Labrador og Golden Retriver. {{forumTopicSubject}}
Hvor meget motion og aktivering vil i mene en "gennemsnittelig" Labrador og Golden Retriver har brug for, for at trives?
Jeg har den opfattelse af, at begge racer er utroligt gode til at tilpasse sig de forhold de lever under, og derfor er ret misforståede i hvad de egentligt kræver at stimulans.
Ved Golden ved jeg at der findes både udstillingslinjer, og jagtlinjer/brugslinjer (hvad man nu kalder det, er det også sådan ved Labradoren? Og hvad er forskellen?
Min kæreste er helt vild med begge racer, og ønsker sig sådan en som næste hund, jeg er bare i tvivl om hvor vidt deres behov ikke kan dækkes ved os. Og egentligt er det den størrelse hund som vi begge ville kunne acceptere (Min kæreste vil have en kææmpe hund, og jeg vil gerne have en mindre hund)
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.288
Jagthunde kræver masser af træning og mental stimulering for at trives. Hvis man ikke "gider" det, så bør man kigge efter andre racer.
Junior er 8 år nu. Vi er ude 3-4 timer dagligt, hvor der er indlagt træning. Indendørs er der ro.
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
Men du mener ikke at der er forskel på Jagtlinjerne og udstillingslinjerne i behov?
dec 2008
Jeg synes udstillingslinier er "kedelige" i forhold til, hvad jeg ønsker i forhold til træning og jeg ser også en del problemadfærd hos udstillingslinier i forhold til egetkønsaggressivitet.
apr 2017
Men så er de racer også afskrevet. øv.
dec 2008
apr 2017
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
20 min gåtur morgen.
20-30 min gåtur når man kommer hjem. Fri på hundepladsen, leger og træner simple basale kommandoer, samt fodersøg
10 min om aftenen
20 min inden man går i seng.
så ville jeg personligt afsætte mere aktivering og træning end dét til en lab eller golden. Men der er da mange, som lever den hverdag alligevel.
Jeg har ikke haft racerne (kun blanding heraf), så det er bare hvad jeg selv ville stille af krav til min egen hverdag med en aktiv jagthund.
apr 2017
Men Jeg ved/vidste ikke hvad disse racer havde af behov - derfor spørgsmålet.
Det er Bare Rollos hverdag, ikke en anden hunds hverdag
apr 2008
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.814
apr 2017
Frk. Jensen: Okay? Hvad har det med spørgsmålet at gøre
okt 2010
apr 2017
okt 2010
apr 2017
apr 2017
Men tak, for svaret. (Ville bare lige understrege at der intet galt var i det, og at jeg er glad for din hjælp og svar)
okt 2010
Ikke som unge, som ældre hunde vil de godt kunne klare det.
Ellers kommer de til at kede sig eller blive helt hyper.
apr 2017
apr 2008
apr 2017
apr 2008
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.451
Eftermiddagsturen varierede en del. Nogle gange var den på 40 minutter efterfulgt af træning og andet samvær derhjemme. Andre dage var den på 1½ - 2 timer i skoven med indlagt aktivering på turen.
Om aftenen gik vi igen 20-30 minutter. Herefter fik han aftensmad, som også sagtens kunne gives som aktivering i en eller anden form.
Det aktivitetsniveau virkede helt passende.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
hun elsker mere. elsker træning. elsker logiske øvelser.
det behøver ikke være lange gåture, faktisk vil de vildt gerne arbejde med nærmest alt. bare du er glad.
de er aktive og ved kedsomhed er de også opfindsomme. deres jagtinstinkt er stort og der er ved at komme egenkøns aggressioner
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Han får alt mellem 15 minutter og 3 timers gåtur hver dag, de fleste dage et sted lidt under midt i mellem. Vi træner hver dag, primært tricks og dogdancing og derudover lidt nose work og apporteringstræning.
Jeg mener bestemt ikke, at han skal tilpasse sig, men han virker lige aktiv og lige tilbøjelig til en lille lur om ve er på en 15 minutters dag eller på en 3-timers dag.
Det skal dog nævnes, at der sjældent er flere dage i træk med meget lidt aktivering.
Det er ikke min opfattelse at labrador af jagtlinjer omplaceres mere end udstillingslinjerne og heller ikke at jagtlinjerne er sindsygt aktive.
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 334
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
når i er to kan i så ikke begge bidrage med træning og ture?
jeg vil klart sige at min brors hunde skal bruges. ellers ville jeg ikke anskaffe mig sådan en
apr 2017
graff: jeg forstår ikke helt dit svar??
Lens: Hvem siger at der ikke er to til at tage sig af hunden? hvor læser du det
apr 2017
ærgerligt, for især labben, er spot on på udseende, og personlighed. og som skrevet, så ville vi begge kunne være tilfredse med størrelsen..
apr 2018
jeg tænker at i skal overveje hvad i er motiveret for at tilbyde en hund. herefter er det lettere at vælge. det er jo fair nok at nogle er motiveret forskelligt omkring deres hundehold. deter derfor der er så mange racer.
og prøv nu at læse mit svar med positive briller, bare en gang du er altid sådan i forsvar når jeg skriver men der er kun positivt i mit svar
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 138 Svar: 10.295
Det der skrives ovenfor om labber, er mere aktivitet end en gennemsnits schæfer af brugslinjer kræver. Og jeg er nok lidt undrende over for om det afspejler den virkelige verden.
Schæfere er kendt for ikke at trives godt med for lidt aktivitet. De bliver larmende og insisterende, og får en træls adfærd over for andre mennesker og dyr. Så med sådan én ved man som regel hvornår den kræver aktivitet.
Jeg vil mene at langt de fleste racer og individer vil trives fint med AT’s nuværende hverdag, hvis blot der suppleres med en lidt længere tur 1 gang om dagen og 1-2 træningstimer om ugen, hvor der trænes en form for træning der matcher hunden. Med en retriever ville jeg vælge noget jagttræning, eller almindelig lydighed med selvstændigt arbejde, fx som i DcH. Den daglige træning du har på hundepladsen, vil med en delle nemt kunne være noget med dirigering og søg.
Så AT, uden at kloge mig på de specifikke racer der spørges til, så vil jeg påstå at du kan finde mange racer og individer der vil trives glimrende, hvis du skruer på ganske få ting i din hverdag. Det er min ydmyge holdning at ingen hunde kræver 3 timers aktivitet om dagen. De vil gerne hvis det tilbydes, men de kræver det ikke.
apr 2017
jeg undre mig bare over hvorfor du tror at vi kun er en om hunden pt.
apr 2018
AT det tror jeg ikke. jeg spørger fordi der er forskel på at stå alene eller to. og fordi jeg er enig med A i at racerne ikke er så krævende.
jeg kender bc der får mindre end svarere i denne tråd
sep 2017
Jeg træner dem hver 1-1,5 time om ugen på hold, og så træner vi spor/eftersøgning 1-2 gange om ugen.
Men ellers er deres hverdag noget med to ture på ialt 5-7 km, med lige indlagt for sjov træning, og så ellers at være sammen med mig.
Men det er klart at hunde tilpasser sig til en vis grænse, og mere vil have mere. Så en hund der er vant til at blive aktiveret meget og mange gange om dagen, vil selvfølgelig kræve at det er det der skal ske. Men det er ikke ensbetydende med at det er generelt for racen.
Det er min egen holdning at alle hunde skal have en passende mængde motion, og dertil mener jeg at alle hunde, uden undtagelse, bør træne noget fornuftigt mindst én time om ugen. I unghundetiden lidt mere.
Ud fra det der skrives her i tråden, ville jeg ikke egne mig til en retriever. Men en schæfer af brugslinjer ville have det glimrende hos mig. Det synes jeg stritter lidt.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Quila er af jagtlinier og der er knald på En typisk hverdag forløber pt. således: Først går vi i haven og får tisset og skidt. Så ligger vi lige en halv time ekstra på sofaen (min kæreste bærer hende ned af trappen fra første sal for mig), når vi så står op igen, får hun mad i sin foderbold, mens jeg gør mig klar. Derefter klikkertræner vi i små 20 minutter og leger lidt. Til sidst går vi en tur på 22 minutter (det er udfra devisen 1 minut pr uge de er) så kan vi lege 5-10 minutter i haven, hvorefter vi lige falder til ro, inden jeg skal afsted (men her har hun allerede fået færten af den tørrede tyggeting og frosne kong, som jeg har fundet frem ). Min far kommer ved 13-tiden og så er de to ude i haven med leg og snusen i et par timer, indtil min kæreste eller jeg kommer hjem. Efter aftensmad får hun igen en tur på de der 22 minutter. Vi afsluttede hvalpetræning i mandags, så jeg skal have fundet noget andet, men nu går jagtsæsonen i gang og pga vores rimelig specielle sengetid (vi går i seng ca 19.30, min kæreste står op 3.15), så skal det helst være i weekenden. Jeg vil også rigtig gerne i gang med noget spor og nosework, men igen, er det svært at få plads nogle steder, til en okay pris
Om et lille års tid, når hun er de der 15-16 måneder skal hun med mig ud og løbe hveranden morgen
sep 2017
apr 2017
apr 2018
men jeg er lidt forvirret om racen selv. kender hunde der er enorm aktive og nogle der slet ikke er.
Måske nogle ejere kan fortælle
jeg kender en opdrætter og de hunde er meget ukomplicerede
apr 2018
dec 2008
Ingen grund til at købe sig til problemer
dec 2008
Synes det er så unfair, at købe hund, uanset race, hvis man egentlig ikke ønsker de egenskaber racen har.
dec 2008
Men ja labben affinder sig for let, så skal den da stå for skud, som den allerede gør.
jun 2017
det er ikke alle labrador der kræver, nogle af dem er helt rolige og venter bare på ejer måske har lyst til at belønne med måske bare 15 min fortov men derfor elskede Ronja at komme ud, elskede at lege, vild med vi skulle ud at bade, eller løbe.
Ziva kræver sin morgentur men resten af dagen kræver hun sjældent andet end at hun kan finde på at tigge med bolden ved gæster. jeg kunne skrue vildt meget ned for Zivas aktiviteter og særligt om et års tid når hun træder rigtigt ind i de voksnes rækker.
ud af 24 timer i et døgn, 8 timer bliver hunden ignoreret, 8 timer er den alene, så er det måske fint nok hvis den får en masse ud af de øvrige 8 timer hvor der både blive prioteret leg, løb, tur, træning - fordi man ønsker at gøre det for en aktiv race, ikke fordi den nødvendigvis bliver hylende og træls hvis man ikke gør
apr 2018
mon ikke forklaringen er at svarene kommer fra folk der har hund som en livsstil?
du kan fx heller ikke måle ds behov ud fra min hunds liv
dec 2008
Men hvis det er super duper, så kan TS da kigge på mange racer. Her på Vesterbro "trives" RR, BC, Boxer, Dalmatiner, FT spaniel alle med 3 korte asfaltture pr dag. Skid da hul i, at den fortjener mere. Ja selv en dansk spids af de meget aktive arbejdslinier er da en mulighed
apr 2018
at jeg laver en masse med min gør det ikke til et racebestemt behov.
men ud fra det der skrives her kan en schæfer af brugslinjer trives ved A men ikke en lab. det springer mig bare i øjnene. og jeg kan tilføje at A også med det liv kunne eje en bc
det synes jeg da er fair folk undrer sig over. derfor tror jeg årsagen er at de svar der kommer er fra folk med meget aktive liv sammen med deres hunde og ikke nødvendigvis afspejler noget racebestemt behov
dec 2008
Det er A selv .. og jeg er ikke enig.
sep 2017
apr 2018
apr 2018
pelsen skal i naturligvis overveje. men både den og eurasier er skønne hunde, ukomplicerede
hvad med koiker? den er dog mindre men jeg har et godt indtryk
sep 2017
dec 2008
Umuligt at skrive, når der tolkes.
Ud fra TS egen aktivitet, OG at hun selv fint erkender at hun ikke ønsker en ret aktiv/krævende race, så forstår jeg ikke at labben, dalmatiner, Schæfer overhovedet er muligt. Men jo for fanden... labber er alligevel så misforståede, så de tager bare en tørn mere.
dec 2008
dec 2008
Jeg er også helt alene med hunden, og arbejder meget mere en fuldtid i flere uger, men prioriterer bare den udetid.
jun 2017
hun ligger helt afslappet og passer på mine fødder og hygger med slappe af i sofaen. hun vil vildt gerne træne og lege, men kræver det ikke.
jeg tror vi har en gennemgående misforståelse i tråden.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og der er stor forskel på aktivitetsbehovet henover et hundeliv.
Alle brugs/jagtlinjer over en kam - de er skabt til at arbejde. Ikke i opgjort i timer, men opgjort i kvalitet for den enkelte hund. Det kræver ikke mængder af tid, men det kræver mentalt engagement og en hverdag skal man vænne sig til indbefatter aktive hunde.
Altså hunde, der nok kan slappe af, men som ved given lejlighed byder sig til.
De bliver ikke "mætte" som andre hunde gør. Det skal man kunne leve med.
De kan godt tilpasse sig - men det kan de fleste nok blive enige om er en træls tilværelse.
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
Jeg er enig i at der skal ske noget for en hund.
Den skal stimuleres på anden måde end bare gå ture.
Som sagt, så gjort.
Manze har gået på mange forskellige lydighedshold, agility, svømning og nosework.
Hver gang stressede han vildt op. (Det gør han stadigvæk)
Så vi har fjernet alt dette stimulans fra ham.
Nu går vi 2-3 ture pr dag. Af 20-40 min varighed af gangen.
På turene går vi ofte forbi den nærliggende skole og leger med børnene.
Jeg har gået en god 2 timers tur med ham nogen gange, men han gider simpelthen ikke.
Jeg har nu købt en cykeltrailer, så han kan komme ned på standen og bade, og hjem igen.
dec 2008
Jeg var i et færdselsuheld for 3 år siden ... kunne kun gå 500 m 3 gange pr dag. Junior lå på mig 24/7 og tilpassede sig. Han ville ikke ud og gå med familien, så han fik ro med mig. Optimalt nej, men han tilpassede sig.
dec 2008
sep 2017
Jeg uddyber oven i købet og skriver at jeg mener at alle hunde bør trænes med, og at det skal være træning der er meningsfuldt for hunden. Med en retriever ville jeg da lave noget dirigering, apportering og søg. Men de ER altså ikke mere komplicerede end det
I øvrigt synes jeg at det er dårlig stil at svare hvad man selv gør og sætte det som målet, når nu AT ikke spørger hvad i andre gør, men hvor meget racerne kræver. For jeg holder fast i at jeg tilsyneladende ikke er egnet til at eje en labrador, hvis det der beskrives her er det der kræves...
apr 2018
et af de bedste råd jeg fik da jeg fik min bc kareler mix var ikke at lære ham at starte mig hver gang han ville for han blev aldrig mæt som du skriver. nogle gange skulle han have at vide at han skulle få hen og lægge sig. Det gav en super veltilpas hund
aslan har selv den slukknap som mixen manglede men han er aldrig mæt. og måske det samme gælder lab.
jeg opponere fordi jeg efterhånden synes alle racer gøres svære herinde og lab og golden er for mig ikke i den kategori. at de elsker aktivitet deler de med mange andre racer. generelt kan langt de fleste racer passe ind i det A beskriver også er der de få der stikker ud til hver ende som meget aktive og meget lidt aktive
dec 2008
dec 2008
apr 2018
måske det kan åbne nogle døre som de ikke selv havde overvejet
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
Jeg har aldrig brugt at gå 2 til 3 timer med hende dagligt, det gider jeg simpelthen ikke! Jeg synes det er kedeligt og vil hellere bruge tiden på træning. Hendes lange tur er på ca 1 time. Derudover er hun selvfølgelig blevet trænet rigtig rigtig meget.
Jeg blev mor for første gang i dec. og helt naturligt har jeg ikke kunne træne 5 gange om ugen siden, det kan simpelthen ikke lade sig gøre i vores familie. Det jeg har gjort i stedet, er at jeg har planlagt træning ned til mindste detalje som varer en halv time, med fuld tryk på intensiteten. Det gør vi ca 3 om ugen. Udover det, hyggertræner vi selvfølgelig hver dag på turene. Og jeg deltager også i undervisning, kurser og samtræning når jeg har mulighed for det.
Min labrador trives lige så godt nu, som dengang vi trænede mange flere timer. Og faktisk rykker vi helt vildt resultatmæssigt.
Det jeg vil sige med overstående fortælling er at det er efter min mening meget vigtigt for en retriever, at have et meningsfyldt liv, hvor den bliver stimuleret, får lov til at arbejde og får brugt sin krop. Men det behøves ikke kræve 5 timer dagligt.
Så I skal nok nærmere tænke tanker omkring hvorvidt I har lyst til at lave noget aktivt - både mentalt og fysisk som er mere end et halv entusiatisk familiehold en gang om ugen.
sep 2017
aug 2006
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
Og med bruge mener jeg ikke hyggetræning og et unghundehold Det tænker jeg er obligatorisk for alle hunde
apr 2008
Det er faktisk kun Hearthitter der siger noget andet.
Så nej, jeg kan overhovedet ikke få øje på, hvor folk siger, at lab og golden kræver mindst 4 timers hardcore fysisk aktivering, de beskriver blot deres egen hverdag med pågældende race.
apr 2017
Fünke lagde ind hvad vi laver med Rollo Pt, Det er en gennemsnitlig hverdag, Men vi har fantastiske omgivelser, så de bliver brugt i stor stil. Så det er ikke fordi at vi ikke magter mere end 1-1,5 timers samvær med vores hund,
Vi vil hellere have en hund, hvor vores lyster og aktivitets niveau skal skrues ned, end skal skrues op - Da det vil være meget lettere at imødekomme en hund med mindre behov for mental stimulering, end en hund der kræver meget mental stimulering.
Vi vil have en hund som kan fungere som en del af familien, elske gode gåture, leg, basis lydigheds-træning, foder søg, og at gå lange ture i skoven hvor den kan bruge sin næse godt, og elske at være sammen med os, lægge i sofaen og sove i sengen.
Selskabsracerne er ideelle, de er bare for små, og ikke vores "type". Og alt skal altså gå op i en højere enhed
aug 2006
Hvis en selskabshund passer bedre i jeres familie end andre typer af hunde, så er dens størrelse vel bare en tilvænningssag?
Det virker ikke ok at købe efter størrelse og bede hunden passe ind i jeres liv.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Hvad med en pyreneer? Den er da lækker. Se lige Lenes Jaffa
sep 2017
apr 2017
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.495
Salla, tak, Jaffa var en lækker hund, men en pyreneer er ikke en forstørret og mindre motions/aktiveringkrævende lab. Hvis en lab's personlighed er ønsket, tænker jeg, at en pyr nok ikke lige passer så godt.
Det er bestemt ikke for at tale pyren ned, ikke overraskende synes jeg jo, at det er dejlig hunde, men jeg anbefaler dem kun selv, når jeg synes de passer godt til ønskerne, og det synes jeg måske ikke helt er tilfældet her, og i hvert fald ville det kræve mere flere oplysninger om, hvad der ønskes og hvad der kan tilbydes.
apr 2017
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.451
Ud fra det du beskriver her, så kan du sagtens have en labrador Især hvis du udover det bruger lidt tid på noget apport. Så tror jeg, de fleste labber ville være fint tilfredse
apr 2017
apr 2017
en ting er ihvertfald sikkert, vi skal være gelt sikre i vores sag, så vi får det helt rigtige, og ikke bare køber hund med hovedet under armen som med rollo, selvom at han er sådan en dejlig hund
Labrador og Golden Retriver.