"border collie i mini udgave" "border collie i mini udgave"
I forbindelse med en anden tråd, var der et svar omkring trænings villige racer, og nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke racer man kan betegne som arbejds villige på niveau med border collien, men i en mindre udgave. Jeg tænker ikke på racer der vil syes det er sjovt at træne, men virkelige trænings/arbejds hunde, hvor man kan forvente at de gider 24/7 365 dage om året. og hvor de arbejder primært fordi de elsker at arbejde og ikke kun for at opnå belønning.
Det er sådan jeg oplever feks. borderen. Men findes den type hunde i mini udgave? Ved der er miniature american shepherd, men den er så ny at det er svært at danne sig et overblik over hvordan de falder ud.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Der er mange hunde, som ELSKER at få lov at arbejde, og som kan knokle med en utrættelig arbejdsglæde - flere små terriere, tænker jeg.
Men de har altså ikke den der "will to please" om man vil - førerfokus - som BC'en har.
Jeg tænker at du jo nok ikke mener selvstændige terriere, hvis det skal minde om en BC? Men alligevel skal man lige have i mente, at mange mindre racer i den grad har arbejdsvilje og drive, men alligevel er noget helt helt andet end en border.
Så mener du reelt bare høj arbejdsvilje, eller mener du også samme bløde, "pleasende", førerfokuserede sind som BC'en?
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.251
en aussie er fx ikke en bc light som nogle tror
og ellers ville der vel heller ikke være to racer kan man sige
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Men heller ikke BC'en arbejder gratis - alle hunde gør det, der betaler sig, der er bare forskel på, hvad de synes lønnen bør være
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.579
Selfie?
apr 2018
Den er lidt grænseneurotisk plejer jeg at sige og folk med bc ved hvad jeg mener og griner normalt af det. Jeg holder meget af dem men tror ikke jeg vil have en igen at arbejde med
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.919
Aslan og Lens: tænker ikke den behøver være som en border, men ha det samme arbejds drive, samarbejdende arbejds narkoman, i forhold til ovenstående type træning.
Altså kan holde fokus og interesse på fører og arbejds opgave.
Synes bare ofte der bliver foreslået nogle racer, i tråde omkring racer der vil egne sig til hunde sport, som jeg bliver ret overrasket over, og hvor det gælder at en har oplevet en enkelt hund være super, men hvor racen som hel hed, efter min mening, er noget af et sats, hvis man har specifikke mål om træning og konkurrence.
Jeg leder ikke efter ny race, men blev bare nysgerrig om , om det er fordi vi forstår trænings villig forskelligt, det gør vi jo, men ofte åbenbart meget forskelligt.
jun 2008
En anden hund jeg har trænet med, border/lab blanding, der var et helt andet udgangs punkt, øvelserne var ligesom belønning i sig selv, selvfølgelig belønnede jeg også med godbidder og legetøj, men det var slet ikke på samme måde udgangspunktet og der hundens fokus lå. Giver det mening. tror forresten, det var dit svar i en anden tråd, der satte mine tanker i gang
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.635
Bella vejer 12,5 kilo, hun er ikke særlig stor, og hun er ellers en udstillingslinje med DKK tavle.
apr 2018
men de linjer i ds minder ikke om bc. De minder om aussie hvis man skal sammenligne hvilket jo er svært for det er jo to racer.... heldigvis.... ellers var den ene der nok ikke jo
Vil man have en ds og en sportshund så er det Tina Klausen man går til. Det er min holdning. vil man have en familiehund kan selskabet henvise
og husk læring spiller ind. min bære præg af at han aldrig dæmpes fx. Han tændes kun. hos min spiller bagage også ind. og min kunnen som er lille i lp... var han hos Tina var han meget bedre og de første 4 år af sit liv lavede han intet som i... Han kunne ikke sit altså... men linjerne.. De er simpelthen fantastiske og det er Tina også som opdrætter
men en bc får man ikk. man får en ds
ang belønning. meget er læring også. min hunds bedste belønning er øjenkontakt men det var det ikke da jeg fik ham . Det må være tillært tænker jeg....
jun 2008
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.635
jun 2008
jun 2008
apr 2018
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
jun 2011
Om de så har stamina til LP og lign. aner jeg ikke, men når jeg ser dem til rally, så er de faktisk ret intense og "på".
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
jan 2007
Sheltie naturligvis
jan 2007
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Kooiker, kromi, dsg, pinchere, puddel, spaniels, m.m er alle lækre arbejdsvillige racer.
Ofte afhænger det jo mere af træneren end hunden. For med den rette træning og indstilling kan man få noget godt ud af det meste.
Det vigtigste er at hundens sind passer til førens temperament.
Bulldogs, mynder og spidshunde er nok dem der er længst fra BC.
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 80
Den elsker at arbejde, men jeg ved ikke om den har den samme ro som en bc eller lab.
Det er som om, at alt arbejde foregår i et højt gear med en sheltie. Det gjorde det i hvert fald med min
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
De stående racer jeg kender til, er der ikke show i den. I stedet er de SÅ interesserede i jagt og vildt, at LP, DcH mm er meget svært at motivere dem til. Eller det går fint, så længe der ikke er fugl, men som konkurrrence/træningshund ville jeg ikke satse på dem.
Der findes ikke en mini border collie, men der er da mange racer, som kan træne og gøre sig godt i diverse konkurrencer: Kromforländer, kooiker, cocker, shipperke, pumi, mudi, puddel, sheltie, dansk/svensk gårdhund med flere, men de er ikke bordere (og flere af dem er tæt på at have samme størrelse som borderen).
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.670
En sheltie vil være perfekt til LP, men den vil givetvis falde igennem i DcH - om ikke andet når den rammer eftersøgningen.
Vil du have en BC, så køb en BC. Der er ikke særlig mange andre hunde af den kaliber, som er så alsidig træningsmæssigt.
En FT cocker ville være mit bedste bud, på en lille, hurtig satan, der ville gøre det skide godt i DcH (men næppe i LP).
Lens, Aslans mor var A hund? I hvad?
jul 2010
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 72 Svar: 274
apr 2018
sep 2017
Jeg ved godt at hun dyrker (eller gjorde?) rally og AG. Derfra og så til en god lydighedshund (i DcH-regi) er der ret langt
apr 2018
jun 2008
Jeg er som sagt ikke på jagt efter ny hund, har det jeg har brug for
synes bare også det er lidt interessant at høre hvad andre ligger i ordene(at være samarbejdende trænings villig arbejds narkoman ;)) Der findes rigtig mange racer der sagtens kan gøre sig gældende som trænings makker hos lagt de fleste, både store og små.
Men hvis man vil dyrke noget på højt niveau, altså dm, vm mm. så skal man jo være ret sikker på at den hund man vælger, vil egne sig, og så er der jo nogle racer der giver mere mening end andre, det kan man jo også se hvis man tager ud og ser konkurrencer, de fleste grene har nogle specifikke racer der gør det godt i de højere klasser. Der er jo altid nogle individer der overrasker, som feks en bekendt der går DCH lydighed med sin eurasier.
Indenfor rally har der været stor variation i racer, men nu mere folk går op i konkurrencerne jo mere tilbøjelig er de til at vælge nogle bestemte racer. Man kan se at borderne(og lignende typer) begynder at dominere lige så stille.
apr 2018
dec 2018
Men ja hvis man vil til tops skal man da vælge en hund med en passende fysik og mentalitet til hvad man vil, men der er meget der skal gå op i en højere enhed.
Det er ikke gjort ved at købe hunden der kan
apr 2018
nuuuj en lækker hund!
der var også stor puddel. en skøn hund!
dec 2018
Gætter på at det er Mayday du har set i Viborg. Og ja hun er hurtig og har nok dk’s bedste handler. Men hvis man sammenligner tider i stor og lille klasse på samme bane så kan f.eks Movie og Natasja altså godt matche tiden.
Det ser så fedt ud når alt bare flasker sig i et perfekt løb.
I stor klasse er BC den ultimative race. Pga hurtighed og smidighed. En lab, Golden, aussie, malle, m.m kan gøre det godt men er bare lige lidt efter BC’en.
Men man skal jo ikke købe en BC hvis man ikke er gearet til racen eller bryder sig om den type hund.
Til agility nybegynder vil jeg ikke anbefale BC. Men som 2 eller 3. agility hund, ja.
Og ja, Kaiser ( hvid stor puddel) er supersød
Fartmæssigt kan han ikke være med helt i toppen. Men dygtig det er han
apr 2018
enig... løb JEG med den hund ville den bide mig hahaha det er også handler
vi ser tit agility fordi min mand synes det er sjovere end lp hahaha
dec 2018
dec 2018
https://youtu.be/hxMsVbFr1Bc
apr 2018
jun 2008
dec 2018
Det handler ikke så meget om race, men om man får overført værdi for øvelserne.
F.eks
Nogle hunde elsker at lege i parken eller løbe på stranden eller træne på træningspladsen og de vil skabe sig i bilen når man nærmer sig ( hvis det ikke dæmpes med impulskontrol) Det er fordi der er “værdi” for hunden disse steder.
Nogle hunde elsker at jage/løbe og tænder helt af ved lurecrossing, agility, slædekørsel.
En ting som en platform/targetplade/balje er nok den største forstyrrelse for mine hunde. De kan løbe fordi frikadeller og leverpostej og legetøj men en balje må de da lige sætte en pote på
Hvorfor? Fordi jeg har overført så høj værdi til den skide balje fra de var helt små. Og ikke været skarp nok med impulskontrol.
Man skal så formå at skabe den værdi for ens hund. Og det kan nogle gange være svært.
Der syntes jeg personligt at Pavlovs lov om først ring med klokken og så server maden giver mening. Hvor man ikke kan overføre værdi ved at servere maden og derefter ringe med klokken.
Derfor går jeg ind for shaping. Selvom lokning kan være lige så effektivt ved nogle hunde fordi de får belønning bagefter i form af noget andet af værdi ( f.eks at løbe/jage/svømme/trækkeleg)
Derfor er racer der kører lidt højere ofte nemmere at overføre værdi ved.
Jeg ved ikke om det giver mening? Det er lidt svært at forklare på tekst. Ellers tager vi bare snakken på træningspladsen en dag
dec 2018
C klassen er jo kun for nye hundeføre
sep 2017
Jeg tænker at det er en underlig udtalelse fra en DcH-hundefører. De fleste ser jo B-klassen som begynderklassen (når altså man har været igennem C engang).
dec 2018
Syntes bare der plejer at være tydelig højdeforskel og DS har ofte en lidt træls højde til agility. Hvis de er over 43 cm så skal de springe 60 cm.
I rally har jeg set et par DS og det er klart en af de bedste spidshunderacer.
sep 2017
dec 2018
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.481
Som fx. mudi og Pyrenæisk hyrdehund? Dem jeg har mødt i de racer, har ihvertfald ikke været til at køre trætte rent træningsmæssigt.
sep 2017
apr 2018
https://www.facebook.com/tina.klausen.96
til emnet
ts en stor del af det handler som AG skriver også om værdi af belønning og indlæring, herunder metodevalg og fokus. en dårlig fører kan jo slukke selv den bedste hund. så tingene skal matche kan man sige. Jeg ser nu og da folk tro at de kan vinde fordi de får en bc men hvis de fx ikke kan følge med hunden så ender det i en stor frustration i stedet for sejr. så det er for mig en helhed der skaber en god hund.
dec 2018
Hvis nogle efterspørger DS så henviser jeg da til dig eller nogen som har racen.
Jeg kender ikke nok til den.
Maya skal jo ikke have ny hund lige nu. Og jeg skal heller ikke.
apr 2018
sep 2017
Og jeg er ret sikker på at Maya først skal finde ud af hvad hun vil lave med næste hund, før hun lægger sig fast på en race. Maya, on that note, synes jeg du skal kigge forbi klubben en lørdag kl. 11 og se lille Sirius
dec 2018
sep 2017
Han er kærlig og super omgængelig. Og så er han uden tvivl den klogeste hund jeg nogensinde har oplevet. Han har en imponerende indlæring! Selv da han lige tabte hjernen omkring jul, var han stadig indlæringsmæssigt skarpere end resten på holdet.
Jeg bliver ved og ved med at presse ejeren for at hun skal få ham tjekket og avlsgodkendt, og hun er vist ved at være der. Og gæt hvem der skal passe ham i uge 28
jun 2008
Som sagt leder jeg ikke efter ny hund, synes bare det er spændende at læse om forskellige racer og så drømmer jeg lidt
Derud over har jeg ofte oplevet tråde, hvor folk spørger til trænings villige/pleasende racer, hvor der kommer forslag, jeg tænker, er skudt totalt over målet, og enten læser folk ikke hvad der bliver skrevet eller også tolker vi bare meget forskelligt.
Min egen, tysk pinscher, er en super fin trænings hund, og er ret alsidig. Men hvis jeg bliver spurgt om en race, hvor vedkommende ønsker en konkurrence hund, så ville det bestemt ikke være mit første bud. Det betyder ikke at den ikke kan bruges, men hvis man inden køb, har nogle ønsker omkring at klare sig godt til konkurrencer, så er der racer der generelt er sikrer valg.
Indenfor min sport, rally, kan de fleste racer klare sig fint, men du har et lettere udgangs punkt ved at vælge en type som border, lab og lignende, end ved at vælge en husky eller basset mm. Selvfølgelig skal man tage udgangs punkt i hvem man selv er og hvad man ellers kan tilbyde, f.eks. tror jeg ikke jeg ville egne mig til borderen.
jun 2008
sep 2017
jun 2008
Kan godt forstå du glæder dig til at passe ham.
jul 2012
Følger: 20 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 392
En puddel af arbejdslinjer og gode griffoner
jan 2007
- og blandt de små er selv en opdrætter der bare prioriterer brugen lidt ret svær at finde. Der er lidt flere ved de store, men så er de jo ikke ligefrem mindre end BC.
Bortset fra det er jeg helt enig i, at pudel er et godt bud på en god lille træningsglad hund. Bare en noget anden type end BC (Men det behøver jo ikke være skudt
jul 2012
Følger: 20 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 392
De findes nok mest i udlandet
Hvis jeg fik lov ville jeg gerne have en puddel
sep 2017
Åh Milo, den lækkermås
jun 2008
apr 2018
dec 2018
Men ligeså meget hvad man kan lide i en hund.
Jeg elsker jo det bløde, sensitive og alligevel masser af power og gåpåmod som BC’en er.
Jeg ville foretrække schæfer fremfor Aussien.
Jeg kunne så sagtens finde på at anbefale tysk pincher som konkurrencehund. Jeg syntes de er lækre arbejdsvillige, sensitive, smidige og smukke. Tessa er da for skøn
Nu har jeg jo selv dsg der er lidt derhenad tysk pincher
Men måske falder Buster bare lidt udenfor normen i hans race? Han er jo også uden tavle så der kan jo godt være noget andet i. Måske lidt Fox terrier pga hans lidt lange snude og mindre markerede stop. Det vides ikke. Dog så jeg både mor og far og søskende og de lignede alle gårdhunde
Det fantastiske er jo at der er så mange forskellige racer så der er noget for enhver smag.
Et eller andet sted er det fede da også at arbejde med det man har. Man lærer ufattelig meget af sin hund hvis bare man vil.
mar 2008
Jeg kender til et par stykker, men da det nok er mere undtagelsen end det er reglen, at racen bliver brugt til andet end udstilling i DK, er det svært at vælge den rigtige hvalp til sport.
Derudover er storpudlen en meget lille race antalsmæssigt i DK - 68 nye stambogsførte individer i DK i 2018.
Jeg ved godt, at det er uden for trådens emne, men jeg bliver altid lidt provokeret, når der er nogen der skriver at mange storpudler (eller anden antalsmæssigt lille race) gør det godt i xx hundesport. For hvor mange er det reelt der er tale om? Er det ikke bare fordi de stikker ud i forhold til de mange border collier?
dec 2018
Jeg kender
To der går LP3
En der går rally
To der løber agilitystævner
Dværg og mellem pudler deltager i mange hundesportsformer så hvorfor skulle stor ikke anbefales?
jan 2007
Men ja, ærgerligt at en ellers vældig trænbar og atbejdsvillig race (næsten) kun avles efter eksteriør - kunne da være meget sjovt at se, hvordan de klarede sig i konkurrencer, hvis der var lidt flere af dem at sammenligne (en enkelt eller to siger jo mere om individ end om race).
Agility kan jeg ikke rigtigt tro storpudler kan slå BC'erne i, men kunne forestille mig dch-programnet ligger ret ligefor for dem, så der burde de bestemt kunne være med, også mod BC'er.
sep 2017
apr 2018
mar 2008
Jeg er ikke i tvivl om, at der findes super dygtige pudler, både i DK og i resten af verden. Lige som at der er fantastiske gravhunde, terriers og mange andre racer, som gør det godt i diverse former for konkurrencesport.
Jeg spørger bare om det virkelig kan være rigtigt at der ligefrem er mange pudler øverst på sejrsskamlerne rundt omkring? Eller om de få der engang imellem ses i sporten opleves som "mange" fordi den stikker ud i forhold til den eller de sædvanlige racer i sporten.
Jeg tror det er fordi jeg altid får en form for knopper, når racer som stort set aldrig deltager i konkurrencer (måske pga lavt antal individer), fremhæves som fremragende konkurrence-hunde?
Bare fordi racen en gang for 100 generationer siden har haft en arbejdsopgave, som indeholder en stor grad af samarbejde, er det jo ikke sikkert den egenskab stadig findes. Særligt ikke hvis der primært er avlet efter et smukt udseende.
Tænk på hvor meget folk går op i linjer, når de skal vælge en apportør, stående hund eller hyrdehund? Hvorfår mon de gør det?
apr 2018
dec 2018
Men hvor mange har ambitioner om det?
Ja min oplevelse er at pudlen er særdeles samarbejdende og en meget klog race. Og rigtig god til andre mennesker og hunde.
Den vil kunne bruges til agility, rally, LP, dch, nosework, dogdancing på konkurrenceplan.
Ulempen er pelsplejen som man enten selv skal varetage og det er ret hårdt ved så stor en hund eller betale sig fra.
Vi har haft en del i klubben i forskellige discipliner og samt dem jeg kender fra stævner, og jeg har aldrig mødt en der ikke ville samarbejde eller virkede problemagtig.
Kaiser deltog i VM for pudler sidste år. Så der må da være en del der bruger deres hunde til mere end udstilling.
Om avlen med tiden gør noget dårligt for “samarbejdet” fordi mange mennesker ser på udseendet som første prioritet vil tiden vise. Men højst sandsynligt. Fuldstændig som flere andre racer er blevet “ødelagt” på den måde.
dec 2018
Men nej en gravhund er ikke det man vil kalde en oplagt samarbejdende lydighedshund og slet ikke agilityhund
mar 2008
Det handler i virkeligheden ikke om pudler eller linjer der af, men mere om den måde mere eller mindre sjældne racer ofte angives som fuldstændigt fantastiske til en eller anden sport. På trods af at antallet af individer af racen der dyrker sporten et få.
Jeg stopper med at ødelægge tråden med alt muligt udenoms snak her - når jeg har samlet tankerne og formuleret noget klogt, kommer der muligvis en tråd med emnet
dec 2018
Jeg tror bare nogle mennesker leder efter det alternative til det mest brugte og almindelige. Måske fordi de føler det ikke lige er det de vil have eller bare vil se efter noget andet.
Det samme når de foreslår racer.
Jeg er klart til de gængse racer som BC, Lab, schæfer men derfor kan man jo godt se på de mere ukendte og sjældne racer.
En af de ting jeg elsker ved rally er netop den mangfoldighed af racer der deltager på lige fod. Det er så fedt.
Lige nu leder jeg så bare efter en bil
Se det er straks meget værre for jeg aner intet om biler
Den skal bare starte og køre og have et stort bagagerum
mar 2008
Det handler jo også altid om hvordan man proiriterer hundens egenskaber: Skal man have en sød hund, som passer til familiens liv og så også løbe agility en aften om ugen eller vil man død og pine være på landsholdet i agility.
For nogen er sporten vigtigere end hunden og hvis hunden ikke dur, må man få en anden eller en mere. For andre er det ikke så vigtigt om hunden kan dyrke rally eller nose work, bare man kan lave noget hyggeligt træning sammen.
jan 2007
Den er så blevet overhalet af BC.
Men også for 20 år siden blev pudlen udstillet og ikke avlet til jagt (ville jeg have jagthund ville jeg næppe vælge pudel, hverken dengang eller nu).
Jeg tænker derfor godt, at må regne det for sandsynligt, at det grundlæggende er en trænbar og samarbejdende hund stadigvæk. Det var ikke avlet ud i 90'erne trods stort fokus på udseende, det er det næppe heller nu.
Med det sagt, så er vi da enige om, at det er lidt letkøbt at nævne en race som blot har enkelte individer, der er godt med i en sport og så påstå hele racen derfor er egnet.
Jeg har hørt om bl.a. fox terrier, der dyrkede IPO... Det gør næppe racen oplagt til formålet.
apr 2018
Helt præcis skrev jeg at jeg var enig med Helle og at jeg især blandt de store ser mange fine hunde. hvordan det kan vendes til at rose og føre en hel race frem forstår jeg ikke
aug 2007
Men omkring den tid var der så en border, der vandt EM (tror jeg det var) og i årene derefter skiftede alle mine mere ambitiøse klubkammerater race, og fik border.
Dengang var det retrieverne, der dominerede LP, synes jeg...
dec 2018
Så ikke underligt at den er blevet voldsom populær blandt folk der gerne vil opnå resultater eller bare vil arbejde meget med hunden.
jun 2011
Det var pudler brugt til jagt med vandapportering.
aug 2007
jan 2007
Som jagthund ville jeg nok ikke købe pudel, heller ikke fra "jagtlinier" derovre fra. Men hey, enhver form for fokus på brug inden avl vil jeg d hilse velkommen
dec 2018
jun 2011
De havde nogle titler hundene, men mest savlede jeg over de fine videoer af at de blev brugt til reel jagt og gjorde det rigtig fint:)
Men uanset så bliver det ikke lige USA jeg henter min første pudel i
dec 2018
Jeg kender da godt Tina
Jeg har gået på rallyhold med hende det sidste år.
Jeg vidste bare ikke at Aslan var derfra.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.922
jun 2008
Min den gamle er fantastisk, har løbet DM 5 gange og World Agility Open 2 gange, og selv som 11 årig og blind vil hun stadig arbejde røven ud af bukserne. Men det betyder ikke, at jeg tænker at alle DSG-blandinger vil være at anbefale som konkurrencehunde. Den brogede ko bag hende fx. er halvt dsg og halvt jrt og burde have drive så det basker. Hvis nogen kender en mere laid back, anti-arbejdshund end hende, så vil jeg æde min hat. Hun er det mildeste blideste dyr nogensinde, som hele sit liv har været uber tilfreds med en hverdag på langs i sofaen.
jun 2008
dec 2018
Nogle er til spidshunde andre til hyrdehunde og andre til jagthundene osv.
Jeg mener at en dsg er lige så fin en konkurrencehund som en spaniel er. Medmindre vi snakker f.eks jagt som er spaniel force eller skadedyrsbekæmper som er dsg force.
Det giver sig selv at slædehundene er bedst til slædekørsel, hyrderne bedst til at hyrde osv
Det handler i høj grad om at føren kan motivere hunden til arbejdet og skabe den relation der skal til.
apr 2018
jun 2008
For ligegyldigt hvor fed vi synes vores spidshund eller terrier er at arbejde med, så er der ikke mange af dem der tåler gentagelse på gentagelse på gentagelse uden at løbe sur i det. Og jaja, det gider din mosters / onkels / barndoms / træningsmakkers hund godt - super! Men det er stadig ikke racemæssigt et træk der ses ofte.
apr 2018
puddel debatten herover var et godt eksempel.
at der er langt mellem snapsene hos nogle af de mere kendte terrier racer, betyder ikke at der er det ved alle terrier racer.
apr 2018
bc findes der kun inden for bc
dec 2018
Så man må ikke anbefale terrier, pinchere og spidshunde til lydighed? Hmm så hvis du vil have en terrier eller spidshund så er lydighedskonkurrncer lukket land?
Vi mennesker er ofte dem der står i vejen for vore hundes evner og giver dem labels.
Der findes mange racer der vil arbejde hvis de bare bliver trænet korrekt
Enig med Lens
Der findes kun en BC. En MAS er aussie og ikke BC.
jun 2008
Man foreslår jo heller ikke en løwchen hvis man har et ønske om at klare sig godt på markprøver, eller en Shiba hvis man vil hyrde. Jeg opponerer ikke mod at mange racer kan klare sig godt i rally, men i de fleste andre sportsgrene er der altså større krav til hunden.
dec 2018
Der ER jo forskel. Ellers kunne vi jo bare nøjes med en race.
Hvis man vil se hvilken nogle racer der duer til en sport så kan man jo bare se start og resultatlisterne. Længere er den jo ikke.
Jeg tror da ofte når folk spørger ind til raceforslag så er det for at få nogle alternativer til det gængse. Så kan man jo selv vurdere hvad der bedst passer ind i ens liv. Konkurrencer er jo en meget lille del af det at have hund for de fleste.
mar 2008
Jeg har konkurreret med whippet, terrierblanding, spanielblanding og nu med en labrador af arbejdslinjer og OMG hvor der er forskel.
Forskellen ligger ikke så meget i at træne og at lære øvelserne, det er sådan ca det samme for alle fire. At lave gentagelser i træningen har jeg heller aldig haft problemer med med mine hunde, heller ikke med terrier og whippet.
Men at arbejde i længere tid uden belønning, i forskellige miljøer, at have selvkontrol til ikke lige at gøre det man helst vil, men rent faktisk blive og arbejde er helt forskelligt med en terrier og en labrador.
Jeg er formentlig også blevet en bedre og bedre træner i løbet af årene, men det kan vist ikke forklare hele forskellen.
Jeg mener stadig at en spids, mynde eller anden ikke samarbejdende race kan lære sådan ca de samme øvelser som en labrador eller en border collie (det bliver måske op ad bakke at lære en chihuahua at hyrde får, men øvelser ud over dem racen er lavet specifikt til).
Men bare fordi man kan lære øvelserne er det jo ikke sikkert man kan bruge det til noget i praksis, hvis der skal belønninger til for hver lille bevægelse, hvis det kun kan udføres i bestemte miljøer osv.
Stadig mener jeg at trænerens evner er det vigtigste i det at få en god konkurrencehund, men hundens baggrund spiller også en ret stor rolle.
I mange sportsgrene er det i dag marginalerne der afgør hvem der vinder og så er det klart, at det gælder om både at være en fremragende træner og at have den bedste hund.
Hvis jeg skulle køre tour de france skal jeg jo også både have den bedste træning og den bedste cykel (og måske den dygtigste læge). Uanset hvor trænet jeg er, vinder jeg ikke på min gamle havelåge.
mar 2008
Hvorfor tage chancen med en anden race, hvis det at klare sig godt står meget højt på ønskelisten.
apr 2018
men at førerens kunne spiller ind er der vist ikke tvivl om, ganske som der blandt de mange hundrede racer naturligvis er andre end bc der gør det godt. og måske bedre
en bc bliver jo ikke bedre end dens fører. Det er ikke sådan at fordi man har en bc så ender man øverst på skamlen. der kan derfor sagtens stå en terrier eller en dag i stedet.
folks erfaringer med racer varierer. ingen kender dem alle. selv ved jeg hvordan det er at ejer en meget meget få kender og endnu færre har arbejdet med. så er det svært at svare på hvorfor man anbefaler den. for man kan ikke gøre andres erfaringer og erfaringer er subjektive
men som AG skriver kun bc er bc. vil man en bc må man få sig sådan en. man skal så bare huske at tiden på sejrsskamlen er meget kort sammenlignet med resten af det liv man skal tilbringe med hunden. og at man måske ville have bedre chancen for at ende der med en god puddel end med en bc
apr 2018
det har jeg vist svaret på herover
hvorfor tage chancen med en bc gælder også den anden vej... en bc vinder ikke automatisk fordi den er bc
mar 2008
Ingen hund er bedre end den er trænet til, men med nogle racer kan man måske slippe igennem med mindre god træning end med andre racer. Der er jo ikke grundliggende forskel på hvordan racer lærer, men mange af de traditionelle arbejdshunde kan måske lidt bedre tåle en korrektion i ny og næ og stadig arbejde med høj intensitet, end mange af de ikke samarbejdende racer.
Jeg er også enig i, at tiden på sejrsskamlen er ret kort, men for nogle ejere er den meget vigtig. Faktisk vigtigere end hunden og hverdagen med hunden.
Jeg har på det sidste set et par grimme eksempler på dette.
Et hvor man har konkurreret med en meget syg hund, selv om man vidste at den var syg og havde smerter - udelukkende for at opnå en eller udtagelse til et internationalt mesterskab.
Andre eksempler er ellers positive trænere, der har tyet til meget aversive metoder, fordi ønsket om at gøre det godt i konkurrence åbenbart er blevet større end det positive samvær med hunden. Jeg har også set flere eksempler på, at en hund bliver pensioneret meget ung eller omplaceret, for så at blive erstattet af en ny hund, fordi den ikke umiddelbart kunne præstere i konkurrenceringen.
Det må man da gøre fordi konkurrencedeltagelse ar meget vigtigt, og måske endda vigtigere end hunden og hundens velbefindende.
dec 2018
Jeg har da set op til flere BC’er og FTer der virkelig manglede drive. Hvad det skyldtes skal jeg lade være usagt
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.452
Ja, man tænker at DcH programmet burde ligge godt til pudlerne som det gør for fx retrieverne. Af en eller anden årsag har jeg set flere (alle med storpudler), der prøver og prøver og ender med at opgive. Måske har det noget at gøre med dem der vælger pudel ??? Måske er det noget helt andet ??? Jeg hælder lidt til at det måske mest er førene, men er ikke helt sikker. Jeg har selv en race som på papiret burde være topdollar i DcH programmet. Den er ikke så almindeligt brugt i programmet (sikkert fordi DcH programmet ikke indeholder bidearbejdet og det er traditionelt noget man gør med dem). MEN der er fx øvelser som jeg ganske enkelt kommer meget let fordi min hund er den den nu engang er. Jeg har aldrig skullet lægge det store arbejde i at lære den at gø af den døde genstand eller en figurant. Den elsker legetøj og synes at det er topfedt at finde det ude i terrænnet, spor lå lige til højrebenet for den, da den først fandt fidusen i eftersøgningen vil en løbe til den segner i troen på at der står nogen med en bold hver gang jeg sender den osv osv. Jeg har så fejlet på noget vigtige punkter fordi jeg ikke kendte min race særlig godt - ny race for mig - da jeg startede hende op. Derfor har vi ikke rigtigt 'shinet'. Men jeg har lært nogle vigtige lektier til når jeg starter op med min næste brugsliniedobs
DcH programmet ligger så ikke lige til højrebenet for BC'erne
@85: Jeg har kan også huske tiden før BC'erne. Der var MANGE pudler der gjorde det rigtig godt indenfor LP. I det hele taget var det et lidt mere varieret udbud af racer man så fx i LP-ringene.
BC'erne kom vel for alvor til DK med agility. Og jeg kan så udmærket forstå hvorfor. De er ganske enkelt bare fede at løbe AG med. Jeg har selv løbet med en låne BC engang i først i nullerne. Det er fedt at dyrke så hurtig en sport med en hund, der reagere så hurtigt på dine mindste vink.
Tilbage til TS oprindelieg spørgsmål så jo der findes en race, der kan det samme som BC'erne bare i mindre udgave: sheltien. Det er ARBEJDSHESTE og de elsker det.
aug 2007
Jeg har så også set hunde shine, på trods af rimeligt middelmådige førere.
Vi havde bla en bordertæve på agilityhold i klubben, hvor jeg nærmest var sikker på, at hun lærte banen, når føreren gik sin gennemgang.
For uanset hvor inkonsekvente, manglende, modstridende og decideret forkerte signaler den hund fik under et gennemløb, så endte den stort set altid med at løbe fejlfri. Det var SÅ imponerende
apr 2018
jeg har Desværre oplevet dem gø en del men det må da kunne trænes?
jeg spørger fordi jeg synes utrolig godt om racen men ikke om gøen
dec 2018
Jeg har oplevet ganske få eksemplarer der ikke gøede ret ofte. Men flertallet elsker at høre sig selv
apr 2018
aug 2007
apr 2018
jun 2011
Da jeg mødte Jessie første gang for flere år siden var hun dog voldsomt gøende (og roterende;) ) til en grad jeg personligt slet ikke ville kunne magte
jun 2008
aug 2007
Nu er det jo et par år siden jeg var afsted regelmæssigt, men dengang syntes jeg altid, der var et par sheltier.
Jeg har også trænet LP sammen med adskillige sheltier, der var ret pænt fremme i LP-klasserne.
feb 2013
jun 2008
Tænker bare at sheltien ville være god til både rally og lp.
feb 2013
"border collie i mini udgave"