{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.184 visninger | Oprettet:

AT
AT
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971

Labrador og Golden Retriver. {{forumTopicSubject}}

Hvor meget motion og aktivering vil i mene en "gennemsnittelig" Labrador og Golden Retriver har brug for, for at trives?

Jeg har den opfattelse af, at begge racer er utroligt gode til at tilpasse sig de forhold de lever under, og derfor er ret misforståede i hvad de egentligt kræver at stimulans.

Ved Golden ved jeg at der findes både udstillingslinjer, og jagtlinjer/brugslinjer (hvad man nu kalder det, er det også sådan ved Labradoren? Og hvad er forskellen?

Min kæreste er helt vild med begge racer, og ønsker sig sådan en som næste hund, jeg er bare i tvivl om hvor vidt deres behov ikke kan dækkes ved os. Og egentligt er det den størrelse hund som vi begge ville kunne acceptere (Min kæreste vil have en kææmpe hund, og jeg vil gerne have en mindre hund)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Labrador og Golden Retriver.
  • #1   29. sep 2018 Jeg mener ikke, at en jagthund skal leve et liv, hvor den skal tilpasse sig de forhold den lever under.

Jagthunde kræver masser af træning og mental stimulering for at trives. Hvis man ikke "gider" det, så bør man kigge efter andre racer.

Junior er 8 år nu. Vi er ude 3-4 timer dagligt, hvor der er indlagt træning. Indendørs er der ro.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#2   29. sep 2018 Louise: Det er vidst de færreste der mener at en hund bare bør tilpasse sig de forhold den lever under. Men som skrevet, så har jeg lidt den opfattelse af at Labradoren er meget misforstået, netop fordi at den bare tilpasser sig, og folk derfor tror at den bare trives med en kort gå tur, og ellers luft i haven (sat på spidsen.)

Men du mener ikke at der er forskel på Jagtlinjerne og udstillingslinjerne i behov?

• #3   29. sep 2018 Hmm egentlig ikke.. blot dem som køber synes det... at udstillingslinier ikke er så gode på jagt er så en anden sag, men det må man ikke sige, da nogle mener, at de er lige så gode.

Jeg synes udstillingslinier er "kedelige" i forhold til, hvad jeg ønsker i forhold til træning og jeg ser også en del problemadfærd hos udstillingslinier i forhold til egetkønsaggressivitet.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#4   29. sep 2018 Louise: Jeg troede faktisk at der var milevidt forskel på udstillings- og jagtlinjerne. smiley
    Men så er de racer også afskrevet. øv.

• #5   29. sep 2018 Der er jo forskel på udseende.. og hvor pleasende og arbejdsvillige de er.. men min mening er, at begge er jagthunde, og de kræver arbejde.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#6   29. sep 2018 Louise: Det er rart at få afklaret. smiley Tak for hjælpen

• #7   29. sep 2018 Jeg kan jo kun snakke om min egen holdning. Og hvis jeg går ud fra den hverdag du selv beskriver:

20 min gåtur morgen.

20-30 min gåtur når man kommer hjem. Fri på hundepladsen, leger og træner simple basale kommandoer, samt fodersøg

10 min om aftenen

20 min inden man går i seng.

så ville jeg personligt afsætte mere aktivering og træning end dét til en lab eller golden. Men der er da mange, som lever den hverdag alligevel.
    Jeg har ikke haft racerne (kun blanding heraf), så det er bare hvad jeg selv ville stille af krav til min egen hverdag med en aktiv jagthund.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#8   29. sep 2018 Fünke: Har du seriøst været inde i et andet emne, for at finde det der?? smiley Det er simpelthen for langt ude smiley

Men Jeg ved/vidste ikke hvad disse racer havde af behov - derfor spørgsmålet.
    Det er Bare Rollos hverdag, ikke en anden hunds hverdag smiley

• #9   29. sep 2018 Ja, hvorfor er det for langt ude?? Jeg har fulgt med i pågældende tråd om hverdagen, og da du her udtrykker tvivl ift. om behovet kunne dækkes ved jer, så tænkte jeg da, at det var noget konkret at forholde sig til smiley

• #10   29. sep 2018 Jeg syntes begge bliver "underlige" i deres unge år hvis de bare skal tulle rundt hjemme..

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#11   29. sep 2018 Fünke: Fordi at det er vildt, at lægge så meget tid i at finde en bestemt tråd, også et bestemt svar, for at kunne svare på hvor meget aktivering de pågældende racer kræver smiley

Frk. Jensen: Okay? Hvad har det med spørgsmålet at gøre smiley

• #12   29. sep 2018 at de har brug for mere end bare at tulle rundt..

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#13   29. sep 2018 Frk.: Kan du ikke komme med et konkret svar istedet for?

• #14   29. sep 2018 AT - Mit svar er skam konkret..

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#15   29. sep 2018 Frk: Kan du så ikke forklare hvad det er, de har behov for af aktivering?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#16   29. sep 2018 Men Fünke, Det var intet negativt.- Det er dejligt at få det sat i perspektiv. Er nok bare overrasket over hvor meget nogle brugere husker fra andre tråde smiley

Men tak, for svaret. (Ville bare lige understrege at der intet galt var i det, og at jeg er glad for din hjælp og svar)

• #17   29. sep 2018 De skal bruge hjernen. De egner sig ikke til bare at tulle rundt.

Ikke som unge, som ældre hunde vil de godt kunne klare det.

Ellers kommer de til at kede sig eller blive helt hyper.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#19   29. sep 2018 Ida: Hvad træner du med Figo? smiley

• #22   29. sep 2018 AT, okay jeg var også lidt i tvivl om, hvordan jeg skulle tage det - jeg husker vist bare tilfældige ting ret præcist nogle gange smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#23   29. sep 2018 Fünke: Kunne godt fornemme det i dit svar, så tænkte at jeg hellere måtte forklare mig smiley

• #24   29. sep 2018 Frk. Jensen: alle racer har brug for mere end bare at tulle rundt, vil jeg påstå...

• #26   29. sep 2018 Da jeg havde en labrador, gik vi 20-30 minutter om morgenen efterfulgt af 15-20 minutters fodersøg på græsplænen.

Eftermiddagsturen varierede en del. Nogle gange var den på 40 minutter efterfulgt af træning og andet samvær derhjemme. Andre dage var den på 1½ - 2 timer i skoven med indlagt aktivering på turen.

Om aftenen gik vi igen 20-30 minutter. Herefter fik han aftensmad, som også sagtens kunne gives som aktivering i en eller anden form.

Det aktivitetsniveau virkede helt passende.

• #27   29. sep 2018 Ziva har altid 2 timers gåtur og minimum 1 times hjernestimulans. så kan tiderne gå op men undtaget meget særligt situationer hvor alt har væltet har hun ikke været under.

hun elsker mere. elsker træning. elsker logiske øvelser.

det behøver ikke være lange gåture, faktisk vil de vildt gerne arbejde med nærmest alt. bare du er glad.

de er aktive og ved kedsomhed er de også opfindsomme. deres jagtinstinkt er stort og der er ved at komme egenkøns aggressioner

• #28   29. sep 2018 Jeg har en ung labrador (1½ år) af jagtlinier.
    Han får alt mellem 15 minutter og 3 timers gåtur hver dag, de fleste dage et sted lidt under midt i mellem. Vi træner hver dag, primært tricks og dogdancing og derudover lidt nose work og apporteringstræning.

Jeg mener bestemt ikke, at han skal tilpasse sig, men han virker lige aktiv og lige tilbøjelig til en lille lur om ve er på en 15 minutters dag eller på en 3-timers dag.
    Det skal dog nævnes, at der sjældent er flere dage i træk med meget lidt aktivering.

Det er ikke min opfattelse at labrador af jagtlinjer omplaceres mere end udstillingslinjerne og heller ikke at jagtlinjerne er sindsygt aktive.

• #30   30. sep 2018 Jeg er på 3. lab af udstillingslinjer, og det er rigtigt, at de tilpasser sig rigtig meget efter forholdene. Vores afdøde han blev dig noget kreativ på egen pote, hvis han ikke fik min. 1 tur om dagen. Min nuværende får 2 ture om dagen (eftermiddag og aften) og ikke så meget andet. Nogle dage laver vi lidt søg i haven, og så leger hun meget med min puddel. De fleste labber af udstillingslinjer vil være ganske tilfredse med et par daglige gåture og let træning smiley

• #31   30. sep 2018 tror det angå helt og prætis hvad jagt hunden skal bruges til . Puk hun er den bladning race hund og hun er førhen brugt til jagt. på privat grund som er lånt så det handle sådan set kun om nogle timer så var det slut smiley men på en normal jagt så bliver hunden brugt i flere timer som os er træning nok for hunden. men da er forskelle åres tid hvornår en jagt går ind og når det slutter (;

• #33   30. sep 2018 min bror har lab af jagtlinjer og det er en fed hund. aktiv, trænbar og med evig lyst til at samarbejde. hunden har også en god slukknap

når i er to kan i så ikke begge bidrage med træning og ture?

jeg vil klart sige at min brors hunde skal bruges. ellers ville jeg ikke anskaffe mig sådan en

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#34   30. sep 2018 Ellen: Det lyder som dn hel anden mængde træning end hvad der ellers beskrives smiley

graff: jeg forstår ikke helt dit svar?? smiley

Lens: Hvem siger at der ikke er to til at tage sig af hunden? hvor læser du det

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#35   30. sep 2018 men jeg er kommet frem til at en Lab kræver for meget stimuli. - eller vi vil sagtens kunne opfylde dens behov, uden problem, men vi ønsker noget mindre krævende.

ærgerligt, for især labben, er spot on på udseende, og personlighed. og som skrevet, så ville vi begge kunne være tilfredse med størrelsen.. smiley

• #36   30. sep 2018 AT jeg undrer mig bare fordi jeg synes de racer er ret nemme når man er to. men godt i er fælles om læsset smiley

jeg tænker at i skal overveje hvad i er motiveret for at tilbyde en hund. herefter er det lettere at vælge. det er jo fair nok at nogle er motiveret forskelligt omkring deres hundehold. deter derfor der er så mange racer.

og prøv nu at læse mit svar med positive briller, bare en gang smiley du er altid sådan i forsvar når jeg skriver men der er kun positivt i mit svar smiley

• #37   30. sep 2018 Nu pipper jeg lige. Jeg bor ikke med retrievere, og har aldrig gjort det. Men jeg kender da efterhånden temmelig mange af slagsen, også nogle som bor hos tætte venner.

Det der skrives ovenfor om labber, er mere aktivitet end en gennemsnits schæfer af brugslinjer kræver. Og jeg er nok lidt undrende over for om det afspejler den virkelige verden.

Schæfere er kendt for ikke at trives godt med for lidt aktivitet. De bliver larmende og insisterende, og får en træls adfærd over for andre mennesker og dyr. Så med sådan én ved man som regel hvornår den kræver aktivitet.

Jeg vil mene at langt de fleste racer og individer vil trives fint med AT’s nuværende hverdag, hvis blot der suppleres med en lidt længere tur 1 gang om dagen og 1-2 træningstimer om ugen, hvor der trænes en form for træning der matcher hunden. Med en retriever ville jeg vælge noget jagttræning, eller almindelig lydighed med selvstændigt arbejde, fx som i DcH. Den daglige træning du har på hundepladsen, vil med en delle nemt kunne være noget med dirigering og søg.

Så AT, uden at kloge mig på de specifikke racer der spørges til, så vil jeg påstå at du kan finde mange racer og individer der vil trives glimrende, hvis du skruer på ganske få ting i din hverdag. Det er min ydmyge holdning at ingen hunde kræver 3 timers aktivitet om dagen. De vil gerne hvis det tilbydes, men de kræver det ikke.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#38   30. sep 2018 Lens: Ingen negative briller her.
    jeg undre mig bare over hvorfor du tror at vi kun er en om hunden pt.

• #40   30. sep 2018 A det er jeg enig med dig i.

AT det tror jeg ikke. jeg spørger fordi der er forskel på at stå alene eller to. og fordi jeg er enig med A i at racerne ikke er så krævende.

jeg kender bc der får mindre end svarere i denne tråd

• #42   30. sep 2018 Bodil, jeg bor også alene, med fuldtidsjob, to hunde og er træner ved siden af. Mine hunde er absolut velstimulerede og tilfredse. Ingen af dem er typer der tilpasser sig, men tværtimod racer der fortæller meget tydeligt hvis de laver for lidt.

Jeg træner dem hver 1-1,5 time om ugen på hold, og så træner vi spor/eftersøgning 1-2 gange om ugen.

Men ellers er deres hverdag noget med to ture på ialt 5-7 km, med lige indlagt for sjov træning, og så ellers at være sammen med mig.

Men det er klart at hunde tilpasser sig til en vis grænse, og mere vil have mere. Så en hund der er vant til at blive aktiveret meget og mange gange om dagen, vil selvfølgelig kræve at det er det der skal ske. Men det er ikke ensbetydende med at det er generelt for racen.

Det er min egen holdning at alle hunde skal have en passende mængde motion, og dertil mener jeg at alle hunde, uden undtagelse, bør træne noget fornuftigt mindst én time om ugen. I unghundetiden lidt mere.

Ud fra det der skrives her i tråden, ville jeg ikke egne mig til en retriever. Men en schæfer af brugslinjer ville have det glimrende hos mig. Det synes jeg stritter lidt.

• #43   30. sep 2018 Nu er min jo kun 5 måneder, men jeg kan beskrive hendes hverdag som den er lige nu smiley

Quila er af jagtlinier og der er knald på smiley En typisk hverdag forløber pt. således: Først går vi i haven og får tisset og skidt. Så ligger vi lige en halv time ekstra på sofaen (min kæreste bærer hende ned af trappen fra første sal for mig), når vi så står op igen, får hun mad i sin foderbold, mens jeg gør mig klar. Derefter klikkertræner vi i små 20 minutter og leger lidt. Til sidst går vi en tur på 22 minutter (det er udfra devisen 1 minut pr uge de er) så kan vi lege 5-10 minutter i haven, hvorefter vi lige falder til ro, inden jeg skal afsted (men her har hun allerede fået færten af den tørrede tyggeting og frosne kong, som jeg har fundet frem smiley ). Min far kommer ved 13-tiden og så er de to ude i haven med leg og snusen i et par timer, indtil min kæreste eller jeg kommer hjem. Efter aftensmad får hun igen en tur på de der 22 minutter. Vi afsluttede hvalpetræning i mandags, så jeg skal have fundet noget andet, men nu går jagtsæsonen i gang og pga vores rimelig specielle sengetid (vi går i seng ca 19.30, min kæreste står op 3.15), så skal det helst være i weekenden. Jeg vil også rigtig gerne i gang med noget spor og nosework, men igen, er det svært at få plads nogle steder, til en okay pris smiley

Om et lille års tid, når hun er de der 15-16 måneder skal hun med mig ud og løbe hveranden morgen smiley

• #45   30. sep 2018 Bodil, det forstå jeg ikke? Mine hunde har hinandens selskab, men de leger sådan set ikke rigtig sammen, fordi de har hver deres legemønster. Men ja, de kan altid høre hinanden trække vejret. JEg ved bare ikke hvordan det skulle påvirke deres aktivitetsbehov.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#46   30. sep 2018 Findes der selskabsracer som er ssmme type og størrelse som labben?

• #47   30. sep 2018 dalmatiner måske?

men jeg er lidt forvirret om racen selv. kender hunde der er enorm aktive og nogle der slet ikke er.

Måske nogle ejere kan fortælle

jeg kender en opdrætter og de hunde er meget ukomplicerede

• #50   30. sep 2018 kennel ja i hvert tilfælde nogle af dem og jeg ville også mene lab er bedre og sundere

• #52   30. sep 2018 AT ja det lyder fornuftigt .. jagthunde kræver meget, også selvom et individ måske kun har brug for meget lidt... så er udgangspunktet stadig en meget aktiv race.

Ingen grund til at købe sig til problemer smiley

• #54   30. sep 2018 Carina jeg synes på ingen måde at labben er kompliceret, MEN når man nu selv nævner, at man ikke rigtig ønsker en meget aktiv race, hvorfor så ikke gå efter noget andet.

Synes det er så unfair, at købe hund, uanset race, hvis man egentlig ikke ønsker de egenskaber racen har.

• #56   30. sep 2018 Nej jeg synes heller den er krævende i min verden, men jeg har også andre ønsker end ts... i min verden er Vizsla, tysk korthåret krævende.

Men ja labben affinder sig for let, så skal den da stå for skud, som den allerede gør.

• #57   30. sep 2018 der er vel også forskel på krævende og hvad man skylder sin hund. vores gamle labrador Ronja lavede aldrig ballade, og lagde sjældent op til aktivitet hvis du ikke viste interesse i hende. Ronja havde fint fundet sig i at tulle rundt i haven og finde mad og blive nusset og være med til at se fjernsyn. det betød ikke, at jeg ikke synes hun skulle ud og ud af haven.

det er ikke alle labrador der kræver, nogle af dem er helt rolige og venter bare på ejer måske har lyst til at belønne med måske bare 15 min fortov men derfor elskede Ronja at komme ud, elskede at lege, vild med vi skulle ud at bade, eller løbe.

Ziva kræver sin morgentur men resten af dagen kræver hun sjældent andet end at hun kan finde på at tigge med bolden ved gæster. jeg kunne skrue vildt meget ned for Zivas aktiviteter og særligt om et års tid når hun træder rigtigt ind i de voksnes rækker.

ud af 24 timer i et døgn, 8 timer bliver hunden ignoreret, 8 timer er den alene, så er det måske fint nok hvis den får en masse ud af de øvrige 8 timer hvor der både blive prioteret leg, løb, tur, træning - fordi man ønsker at gøre det for en aktiv race, ikke fordi den nødvendigvis bliver hylende og træls hvis man ikke gør

• #58   30. sep 2018 det lyder bare vildt hvis en lab kræver mere end en schæfer af brugslinjer og bc.

mon ikke forklaringen er at svarene kommer fra folk der har hund som en livsstil?

du kan fx heller ikke måle ds behov ud fra min hunds liv

• #59   30. sep 2018 Lens hvor står det? Ingen skriver at den kræver mere, men 3 korte ture dagligt ... ja den skal nok affinde sig.. skønt.

Men hvis det er super duper, så kan TS da kigge på mange racer. Her på Vesterbro "trives" RR, BC, Boxer, Dalmatiner, FT spaniel alle med 3 korte asfaltture pr dag. Skid da hul i, at den fortjener mere. Ja selv en dansk spids af de meget aktive arbejdslinier er da en mulighed smiley

• #60   30. sep 2018 en ds kunne ts sagtens have. det er en ukompliceret lille hund når de er med dkk tavle smiley

at jeg laver en masse med min gør det ikke til et racebestemt behov.

men ud fra det der skrives her kan en schæfer af brugslinjer trives ved A men ikke en lab. det springer mig bare i øjnene. og jeg kan tilføje at A også med det liv kunne eje en bc

det synes jeg da er fair folk undrer sig over. derfor tror jeg årsagen er at de svar der kommer er fra folk med meget aktive liv sammen med deres hunde og ikke nødvendigvis afspejler noget racebestemt behov

• #61   30. sep 2018 Hvor skrives, at en Lab ikke ville kunne trives ved A???

Det er A selv .. og jeg er ikke enig.

• #62   30. sep 2018 AT, en eurasier er en stor selskabshund. Men ud over størrelsen, har den ikke meget tilfælles med retrieverne smiley

• #63   30. sep 2018 det gør hun selv. hun tilbyder ikke alt det en lab iflg tråden kræver. se hendes indlæg

• #64   30. sep 2018 keeshound er et andet bud men i sind også helt anderledes.

pelsen skal i naturligvis overveje. men både den og eurasier er skønne hunde, ukomplicerede

hvad med koiker? den er dog mindre men jeg har et godt indtryk

• #65   30. sep 2018 Louise, jeg ville under ingen omstændigheder kunne afsætte 3 timer dagligt til at aktivere en hund, sådan som det beskrives her i tråden. Mit daglige program er meget kortere, men så træner jeg et par gange om ugen. Og det er tilsyneladende ikke nok for en lab, ud fra hvad der står her.

• #66   30. sep 2018 Ingen skriver hvad en lab præcis kræver .. folk skriver, hvad de giver deres.

Umuligt at skrive, når der tolkes.

Ud fra TS egen aktivitet, OG at hun selv fint erkender at hun ikke ønsker en ret aktiv/krævende race, så forstår jeg ikke at labben, dalmatiner, Schæfer overhovedet er muligt. Men jo for fanden... labber er alligevel så misforståede, så de tager bare en tørn mere.

• #67   30. sep 2018 A .. jeg elsker at være ude .. der står INGEN steder, at det er 100 % hardcore aktivering. Jeg elsker at være ude, og det gør min hund også. Men 3 x 20-30 min ture pr dag .. ej vel?

• #68   30. sep 2018 Og jeg tager altså kun udgabgspunkt i TS.. hvad alle andre gør og ikke kan er ikke relevant for mig i denne tråd.

Jeg er også helt alene med hunden, og arbejder meget mere en fuldtid i flere uger, men prioriterer bare den udetid.

• #69   30. sep 2018 jeg har fået ondt efter halvmarathon igår. derfor så har vi gået stille og roligt 4 km i morges. ingen træning, og nærmest ingen opmærksomhed for er træt og gider faktisk ikke ret meget. Ziva er en vanvittig energisk teenage unghund, der kræver en morgentur og trives med mere - men resten af dagen kræver hun ikke andet end jeg åbner havedøren på et tidspunkt så hun kan tisse.

hun ligger helt afslappet og passer på mine fødder og hygger med slappe af i sofaen. hun vil vildt gerne træne og lege, men kræver det ikke.

jeg tror vi har en gennemgående misforståelse i tråden.

profilbillede
  • #70   30. sep 2018 Det er en voldsomt simplificeret at gøre det op i tid.
    Og der er stor forskel på aktivitetsbehovet henover et hundeliv.

Alle brugs/jagtlinjer over en kam - de er skabt til at arbejde. Ikke i opgjort i timer, men opgjort i kvalitet for den enkelte hund. Det kræver ikke mængder af tid, men det kræver mentalt engagement og en hverdag skal man vænne sig til indbefatter aktive hunde.
    Altså hunde, der nok kan slappe af, men som ved given lejlighed byder sig til.
    De bliver ikke "mætte" som andre hunde gør. Det skal man kunne leve med.

De kan godt tilpasse sig - men det kan de fleste nok blive enige om er en træls tilværelse.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
    #71   30. sep 2018 Altså nu er min lab nok ikke det bedste exempel på at være racetypisk.

Jeg er enig i at der skal ske noget for en hund.
    Den skal stimuleres på anden måde end bare gå ture.

Som sagt, så gjort.
    Manze har gået på mange forskellige lydighedshold, agility, svømning og nosework.
    Hver gang stressede han vildt op. (Det gør han stadigvæk)

Så vi har fjernet alt dette stimulans fra ham.

Nu går vi 2-3 ture pr dag. Af 20-40 min varighed af gangen.

På turene går vi ofte forbi den nærliggende skole og leger med børnene.

Jeg har gået en god 2 timers tur med ham nogen gange, men han gider simpelthen ikke.

Jeg har nu købt en cykeltrailer, så han kan komme ned på standen og bade, og hjem igen.

• #72   30. sep 2018 Ziva ja ... for alle racer er jo en mulighed .. de tilpasser sig bare.

Jeg var i et færdselsuheld for 3 år siden ... kunne kun gå 500 m 3 gange pr dag. Junior lå på mig 24/7 og tilpassede sig. Han ville ikke ud og gå med familien, så han fik ro med mig. Optimalt nej, men han tilpassede sig.

• #73   30. sep 2018 Lars ja atypisk.

• #74   30. sep 2018 Louise, mht #66 så skriver jeg ikke at AT’s nuværende aktivitet er nok, og da slet ikke til en unghund, men jeg skriver at hvis hun gør en af de daglige ture længere, lægger mindst en times målrettet træning ind en gang om ugen og så bruger tiden på hundepladsen til noget træning, så mener jeg sagtens at alle racer kan passe ind, også labben.

Jeg uddyber oven i købet og skriver at jeg mener at alle hunde bør trænes med, og at det skal være træning der er meningsfuldt for hunden. Med en retriever ville jeg da lave noget dirigering, apportering og søg. Men de ER altså ikke mere komplicerede end det smiley

I øvrigt synes jeg at det er dårlig stil at svare hvad man selv gør og sætte det som målet, når nu AT ikke spørger hvad i andre gør, men hvor meget racerne kræver. For jeg holder fast i at jeg tilsyneladende ikke er egnet til at eje en labrador, hvis det der beskrives her er det der kræves...

• #75   30. sep 2018 enig ch. kvaliteten er afgørende for en hund. og et godt fundament.

et af de bedste råd jeg fik da jeg fik min bc kareler mix var ikke at lære ham at starte mig hver gang han ville for han blev aldrig mæt som du skriver. nogle gange skulle han have at vide at han skulle få hen og lægge sig. Det gav en super veltilpas hund

aslan har selv den slukknap som mixen manglede men han er aldrig mæt. og måske det samme gælder lab.

jeg opponere fordi jeg efterhånden synes alle racer gøres svære herinde og lab og golden er for mig ikke i den kategori. at de elsker aktivitet deler de med mange andre racer. generelt kan langt de fleste racer passe ind i det A beskriver også er der de få der stikker ud til hver ende som meget aktive og meget lidt aktive

• #76   30. sep 2018 A nej det er du nok ikke, hvis du ikke selv synes det smiley

• #77   30. sep 2018 Igen TS nævner at hun/de ikke ønsker mere aktivitet end de har nu, så hvorfor er det så relevant, hvis de bare liiiiiige gjorde lidt mere, eller hvis hun fik lidt hjælp af manden osv.

• #79   30. sep 2018 fordi det er ret lidt ekstra ts skal gøre for at kunne eje en rigtig stor gruppe af racer. var hun ikke obs på det synes jeg det er fair at fortælle.

måske det kan åbne nogle døre som de ikke selv havde overvejet

• #80   30. sep 2018 Jeg har en lab af jagtlinier som jeg dyrker LP på konkurrenceniveau med.

Jeg har aldrig brugt at gå 2 til 3 timer med hende dagligt, det gider jeg simpelthen ikke! Jeg synes det er kedeligt og vil hellere bruge tiden på træning. Hendes lange tur er på ca 1 time. Derudover er hun selvfølgelig blevet trænet rigtig rigtig meget.
    Jeg blev mor for første gang i dec. og helt naturligt har jeg ikke kunne træne 5 gange om ugen siden, det kan simpelthen ikke lade sig gøre i vores familie. Det jeg har gjort i stedet, er at jeg har planlagt træning ned til mindste detalje som varer en halv time, med fuld tryk på intensiteten. Det gør vi ca 3 om ugen. Udover det, hyggertræner vi selvfølgelig hver dag på turene. Og jeg deltager også i undervisning, kurser og samtræning når jeg har mulighed for det.
    Min labrador trives lige så godt nu, som dengang vi trænede mange flere timer. Og faktisk rykker vi helt vildt resultatmæssigt.

Det jeg vil sige med overstående fortælling er at det er efter min mening meget vigtigt for en retriever, at have et meningsfyldt liv, hvor den bliver stimuleret, får lov til at arbejde og får brugt sin krop. Men det behøves ikke kræve 5 timer dagligt.
    Så I skal nok nærmere tænke tanker omkring hvorvidt I har lyst til at lave noget aktivt - både mentalt og fysisk som er mere end et halv entusiatisk familiehold en gang om ugen.

• #81   30. sep 2018 #77, sjovt at du læser det - hvorhenne? Altså at TS ikke vil lave mere, end hun gør med nuværende hund.

• #82   30. sep 2018 Jeg hører beskrivelsen af et liv, der passer til en selskabsrace, ikke en retriever uanset linjer.

• #85   30. sep 2018 TS - Egentlig så tænker jeg at i stedet for at tænke i motion og længde af gåture, så tænk: Vil vi bruge hunden, hvis ja så kig på jagtracer, hyrdehunde, brugshunde etc etc hvis nej, så kig på selskabsracerne

Og med bruge mener jeg ikke hyggetræning og et unghundehold smiley Det tænker jeg er obligatorisk for alle hunde smiley

• #86   30. sep 2018 Jeg forstår slet ikke, hvor denne uoverensstemmelse opstår. A argumenterer også selv ud fra "hvis du skruer på få ting i hverdagen" / "hvis der suppleres med..."
    Det er faktisk kun Hearthitter der siger noget andet.

Så nej, jeg kan overhovedet ikke få øje på, hvor folk siger, at lab og golden kræver mindst 4 timers hardcore fysisk aktivering, de beskriver blot deres egen hverdag med pågældende race.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#87   30. sep 2018 Okay, jeg må heller lige komme med et indspark
    Fünke lagde ind hvad vi laver med Rollo Pt, Det er en gennemsnitlig hverdag, Men vi har fantastiske omgivelser, så de bliver brugt i stor stil. Så det er ikke fordi at vi ikke magter mere end 1-1,5 timers samvær med vores hund, smiley

Vi vil hellere have en hund, hvor vores lyster og aktivitets niveau skal skrues ned, end skal skrues op - Da det vil være meget lettere at imødekomme en hund med mindre behov for mental stimulering, end en hund der kræver meget mental stimulering.

Vi vil have en hund som kan fungere som en del af familien, elske gode gåture, leg, basis lydigheds-træning, foder søg, og at gå lange ture i skoven hvor den kan bruge sin næse godt, og elske at være sammen med os, lægge i sofaen og sove i sengen.
    Selskabsracerne er ideelle, de er bare for små, og ikke vores "type". Og alt skal altså gå op i en højere enhed smiley

• #89   30. sep 2018 I mine øjne er det os mennesker, der skal gå på kompromis med vores ønsker om udseende på en hund og ikke hunden, der skal gå på kompromis med dens behov.

Hvis en selskabshund passer bedre i jeres familie end andre typer af hunde, så er dens størrelse vel bare en tilvænningssag?

Det virker ikke ok at købe efter størrelse og bede hunden passe ind i jeres liv.

• #90   30. sep 2018 AT

Hvad med en pyreneer? Den er da lækker. Se lige Lenes Jaffa

profilbillede
  • #91   30. sep 2018 AT, så synes jeg du skal kigge lidt ekstra på eurasieren. Fin selskabshund, som dog godt kan overtales til faktisk at lave noget, omend den ikke er super samarbejdsvillig. Det er en sjov og mild hund, som mig bekendt ikke døjer med de vilde sygdomme.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#94   30. sep 2018 CH: Der er vidst heller ingen der skriver at hundens behov skal tilsidesættes. tvært imod smiley

• #95   30. sep 2018 "ærgerligt, for især labben, er spot on på udseende, og personlighed. og som skrevet, så ville vi begge kunne være tilfredse med størrelsen.. "

Salla, tak, Jaffa var en lækker hund, men en pyreneer er ikke en forstørret og mindre motions/aktiveringkrævende lab. Hvis en lab's personlighed er ønsket, tænker jeg, at en pyr nok ikke lige passer så godt.
    Det er bestemt ikke for at tale pyren ned, ikke overraskende synes jeg jo, at det er dejlig hunde, men jeg anbefaler dem kun selv, når jeg synes de passer godt til ønskerne, og det synes jeg måske ikke helt er tilfældet her, og i hvert fald ville det kræve mere flere oplysninger om, hvad der ønskes og hvad der kan tilbydes.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#96   30. sep 2018 Lene: jeg tror du har helt ret i at pyrene ikke passer ind smiley Selvom at det er en lækker hund. Men allerede deres størrelse ville gøre at de blev fravalgt smiley

• #98   30. sep 2018 Vi vil have en hund som kan fungere som en del af familien, elske gode gåture, leg, basis lydigheds-træning, foder søg, og at gå lange ture i skoven hvor den kan bruge sin næse godt, og elske at være sammen med os, lægge i sofaen og sove i sengen.

Ud fra det du beskriver her, så kan du sagtens have en labrador smiley Især hvis du udover det bruger lidt tid på noget apport. Så tror jeg, de fleste labber ville være fint tilfredse smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#99   30. sep 2018 Sofia: vi ved allerede nu at vi vil have en voksen hund. så det gør søgningen ndmmere for at finde en hund der passer os smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#101   30. sep 2018 Sofia: vi ser bår tiden er til det. det kan også være at vi holder pause fra det at have hund til den tid, det må tiden vise smiley

en ting er ihvertfald sikkert, vi skal være gelt sikre i vores sag, så vi får det helt rigtige, og ikke bare køber hund med hovedet under armen som med rollo, selvom at han er sådan en dejlig hund smiley

Kommentér på:
Labrador og Golden Retriver.

Annonce