man så ikke i Sverige, i hvert fald ikke når det er hvalpe der er involveret (Jeg tror faktisk også at de kalder det en MH test).
Det gjorde selvfølgelig ikke noget godt for min nervøsitet til den anden test
Heldigvis viste det sig at de to års forskel, havde fået mandsmodet op i kræet, og han kørte i den grad med klatten, også i resten af testen, og sluttede med dagens og kuldets bedste score (486 pt.)
feb 2013
mar 2017
Det er jo interessant, for det sker så ikke mere.
Så måske har kravet om mentaltest på alle Broholmere hjulpet. Stikker hunden af er den dumpet.
Du siger det har været et problem, og jeg har aldrig oplevet det, men kender kun til test af hunde de sidste 2-3 år.
Så måske et positiv resultat af MB i Danmark.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
JEg har nemlig nu i forbindelse med bolognesen skal have lavet ønskeprofil undersøgt hvad der er testet i nabolandene. Og ingen har taget MH - som er det der minder mest om vores danske beskrivelse. Tilgengæld har flere bologneser der i mod gennemført et BPH.
De var meget forundret over der oppe at det var dkks sats at alle racer fra ende til anden skulle bruge samme test.
Og hvad værer var er at da jeg spurgte specialklubben i Italien og i en gruppe for internationale opdrættere - der er intet papirarbejde eller standard for sind og temperament i racen nogen steder i verden ! at læne sig op af når der udfærdiges ønskeprofil her i dk.
feb 2013
Anders Hallgren - bog om mentalbeskrivelser