{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.621 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om Acana singles foder? {{forumTopicSubject}}

Hej! Arnold, fransk bulldog, bliver pt fodret med Acana singles https://acana.com/da/our-foods/singles/grass-fed-lamb/
Jeg har hørt at det skulle være rigtig fint med kun en proteinkilde når det nu er en race som kan have sart mave.
Hans pels er lækker, og prutterne lugter slet slet ikke så grimt som før. Han "stress-skider" dog ofte på gå-turene så der kommer han af med afføring 4-5 gange; de sidste gange lidt tyndt... Men ellers når han fx ikke får gå tur men er til træning eller i skoven, så er hans pøller helt normale og kun en enkelt gang.
MEN i den forbindelse har jeg så siddet og læst lidt her og der, og hvad jeg så kan læse mig frem til, (tror jeg), er at Acana måske har for meget protein i foderet og for meget råaske?
Er der nogen der kan hjælpe mig og forklare mig det nærmere?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om Acana singles foder?
  • #1   10. sep 2018 Der findes ikke “for meget” protein. Hunde bør spise kød - de er rovdyr. Kød er ren protein og fedt.

Råaske er den del af foderet der groft sagt ikke kan bruges til noget som helst. Men alle produkter indeholder råaske (undtagen vand).

Jeg ville dog undre mig over de hyppige afføringer, hvis det var min hund. Måske kigge efter et foder med lidt mere fiber, eller give et tilskud af kostfibre for at imødegå hans stressmave.

• #2   10. sep 2018 Det er netop pga de hyppige afføringer, at jeg begyndte at kigge lidt dybere ned i ingrediens listen på Acanas... Vi prøvede Kingsmore men det blev det bare helt tyndt af (prøvede selvfølgelig over en periode med mild overgang)
    Jeg må evt prøve og se på om de har noget hos Acana med mere fiber i, eller skifte foder igen.

• #4   10. sep 2018 Jeg sværger selv til Orijen til min schæfer - jeg er vild med deres produkter. Men det fungerer tilgengæld slet, slet ikke til min corgi. Hun har fin mave uanset hvad hun får, men der er simpelthen ikke nok fiber i til at holde hende mæt og glad.

Så med mindre der er noget allergi der driller, så ville jeg nok kigge efter et foder der fungerer bedre. Nogle gange må man æde sine principper og finde et foder som indeholder ingredienser hunden fungerer bedre på.

Du kan også prøve at tilsætte noget så simpelt som kogte, brune ris til hans foder, og se om det gør en forskel.

• #6   10. sep 2018 Jeg kan kun se 5% fibre på Acanas foder, og synes ikke jeg kan finde et foder som ellers oplyser fiber indholdet hvor protein indholdet også ligger godt... Kan man godt købe fiber tilskud til hunde?

• #7   10. sep 2018 A: det er bestemt ikke fordi jeg har et princip om at det skal være Acana - men som sagt har jeg hørt at med de franskes sarte maver kan det være en fordel med fx en protein kilde... Jeg skifter gerne hvis jeg kan finde det helt rigtige til ham smiley Prøver og læse op på Orijen! Tak

• #8   10. sep 2018 Emma; han får massere af rå ben smiley

• #9   10. sep 2018 Orijen og Acana er vist egentlig samme firma ik? Altså bare af ren nysgerrighed smiley

• #10   10. sep 2018 Haha, som altid i fodertråde får man råd i øst og vest - du må prøve dig frem.

Profiber er til hunde. Jeg har ikke selv erfaring med det. Min corgi får bare kogte grøntsager (gulerødder, blomkål og broccoli) i sit vådfoder, for at få fibre, og så får hun foder til tykke piger om aftenen smiley

Hvis hunden ellers er fin og fungerer, ville jeg bare give en håndfuld brune ris (evt. kogt med bullion).

Og jo, Orijen og Acana er samme firma. Orijen er tand “bedre” end Acana, hvis man ser på kødindholdet.

• #11   10. sep 2018 Haha ja, foder er jo næsten en religion i sig selv smiley
    Alt andet fungere virkelig godt med Acana altså pels, stand osv... Og jeg synes også kun jeg kan se 5% fiber på Orijens produkter. Så ja, jeg må prøve mig lidt frem, evt lade ham få nogle fibre fra vores mad smiley

• #12   10. sep 2018 Det du kalder Stress-skiden havde min Taliban også.
    Hendes afføringsmønster var nøjagtig lige som hos din hund.
    Det viste sig så, at hun havde IBD.

Jeg ville tage en snak med dyrlægen

• #13   10. sep 2018 IBD? Det må jeg lige se hvad er

• #14   10. sep 2018 Men han har jo ingen symptomer som dem de skriver kendetegner IBD - så så længe han hverken kaster op, har diarré eller ondt i maven/ubehag så slår jeg helt koldt vand i blodet og undlader at male fanden på væggen.
    Det passer nærmere på at han måske har svært ved selv at tømme sine analkirtler.

• #15   10. sep 2018 Det havde min hellere ikke …..

Men der er noget galt med din hund, for det du beskriver er ikke normal.

• #16   10. sep 2018 Tak for svar Anni - men jeg vurdere selv lige om han skal til dyrlægen eller ej. Måske læser du lidt mere mellem linjerne end hvad der står.

• #17   10. sep 2018 Selvfølgelig vurderer du selv, men jeg læser nu ikke noget som helst mellem linjerne.
    Du skriver selv:
    Han "stress-skider" dog ofte på gå-turene så der kommer han af med afføring 4-5 gange; de sidste gange lidt tyndt... Men ellers når han fx ikke får gå tur men er til træning eller i skoven, så er hans pøller helt normale og kun en enkelt gang.
    Og det er det jeg forholder mig til, det er ikke normalt.

• Ansofie K
    Ansofie K Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Svar: 46
    #19   10. sep 2018 prøv foder med korn. min Boston tåler ikke kornfri foder, da kornet samler afføring. min venindes cavaler stress skider og han har foder med korn og det gøre han ikke får set tynd mave. ikke alle hunde der fungere på det kornfri. min sheltie køre acana og min Boston proplan.

• #20   11. sep 2018 Mine franske bulldogs der har prøvet acana og orijen har haft samme tendens og sked utrolig mange gange.. Jeg skiftede til noget med ris eller korn i også stoppede problemet.. Nogle hunde fungere ikke optimalt på foder uden korn/ris.. Jeg ville personligt prøve et foder med enten korn/ris eller fibre i.. Hvis du vil prøve noget med ris har jeg selv gode erfaringer med platinum med lam og ris.. Det tog dog lidt tid for maven at vænne sig til foderskiftet (man skal skifte direkte over og ikk blande op) men efter en periode havde hun virkelig fin mave og både min mors hund og min egen ELSKER platinum udover alle grænser..

Hvis ikke ris/korn eller fibre gør en forskel så led efter et foder med lav fedtprocent, det kan også gøre en stor forskel er min erfaring.. Platinum har også en rimelig okay lav fedtprocent på 14 så vidt jeg husker.. Ellers har jeg gode erfaringer med wolfsblut red rock (fedtprocent på 9,5 - dog uden korn/ris men det har alligevel fungeret ret godt.. formentlig pga den lave fedtprocent)

Ville ikk holde min hund på et foder hvor den har tendens til så hyppig afføring samt tynd mave - det findes der alt for meget andet godt foder til smiley Så hellere finde noget der er optimalt! Fordi selvom pels osv er fint, så trives hunden jo alligevel ikk helt og immunforsvaret afhænger meget af tarmen, så den slags skal man ta seriøst smiley Plus dårlig mave i længere perioder kan også påvirke evnen til at optage næring og vitaminer.. - Hvis ikke et andet foder afhjælper problemet bør man komme til bunds og finde årsagen.. Min gamle hund havde ibd og min nuværende har også nogle symptomer, faktisk har hun helt som din fin afføring de første par gange hun skider også bliver det tyndt - så selvom din hund ikke har alle symptomer er det bestemt ikk ensbetydende med at din hund ikke har ibd eller en anden tarm diagnose/problem.. Og franske bulldogs har bare lidt skrøbelige "maver".. Hvorom alting er, problemet skal ophøre og du bør skifte foder når det tydeligvis ikke fungerer optimalt smiley

Platinum med lam og ris

https://www.butiklunden.dk/platinum-torfoder/1934-1957-platinum-hundefoder.html#/145-vaegt_hundefoder-5_kg

Wolfsblut red rock købes billigt her:

https://www.tiierisch.de/produkt/wolfsblut-red-rock-trockenfutter

Eller på en dansk side (Dog lidt dyrere) Her:

https://www.mypets.dk/shop/wolfsblut-red-rock-hundefoder-med-kaenguru--15-kg-18849p.html

• #22   11. sep 2018 Tak Pernille for et detaljeret og uddybende svar. Jeg vil også helst skifte til et foder som fungere optimalt frem for at skulle tilføje et tilskud til et foder som kun fungere 80% optimalt.
    Som skrevet før, så slår jeg koldt vand i blodet og tester lidt foder - så længe han ellers er sund og rask, så afventer jeg lige at løbe panisk til dyrlægen smiley
    Jeg forstår det er i en god mening, men jeg ved også at man tit maler fanden på væggen i forskellige fora uanset om det handler om hunde, børn, sygdomme, graviditet osv - så misforstå mig ikke - jeg sætter pris på både dit og Annies skriv, men afventer liiiige lidt endnu med at få ham checket for noget som måske kan afhjælpes med et foder skift... smiley

• #23   11. sep 2018 Tak Emma - det vil jeg også lige kigge på smiley

• #24   11. sep 2018 Mener heller ikke det er nødvendigt endnu at ta til dyrlæge, var bare for at understrege at det skal bedres ellers skal man til bunds smiley Krydser fingre for at du finder det der virker, og ikke skal prøve alt for meget smiley

• #25   11. sep 2018 Acana har lavet en med svin og grønt. Yorkshire Pork, måske det var noget? Jeg ved at svin i rå form kan være med til at give bedre afføring (jeg råfodrede min tidligere hund i en del år).

• #26   11. sep 2018 Siges det ikk at gris giver meget "gas"? smiley

• #27   11. sep 2018 Jeanette; måske det var en mulighed også... Jeg er ved at blive skør af at undersøge ingrediens lister på hundefoder lige nu... ingen steder ser jeg nogen der reklamere med at det er fiberholdigt og protein holdigt.

Lige nu undersøger jeg Specific, Uniq og Platinum...

• #28   11. sep 2018 Slankefoder er tit rigt på fibre.. feks essential contour vil være et godt bud der fungerer for mange hunde med sart mave..

Ellers så er wolfsblut red rock med den lave fedtprocent og okay protein indhold måske et bud selvom der ikk er fibre eller korn i, men den lave fedtprocent opvejer det ihvertfald på min hund der ellers fungere på MEGET lidt andet foder (faktisk kun platinum og wolfsblut red rock indtil videre)..

Tit er også senior varianter mere fiberrige smiley Så enten slankefoder eller senior kunne være et bud..

• #29   11. sep 2018 PS der findes også varianter af wolfsblut der er senior smiley Hvis ikk på

https://www.tiierisch.de

så ihvertfald på

https://healthfood24.com

• #30   11. sep 2018 Jeg sad faktisk lige og kiggede på to Wolfsblut produkter, men den med Lam og brune ris eller den med hest og kartofler... begge skulle være gode til sarte maver som jeg ser det...

• #31   11. sep 2018 Jeg ville klart vælge den med ris..

• #32   11. sep 2018 Ris er også i feks skånekost fordi det er eminent til at samle afføringen smiley

• #33   11. sep 2018 Hvad er deres fedtprocenter?

• #34   11. sep 2018 15% i den med lam og 16% i den med hest

• #35   11. sep 2018 Okay, ja så er det jo kartoffel kartoffel på den front smiley

Kommentér på:
Spørgsmål om Acana singles foder?

Annonce