Tænkte du dig om før du købte hund??? {{forumTopicSubject}}
Folk taler altid meget om at man virkelig skal tænke sig om før man køber hund, og det er ganske rigtigt, men hvor meget tænkte i jer om før i købte jeres vaps? Satte jer ind i racen og forudsete evt problemstillinger?
Jeg bestemte mig for i oktober måned 2005 at jeg ville ha hund, havde længe savnet et kæledyr efter jeg var flyttet hjemmefra hvor vi havde haft kat altid. Jeg så et program i fjernsynet hvor szhirley sad med sin hund oompa, det var første gang jeg nogensidene havde set en tjekkisk rottehund og var fuldstændig solgt i dens udseende og at hun bare kunne ha ham med i et tvprogram hvor han forholdte sig roooligt, men det var som sagt mest hans udseende der tiltalte mig og udfra det bestemte jeg mig for at det var sådan en hund jeg ville have. Når jeg tænker tilbage var det jo en fuldstændig åndsvag og uovervejet grund. Jeg gik igang med at undersøge hvor jeg kunne få fat i sådan en hund. Jeg var totalt novice, vidste stort set intet om hunde og prazsky krysarik racen. Jeg undersøgte naturligvis at det jeg kunne finde på nettet, racebeskrivelser osv, med da prazskyen på det tidspunkt var en forholdsvis ukendt race var der ikke meget at finde om dem og det meste stod på tjekkisk.
De problemstillinger jeg forholdte mig til var om JEG ville kunne klare at ha hund med ansvaret osv og det mente jeg at jeg var istand til (det mener jeg stadig;O) Jeg fik så Nemo som faktisk er en ret god og nem hund, så der var jeg heldig, han er skøn overfor fremmede, gør sjældent osv.
Jeg bestemte mig så for at få en hund til, søgte rundt på nettet og fandt på dyrenettet.dk Philly, han var en opplaceringshund, der ikke havde haft det alt for godt. Jeg besøgte ham sammen med Nemo og mit kriterie for at jeg kunne ta ham med hjem var at de 2 hunde kunne sammen, de legede fra føste sekund og at jeg sys at han var rigtig flot (igen udseendet) og så var det bestemt. Men jeg havde på ingen måde sat mig ind i de racer philly indeholder, papillion, chihuahua og dværgpinscher som bestemt er hans mest dominerende træk, han er vagtsom, gør meget og er ikke særigtig glad for fremmede (især mænd). Disse ting er nogle jeg kæmper rigtig meget med i vores dagligdag den dag idag. Min viden omkring hunde er nu 1000 gange størrer end jeg jeg valgt at få hund. Jeg ville ønske at jeg havde sat míg meget mere ind i de forskellige racer før jeg købte hund, så jeg havde været mere forberedt. Men jeg tar problemerne som de kommer og forsøger på bedste vis at forene det som hunden er avlet til, med at forsøge at tone de ting ned som jeg simpelthen ikke kan acceptere.
Jeg vokser i opgaven som hundeejer hver dag og har ikke fortrudt at jeg fik de hunde jeg gjorde for nu æææælsker jeg dem jo for dem de er, kærlige små væsener der passer rigtigt godt på deres MOAR.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
Tror det er lissom det første barn, man vokser med opgaven..;o)
aug 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 1.124
Havde egentlig besluttet at jeg ville ha schæfer igen men.. kender Dinas opdrætter og er kommet hós dem og har oplevet deres hunde incl. Dinas mor set flere af deres hvalpe og hver gang kunnet sige nej indtil Dina var der. Havde egentlig drillet opdrætter med at jeg først skulle ha hvalp fra dem når de havde en rød tæve til salg :-).. men ja havde stort kendskab til racen inden jeg besluttede mig og har aldrig fortrudt mit valg..
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 51 Svar: 715
Vi snakkede først om en Berner Sennen da vi gerne ville have en rolig og forholdsvist nem hund og læste meget om racen, men "faldt" så tilfældigvis over den dejlige race Landseer og vi valgte så at købe Pemfo derefter.
Tror det vigtigste er at man har tid, gåpåmod og ikke mindst råd før man køber en hund. Men ja, man vokser med opgaven, og kommer jo hele tiden til at kende sin hund mere og mere.
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 123 Svar: 1.519
Vi vidste hvad det vil sige at have hunde, da vi begge er opvokset med hunde, men ingen af os havde haft en Amstaff før..
Vi læste en masse om den, specielt temperament og racestandard, men alt om f.eks HD som er en ret hyppig "sygdom" vidste vi faktisk ikke rigtig så meget om...
Selvom jeg er opvokset med hunde må jeg indrømme at jeg har lært meget efter at have været på HG.
Barf - Har aldrig hørt det ord før andet end her.
HD - Også forholdsvis nyt sammen med andre sygdomme.
Weightpull - Vidste jeg heller ikke der var noget der hed.
Træf - Troede jeg kun var noget man gjorde med biler.
Plus at jeg har lært en masse om mange racer, jeg vil faktisk vove at påstå jeg jeg ved meget om hunde nu og jeg bliver klogere hver dag, og det interessere mig mere og mere.
Det var vidst nok for mig.
feb 2006
Vi er naturligvis blevet klogere og vil give os bedre tid næste gang og også købe fra en kennel, men vi er naturligvis glade for den hund vi har i dag.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Det er fra dens erfaringer man så bygger på. For på et senere tidspunk kan suplere den erfaring man så har høstet ved den første hund.
Men man skal lige være lidt forsigtigt, da man har tendens til at pålægge den nye hund, den samme tone og bevægelser, som man gjorde ved den første hund.
Min erfaring, at det er føreren, som sætter dagsorden, men samtidigt kan læse hundens psyke, så man ikke sætter sig på hunden, og får en dårligere hund ud af det, end det man havde til hensigt.
Ikke alle hunde er ens (selv om det kan være samme race).. Tænk på det.
En ny hund er en udfordring, og det er samspillet imelem hunde og fører, som føreren kan udnytte med sin erfaring..
Så med tiden kan man blive en god fører for sin hund, hvis man høster og vil gører brug af de erfaringer som man har.
Opdrætter har også et ansvar i dette - han skal sørge for at hunden er helt ok - ikke har bnogen mangler - hverken psykisk eller fysisk - at hunden er robust og har de egenskaber som skal til, for at det kan blive en god hund, som han selv kan være stolt af.
nov 2005
feb 2006
Det tænker jeg også tit over, nu er vi godt nok stamlkunder hos dyrlægen, men det er med skader, men alle de historier man hører herinde om super uheldige hunde der har de mest mærkelige sygdomme...
Jeg er også glad for at Amigo er sund og rsk, de eneste alvorlige han har haft er Parvo-virus, som han heldigvis er kommet over for længe siden, men det var også en hård kamp.
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 55
Vi tænkte meget over hvor stort et ansvar det er, og hvor meget der følger med når man har hund. Vi accepterede ulemperne og besluttede at købe.
Før vi fik hvalpen hjem, lånte vi bøger, surfede internet, og forberedte os på alle mulige måder. Det har bestemt givet pote at være forberedt, for det er gået som smurt, og vi har fået hvad vi ønskede, et dejligt familiemedlem.
nov 2005
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Men jeg brugte over et år på at undersøge racer, før jeg valgte min nuværende..
Jeg havde skrevet en lang liste over alle de racer jeg kunne komme i tanke om, som jeg måske ville have.. Og så gik jeg ellers i gang med at undersøge på biblo og internet (kendte ikke HG dengang)
Jeg kunne så afskrive en efter en. Og endte med 2 racer. Jeg kontaktede så en kennel for den ene race og snakkede med opdrætteren.. Hun havde skrevet en bog, som jeg lånte på biblo og læste. Der stod i en klar sætning at racen ikke var en god begynder hund, og så var der kun en race tilbage: Labradoren..
Og da det var besluttet gik der næsten et halvt år, før jeg havde penge og fandt Luna
feb 2006
Nej det må man sige, jeg vidste ikke en gang hvad det var før, og fandt først ud af hvor alvotligt det var midt i forløbet, men heldigvis var han en af de heldige der overlevede.
nov 2005
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Jeg er opvokset med hund, og har altid elsket samværet, venskabet og træningen af dem. Vi har desværre i min familie været så uheldig anlagt at vi ikke har kunnet have nogen af vores hunde i mere end 3 år (én måtte aflives pga alvorlig hjerteproblemer da den var 4-5 mdr, resten er beskrevet her: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=73937 ). Det har jeg selfølgelig haft i bahovedet altid, som en ubehagelig pessimist der hele tiden fortæller at det kunne være ligemeget med at købe hund, fordi noget nok skulle ske for at f*cke det op.
Da den sidste af familiens hunde blev bortgivet boede jeg ikke længere hjemme, og havde da også tilbudt at tage hende, men fik et blankt nej fordi.. ja.. jeg kan faktisk ikke huske hvorfor, men man mente vistnok at jeg ikke ville kunne klare det, at det var synd for hunden at bo i lejlighed, at jeg er ung og ikke skulle have byrden eller sådan noget.
Der gik så et år, hvor samboen og jeg købte et par dværgkaniner fordi vi begge savnede enormt at have dyr omkring os. Og det var jo hyggeligt, med sådan et par gnavere som jeg kunne lufte i kongens have når vejret var godt. men det var ikke det samme... Efter det år blev savnet i mig for stort og jeg begyndte *for sjov* at kigge-lure racer. Især hovawart havde min interesse, men fordi jeg bor i lejlighed skulle det nok være en tand mindre.
Jeg blev rigtig lun på eurasierens egenskaber, og den er da også flot, men så huskede jeg en pige jeg engang så i et s-tog: en rigtg ungdomshuset type (ikke at jeg ved om hun kom der eller ej, men misforstå mig ret) som sad med den yndigste miniature-collie som havde lidt af en punkerfrisure (håret på issen var længere end på min, hun havde altså ikke friseret den). Og det billede var blevet hos mig fordi jeg synes at de var så absurd smukke sammen, punkerpigen og prinsessehunden, så jeg tænkte at jeg loge ville lure hvad det var for én...
Og som man så kan gætte fandt jeg hurtigud af at der ikke er noget der hedder mini/miniature/dværg collie, men at der er tale om en selvstændig race ved navn Shetland sheepdog.
Nu minder den af sind ikke vildt meget om eurasieren, men den tiltalte mig fordi den skulle være super nem at træne, lydhør og autoritetstro (den bog har watson ikke læst)... Og så skulle de være super-dygtige til agility, som jeg også gik og ønskede mig at prøve (vi starter på lørdag)..
Jep jep..
Jeg startede med at søge kenneler på nettet, sende mails rundt om temperament, hold i lejlighed og et par opkald til andre vedr øjenproblemer (jeg anede intet om CEA) og hvad man kunne forvente ved forskellige status.
Den opdrætter jeg endte ved var ikke en jeg havde researchet så meget. Hun var nr to jeg kom til at stå i kø ved (ved den første døde den hvalp jeg skulle have haft), fordi hun havde hvalpe på klubbens hvalpeliste omkring det tidspunkt jeg besluttede at nu skulle det være (efter 7-8 mdrs research om racer og overvejelse om jeg kunne klare det). Jeg havde snakket m den første opdrætter om hende og derigennem fået at vide at hun laver hunde efter temperament (self er de også godtkendt på alle leder) hvilket passer mig rigtig fint da udstilling, derved udseeendet, er en hygge-hobby for mig, ikke noget jeg decideret brænder for. Om hunden får 2 pr eller Ck er mig ligegyldigt medmindre jeg vil avle (og det gør jeg ikke hvis hunden ikke er det *værd*).
Jeg sidder i dag med en hund som passer mig rigtig godt fordi han kan lide at lave de samme ting som mig (sove, spise, snakke, danse, udstille, løbe agilty), og jeg fortryder ikke et øjeblik at jeg har anskaffet mig ham.. undtagen når jeg ser corgis, for sådan en vil jeg hellere ha' *GG*
dec 2005
jan 2005
nov 2005
I visse bøger stod der bl.a., at når hunden er ca. 1 år kan man slappe af og bare nyde hunden...LoooooooooL..det første år var nemt for mig, men noget mere krævende fra 1 årsalderen.. ;o)
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 146 Svar: 908
Det er hvalpe delen der er det letteste, der er de bare søde og uskyldige.
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
jan 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 68 Svar: 998
Schæferen fik manden da den var ca. 6 måneder, det var nogle bekendte der havde schæferkennel (han er opvokset med schæfere og PH træning) den var kasseret som politihund, da den var krypthokcid. Han var single og havde masser af tid.
Bayeren var ret tilfældigt, en i familien havde en, og vi kunne godt tænke os en af racen... ham der havde den skulle pludselig af med den og vi slog til - han var 2 år da vi fik ham.
aug 2005
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 139
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
Det var ikke meningen at vi skulle have haft hund/e ... men det blev det til, og det er jeg glad for.... en gang hundemenneske altid hundemenneske.. smiler....
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
en dag stod en kammerat og smed sin hund af hos mig, han kunne ikke magte den og alle der havde haft den kunne heller ikke, så pludselig stod jeg med en hund, der tydeligt havde haft det hårdt og var mega bange for høje stemmer og pludselige bevægelser,
desværre er han her ikke da han bed pludseligt og ændrede sin adfærd
men med Aya vidste jeg hvilke egenskaber og sind jeg ville have af en hund og hvordan den skulle være træningsmæssigt, alt dette løb overens med en lab, så selvom jeg er vild med amstaffs udeseende, blev det en lab, da den passer til mig og Aya er da også perfekt, ville slet ikke bytte hende til noget andet
jan 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 68 Svar: 998
Tja nu var taco sådan en hvalp der bare kunne klare sig selv... vi gik i skoven og løb og gemte os, men den lille "prut" var da ligeglad... Men vores schæfer er helt utrolig tålmodig og rar han har nok været lidt for flink mod de andre, der nu tærer lidt på hans kræfter - kommer de fx og lægger sig i den kurv han ligger i så flytter han sig - han jager dem ikke væk.
Det eneste tidspunkt de "små" skal holde sig væk er hvis han leger med en brændeklods...
Han har været den bedste "storebror" vi kunne forestille os og et godt forbillede især for Taco...
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 88 Svar: 399
jo vi tænkte meget over hvilken race det skulle være, og hvornår vi skulle have hund...
men hvis jeg nu skal være helt ærlig, så havde vi en ide om at det skulle være en golden, da det jo er en god begynderhund, og jeg altid har haft retrievere hos mine forældre, men vi havde egentligt ikke tænkt os det lige skulle være på det tidspunkt.
vi fik ham lige efter jeg var begyndt på en ny uddannelse, og lige før kim skulle starte, og jeg må indrømme, vi har fortrudt tidspunktete lidt, for det at være studerende med fritidsjob også, det tager meget tid og derfor var det nogen gange lidt svært at få tid til snoop også, men det skulle gå og det gik, ja det går da stadig, vi har en super glad og dejlig hund, og han har faktisk fået en ok opdragelse, så selvom det måske ikke var 100% gennemtænkt, så var det alligevel godt vi fik ham.... Kim er lastbilchauffør og derfor skulle jeg være meget alene og så er jeg bare glad for at snoop er der til at holde mig ved selskab..
jun 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 355
Jeg var også totalt forgabt i hvalpene fra min veninde, men de var tværtimod en rottweiler, men en meget lille hund og vi blev enige om at næste gang de skulle have et kuld ville vi gerne have en.. Da vi besluttede os for det, købte jeg bøger og søgte info på nettet, sys ikke jeg direkte har overvejet vildt meget inden jeg besluttede mig for at købe hund, jeg have ikke overvejet det økonomiske ihvertfald, men som i andre siger er vi vokset med opgaven, det nemme ved Chica er at hun er så lille og hun er med over alt.. så hun er sjældent alene... vi drømmer stadig om en stor fin rottweiler, men ved os vi gerne vil vente til økonomien er større, vi har mere tid og vi bor i det drømmehus på landet vi snakker om..er klart blevet klogere, men tænkte jeg mig om? nok ikke ordentlig..
jun 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 355
dec 2005
jan 2005
Aj det er ikke slemt, men jeg "kæmper" da en lille kamp nu, for at få Luna gjort selvstændig og at lære hende, at det er okay at lege med andre hunde (hun skal holde øje med at der ikke sker mig noget, så afbryder al leg).
Jeg er blevet bedre, og vi er i "skarp træning" *SSS*
Men det er ikke smart, så det har jeg da lært.. Ikke pylre *SS*
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 898 Svar: 11.896
Men jeg vil gi jer helt ret i at den første hund er en prøveklud, men man lærer jo også af sine fejl:o)
Jeg brugte en del tid på at finde ud af hvilken race der ville passe til mig, og snakke med opdrætteren
Tænkte du dig om før du købte hund???