Tæve eller hanhund? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg skal anskaffe mig en hund. Det bliver en FT cocker spaniel, som skal bruges til lidt forskelligt, men blandt andet jagt.
Jeg er i tvivl om kønnet. Indtil videre har vi været mest på at få en tæve, men det har mest været fordi, min kæreste er opvokset med en tæve i sit barndomshjem.
Jeg ved, at hvis man anskaffer sig en tæve, så vil der være perioder, hvor hun skal være i snor konstant og i perioder kan hun ikke komme med på jagt.
En hanhund skulle derimod være sværere at træne og hele tiden have brug for at afmærke sit territorium.
Hvad har I selv? Hvorfor har I valgt det køn, I har?
Er der store fordele eller ulemper ved kønnet på jeres hund?
Jeg glæder mig til at høre jeres svar
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.288
Mht jagt er tæver netop bøvlet pga løbetid.
jan 2013
Emner: 5 Svar: 45
dec 2008
jan 2013
dec 2008
Man kastrerer ikke af så latterlige grund... man træner sin hund.
Disse hunde er avlet til at arbejde.
dec 2008
Og som avler sagde i går, så vælger mange tæve uden at vide hvorfor... der går bare snak om at hanhunde er besværlige ... det kan de være i nogle racer ... men ikke hos labberne og oplever det heller ikke sådan hos FT.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.536
Jeg har haft begge køn.
Enig med Louise i at en hanhund ikke er sværere at træne og at den skal markere hele tiden.
Tæver kan også markere, det har alle mine tæver gjort, og der er både fordele og bagdele ved begge køn.
Hvis jeg var dig, så ville jeg slet ikke kigge efter køn. Jeg ville vælge den hvalp i kuldet som du synes bedst om og som passer bedst til dig.
jan 2013
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 139 Svar: 10.304
Men altså, har du jagttegn og er aktiv på jagt? For det er ikke lige sådan at få lov at komme med på jagt med hund, hvis man ikke er forholdsvis etableret i den verden (eller har virkelig, virkelig mange penge, og kan betale sig fra alt).
dec 2008
Min blev kastreret før jeg fik ham... han markerer hver dag, men arbejder vi, så arbejder vi.. han vil gøre ALT for mig. Min venindes tæve er meget mere kompliceret, og hun er pleaser men slet ikke som min.. samme race
jan 2013
Men ja, du har ret i, at en tæve ikke kan komme med på jagt nogle gange om året. Jeg synes også, at det kunne blive svært med en tæve i løbetid når jeg skal ting, og den ikke kan komme med.
Er dine hunde kastreret?
dec 2008
dec 2008
sep 2017
dec 2008
jan 2013
Havde din hund ikke været kastreret da du fik ham, ville du så lade være med at kastrere ham selv?
Ah, okay - så er A nok ikke den rette at spørge, om vedkommende har kastreret sine hunde
maj 2009
Nu vat der jo en årrække, hvor jeg opdrættede lidt, så der var det jo ligesom nødvendig med tæver.
Havde også begge køn sammen.
Nu her på mine gamle dage, hvor jeg kun har en hund, kan det være total ligegyldig hvad køn min hund har.
Sidste hund var en tæve og ham jeg har nu er en han.
Skulle jeg have flere end en hund, så ville jeg vælge hunde af samme køn, men ene og alene, fordi jeg ikke gad bøvlet med begge køn når der er løbetid.
Men når jeg kun skal have en hund, så kan kønnet da være bedøvende ligegyldig, jeg vil hellere have den hvalp i kuldet som jeg bedst kan lide.
jan 2013
Og at du er ligeglad når du kun har en hund, tyder på, at det kan være nogenlunde ligemeget, ihvertfald for nogle mennesker
sep 2017
dec 2008
Mennesket er dovne, og tror div indgreb kan klare adfærd, som de synes er træls
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Umiddelbart virker det til hanhunde er lidt længere om at modne, men kan slet ikke genkende at de pga. kønnet alene, er sværere at træne
maj 2009
Og kastrering er hellere ikke en garanti for at det løser det problem man mener at have.
Man træner sin hund så der ikke kommer uønsket adfærd, og skulle man være uheldig og der dukker problemer op, så træner man dem væk i stedet for at operere på sin hund.
Endvidere, så kan kastrering have slemme bivirkninger. Hvis man kastreret en lidt usikker hund, så kan man gære det meget værre, plus at pelsen kan ændre sig så man ender i et sandt pelshelvede som er svært at holde.
jan 2013
Louise: Tak for svar og for at komme med din mening til emnet Det er rart at læse, hvilke forksellige meninger folk har.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Min erfaring er at det eneste der kan være lidt tricky med hanner er at lære den at ignorere løbske tæver, men derudover så er hanner vist generelt nemmere end tæver.
Jeg har kun valgt en tæve fordi jeg har sådan en mini opdrætter drøm i min mave, og bliver det ikke til noget så skifter jeg til hanner igen
jan 2013
Anni: Tak for svar. Det er fint at folk har mange forskellige meninger, og det er godt at kunne læse lidt af hvert
sep 2017
Du virker, undskyld, noget usikker på hele opgaven, og jeg tænker måske at du skal starte med at gøre dig klart, om du er opgaven voksen. Altså om du er i stand til at træffe beslutninger selv. Det er fint at søge råd og vejledning, men du kan ikke basere hele dit hundehold på hvad andre gør eller ikke gør.
jan 2013
Var dine hanner neutraliserede?
jan 2013
Der er ingen grund til at skrive på den måde, og blive vred over bagateller
Hvis du ikke vil hjælpe, så lad endelig hellere være med at kommentere
dec 2008
Nogle er nemmere ... eller mere pleaser end andre, men uanset hvad så kræver alle hunde meget træning før de er gode. Dette kræver også en dygtig ejer.
jan 2013
dec 2008
jan 2013
jun 2014
jan 2013
Tak for input
jan 2013
Ja, det lyder jo som om, at det vitterligt ikke er andet end en smagssag.
Så lige en smule af filmene. De er da godt nok dejlige at se på, de hunde - det er er altså sejt hvad man kan træne dem til at kunne og hvor mange kommandoer de kan lære at forstå.
Haha ja, du har ret Så bliver det lidt nemmere det hele, hvis bare man kan skyde skylden en anden vej.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.815
Det er min venindes boxer ikke, så når hun er i løbetid må hun ikke komme hjem til mig
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
Jeg er 110 procent til tæver og ja, jeg har haft begge dele.
jan 2013
Zenta: Du har helt ret, det kan man jo også bare se i denne lille tråd Hvordan kan det være, at du foretrækker tæver nu? Synes jeg har hørt en del argumenter for hannerne i denne tråd, men ikke så mange for tæverne endnu
aug 2008
Har haft 3 Schæfertæver sammen, hvorimod hanhundene har haft langt mere travlt med at spille med musklerne.
Jeg har selv haft Schæfer hanhund og mine forældre Labrador hanhund og ingen af dem har jeg følt mig tætte med som med mine tæver.
Men det er jo en smagssag og forskelligt hvad folk oplever af problemer.
Min eks har jagthunde og han foretrækker hanhunde i sådan al almindelighed, han havde Labrador hanhunde og en Flatcoated tæve.
Igen, hans hanhunde var søde hunde men jeg var helt forgabt i tæven.
maj 2009
Mon ikke du dkulle læse lidt op om hunde adfærd inden du går videre med drømmen om at anskaffe dig en hund.
Om andre har en kastreret hund kan du ikke bruge til noget som helst, for de andres hunde bor jo ikke hos dig og bliver ikke trænet/opdraget hos dig.
jan 2013
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.853
Hannerne er mere ufokuserede og har bare en tand mere selvstændighed. Jeg ser hanhundeejere have flere udfordringer end tæveejere.
Der er fordele og ulemper ved begge køn, og det er absolut smag og behag.
aug 2008
Jeg har som sagt prøvet begge dele, efter en del år med tæver kunne det jo godt være at hanhunde var lige sagen, men det bekræftede mig som sagt kun i at jeg er til tæver.
Men det er jo smag og behag
sep 2017
Jeg har også haft en hanhund, og han ville dræbe alle andre hanner og også nogle tæver. Det er da muligt at blodpletter et par gange om året er klamme, men det er forhudsbetændelsespletter også. Forskellen er at blod kommer to gange om året og er nemt at vaske af, hvorimod en hanhund med forhudsbetændelse drypper året rundt, og pletterne er meget genstridige. Igen, smag og behag - eller klamt og mindre klamt. Og jo, man kan få hanhunde som ikke pletter og tæver som gør rent efter sig selv, men man kan også få det modsatte.
En hanhund der bruges aktivt, bør ikke kastreres. Der er meget drift der følger med kuglerne, og kan man ikke håndtere driften, fjerner man kuglerne. Men så skulle man fra start have overvejet enten en tæve eller en anden race...
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
I stedet har jeg valgt en tæve. Blodet er træls, men min største frygt ved tæver - som kunne få mig på hanhundeholdet er livmoderbetændelse. Jeg vil ikke neutralisere uden grund, men jeg synes godt nok den er træls og lumsk.
Vores jagthold er ikke på et niveau hvor de andre kan styre deres hanner hvis jeg har Ziva i løb. Jeg har ikke kræfterne til at holde dem adskilt hvis en af dem skulle komme for tæt på. Jeg har aldrig set det som noget større problem, da jeg godt kan træne med Ziva de par gange om året uden at være til træning i nogle uger.
Det skal man have med også når man vælger tæve, at det ikke er alle træningspladser, der ønsker løbetidstæverne.
Ziva er min tredje tæve, og ville sikkert fortsætte i det spor, men hvis den rigtige hund var en hanhund, var det ikke noget, der skulle afholde mig fra at skifte. Jeg synes også en sort lab med hvidt bryst er den flotteste, men køn og farve står længere nede på min liste og er bare ting, jeg tager med i betragtning hvis jeg har flere fantastisk valg - de er bestemt ikke afgørende.
maj 2009
Alle de tæver jeg har haft har markeret.
dec 2008
maj 2009
De har hellere ikke tisset op af diverse når de har været med i byen.
jun 2014
Ved vores anden hund, blev vi tilbudt en han som udstationering. Havde det været en tæve, havde vi også sagt ja.
Så køn er ret underordnet herhjemme..
Nu har vi to forskellige racer, så det er muligvis derfor - men jeg synes ikke der er særlig store kønsforskelligheder mellem vores hunde. De vil begge gerne putte, nusse, hygge, træne, lege mv.. Men der er nogle raceforskelligheder (Nicki er noget vogtende og hilser sjældent mere end et splitsekundt på fremmede, hvorimod Easy elsker alt og alle og går gerne med en fremmed hjem, og gøer nok i gennemsnit en gang om måneden)
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Ved køn er det mere udseende end hvad der er nemmest synes jeg.
Plus ved hanner er der diller-snask og ved tæver er det blod. Begge dele er lige klamt!
Så vælg hvad du synes er smukkest...
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 34 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 197 Svar: 1.559
Men... Har haft 1 intakt Fransk Bulldog han, 1 kastreret (var kastreret ved da jeg overtog ham 6-7 år gammel) Golden Retriever han, 1 steriliseret Labrador tæve og nu en steriliseret Boston Terrier tæve.
Havde nok aldrig kastreret Golden Retrieveren hvis han altid havde været min!
Han var meget nervøs anlagt, desværre.
Om kasterationen har noget med det at gøre ved jeg desværre ikke.
Mine tæver blev begge steriliseret.
Alba (Labrador) på grund af en intakt hanhund i samme hus som stressede ekstremt over hendes løbetider og Naddie fordi hun blev slemt falsk drægtig.
Og har ikke fortrudt deres sterilisationer!!
Min bulldog kunne jeg virkelig ikke se hvorfor han skulle kastreres?!?!
Han interesserede sig slet ikk for tæver, heller ikke dem i løbetid.
Han var en skøn dreng med en masse sund selvtillid trods han desværre var en del besværet af diverse i form af en meget sølle krop
Han havde det skønneste sind!!
Og hold nu op, han er blevet lavet udfald mod af andre hanner jeg ved ikke hvor mange gange og 1 gang meget meget voldsomt overfaldet af en 45+ kg. hund
For det første var vi ikke sikre på han ville klare overfaldet sådan rent fysisk.
Men han kom sig og alligevel trods alle hans dårlige oplevelser med løse udfarende hunde var han altid cool og vente bare om og luntede videre hvis nogle snerrede det mindste af ham.
Aldrig har han sagt noget igen.
Han var det sejeste lille kræ... Puuh jeg savner ham
Men ja, er sgu nok alligevel til tæver den dag idag og min næste hund bliver 99,9% sikkert også en tæve!
Jeg gider ikke forhudsbetændelse hos hannerne og deres pletter over alt, strinten (Ja, min tæve markere også, meget endda, men ikke op af ting, planter og buske osv.) Og så er jeg generelt bare ikke fan af den de har på maven.
Men det er jo en smagssag.
Og for nogle er kønnet jo fuldstændig ligegyldigt
jun 2014
Og ja, der er selvfølgelig udseendsmæssige forskelligheder på kønnene, det glemte jeg at nævne
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
I det daglige er der ikke stor forskel på om man har det ene eller det andet køn, men jeg synes at hannerne er længere tid om at blive voksne og at der (i forb med træning/konkurrence) er mere snus og lettere at forstyrre de unge hanner end de unge tæver.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.213
Jeg er ikke fan af tæver og synes der er enormt langt mellem de gode. Men NÅR en tæve er god, uha, så er hun dælen edeme også god !
Jeg ville dog aldrig lade blodpletter, forhudsbetændelse, ingen adgang på træningspladser etc være medvirkende til mit valg af køn.
Jeg vil altid have en hanhund, altså forstået på den måde, at skal jeg kun have en hund, så bliver det en han. Der er noget ved en han, som der bare ikke er ved en tæve.
Jeg ville aldrig kastrere en hanhund. Tanken ligger mig så fjern og jeg kan mærke på mig selv, at jeg ikke har ret meget pænt at sige om folk, der vælger denne løsning.
Jeg skulle engang til vagtdyrlæge med min hund. Da jeg ringede, spurgte hun naturligvis til skaden, alder på hunden, køn .. og så "er han kastreret".
Jeg valgte at køre lidt længere og til Kbh´s Dyrehospital istedet for det andet sted, som ligger væsentligt tættere på hvor jeg bor.^
Jeg KAN IKKE MED DET !!!!
Hvis du allerede nu ved, at du vil kastrere så køb en tæve - det er nok mit bedste råd
dec 2008
Og uden grund er uden medicinsk grund.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Min hunds som blev ramt af noget et eller andet i bollerne, så de måtte klippes af, og er nu blevet et monster af underuld. Nøj hvor han fælder hele tiden.
Heldigvis har det ikke gjort ham usikker eller nervøs. Det havde jo været forfærdeligt, og så havde jeg aflivet ham. Det ville være uværdigt for den race.
jan 2015
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 66
Når hun er i løbetid er det ca hver 7 måned, passer lige med midt i jagt træning og så igen i dec hvor der er jagt.
Hanhunden markerer ikke syntes jeg men bøvlet med en af hver
jan 2015
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 66
maj 2019
Følger: 1 Svar: 4
Jeg oplever ikke, at der er så stor forskel på hvor trænbare de er, om det er en tæve eller en hanhund. Du skal under alle omstændigheder afpasse træningen til hunden og min erfaring er, at alle hunde er forskellige af sind, hvornår de bli'r modne, hvornår de "vågner", rent jagtmæssigt osv osv.
Min næste hvalp bliver en tæve, da jeg ønsker at avle på min hanhund og de tæver jeg har er for tætte i familie. Hvis ikke jeg skulle bruge den til avl ville jeg være ligeglad.
Held og lykke med din kommende jagtkammerat
Tæve eller hanhund?