{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.485 visninger | Oprettet:

Gadehunde {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige høre hvad i siger til det stigende antal gadehunde der kommer til Danmark i øjeblikket.

Jeg ville selv gerne have haft en gadehund fra Rumænien, MEN.... da jeg gik lidt i dybden med projektet fandt jeg ud af at en stor del af hundene bruger en uge i et hundebur i bil på tur rundt i Europa for at aflevere de forskellige hunde der transporteres sammen. Feks. Skal en hund til holland, en anden til Tyskland et sted og 3 til Danmark. De køre derfor ektremt mange kilometer i bur , og er helt flade når de ankommer til deres nye hjem. Ja jeg har ikke hjerte til at byde en hund sådan en rejse. Der er selvfølgelig nogle der flyver med fly, men hver lørdag er der en masse hunde der kan se frem til at sidde i bur i bil ind til næste lørdag hvor de ankommer til Danmark.

Noget andet er at Fødevarestyrelsen er alamerende over alle de nye sygdomme der kommer her op. Ja der står i annoncerne at gadehundene er vaccineret, de kan dog stadig være smittebærere af sygdomme vi ikke har i Danmark , hvilket vi ser er stigende i Danmark og bekymrende, syntes jeg.

Hvis man vil hjælpe de kære hunde, er det bedre at hjælpe dem med donationer i deres nærområde, hvis vi skal beskytte os selv og vores dyr her oppe imod farlige sygdomme.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gadehunde
  • #2   27. apr 2019 Hundehandel er hvor de avler hunde til salg. Men dem jeg er stødt på af "organisationer " redder hundene fra gaden og dødssheltere og man modtager video af den hund man er interesseret i , hvor man også ser pensionen hundene bor på. Det virker som om de ønsker nye hjem til hundene, det er bare for en hver pris.... altså at de overser at de udsætter hunden for en transport tid på en uge i bil smiley

  • #4   27. apr 2019 Jeg er ikke fan.

    Der er for stor risiko for at komme til at importere nye sygdomme til landet. Derudover er der steder, der bruger et dække af at "redde gadehunde" til at dække over hundehandel. Jeg tænker det er en bedre ide at adoptere fra danske internater. Så kan man også se hunden, før man siger ja til den.

    Jeg forstår udmærket tanken om gerne at ville hjælpe de stakkels hunde. Men den bedste hjælp man kan give, er at hjælpe med at de bliver neutraliseret i landet.


  • #7   27. apr 2019 #5: Leishmanose eks. Den har vi ikke her, og der har lige været det første dokumenteret tilfælde af hund til hund smitte med den sygdom (Indtil da har man kun haft en teori om at den kunne smitte hund til hund, nu ved man det så).

    Dværgbændelormen og babesia er allerede fundet i Danmark, og tænker ikke de behøves mere hjælp med at komme hertil end de kan få på egen hånd smiley


  • #8   27. apr 2019 Jeg er bestemt heller ikke fan af flere årsager..

    De "redder" alt.. For ikke længe siden, så jeg en 10-årig blind og døve hund fra én af der steder, hvor det imo havde givet meget mere mening at lade den stakkels hund få fred, i stedet for at slæbe herop.

    Det gælder desværre også, når man ser på, hundenes temperament og stabilitet. Flere af dem er angste og har svært ved at tilpasse sig et helt almindeligt hundeliv herhjemme- med den virkning, at de bliver aflivet et ender som kastebold...


  • #12   27. apr 2019 Jeg er IKKE fan af at hive gadehunde herop, syntes det er direkte synd at proppe dem i et bur, transportere dem enten i bil eller fly til et andet land, måske et andet klima, propper dem ind i vores huse og forventer at det kan de da sagtens finde ud af.. skal disse hunde hjælpes, så skal de steriliseres, vaccineres osv i deres eget land og ja, blive der.. eller aflives.. vi har så mange hunde på internaterne herhjemme, som higer efter et kærligt sted at bo, hvorfor hive flere tvivlsomme racer og psyke osv herop.. nope, jeg krummer tæer, hver gang jeg høre ordet gadehund

  • #13   27. apr 2019 Der står bla. Info på Fødevarestyrelsens hjemmeside om hvad man risikere ved at hente en hund hjem til danmark. Bla. Zoonoser i lange baner som også kan smitte mennesker...dvs. at man risikere at udsætte sine børn og sig selv og andre mennesker for smitte der kan være livs truende.

    Man skal i øvrigt også huske på at der er ikke grænser for hvor hunden har gået rundt, altså kan den have stillet tørsten i forurenet vand hvor rotter og parasitter har holdt til. Eller spist andre døde dyr.


  • #14   27. apr 2019 Jeg gør det aldrig aldrig aldrig igen.

  • #16   27. apr 2019 Tænker, du kan tage hunden væk fra gaden, men ikke tage gaden ud af hunden

  • #17   27. apr 2019 Fordi jeg har en hund med kronisk stress. Fordi jeg på ingen måde har fået hjælp af foreningen som lovet. Fordi foreningen sælger hunde i blinde.

    Der er mange grunde. Min Melanie skulle aldrig være sendt til Danmark. Jeg har ikke selv bestilt hende, men faldt for hende da jeg mødte tilfældigt i lufthavnen.

    Jeg gruer for hvis en børnefamilie havde fået hende.

    Hun er en god hund, men hun er et stort arbejde. Der skal tages mange forbehold.


  • #19   27. apr 2019 Salla siger det så godt...

    Melanie får perioder hvor jeg simpelthen ikke kan have gæster, fordi hun napper dem. Jeg kan ikke gå forbi fremmede på gaden, fordi hun vil nappe.
    Til tider går det også ud over mig og mine 2 andre hunde.

    Men det er kun i hendes dårlige perioder. Der er heldigvis flest gode, nu hvor hun er blevet voksen.
    Når hun ikke har det skidt, så er hun en fantastisk hund både med børn og andre mennesker...

    Det er bare svært at forudse hvornår perioderne skifter.


  • #20   27. apr 2019 Hvad med alle de illegale hunde der kommer til landet? uden papirer, vaccinationer eller sundhedseftersyn? De er også med til at slæbe sygdomme ind


  • #22   27. apr 2019 Sys det burde forbydes ligesom... Ja, var det Sverige eller Norge?

    Er helt enig med alle de ting der er blevet skrevet..

    Dertil kommer det at det ikk kun er en gadehunde-ejeres egne børn og andre hunde eventuelle sygdomme går udover.. Vi andre kan også risikere at betale prisen for deres misforståede godhed ved at ta en gadehund i form af de sygdomme de kan slæbe med herop og smitte os og vores..

    Tror helt ærligt aldrig jeg har hørt om eller mødt en veltilpasset gadehund uden mentale issues eller som ikk har været syg.. Det er godt nok en lav barre.. Der bor desværre mange gadehunde i vores område, og jeg flygter seriøst over på den anden side hver gang jeg ser dem.. Skal dælme ikk ha Mille smittet og hun skal helt sikkert heller ikk udsættes for deres adfærd og udfald.. Og ejerne tager slet slet ikk og lever op til deres ansvar.. Jeg tror ærligt talt ikk det er gået op for dem hvad for en hund de har i den anden ende af snoren.. De ser bare en hund der er "sølle" og som de vil elske så alle dens problemer forsvinder og "redde verden".. Sådan fungerer det bare ikk..

    Mille blev desuden bidt som unghund af en nyligt importeret gadehund.. "ej det har den da aldrig gjort før" var kommentaren bare.. Suk!!


  • #24   27. apr 2019 Øhm, nu er jeg slet ikk med..

  • #27   27. apr 2019 Min jack russell som sidder på min profil, er en græsk gadehund. Han er det mest harmoniske der findes, har aldrig gjort udfald eller været aggressiv mod andre hunde. Han har ikke nogen af de arvelige sygdomme, som mine DKK jack russells har haft. Og inden jeg fik ham, havde jeg skam søgt på danske internater, men nej, du bor i lejlighed, så ingen hund til dig. Kan siges at alene med jack russells og korthåret hønsehund, har jeg over 20 års erfaring. Den organisation jeg fik min hund fra gør et stort arbejde, også i Grækenland

  • #29   27. apr 2019 Nu kan vi jo så ikk komme udenom at tævens velbefindende kan påvirke selv ufødte hvalpe ret meget.. Både fysisk og mentalt.. Især ved stress.. Så selv hvalpe kan desværre være præget af situationen..

    Problemet er bare at mange af de steder fokusere på at få flest muligt hunde igennem, dvs der ikk bliver gjort nok sundhedsmæssigt, de er ikk kritiske nok i hvad de sender herop, de sender hunde afsted som ingen ejer endnu har, og de er ALT for ligeglade med hvem der skal aftage disse hunde. Sidstnævnte er klart også en af grundene til at de får så mange problemer (Altså hundene), fordi ejeren ikk har de rette forudsætninger til at hjælpe en hund i den situation med dens problemer.. Det kræver dælme noget af en indsats og at man ved hvad man laver.. Og det gør ihvertfald for mig at jeg siger så forbyd det!

    Kan godt være der også findes søde gadehunde der ikk laver udfald, ikk har angst, er syge og generelt bare mistrives af diverse årsager (selvfølgelig gør der det).. Men det indtryk man desværre nemt får er at det desværre er sådan for de færreste.. Og hvor stor en succesrate skal der være for at det gør det okay?

    Sys det er vitterligt RYSTENDE hvordan de gadehunde her i området er/fungerer (ja og dem jeg kender der har haft en er ingen undtagelse og de vil såmænd heller aldrig ha en ingen efter de oplevelser ifølge dem selv).. Og det allerværste er at ejeren totalt lukker øjnene og blot tænker "jeg har reddet den her hund.. Sikke en stakkel.. Jeg skal over dynge den med kærlighed så skal alt nok være godt".. Sys det er så utrolig en naiv tilgang.. Det er ligesom at fornuften går ud af vinduet.. (jaja, der findes også andre typer det er jeg klar over)

    Og netop den der med "man må jo selv bestemme hvor man får sin hund fra", jojo det er stadig lovligt.. Men når nu de foreninger ikk gør deres job godt nok mht sundhed/dyrlæge/test/vaccine osv så er det pludselig et valg der kan få store konsekvenser for os alle!

    Dertil kommer det at så længe vi gør de landes arbejde og ligefrem betaler for at fjerne deres problemer, så sker der da ihvertfald NADA!


  • #31   27. apr 2019 Jeg mener man skal tvinge de lande til at gøre noget ved problemet. Ingen hund fortjener et liv på gaden eller opbevaring i et shelter.
    Når vi køber hunde derfra så giver det plads til nye og spare landet for penge.
    Der skal pres på regeringerne i disse lande. Der skal laves love og hundene status skal op.
    Men vi kan jo starte med at feje for egen dør her i dk og tage os af vores katteproblem.


  • #35   27. apr 2019 Sofia
    Jamen gør du bare det. Men se dig rigtig godt for. Langt de fleste gadehunde har store problemer med at “blive reddet”. De er ofte ikke miljøtrænet til at bo som familiehund og det er næste direkte mishandling at forlange de skal indordne sig familielivet.


  • #36   27. apr 2019 Burde vi også lade vær med adoptere katte fra internater i DK?

    De lande vi gerne vil presse til at lave en hundelov, er lande der kæmper med fattigdom, arbejdsløshed og en milliard andre problemer. Jeg tror ikke det er realistisk at der overhovedet bliver skulet til problemet med gadehunde, før der kommer styr på alt andet, og hvornår bliver det?.


  • #37   27. apr 2019 Lur mig, hunde der har boet på gaden har nok noget nemmere ved at blive smittet med diverse sygdomme/parasitter og andet end hunde der bor hos en familie/opdrætter i udlandet... Lad os bare ta sådan noget som at gadehunde primært kun drikker forurenet drikkevand - kan du sige feks giardia.. Også at de spiser affald, skrald osv og lever en del mere uhumsk, plus de ikk løbende får vacciner og dyrlæge tjek og parre sig på kryds og tværs.. Der ER altså forskel..

    Og hvordan ved du at de organisationer du følger reelt set gør det grundigt nok? Alle kan få ting til at virke godt på overfladen.. Fakta er ihvertfald at mange af dem er syge selvom de ifølge dem der har sørget for at de kom herop er gennem tjekket, testet og vaccineret...


  • #39   27. apr 2019 Katte på internater i dk, hvad har det med noget at gøre?

  • #41   27. apr 2019 Internatterne og kattehjemmene herhjemme er jo ikke drevet af det offentlige som mange shelters er i udlandet. Og selvfølgelig skal vi da adoptere katte fra danske internatter. Men vi skal sgu ikke sende dem til Grækenland eller Norge.
    Flere forsøger jo også at få en kattelov herhjemme. Men det trækker da ud....

    Og stop nu det er EU lande de fleste af dem. Selvfølgelig har de da råd til at gøre noget ved problemet gadehunde hvis de prioritere det. Men det gør de ikke så længe vi “redder” hunde


  • #42   27. apr 2019 Pernille - Jeg læste bare flere der bruger argumentet at når folk adoptere hunde fra udenlandske internater, så bliver der plads til flere gadehunde. Derfor skal regeringen ikke forholde sig til det problem gadehunde er. Jeg havde aldrig tænkt over dette, men kan egentlig godt se pointen i det. Men har vi den samme opfattelse i fht. katte i DK? Skal vi også bare lade dem sidde indtil politikerne fatter noget?

  • #44   27. apr 2019 Sofia, det var som svar til 33#

  • #45   27. apr 2019 AG - Stop nu hvad? Mange danske internater får også støtte af staten.
    Tror du at lande der knap nok kan tage sig af sin befolkning pludselig afsætter rigtig mange penge til et gadehunde problem, hvis de pludeslig ikke længere sælger 2% af dem til udlandet?


  • #47   27. apr 2019 Ja hvis omverden lægger pres på dem.
    F.eks op til store sports begivenheder der går regeringen jo ofte ind og udrydder en masse.
    Det er da kun for at give et godt billede udadtil.
    Jeg tror lige så godt man kan løse det en gang for alle. Og så sætte krav om at hundeejere tager ansvar for deres dyr og får dem mærket og registreret ved lov.
    Aflivning og neutralisering og krav til hundeejerne er da billigere end at lade hundene bo i shelters år efter år på statens regning.



  • #49   27. apr 2019 AG - Jeg kan sagtens se fornuften i det du siger, og hvor ville jeg ønske det blev en realitet smiley Jeg tror det ligger meget meget langt ude i fremtiden, disse korrupte lande har så mange andre problemer, at ligegyligt hvor meget pres vi ligger på dem bliver det ikke en prioritet. Som du selv siger når der sker en fx sportsbegivenhed kan de godt finde ud af at indfange og aflive. Det giver dem en masse negativ respons når det rammer medierne, men det har jo desværre ikke været nok til at få dem til at ændre noget.

  • #50   27. apr 2019 Må erkende jeg ikk sys det kan sammenlignes på den måde da der er milevid forskel, men der er da også helt sikkert sammenfald..

    Tror bare at vi var bedre tjent med en anden form for hjælp - giv pengene til hjælp dernede..

    Ved ærligt talt ikke 100% hvad det vil tage for at stoppe problemet fuldstændig, men som det fungerer nu... Det er ihvertfald ingen løsning og det gør kun at de ikk skal ta ansvar.. Men det er et super komplext problem..


  • #51   27. apr 2019 Kom til at tænke på mens jeg gik med Mille.. Problemet er jo ikk kun at det ikk løser problemet med gadehunde at adoptere dem.. Det skrækkelige er da at mange af dem slet ikk trives heroppe og har det dårligt - mange af de hunde jeg har set ville jeg ha ment aflivning var bedre for.. Jaja, hunden er måske ikk ulykkelig 24/7, angst, aggressiv eller hvad ellers.. Men jeg spørger igen, hvor stor/lille en succes rate for disse hunde (tænker her et ordentligt liv uden angst, sygdom, aggressivitet mv) skal der være før vi ligesom sys det er en god/dårlig ide at ta dem herop? Fordi som sagt må jeg erkende jeg har mødt EN velfungerende gadehund, ud af måske 15 jeg enten har kendt/fået fortalt om af ejer/der bor i mit område.. Det er dælme ikk en særlig stor succes hvis du spørger mig! Jeg vil inderligt håbe at jeg bare har set super mange dårlige tilfælde - men ærligt ud fra hvad jeg hører fra andre, så har de desværre samme opfattelse.. - skal dog så siges at jeg HVIS man vitterligt var SUPER selektive i hvilke dyr der blev sendt herop (evt mentaltestet og 110% gennem tjekket med en liste dk skulle specificere) så ville jeg heller ikk være ligeså hurtig til at sige forbyd det.. Men der kommer alt for mange herop, og alt for syge og mentalt ustabile og ejerne kan slet slet ikk håndtere det.. Pt handler det om mængde fremfor kvalitet.. Det burde ændres, også må resten altså hjælpes hvor de er - alternativt så må det forbydes helt..

  • #52   27. apr 2019 Og hvad hjælper det at måske 1-2-3 organisationer tager deres ansvar seriøst hvis alle de andre ikk gør.. Der skal nogle konkrete regler til.. Men sys måske også det er lidt dårligt hvis dk skal bruge tid/penge på at udspecificere hvad gadehunde fra diverse lande skal tjekkes for, og tjekke papirerne for om de virkelig er blevet godt nok testet osv.. Fordi det er ikk dk's problem og vi kan desværre bare ikk redde hele verden selvom vi gerne vil..

  • #54   28. apr 2019 Fancy Face - du skriver:

    Synes det er folks egen sag, hvor de køber hund fra. Personligt vil jeg hellere give en udenlandsk hjemløs hund et godt hjem, end at støtte køb/smid væk kulturen som finder sted i DK..


    Det er da ret selvmodsigende. Du vil ikke støtte køb og smid væk kulturen her i Danmark, men du vil gerne støtte den i udlandet ?
    Hvor tror du at gadehundene kommer fra ?
    Det er hunde der er købt, og da man ikke gad den mere så blev den bare smidt væk - ud på gaden.
    Men det støtter du gerne ………….
    Så ville jeg da meget hellere støtte den danske køb og smid væk kultur i Danmark, den er da meget mere barmhjertig, for her smider vi ikke bare vores hunde ud på gaden når vi er trætte af dem.


  • #57   28. apr 2019 Jeg synes slet og ret det er møgegoistisk at udsætte min og andres elskede hunde for sygdomsfaren -bare fordi man selv ønsker den der "warm and fuzzy feeling" i maven ved at kunne dele man har "reddet en gadehund"...

    For danske internathunde kan ikke opnå samme anerkendelse af at blive "reddet". Og samtidigt handler det ikke om den individuelle hund -for den har man ganske simpelt ikke mødt endnu. -Det handler om den følelse handlingen giver en selv...


  • #61   28. apr 2019 Ser lige en efterlysning af en gadehund i Kolding.

    Hunden er lige omplaceret (hvorfor kan man så kun gisne om) den er sky over for mennesker.
    Det arme dyr er omplaceret i går og i dag er den forsvundet.
    Hvor er det sørgeligt, for lige dette her sker jo for rigtig mange gadehunde. De bliver omplaceret, og tigtig mange af dem ender på dansk internat.


  • #62   28. apr 2019 Du skriver at hvis den rigtige hund....

    Den her sætning - eller sætninger der ligner bliver ofte brugt af dem der henter gadehunde.
    De har ikke kunnet finde den rigtige hund i Danmark, men i lige netop en gadehund har de fundet "den rigtige hund"
    Hvordan kan man vide at det er den rigtige hund, når ikke man har mødt den, men kun har set et billede af den ?
    Det er da noget vås. for kender man ikke dyret så ved man hellere ikke om det er den "rigtige hund" Jer der bruger den, ville i også gifte jer jer med en person i kun har set et billede af ? Det burde i gøre, for på billeder kan man åbenbart se, at det lige netop er "den rigtige"

    Den næste undskyldning for at hente gadehund er så, at de ikke har kunnet finde "den rigtige hund" l Danmark, hvilket lyder ganske usandsynlig, da der er ti tusindvis af hunde til salg, så mon ikke der skulle være en "rigtig" imellem ?
    Og her hjemme kan man endda lære hunden at kende inden køb - men det er åbenbart ikke nødvendig, for man kan jo se på et billede at det er "den rigtige hund"


  • #65   28. apr 2019 Men det er vel udfra en holdning om, at vores måde at holde hund på er den rigtige måde.

    Mener du dermed at vores måde ikke er rigtig, at det er mere rigtig at man bare skal smide sin hund på gaden når man er træt af kræet ?


  • #67   28. apr 2019 # 64
    Sofia, hvorfor føler du dig truffet ? Har jeg skrevet at mit # 62 er til dig ?
    Så mon ikke det er DIG som bør læse hvad jeg skriver ?
    Nej vel - det omhandler ikke dig, for du har jo ikke en gadehund, så hvorfor hidse dig op ?


  • #70   28. apr 2019 Sofia - og om 15 år er lang tid. Der kan ske meget på den tid. måske er du ikke engang i stand til at holde hund om 15 år. Det kunne også tænkes at du har en anden indstilling til den tid, eller at det er forbudt at indføre gadehunde, eller, eller, eller...…..
    Der sker meget i 15 år


  • #76   28. apr 2019 # 68

    Sofia læs lige en gang mere hvad jeg skriver ?
    'Jeg skriver:

    Du skriver at hvis den rigtige hund....

    Den her sætning - eller sætninger der ligner bliver ofte brugt af dem der henter gadehunde.



    Jeg skriver DEM der henter gadehunde
    Dem det er flertal - er du flertal ?
    Henter gadehunde - Har du hentet gadehund ? Nej vel, så inden du hidser dig op så læs opslagene ordentlig !


  • #79   28. apr 2019 Sys Obsternasig har FULDSTÆNDIG ret!

  • #80   28. apr 2019 Dejligt at se en masse gode indlæg i debatten smiley

    Rigtig mange af hundene har jo oplevet en masse grimme ting, bla. Dem der er blevet indfanget i dødssheltere og "redet derfra" for derefter at få nyt hjem i feks. Danmark. Jeg sidestiller en hund med noget i bagagen med at have et barn med feks ADHD eller andet, der kræver lidt ekstra. Dvs. Når disse hunde får nye hjem har de brug for en del ekstra håndtering, det er ikke nok med kærlighed, de kræver mere end en hund fra en god opdrætter. Er de voksne bliver det en udfordring at lære dem de ting i hjemmet vi forventer af vores hunde. Samt de skal tilpasse sig en helt anden kultur og samfund og andet sprog. Er de kronisk stressede er det ikke et værdigt liv for en hund. Mange er udreagerende og aggressive når de er ude og gå med ny ejer, hvilket er forståeligt da de både har noget i bagagen samt svært ved at tilpasse sig de nye rammer i et nyt samfund. Det er ikke bare lige at købe en gadehund og så tro at alt er fryd og gammen. Deres udadreagerende adfærd kan også gøre vores samfund mere utrygt når vi går med vores hunde, hvis antallet af gadehunde er stigende.

    I øvrigt tror jeg at en del lokkes af hvor billigt det er at få en gadehund til landet... helt ned til 1800 kr, mange er nærrige og andre har ikke penge til at købe en dansk hund for 8000- 10000 kr.
    Det er nok også pengene der lokker.


  • #81   28. apr 2019 https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/682192-neglefil

    Jeg tror ikke at det er pengene der lokker, det er nok mere at det lyder så godt at man har "reddet" en gadehund, for så er man jo et godt menneske.
    Som en skrev før, så lyder det jo bedre at man har redet en stakkels gadehund frem for en skilsmissehund fra Fåborg som skal aflives, hvis ikke der findes et nyt hjem til den hurtig.


    Prisen for en gadehund er generel nok ikke meget billigere end en hund fra et dansk internat.

    Er det ikke omkring 2500 - 3000 kr en hund fra et dansk internat koster ?
    Rigtig tit er der endda hunde som bortgives helt gratis.


  • #83   28. apr 2019 Præcis Pernille smiley Man skal ALTID købe med fornuften..

  • #86   28. apr 2019 Hvis man rent faktisk gerne vil gøre en forskel for gadehundene, så er det at adoptere en enkelt lidt som at spytte i havet. Det gør ikke en forskel for problemet.

    Hvis man er seriøs om at ville hjælpe gadehunde, kan man donere til neutraliseringsprojekter.

    Og jeg er bedøvende ligeglad med hvor sød Mr. Gadehund er (ALLE hunde er jo supersøde). Men det at "redde" den til Danmark bringer vores hundes sundhed i fare (og menneskers - Der er også zoonotiske sygdomme, der kan indføres). Det er ikke okay.

    Jeg håber virkelig at Danmark strammer reglerne for indførsel af dyr.


  • #87   28. apr 2019 Må erkende at jeg er lidt overrasket over at der ikk er mere politisk opmærksomhed på det sundhedsmæssige, fordi da det blev forbudt med gadehunde i norge/Sverige (husker ikk hvilket land af de to), der råbte dyrlæger i hobetal vagt i gevær..

  • #89   28. apr 2019 #58
    De internater jeg har været på (privatejede) er der måske 3 ud af 300 hunde der om måneden der bliver solgt til udlandet. Altså ikke noget der gør en reel forskel for selve internatet. Jeg siger på intet tidspunkt at det er smart at købe en gadehunde, blot at jeg ikke tror i skal regne med at bløde danskere er grunden til at andre EU lande stadig har et gadehunde problem.

    Nu er jeg typen der både lader vær med at smide skrald i naturen, samler andres skrald op og præddiker til andre om at sortere deres affald og skaffe sig af med det på bedst vis. Det ene udelukker jo ikke det andet?

    Det er en hel mentalitet der skal ændres, ikke bare en lov. Det tager tid.


  • #91   28. apr 2019 Selvfølgelig skal der sættes ind på alle fronter, det er der jo ingen der modsiger? Men det er da dumt at tro man kan blæse og ha mel i munden smiley

    Med alle de gadehunde der er bare i mit område er det altså samlet set en del hunde der kommer herop (og vi er jo næppe det eneste land).. Så selvfølgelig gør det da en forskel.. Hvis ikk deres hunde blev aftaget, så ville de blive tvunget til at fokusere mere på andre løsninger.. Det her skubber bare et problem med sygdom/parasitter mv over på dk og bidrager ihvertfald ikk til at løse problemet.. Eller mener du rent faktisk at adoption er vejen frem og er en reel løsningsmodel? smiley

    Men mener I der er for gadehunde i dk, at adoption generelt er noget der er vellykket for de fleste som vælger en gadehund? Og hvis I godt kan se at det for mange ikk fungere, hvorfor sys i så stadig at adoption af gadehunde er en god ide? Og kunne enormt godt tænke mig at vide hvad I tænker vdr den smittefare gadehunde udgør for os som mennesker her i dk og vores dyr - både vilde og tamme.. Er det bare ligegyldigt eller mener I at der er godt nok styr på at de ikk er syge/spreder sygdomme heroppe?


  • #93   28. apr 2019 Puha Isabelle, man bliver helt dårlig at læse om disse sygdomme.

  • #96   28. apr 2019 Sofia men alligevel vil du i fremtiden evt anskaffe/adoptere en gadehund.. Så må du jo også mene det er en god ide og kunne svare på mine spørgsmål smiley - Er reelt interesseret i dine svar smiley

  • #103   28. apr 2019 102#

    De hunde der impoteres og bliver reg. I hunderegistret når de ankommer, vil der være mulighed for at lave statistik på. Hunderegistret ved via. Papire hvor hundene kommer fra.

    Der importeres primært fra Rumænien, Ungarn, Portugal og Spanien


  • #104   28. apr 2019 Sofia

    Dem i 91#
    Jamen hvis du blot sys man frit kan vælge men egentlig ikk sys det er en god ide, hvorfor så da for søren gøre det? Forstår slet ikk..


  • #108   28. apr 2019 # 105
    Du kan da ikke sammenligne en Husky i et dansk internat med en gadehund.
    Huskyen fra det danske internat er ikke en rask smittebærer af sydlandske sygdomme og udgør dermed ikke nogen fare for at smitte andre hunde eller mennesker.

    Du vil have en hund af typen konkoni, så derfor vil du have en gadehund?
    Og typen konkoni kan man ikke finde her hjemme?
    Samme typer findes så sandelig også her hjemme


  • #111   28. apr 2019 Du svarede stadig ikke på den del mht det sundsheds mæssige aspekt i 91#.. Var faktisk det jeg næsten var mest interesseret i at høre svaret på smiley

  • #112   28. apr 2019 Hellere ikke ammenligne anskaffelse af en Husky kan du sammenligne med anskaffelsen af en gadehund.
    Huskyen er stadig ikke rask smittebærer af sydlandske sygdomme.
    Det er mange gadehund til gengæld.

    Og jo, der render masser af typen koki rundt i Danmark, jeg ser dem med jævne mellemrum.


  • #125   29. apr 2019 Den kokoni ser godt nok lidt mærkelig ud?! Den virker forkert sat sammen smiley
    Får den ikke mange problemer med bentøjet og skuldre når den er så overbygget?
    Undskyld for sidespringet smiley Jeg har lige været på kursus i hunde eksteriør og deres skader.
    Hvis den bare skal være klappe kage hund går det jo nok


  • #126   29. apr 2019 Hvis Kokoni er en race, så er Ribehunden jo også en race.
    Og det samme må så gælde for alle blandinger med designerenavne.


  • #128   29. apr 2019 En sygdom som leishmania kan ligge i dvale i kroppen på hunden, og vil derfor give en falsk negativ.
    Sygdommen kan så blusse op under stress (som fx en lang flyvetur til danmark) og så har vi jo problemet. Nu fortæller Einstein at sygdommen har vidst sig at kunne smitte, og det er satme en grim sygdom!


  • #129   29. apr 2019 Så du går efter en type der ofte har dværgvækst og sat mærkelig sammen smiley Hvorfor dog ?

    Nu er f.eks ormekure jo langt fra 100% sikre. De tager hovedparten af larverne og muligvis alle levende orm.
    Så bare at give en ormekur og eksportere hunden er ikke godt nok.
    Der burde indføres flere test og prøver og behandlinger hvor hunden skal være i karantæne.
    De store problemer vi har med hjerte/lungeorm stammer jo et sted fra. Dyrlægerne mener jo det er gadehunde der har ført smitten med sig.




  • #134   29. apr 2019 Sofia, hvorfor læser du ikke de forskellige kommentarer ?
    Hvorfor nu dette spørgsmål Pernille, efter behandling med ormekure osv. og vacciner, hvad er det så for sygdomme du er bange for, hunden slæber med hjem? Er det alle dem vi ikke har opdaget, eller hvordan?
    Det er der svaret på op til flere gange og Isabelle har endda remset de forskellige sygdomme op i # 92, men her er de endnu engang, så slipper du for at sctolle op og finde dem igen.

    Rævens dvægbændelorm

    o Har fritlevende mus og rotter som mellemvært og smitte kan ske til hund
    o Hunde bliver ikke syge man kan overføre sygdomme til mennesker
    o Kan være dødeligt for mennesker
    o Findes allerede i lavt antal i DK men i højt antal Syd- og Østeuropa
    o Risiko nedbringes væsentligt ved effektiv ormebehandling

    Ormen Dirofilaria

    o Har forskellige arter af myg som mellemvært og huses af hunde.
    o Myggen har brug for varme, men på grund af den globale opvarmning er der blevet gunstige forhold i det nordlige Tyskland og muligvis også Danmark
    o Kan smitte mennesker, hvor der kan opstå knuder i lungerne, huden og i øjne
    o Findes primært i Sydeuropa men spreder sig opad i Europa og er fundet i både Tyskland og Polen.
    o Risiko nedbringes ved at teste hunden for de tidlige stadier af ormen

    Babesia Canis/Gibsoni

    o Har Dermacentor flåten som mellemvært
    o Sommervarme er afgørende for overlevelse af denne flåt og flåten findes primært i Syd- og Østeuropa, men ses også det sydlige England, Tyskland Polen og Baltikum
    o Babesia er en encellet organisme, som blandt andet ødelægger de røde blodlegemer hos ramte hunde. Er kun farlig for mennesker, hvis man er immunsvækket (har fået fjernet milten eller f.eks. behandles med kemoterapi)
    o Undersøgelser viser, at 51 % af hunde importeret fra Ungarn og 38 % af hunde fra Rumænien er smittet
    o Det er stor risiko for import af Babesia Canis til Danmark og hvis Dermacentor flåten etableres i DK, da vil sygdommen kunne spredes i DK.

    Ehrlicia Canis

    o Overføres blandt andet via Kennelflåten
    o Kennelflåten er kuldefølsom. Nord for Middelhavsområdet kan den kun overleve indendørs. Derfor lille risiko for etablering i Danmark
    o Findes hos hunde i stort antal i Portugal, Spanien og Italien
    o Sygdommen angriber de hvide blodlegemer og blodpladerne hos hunde
    o Sygdom kan hjembringes til Danmark i den enkelte hund, men risiko for etablering i DK er lille

    Leishmania

    o Har sandfluen som vektor
    o Findes i Middelhavsområdet i stort antal. 15 % af raske spanske hunde er smittet med sygdommen. Tilsvarende tal for Italien er 10% og Frankrig 8%
    o Skyldes en lille organisme som lever inden i vores blodceller
    o Kan udover stik fra sandfluen smitte direkte via sår og rifter
    o Ubehandlet kan den være dødelig for både hunde og mennesker
    o Sygdomme er meget svær at behandle. Forebyggelse kan seke ved vaccination og ved at anvende forebyggende behandling mod sandfluen

    Derudover findes der andre farlige sygdomme som Anaplasma, Rickettsia, Leptospirose og Brucellose, som er yderst farlige for mennesker. Alle er der stor risiko for at indføre via gadehunde til Danmark

    Konklusionen fra Fødevarestyrelsen er, at indførsel til DK af herreløse gadehunde og hunde fra Syd- Østeuropa er yderst risikabelt."

    https://www.aalborgdyrehospital.dk/viden-om/hund/gadehunde-fra-syd-europa

    Alle disse sygdomme tester man nemlig ikke for INDEN hunden kommer til Danmark. Derfor har vi blandt andet fået dværg bændelorm her hjemm, hjerte/lungeorm mm


    Endvidere er du da utrolig selvmodsigende. Du vil have en Kokoni og du påstår at de kun findes i Grækenland, da Kokoni er en bestemt type.
    Sikke engang vås.
    Kokoni er en blanding, og blandinger af denne type findes der så sandelig rigelig af her i Danmark og vores omkringliggende naboer.

    Er du egentlig klar over, at du konstant modsiger dig selv ?


  • #141   29. apr 2019 Min islænder har aldrig været på Island smiley

  • #144   29. apr 2019 Det undre mig at mange der køber gadehunde overhovedet ikke er klar over hvad de går ind til.
    Det er næsten dagligt at gadehunde der lige er ankommet i deres nye hjem, desværre lige løb væk smiley
    De er desværre meget sky og kan derfor ikke lige fanges igen.
    No shit smiley De har ligesom ingen relationer til mennesker nærmest tværtimod.
    Alt forskning viser at hvis rigtig menneskekontakt ikke skabes som hvalp så kommer den aldrig rigtig.
    Jeg tænker hvis man endelig SKAL have en gadehund som kæledyr, så tag dog for pokker sine forholdsregler.
    Disse hunde kan gå i panik over den mindste ting.
    Det vil sige snor, sele og halvkvæl halsbånd, ordentligt højt hegn om haven og lås døre og vinduer de første par år mindst. Derefter kan man vurdere hvor langt i træningen man er nået og slække lidt på kravene.


  • #146   29. apr 2019 Forestil dig, der var en stor flok gadehunde på Bornholm. Disse hunde vil parre sig på kryds og tværs, i flere generationer. De oprindelige hunde var meget forskellige, men efter få generationer vil hundene være meget ens både af sind og udseende. Derfor er en græsk gadehund noget andet end en dansk golden/gravhundeblanding.

    Det her er da det værste vås jeg har hørt i lang tid.

    Det er ikke engang lykkedes med Labradoodle, Pugle og hvad de ellers hedder at få meget ens hunde af udseende og sind , og dette selv om man endda har prøvet at avle seriøst efter det.
    Men hos græske gadehunde, der parrer sig, som de har lyst, der er det lykkedes efter ganske få generationer ?
    Er du selv klar over hvor dum og selvmodsigende mange af dine kommentarer er ?
    Nå, men du er jo også kun 11 år, og i den alder kan man jo ikke forlange andet, og når du bliver voksen, så bliver du vel også klogere.


  • #148   29. apr 2019 # 128 - Krøllet kærlighed.
    Lige med hensyn til leishmania, så er det en sygdom, som kommer af, at hunden bliver stukket af en sandflue, som indtil videre kun lever i Sydeuropa.
    Så hvis man tager sin danske hund med til Sydeuropa uden at vaccinere den desideret mod sandfluen, så er sandsynligheden lige så stor for at hunden får leishmania, som at en gadehund får den.


  • #149   29. apr 2019 Det er jeg udemærket godt klar over smiley

  • #152   29. apr 2019 Sofia, jeg forstår det godt.
    Den der ikke forstår er dig.
    For det meste af det du skriver er noget vås, som ikke har noget med virkeligheden at gøre, samt at du konstant modsiger dig selv.
    Hvorfor modsiger du dig selv så mange gange?


  • #153   29. apr 2019 Jeg er stor fan - har selv en intenatshund fra Italien (ikke gadehund dog) - jeg startede med to men nu da den ene måtte aflives pga alder har jeg netop adopteret min næste hund fra Italien - denne gang en familiehund som var blevet dumpet på gade - han kommer den 5. maj og jeg glæder mig!!! Jeg kan ikke se problemet HVIS man finder en af de gode ansvarlige organisationer som sørger for at det sundhedsmæssige er i top (så er risikoen for sygdomme efter min bedste overbevisning mindre end når private tagere deres hunde med på ferie) og at hundene bliver transporteres kortest muligt og på en fornuftig måde.

    Jeg har ALDRIG HAFT BEDRE HUNDE! De har været SÅ nemme at have med at gøre - super lette at stille tilfredse og det har været en fornøjelse at se dem blomstre! Jeg komme ikke til at gøre andet end at adoptere i fremtiden. Ikke nødvendigvis fra udlandet, men jeg er slet ikke nervøs for det - forudsat som sagt at forholdene er fuldkommen legale og iorden!

    Det gør mig virkelig trist at der bliver hetzet så meget imod at hjælpe i andre Europæiske lande - jeg er helt enig i at der skal arbejdes på at få de pågældende regeringer til at tage ansvar, men vi kender jo ikke altid alle detaljerne - for eksempel blev jeg sev virkelig overrasket over hvordan hele misæren med deo offentlige hundelagre i Italien er opstået - faktisk fordi befolkningen var oprørte over at hunde blev indfanget og aflivet ret brutalt - men det som så opstod istedet er bare endnu værre og det er der mange som er enige i - det er bare ikke så let at ændre fordi der er en masse mennesker som tjener penge på systemet. Men den organisation jeg selv lige har meldt mig ind i gør faktisk rigtig meget for at presse på for at få forbedret forholdende og få ændret systemet. men de kan jo ikke bare vende ryggen til tusindvis af hunde som lider imens! Og iøvrigt bruger de meget krudt på at dokumentere den dyremishandling de ser når de afhenter hundene fra d eværste af lagrene. For mig er det et helt bevidst valg og ønske om at hjælpe der hvor der er mest brug for den hjælp jeg kan yde!


  • Vivian B
    Vivian B Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #154   29. apr 2019 Her i familien er vi ret glade forvores gadehunde. Min datter er dyrlæge og har en rumæner og jeg selv har en fra Bosnien og 1 fra Grækenland. De to er adopterede gennem velansete grupper, der hjælper gadehundene med at blive adopteret til andre lande. Til den der bekymrede sig om transportturen var for hård - du kan ikke have nogen anelse om hvordan det er at være gadehund de steder. Hjemturen er ingenting imod det, de er vant til. Disse gadehunde er så taknemmelige og ydmyge at man slet ikke kan stå for det.
    Når det er sagt er det vigtigt, du finder den hund hvis beskrivelse passer dig. Fx kræfter det ofte utrolog meget at tage en rumæner, da de er meget bange, mens grækeren i reglen er meget ligetil. Det er lidt op og ned med bosnieren. Men snak med den pågældende gruppe fra det land, du ønsker og hør hvordan den hund er, du har forelsket dig i. Fx kan du se billeder fra Bosnien hvor min er fra og forhøre dig på Facebook hos: alma djonlagic hvor jeg fik min Alma fra. Hun redder hunde ind fra gaden på et pensionat og finder hjem til dem. Hun kan fortælle om deres temperament:) Held og lykke. P.S. min næste hund skal være en ...gadehund


  • #155   29. apr 2019 Ydmyg og taknemmelig smiley øh???
    Rumænske er meget bange...
    Græske er meget ligetil.....
    Er det ikke lige voldsomt generaliserende?



  • #156   29. apr 2019 Det har dælme ikke været noget ydmygt eller taknemmeligt over Melanie...

    Hvad er den generelle tolkning af en gadehund fra Portugal så?


  • #169   29. apr 2019 Jeg forstår slet ikke man avler på de her hunde...

  • Joan L
    Joan L Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 3
    #171   29. apr 2019 Hej jeg har så selv to pragtfulde gadehunde,fra henholdsvis Sarajevo og Rumænien,og det med,at se,sidder i bur i over en uge passer altså ikke, det tager ca 30 timer at køre fra rumænien af og så til Danmark,familierne henter så deres,hunde,et aftalt sted, og ja hundene ef trætte når de ankommer til hjemme,og skal bare have lov til at sove og slappe af den første uge, jeg har ikke fortrudt at jeg har fået gadehunde, de er fantastiske kærlige og så utroligt taknemmelige og har et helt andet sind end,en hund som har været i en familie,jeg vil så sige at ikke alle skal have en gadehund,da mange forventer en renlig hund som både kan sprog og er lydig,sådan er det altså ikke, men jeg har altså valgt at redde to som nu har det super godt og er trygge, men man skal virkelig tænke sig om for det kræver tålmodighed og masser af omsorg at have en fagadehund og har man ikke det ja så egner man sig ikke til en, de,er meget følsomme og tåler ikke at man råber af dem og de tåler heller ikke hundegård eller at blive lænket, hunden skal have adgang til lukket have og masser af gåture og så ellers bare have masser af kærlighed og omsorg, men så får man også en fantastisk dejlig hund.
    hilsen en gadehunde ejer


  • #172   29. apr 2019 Personligt ville jeg ikke turde købe hund uden at have mødt den først.

    Efter min mening er der dog også stor forskel på at købe en hund over nettet efter at have set et par billeder og så at blive forelsket i en hund mens man er i landet og derpå tage den med hjem.


  • #173   29. apr 2019 153# og når både fødevarestyrrelsen og dyrlæger i hobetal siger der er massiv smittefare, så tager de selvfølgelig fejl fordi organisationerne selv siger der er styr på det? smiley eller hvordan forholder du dig til det? smiley

  • #177   29. apr 2019 Sofia, selvfølgelig har gadehunde da større risiko for at blive smittet! De drikker primært forurenet drikkevand.. Det alene gir stor risiko for giardia, cryptosporidium og meget andet.. Ja, deres mere "uhumske" levevis gør da HELT sikkert en forskel, ellers lyver man seriøst for sig selv.. Fordi selvfølgelig er smittepresset større og de får jo hverken løbende dyrlæge tjek, vaccinationer og feks ormekur ved fødsel.. De bliver heller ikk holdt flåt og loppefri på samme måde så der er da EMORM forskel!!!

    Og jeg snakker om smitterisiko for danske hunde, mennesker, vilde danske dyr, katte.. Generel smittefare for levende væsner omkring dem..


  • #179   29. apr 2019 Hvis du mener om græske hunde har en større risiko for at blive smittet på et shelter end på gaden, så ved jeg ikke nok om det til at svare.. Men selvfølgelig er der et stort smittepres hvor mange hunde er samlet og under jo værre forhold, jo større smittefare..

    Men det er vel diskussionen ligegyldigt da hundene kommer fra gaden også til et sted hvor de kan smitte på kryds og tværs.. Dvs de lige meget hvad har meget stor risiko for at være syge..

    Forstår ikke helt formålet med spørgsmålet?


  • #180   29. apr 2019 Hvad er det helt andet sind som gadehunde har kontra familiehunde?
    Hvordan vurdere I at gadehunde er taknemmelige?
    Mener I virkelig at hundene føler sig “reddet”?
    Hvorfor stikker så mange af dem så af og er komplet umulige at fange igen?
    Ingen hunde er født renlige eller forstår sprog eller født lydige. Det kræver jo altså at nogen træner og opdrager hunden til de gældende spilleregler de fleste familier lever efter.
    En gadehund er ikke mere kærlig end en familiehund generelt faktisk betyder den manglende prægning og miljøtræning i hvalpetiden at hunden ofte får problemer med at tilpasse sig livet som familiehund 100%.
    Rigtig mange gadehunde har store adfærdsproblemer og døjer med seperationsangst og er frygtsomme overfor mange ting.
    Men ja. Selvfølgelig kan en gadehund da være sød, kærlig, fantastisk og elsket som alle andre hunde.


  • #181   29. apr 2019 178#

    Jeg tænker det er samme risiko, da hundene i shelters også er indfanget fra gaden og fra dødssheltere, hvor de er indfanget i varevogn. Dvs. Først gaden, så dødsshelter , så redning til nyt shelter og derefter til hjem som familiehund smiley


  • #182   29. apr 2019 Tja, den nervøse gadehund der er stukket af i Kolding for et par dage siden, og som desværre stadig ikke er fundet/fanget, den er da ikke spor ydmyg og taknemlig.
    Tværtimod, det er da utrolig utaknemlig sådan at stikke af når nu man har gjort sig den store ulejlighed at hive den væk fra friheden på gaden for at give den et luksusliv i fangenskab.


  • #184   29. apr 2019 Ser en gadehund nu også virkelig på et liv i dk som noget at være taknemmelig for? (lad os antage her at de kan være taknemmelige)... Hvorfor reagere så mange så med angst, separations angst, udfald mv? Mener i stadig de er taknemmelige? Fordi for mig er det ikk tegn på en hund der nyder tilværelsen eller er taknemmelig...

    Og hvordan ser taknemmelig adfærd præcis ud? (et helt reelt og ikke ironisk spørgsmål)..


  • #185   29. apr 2019 Den gadehund der stak af i går i Dalum er åbenbart heller ikke taknemmelig nok?!
    Den blev bange og trak sig ud af selen og flygtede i panik på en lille gåtur.
    Den fra Kolding åbnede selv hoveddøren og skred.
    De betegnes begge som venlige men sky og man skal endelig ikke forsøge at fange dem men blot observere.


  • #191   30. apr 2019 Den der utaknemmelige fra Kolding er kommet hjem igen

  • #192   30. apr 2019 Det var godt smiley

  • #194   30. apr 2019 Ja Isabelle, og så håber jeg på, at det også er sidste gang den arme hund bliver omplacere, men jeg tvivler

  • #196   30. apr 2019 Anni: ved du hvor de fandt den henne? ( den fra kolding)
    Stakkels hund, lige ankommet og så løs. Den må ha følt den var på Månen, med sådan et miljø skift


  • #197   30. apr 2019 Fanta, den er ikke lige ankommet.
    Den er en af de mange gadehunde der blev omplaceret.
    Den var omplaceret dagen før den smuttede.

    Og nej, jeg ved ikke, hvor de fandt den.
    Dens nye hjem er 5 minutters gang fra hvor jeg bor, så mon ikke jeg kommer til at møde den på et eller andet tidspunkt, for jer er lidt nysgerrig på, hvorfor det arme dyr er blevet omplaceret.


  • #198   1. maj 2019 Okay, på den måde. Så er den allerede kastebold , hvor er det synd. Første ejer har nok set et billede og tænkt " den må jeg ha" uden at have mødt hunden og overvejet hvad man går ind til med en gadehund. Nu bliver den da først forvirret med nyt hjem. Og hvordan kan den stikke af, det virker ikke særlig smart.

    Ja kan godt forstå du er nysgerrig på hvorfor den er omplaceret. Du må gerne lige give en opdate når du ved mere


  • #201   1. maj 2019 Den sidste gadehundhistorie jeg har oplevet tæt på endte i en aflivning efter 5 måneder.
    Hunden var en lille køn tæve der var meget nervøs og usikker med meget seperationsangst.
    Den kunne ikke være alene og var destruktiv og ejer opgav sin “redning” efter 5 mdr.
    Hunden havde sikkert levet et fint liv i en fri hundeflok i Grækenland neutraliseret og fodret.
    Så hvad er det man redder????


  • #203   1. maj 2019 # 200
    Hold da op Isabelle, hvor er det forfærdelig læsning, og speciel forfærdelig, da man skulle mene, at de mennesker der tager sig af hunde har forstand på det de arbejder med.
    Det samme gælder # 199, det er så forfærdelig at man udsætter dyr for sådan noget.


  • #205   1. maj 2019 Min moster passede Melanie og Baby, få måneder efter jeg havde fået hende.
    Jeg havde sagt, at de ikke skulle slippe Melanie løs, for hun kom ikke når man kaldte på hende, og var ikke til fange!

    De slap hende alligevel løs (og fik en kæmpe skideballe da jeg fandt ud af det).
    Det gik sådan set fint, hende og Baby legede og hyggede på stranden. Men da de skulle hjem, kunne de ikke fange Melanie.
    De lokkede med godbidder, forsøgte at lokke ved at gå med Baby, men intet hjalp.

    Så fik de den ide, at de satte sig i bilen og ville begynde at køre, for så måtte den der taknemmelige gadehund jo fatte pointen og følge med bilen..

    Men hvad gjorde Melanie? Hun vendte røven til bilen, og løb ned og legede på stranden istedet...

    De brugte næsten 2 timer på at fange hende....

    - Melanie har nu et ganske stabilt indkald, men dengang havde hun ingen relation til mennesker og ville da skide dem et stykke..

    Så taknemmelig er en gadehund nemlig....


  • #206   2. maj 2019 Jeg har ikke den store holdning til grundemnet men synes organisationerne burde være bedre til at hjælpe deres købere både i valget af hund og hvis det ikke går alligevel.

    Jeg har en gammel kamerat som skrev familien søgte hund. Og da jeg er den største hundetosse de kender så bad de mig om vejledning. De havde et par racer som faktisk passede ret godt til deres hverdag og jeg fandt 3 opdrættere i begge racer jeg synes lavede gode og sunde hunde der passede til et helt alm. Familieliv. Dem anbefalede jeg de kontaktede og besøgte.
    Jeg fik tak og hørte ikke videre.

    Så gik der et halvt års tid så skrev kammeraten igen om hjælp til hvordan man kunne omplacere en hund. Deres hund blev ved med at stikke af fra huset. De prøvede dit og dat og intet hjalp. Og naboerne havde nu sagt til dem at næste skridt var politianmeldelse.

    Jeg skrev straks at de skulle tage fat i opdrætteren om denne kunne tage hunden tilbage og hjælpe med omplacering. Jeg skrev at mange specialklubber havde omplaceringsliste.
    Og så kom beskeden at de ikke havde fuldt mit råd fra tidligere men var falde for en gadehund og fået den hjem istedet.

    De havde forsøgt at kontakte foreningen - ingen hjælp at hente. Og de syntes at sætte hunden til salg i dba og ikke ane om dem der henvendte sig var reelle eller om hunden bare røg videre - det ville de være så ked af. Det havde de prøvet og “det var sådan nogle ubehagelige typer der ringede”.
    De var jo glade for hunden. Og ville den det bedste.
    Tænk det eneste råd jeg kunne give var at kontakte et dansk internat. Den løsning der burde være sidste udvej var eneste udvej.


Kommentér på:
Gadehunde

Annonce