finsk lapphund erfaringer {{forumTopicSubject}}
Hej hg jeg søger noget viden og erfaring om hvad en finsk lapphund er for en størrelse hund. Særlige ting man skal være opmærksom på og vide om sådan en hund. Er faldet for racen og er i kontakt med en opdrætter men vil gerne høre fra andre folk med hensyn til erfaringer og meninger om hundene ??
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
https://www.hundenyheder.dk/hunderace/raceportraet-finsk-lapphund/
Dog vil jeg tilføje at racen KAN have problemer med egetkønsaggressivitet hvis ikke man er opmærksom på dette fra start..
Men derudover synes jeg selv at det er en skøn race - de er meget alsidige og forskellige og det er en klar fordel at man går til en eller anden slags træning gennem hele hundens levetid.. De elsker at bruge hovedet og alle vores har heldigvis en fantastisk tænd/sluk-knap - dette er dog noget man skal indlære fra start!
okt 2007
Følger: 21 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 144
Men jeg vil give mig til at læse dit link
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
jeg har selv en der er lidt der hen ad men den finske ser sødere og kønnere ud med alle dens farver
er man træt af lydighed, kan den gå rally og så kan man skifte til lidt spor og så hiking eller parkour.
jeg kan simpelthen ikke sige noget skidt. tror endda de er ret sunde, men der må Melanie på banen
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.280
Lapp’en er sød og sjov, men næppe den man skal satse på som lydighedshund. Som rallyhund er den ret sej Jeg ved ikke hvordan den gør sig i andre sportsgrene.
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 94 Svar: 1.660
Og jeg er 100% smask forelsket
Kun positive erfaringer indtil videre, og har selv svært ved at regne ud en negativ side af dem ;P Men det er nok også smag og behag.
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.280
Det er en fantastisk nuttet lille sag, og jeg forstår ikke hvorfor der ikke er mange flere af dem i DK. De er ikke til mig, slet ikke, men bedårende, sjov og charmerende.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
okt 2007
Følger: 21 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 144
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Jeg er selv lige rykket i B med min dreng, og med den iver og lyst han ligger for dagen så håber jeg at vi også bliver Elite en gang...
Mht. sundheden så skal man holde øje med Øjenstatus på forældre og man må gerne stille spørgsmål hvis der er bemærkninger herpå.. HD skal forældrene være undersøgt for inden avl - her har vi desværre set en stigning i dårlige hofter i bla Sverige, så man skal være lidt obs hvis man vælger at kigge mod nord. AD undersøger de fleste også for, men det er ikke kendt som et problem i racen. Vi er selv begyndt at bruge PennHip også, men det er ikke en undersøgelse der kan registreres i DKK endnu.
Jeg vil anbefale at man holder øje med at mindst én af forælderdyrene er testet fri for GSDII/Pompes - det er ikke et krav at teste, men da vi har flere der er bærer i DK, så er det altså smartest at mindst én er testet fri..
I forhold til træning så handler det rigtig meget om at finde "melodien".. Jeg har 9 Lapper tæt inde på livet og de er 9 vidt forskellige personligheder og skal motiveres forskelligt. Som eksempel: Ainu ved ikke noget bedre end at fjolle og lege med mig som belønning, mens Mystique er mere mad-fikseret og hvis hun udfører en kommando, uden at få en guf, så kan du være sikker på at hun forsøger at spidde dig med sit blik
Mht. gøen så kan det trænes, men ærligt så er jeg ikke den rette at spørge HVORDAN.. vi har aldrig forsøgt at træne det med vores........ Men jeg kan fortælle at Ainu helt klart er den der gør mest hos mine forældre, mens han hjemme hos mig kun giver alarm hvis der bliver banket på JEG er ret sikker på at det er fordi han ikke føler at han bliver hørt hos mine forældre og så det faktum at min mor ofte "gør med"(hæver stemmen for at overdøve hundene )
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
finsk lapphund erfaringer