Online Tilmeldt:
7. aug 2007 Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
Hvorfor fik du udenlandsk gade/internatshund? {{forumTopicSubject}}
Nu har vi igen haft de udenlandske hunde oppe at vende massivt i en tråd - så den her tråd er dedikeret til dem/os, der har valgt at få hund fra udlandet, så vi kan få nogle personligt beretninger som supplement til debatten.
Jeg lægger gerne ud...
Tilbage i år 2000 havde jeg en god bekendt, der arbejdede som frivillig på internatet i Nuuk.
Hun elskede hundene deroppe, elskede at hjælpe til, kæmpede sammen med de andre frivillige for at ændre befolkningens syn på (og behandling af hundene) osv. osv.
Men hun var jævnligt ved at gå helt ned med flaget, fordi én af hendes opgaver også var, at gå til dyrlægen og få aflivet de hunde, der ikke kunne findes nye hjem til.
Og fordi uanset hvor meget oplysning de kørte, så blev hundene bare ikke neutraliseret, og det var helt normal kotume, at når hvalpene nåede en alder, hvor de ikke længere kunne nøjes med mælk fra tæven, så tog man dem med ud på gaden og forærede dem væk. Bla. til børn på legepladser
Én dag skrev hun til mig, fordi de stod med et helt hvalpekuld.
De var blevet fundet rundt om i byen, og blevet indleveret af tilfældige, og de måtte opgive at finde hjem til dem. De få, der henvendte sig, havde ikke tilladelse til husdyr, hvor de boede.
Specielt én lille fyr havde fået en plads i hende hjerte - og hun sendte mig et par billeder. I løbet af 10 minutter var det vendt med min kæreste, og mit svar tilbage var "hvis du kan få ham til København, så tager vi ham"...
Hun fortalte mig mange gange i de efterfølgende år, at lige netop den ene hund, der blev "reddet", var medvirkende til, at hun holdt ud i det følelsesmæssigt hårde job som frivillig i yderligere 4 år.
Og det er lidt den samme historie, jeg har hørt mange gange efterfølgende. At de frivillige kæmper en kamp i hjemlandet - mod uvidenhed, ondskab, lovgivning, mishandling, forgiftning, sult, sygdom osv - og det så er solskinshistorierne om de få hunde, der får et godt hjem, enten i hjemlandet eller et andet sted, der holder dem gående. (I nogle af landene er aflivning ikke en mulighed - der å dyrlæger ikke aflive raske dyr)
Det skal lige siges, at vores lille Nuuk-hvalp ikke var istedet for en dansk internats-hund. Vi havde i forvejen både en husky og en beagle, vi havde fået som voksne danske omplaceringshunde, så ham her var bare "ekstra". Og det var Lanka også, da hun blev nr. 4 ca to år efter...
Må jeg høre din historie??
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.225
Jeg var med en veninde der skulle hente sin gadehund i lufthavnen.
Da vi står i lufthavnen og alle hundene har fået deres familier, bliver Melanie taget ud af kassen. Hun havde ingen familie der ventede på hende!
Så jeg forelskede mig i den grimme lille hund.....
mar 2008
nov 2013
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 18
Kunne bare håbe, der var flere der var sådan som dig og alle andre der gør det.
SUPER!!!
mar 2008
Jeg tror bestemt min Melanie hellere ville være blevet steriliseret og sat ud på gaden igen, end at skulle igennem alt den stress og jag...
Hun har snart været i Danmark i 2 år, og hun bliver sq aldrig nogen ideel familiehund....
Der er mange hensyn der skal tages.
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.963
Det var en forklaring der var brugbar men ellers betød det ikke noget
Han var verdens bedste hund og jeg savner ham skräkkeligt. Han var nervefast, elskede at arbejde og en eminent ven
Desværre døde han ung pga sin opväkst. Det er det eneste der afholder mig fra at få en igen. Jeg ser for mange der dør for unge
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.497
I realiteten er det vel ligegyldigt, hvor man har sin hund fra. Vælger man en "gade"-hund, har man da hjulpet en lille stakkel til et det bedre liv
Marianne, ikke enig med dig. Det er lige som med at redde en hund fra en hundefabrik.
Man redder ikke, man gør bare plads til en mere.
For at hjælpe, så skal der en holdningsændring til i de forskellige lande, og den får man ikke, når vi andre kommer og henter deres "affaldshunde" (undskyld ordet affaldshunde)
Skal man hjælpe, så skal man hjælpe der hvor hundene hører hjemme.
Endvidere er det hellere ikke altid et bedre liv hundene får når de kommer her.
Hvorfor tror du, at der sidder så mange kasserede gadehunde på internaterne ?
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.497
mar 2008
Hun er ret tilpasset (i vores hjem) men det har været en kamp. Og havde jeg vidst det ville være SÅ svært for hende, havde jeg nok ikke forsøgt.
Jeg syntes Melanie er grim, men hun er slet ikke til at stå for
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Da min daværende jack russell terrier var meget syg, og døde i en alder af knapt 5 år, ja så sprang jeg ud i det. Det hjalp også, at han er en jack russell terrier. Jeg har aldrig fortrudt det, mere harmonisk og glad hund skal man da lede længe efter. Han er faldet utroligt godt til, kan med alle hunde, elsker børn, og er helt igennem en god hund. og jeg ville ikke betænke mig et øjeblik om, at jeg ville tage en ny gadehund, hvis Russel skulle gå hen og dø. Hvilket han jo ikke gør.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 197
Han er så glad, opmærksom, rolig, fjollet, legesyg og putte-glad, at jeg er SÅ lykkelig for at han har fået et rigtigt hjem med sin egen familie, og på få uger var han faldet til hos os som havde han været her fra hvalp. Men jeg er enig i man nøje skal udvælge hunde egnede til danske familier, andre hunde er for 'mærkede' af livet derude.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 277 Svar: 8.764
Hunden var den smukkeste, mest fantastiske og engleblide skabning, og min veninde begyndte derefter at involvere sig i den danske forening, som arbejdede med Spanske gadehunde.
Via min veninde, gik det op for mig, hvilke forfærdelige og kummerlige forhold hundene i Spanien lever under. Mit dyretossede hjerte blødte, da jeg læste/så/hørte om alle de barske sager i Spanien Hunde der bliver hængt, forgiftet, skudt. Hunde der får brækket benene og bliver efterladt til egen skæbne osv. osv. Frygtelige fortællinger, som er så voldsomt meget værre end noget vi oplever her i DK
Jeg har i årevis støttet Dyrenes Beskyttelse her i DK, samt Dyreværnet i en periode. Og har taget imod en del genbrugsdyr her i DK. Så det der med at hjælpe nødstedte dyr, ligger mig ikke fjernt.
Selvom jeg er vild med mynder, turde jeg ikke at adoptere en galgo, fordi jeg har katte og små hunde (mange af galgoerne har udpræget jagtinstinkt). Så jeg endte med at adoptere små blandingshunde i stedet.
Jeg var rystet over at se hvor uendeligt mange hunde, der sidder på internaterne i Spanien. Antallet af hunde på et enkelt internat, er mange gange flere hundrede hunde !!!
Jeg bliver lidt irriteret, når folk siger: “Tag en hund fra et dansk internat i stedet”. For det første, så skal folk ikke bestemme hvor i verden jeg ønsker at hente min hund/yde hjælp, for det andet, så har danske internathunde det som blommen i et æg, sammenlignet med de spanske internathunde. Man kan slet, slet, slet ikke sammenligne de 2 ting. De spanske internater er ekstremt hårdt pressede !!
Desuden støtter jeg jo netop også de danske internater økonomisk, og har som sagt også hentet flere genbrugsdyr her i DK både fra private og fra internat.
Fatter slet ikke, den der holdning med, at os der har gadehund, kun har fået hunden, for at få “Streetcredit” ???? Helt ærligt, jeg har aldrig nogensinde mødt et menneske, som syntes at det var fedt, at jeg havde adopteret gadehunde. De fleste forstår det ikke, men er for høflige til at sige noget grimt. Man bliver ikke populær, af at adoptere gadehunde. De fleste synes, at det er en dårlig idé.
Jeg er stoppet med at følge med i hvad der sker på internaterne i Spanien. Mit hjerte kan simpelthen ikke tåle, at blive ved med at læse alle de forfærdelige og hjerteskærende historier, og jeg kan ikke udholde synet af alle de mange hunde, som sidder på internaterne i årevis
Min plan er at købe en hvalp med DKK tavle næste gang, da jeg trænger til at få en hvalp, uden lig i lasten.
Genbrugshunde er skønne, men de kommer også ofte med bagage, uanset om de kommer fra Danmark eller udlandet.
Jeg kan dog ikke udelukke, at jeg kunne finde på at starte bilen og suse til Spanien, og selv hente en genbrugshund fra et spansk internat. Mit hjerte banker stadig for alle de skønne, men stakkels kasserede hunde.
Og jeg kan slet ikke holde tanken ud om hvordan situationen ser ud i resten af verden Spanien er trods alt medlem af EU, og er nok mere civiliseret end mange andre lande
Hvorfor fik du udenlandsk gade/internatshund?