Forpustet - varme? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg har en 11-mdr gammel Vizsla, han er min første hund og bare en drøm. Han har været så uheldig at have fået hjerteorm og giardia som lille, og blev erklæret rask for omkring 2 mdr siden. Han har fået scannet hjertet og det så helt perfekt ud, men han bliver ved med at blive hurtigt forpustet - dog forværret med det varme vejr.
Han løber frit 3 x dagligt, ca 20-30 + 30 + 60 min om dagen, og inden han blev syg kunne han løbe ubegrænset, så havde han 2 mdr på snor uden at måtte få pulsen op og efter medicin startede vi langsomt op med 5 minutter løs, og så langsomt stigende.
Hertil ville jeg spørge: lider jeres hunde også under det varme og fugtige vejr pt?
Måske jeg bare er over-bekymret, men altså.. better safe than sorry.
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
På det punkt passer det vidst at hunden ligner sin ejer Jeg er nemlig også virkelig dårlig til varme, og elsker vinteren. Mailo og min mand har det modsat, de elsker varme og hader kulde
feb 2019
Følger: 7 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 78
feb 2019
Måske det bare er varmen, så.. hvem ved?
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Vi har som sagt en af hver, altså Ozzy der pruster som en gal i varmen, og Mailo der ikke gør det. Hvor Ozzy er total ustyrlig i sne og vinter, og Mailo hader det og ind imellem nærmest nægter at gå
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
feb 2019
Vender det helt klart med dyrlægen næste gang, men tænker selv det sandsynligvist er varmen..
Eva, rart at vide andre vizslaer også har haft det sådan! Kender ingen andre og har indtrykket af at alle andre kan løbe i dagevis. Men det er selvfølgelig hans første sommer, så det kan være han lige skal lære at håndtere varmen.
jul 2012
Min ældste whippet på knap 3 år har også lidt i varmen de første par år, men i år har han forhåbentlig lært det
jul 2012
feb 2019
Vi begrænser egentlig også Atlas lidt når det er varmt, måske ubevist, men vi skubber hans sidste gåtur fra 15-agtigt til 17-18 tiden. Han har lige været ude i 45 min, og er MEGET mindre forpustet end efter 20 minutter i formiddags.
Hvordan gør I så, hvis I feks er i haven? Kølemåtte/skygge/andre tips?
Vi skal til Schweiz en måned i juli, og selvom det bestemt ikke er sydspanien, bliver det alligevel ret varmt i bjergene, og det ville være rart at vide hvilke forbehold jeg skal tage.
Tusind tak for jeres svar! Er meget roligere nu, for selvom dyrlægen siger det sikkert er varmen er det alligevel rart at høre konkrete eksempler.
jul 2012
Når vi er i haven, bruger jeg kølemåtter eller et lille soppebassin, hvis hundene gider den slags, men det vigtigste er, at de har mulighed for at søge skygge. Hvis de insisterer på at ligge i solen for længe, går vi simpelthen indenfor for at køle ned.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Vores collie får det generelt ret nemt varmt. Nu er vi dog så heldige at have en have, så lægger han sig ud i skyggen og det + køligere hus har hjulpet
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Måske det er det samme for vores dyr?
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.280
Meeeen, når vi skal træne de næste 2 aftener, får de deres køleveste på. Jeg kan ikke bede dem om at arbejde og være på, når det er så varmt, uden at de får lidt hjælp.
feb 2019
Tror vi er nået til konklusionen, at det netop er varmen + hans usandsynligt høje tempo. I går var vi i have hele dagen i varmen, og han tullede bare rundt og drak en masse vand = ingen problemer. I dag var det 28 grader her, og han kom ud 3 x 10-15 minutter, og døsede resten af dagen på gulvet, så det lader til han selv kan regulere nogenlunde nu. Vi skruer heeeelt ned for aktiviteten når vejret topper, og håber det hjælper!
Forpustet - varme?