{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.550 visninger | Oprettet:

SodaDog
SodaDog
Emner: 8 Svar: 13

Epilepsi og bid {{forumTopicSubject}}

Min hund fik i vinters et anfald. På det tidspunkt anede ingen at det var dét, men bemærkede kun hendes kraftigt aggressive udfald, midt om natten.
I marts blev det virkeligt. Her blev det opdaget mens det stod på. Kramper, fråde, og tømning af blære og kirtler. Igen med aggressive udfald efterfølgende. Anfaldene kom igen én gang i april, og nu igen her i dag.
I dag blev det så voldsomt, at hun vendte rundt og hoppede lige i hovedet på mig, så jeg nu sidder med bidsår i ansigtet, og et skadestue-besøg rigere. Jeg er i vildrede om hvad jeg skal gøre...
Dyrlægen har snakket medicinering, men virkede selv skeptisk. Bl.a talte hun om de mange bivirkninger, der i blandt ændring af personligheden.

Jeg ligger nu her, søvnløs og i vildrede om hvad jeg dog skal gøre

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Epilepsi og bid
  • #2   4. maj 2018 Jeg vil personligt mene der kun er en ting og gøre.. men det også fordi jeg har en Bette pige her hjemme på 6.det er en hård beslutning , men når den for sådan udfald , hvorfor så "vente" på det sker igen..

• #3   4. maj 2018 Åh en trist situation smiley
    Jeg tror desværre jeg havde gået den lange og tunge vej. Vi har andre hunde og 3 børn. Det er selvfølgelig på bagrund af dyrlægens skepsis. Havde denne været optimistisk, så habde jeg nok prøvet medicinering.

• #4   4. maj 2018 Jeg ville prøve medicin.

• #6   4. maj 2018 hvorfor er du i vildrede over medinicering?

tænk hvis næste anfald går ud over en fremmed, så kan de kræve din hund aflivet

• #7   4. maj 2018 Jeg vil klart anbefale dig at lade din hund undersøge af dyrlæge Christina Gulløv. Hun har en PhD i epilepsi (neurologiske sygdomme hos hunde) og er helt enormt dygtig og meget meget sød. Efter at have undersøgt din hund, vil hun helt sikkert kunne rådgive dig om medicinering / aflivning eller hvad jeres fremtid skal bringe.

Mange varme tanker. Det er en frygtelig situation du står i.

• #8   4. maj 2018 En epilepsi der udartede sig på den måde, ville jeg ikke medicinere på.
    Sorry men en hund der er til fare for sine omgivelser og hvor man ikke ved hvornår det måske sker igen. Det vil jeg personligt ikke stå med ansvaret for.

Det kan godt være der kan findes en medicinsk løsning, men indtil man har sygdommen underkontrol og har indstillet medicinen og fundet den rigtige. Og på trods af medicin kan de have udbrud og anfald - jeg har først og fremmeste hund for min skyld. Og sådan et hundeliv ville jeg ikke synes er sjovt.. Og det er jeg heller ikke sikker på hunden vil.

Der ud over når dyrlægen er skeptisk - så er det som regel et udtryk for de synes der er en bedre løsning. For både ejer og hund.

• #9   4. maj 2018 Enig. Christina er vejen frem. Www.dit-dyr.dk

• #12   4. maj 2018 Jeg ville aflive. jeg synes 2 anfald på mindre end en måned lyder af meget når reaktionen er som den er. Jeg ville ikke turde at have sådan en hund. Tænk hvis du har gæster næste gang hunden får et anfald?

• #13   4. maj 2018 Jeg ville da afgjort få hende til en dygtig epilepsidyrlæge og medicineret, hellere i dag end i morgen.

Vi har selv haft en berner sennen han i 60 kg klassen, der fik epilepsi og som havde hyppige anfald i starten og også enkelte aggressive udfald. Allerede efter få dages Fenemalbehandling(det var medicinen dengang, der er flere muligheder i dag) var anfaldenes voldsomhed meget mindre og efter en-to mdrs. forløb slap vi helt for anfaldene.

Ja, der er en indkøringsperiode, hvor hunden er apatisk og ikke helt sig selv, men for langt de flestes vedkommende så vænner hundens system sig til medicinen og efter en til to uger så vender de tilbage til deres tidligere jeg, dog uden eller med stærk formindskede anfald.

Vi fik 3-4 gode år næsten uden anfald efter de første anfald, så kom anfaldene igen med større hyppighed, og vi kunne ikke holde dem nede, trods øget medicinering - men de voldsomme anfald med afledt aggressivitet så vi dog slet ikke i samme omfang igen. Vi valgte på det tidspunkt at give ham fred, men fik som sagt 3-4 år ekstra og det var det hele værd.

Hvis du har mod på det, så få en tid nu til udredning og behandling.

• #14   4. maj 2018 Lad din hund medicinere! Der er gode muligheder for medicinering i dag, både med fenemal, pexion kaliumbromid og mere. Hun kan få et godt og langt liv uden anfald.
    Sørg også for at have stesolid klyx du kan give under anfald.

• #15   4. maj 2018 Og så husk at når hun har anfald, så giv klyx om muligt og lad hende være indtil hun er helt vågen. Hold dig væk og lad hende vågne selv.

• #17   4. maj 2018 Jeg havde nok aflivet. Jeg har en gang haft en hund med den lortefrahelvedemøjsygdom, og det vil jeg ikke stå med igen.

• #19   4. maj 2018 Hvis det var min hund, så ville jeg ikke tænke i aflivning før medicin var afprøvet.

Det er "bare" at tage nogen forholdsregler når hunden får et anfald.

Ved min hund blev der taget flere blodprøver og scanning af hjernen inden vi startede på medicin. Min dyrlæge var i dialog med landbohøjskolen for mindre husdyr, hvor scanningen også blev foretaget.

Min hund har ikke ændret adfærd af medicinen, han er lige så skør som altid smiley

• #20   4. maj 2018 Synes også som minimum at hunden skal undersøges og man har da intet at tabe ved at prøve medicin.
    Andet end at det ikke virker.

• #21   4. maj 2018 Et eller andet taber man vel hvis medicinen ikke virker og hunden får et anfald hvor den gør ganske alvorlig skade??
    Jeg turde ikke løbe den risiko.

• #24   4. maj 2018 Ikke for mig.
    Jeg kunne ikke drømme om at aflive hvis medicin virker.

• #25   4. maj 2018 #24 Og hvad ville du så gøre hvis det viser sig at medicinen IKKE virker og du finder ud af det den dag hunden flænser din niece? Men det er måske ikke et tab ??

• #26   4. maj 2018 Jeg ville aldrig aflive uden at prøve medicinen først.
    Thats it.

• #27   4. maj 2018 Fubert, når nu man ved at hunden har en aggressiv adfærd, så kan man tage nogen forholdsregler så hunden ikke kan flænse nogen når hunden vågner op.

Hunden er jo ikke aggressiv med vilje, men er højst sandsynligt godt og grundigt forvirret.

Og forhåbentlig vil hunden ikke få flere anfald med medicin.

• #28   4. maj 2018 Nej FORHÅBENTLIG ikke smiley

• #29   4. maj 2018 Jeg har to børn, og jeg har set 1 barn med seriøst bidsår i hovedet samt ar efter dette som voksen.
    Jeg er ikke et sek i tvivl. Jeg havde aflivet, synd for både hund og jer.

• #31   4. maj 2018 Såååå ..

• #34   4. maj 2018 Men det er vel heller ikke op til andre at vurdere.
    Min hund havde ikke et, men 3!! epilepsi lignende anfald, jeg sagde epilepsi og ville have udskrevet medicin til hende, dyrlægen sagde nope, men sendte min hund til kiropraktor. Jeg sagde de var dumme og at det var spild af tid.
    Tænk sig, min hund var låst fra snude til røv og der blev trykket på nerver i kroppen som så udløste anfald.
    Skulle jeg have aflivet grundet de 3 anfald? Aldrig i livet og nu havde hun så slet ikke epilepsi.

Så jeg ville undersøge hunden ordentligt og forsøge med medicin.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #35   4. maj 2018 Det er nemt at side bag en skærm og sige afliv, for vi har ikke selv følelserne med ind over.

Det mest fornuftigt er klart en udredning, så man i det mindste har en professionel vurdering at tage udgangs punkt ud fra.

Denne vurdering kan så være med til at give et præg om hvad der kan være det rigtige/mest fornuftige at gøre.

Jeg ville aldrig medicinere, uden at have en konkret plan for forløb, fremskridt/tilbagefald, og hvilke ting man bør være opmærksom på.

Jeg kan ikke helt tyde om hunden er udredt, eller om den er "selv diagnosticeret", men vil da mene at hunden i det mindste fortjener en grundig udredning.

• #36   4. maj 2018 Selvfølgelig skal hunden udredes.
    Min havde jo feks. slet ikke epilepsi.

• #43   4. maj 2018 Det kan godt være jeg ikke har følelserne i klemme.
    Men jeg har selv fået aflivet en hund, der uprovokeret angreb min tidligere svigerfar. Der var ingen advarsel eller grund, den røg bare på ham. Han havde intet gjort. Selv da han talte til den, røg den på ham.
    Jeg fik den aflivet næste dag ved dyrlægen.

Det barn jeg så blive bidt i hovedet var min egen bror, en hjørnetand der rev hele kinden op. Jeg vil ikke ønske for min værste fjende at stå med et barn eller bror i den tilstand. Jeg har aldrig siden oplevet så meget blod. 30 sting fik han som "gevinst", og arret er stadig meget tydeligt i dag.

Jeg ville ikke overveje det ét sek. Men nu er det ikke min hund, og jeg ser det nok mere nøgternt pga det jeg har oplevet.

• #45   5. maj 2018 Vil godt lige understrege, at en hund der bliver agressiv grundet epilepsi ikke laver udfald ud i den blå luft !! Det sker når anfaldet klinger af, og det sker fordi hunden i den situation mister sine sanser og er meget forvirret og bange.

Så det er altså ikke noget med, at en hund med epilepsi går rundt og bider alt på dens vej.
    Man skal lade hunden være til den er kommet til sig selv.

• #46   5. maj 2018 Præcis.

Kommentér på:
Epilepsi og bid

Annonce