Samme ballade hver dag Samme ballade hver dag
Mine hunde er altså nogle tumper!
Hver morgen når vi har gået tur, lægger Bella sig på måtten i køkkenet et par minutter, med Dorit løber ind i Bellas seng og lægger sig på Bellas plads.
Sengen er købt for at være stor nok til begge, og de kan sagtens være der. Men Bella er lidt autistisk, og vil kun være på sin egen plads.
Når så Bella vil i sengen, ligger Dorit jo i vejen. Hver morgen! Så Bella piver så hjerteskærende. Jeg går ind og konstaterer at Dorit ligger der, og siger til Bella at hun så må hoppe i sofaen og lægge sig.
Så med himmelvendte øjne og dybt suk, hopper hun i sofaen og tager sig en lur. Hver eneste morgen!
Hvorfor er det at Bella ikke lærer det, og skynder sig ind i sengen?
Har jeres hunde også sådanne uoverstigelige problemer i deres hverdag?
Her er de begge i sengen. Som det ses er den rigeligt stor til begge tøser
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
Hver morgen går hun begejstret med ud til det bagerste værelse hvor der står mad, og henter hendes morgenmad. Når jeg senere har været i bad og gjort klar til at tage på arbejde løber hun med stor forventning med igen i håbet om at i dag er dagen hvor jeg henter morgenmads portion nr. 2 og ikke er på vej ud af døren.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.063
Hvor andre får lidt fred, når de giver hundene okseører, kommer jeg på overarbejde, men okay, jeg var jo selv så smart at lære dem, at de ikke må stjæle fra hinanden
jul 2012
jul 2012
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.677
Dorit synes så at det er en fest at rode rundt i tæpper og lave små huler, så det kan godt blive lidt et cirkus med de to
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.460
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.300
Lucky har ALDRIG gidet at putte med Rosa, og brokker sig meget højlydt hvis hun alligevel er så fræk at nærme sig hvor han ligger og det er altså lige meget hvor han ligger.. efter 3 år har Rosa stadig ikke fattet det og vader bare ovenpå ham eller ligger sig helt opad ham osv. Hun ignorere bogstaveligtalt at Lucky siger SKRID!
Det komiske er, at efter hun er begyndt kun at sove i sengen om morgenen, så hvis Lucky kommer op og vil putte også, så får han at vide at han skal skride for lige præcis der hvor han vil ligge er Rosas plads, også selvom hun aldrig ligger der. Så der bliver hun altså bedt om at holde sin mund og ligge sig til at sove
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.526
Så jeg så jo gerne, at Celtia skyndte sig først derind, men næ nej, hun lader som regel de andre gå først, fordi hun vil følges med mig, og så er de gode pladser nemt taget, når hun kommer derind.
Nogen gange er hun ligeglad og lægger sig bare et andet sted, og så er det kun mig, der er irriteret over, at hun ikke har fået en god plads med lidt isolering ud over gulvtæppet. Andre gange vil hun - koste hvad det vil - sove lige ved siden af sengen og masser sig bare frem. Det falder forståeligt nok ikke altid i god jord hos dem, der allerede ligger der
Så jeg river mig også lidt i håret over, at hun øjensynlig ikke fatter ideen med at skynde sig at få en god plads.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
De får hver en tyggedims (to, faktisk, en hurtig blød og en lidt længerevarende hård) og Coffey får den fra hans faste position - midt på sengen. Bellen får den fra SIN faste position - på gulvet ved siden af min mand. Coffey lægger sig ned og t ygger i sig på stedet, Bellen går ned for enden af sengen på et tæppe.
Når de har tygget færdigt, lægger Coffey sig til rette i smørhullet og bliver nusset lidt med. Nogle gange falder han i søvn og nyder livet der.
Alt imens står Bellen på min side af sengen og stirrer på Coffey - for det er HENDES plads, han okkuperer....
Hun venter længe - men falder han i søvn, må hun i protest lægge sig på hans plads - en kurv i hjørnet i soveværelset. Hun er IKKE tilfreds.
Heldigvis for hende, så gider Cof sjældent at ligge i sengen særlig længe, faktisk vil han hellere ligge hvor hun ligger.
Så han hopper ned af sengen, hun står fluks op af kurven og smider sig i smørhullet....
Og Cof lusker hen i sin kurv - og så går vi til ro
Dag ud og dag ind
Tosser...
sep 2017
Når jeg finder tandbørsten, får pigerne deres natmad, og skal derefter i haven. Så får de deres puttesnack, typisk i køkkenet. Når de er spist, skal Bella have en tår vand, hvorefter hun stiller sig op og STIRRER på mig.
Her skal jeg så sige "skal jeg putte dig", og gå med i stuen og observere mens hun nøje overvejer om hun skal puttes i sin seng, i sofaen eller på gulvet. Når hun har truffet det store valg, skal hun kysses og nusses, og så kan jeg gå i soveværelset.
I soveværelset stiller Dorit sig op og STIRRER på mig. Jeg skal sige "kom, så går vi i seng", hvorefter hun løber hen til først det ene spejl, så det andet spejl og tjekker om hun stadig er lige lækker, for så at løbe om på den anden side af sengen og komme op af sin trappe og i seng
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
Tucker har jo den der med at på hver evig eneste morgentur, præcis samme sted, der stopper han op og vil ikke med videre. Jeg kan kalde og lokke osv, han rykker sig ikke. Først når jeg bruger de gyldne ord "skal vi hjem og finde en guf?" SÅ følger han med
Han forsøger også stadig - efter 5½år at tage godbidder med i sofa og seng, det har ALTID været forbudt..
feb 2013
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.057
Men så nogen gange kan lidt glæde overvinde hendes frygt, ala "hvis det skulle gå galt, så er far her jo til at redde mig". Når hun efterlades til at være alene hjemme, smider vi godbider, men hvis en har gemt bag et objekt, dør etc, så tør hun godt tage den når nogen kommer ind af døren.
https://www.youtube.com/watch?v=bLjaIGbUq68
Nat rutinen er, sov under sengen, flyt sig til kurven, væg far for at få lov at hoppe op i sengen.
Om morgnen kl 5.00 står hun ikke op før hun høre mit bælte lukke, for så er jeg jo klar til fodring og gå tur
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.526
Næste gang hun skulle lufte ham fik hun kodeordet, og så var der ingen problemer.
feb 2013
Da vi skulle renovere vores førstesal pillede vi gelændret der var rundt om trappehullet ned (det skulle skiftes). Det var et meget åbent gelænder (kun to vandrette pinde rundt om trappen). Perle havde drønet op og ned af trappen i mange og rundt om trappen og havde da ved gud aldrig brugt gelænderet til noget. Uden gelænder PUUUHHA så var det godt nok pludseligt farligt at være på førstesalen
sep 2017
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.953
Men Coco selv har vidst ikke rigtig noget af den slags... Måske lige at hun i en alder af 5 år stadig ikke har opdaget, at vi bor på 3.sal og ikke 2...........
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
Den med manglende gelænder på trappen havde Tucker også problemer med hjemme hos min mor. Han plejede altid at storme op og ned af trappen (han skulle altid lige op og rulle i sengen når vi var på besøg). Så blev der en periode hvor gelænderet var væk. Han kunne sagtens løbe op af trappen, men så stod han også og pev noget så ynkeligt og måtte bæres, når han skulle ned igen
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 20
Efter min mening hører det til almindelig dannelse blandt hunde, at de lærer at acceptere hinandens space. Når de er alene hjemme, skal de jo klare det selv (og det gør de jo også, medmindre I lukker dem hver for sig, hvad jeg ikke læser at I gør).
Ligedan med tyggeting. Her byttes der ikke medmindre den ene forlader sin ting, og den anden så tager den. Og forlader man sin ting, men ikke vil acceptere, at den anden tager den, så bliver tingen fjernet helt. Det har dog aldrig været er problem her. De ved, at forlader man sin ting/plads, så står det den anden frit for at tage den.
Jeg giver altid en tyggeting, når jeg tager på arbejde. Så er jeg nødt til at kunne stole på, at selvom de ikke bliver færdige samtidig, så får den langsomme lov til at gnave færdig i fred.
Ligedan, hvis vi har en hund til pasning, så er det rart at kunne stole på, at der ikke bliver ballade, fordi den nye ikke først skal lære husets uskrevne regler.
Det gør bare tingene nemmere, når de har lært takt og tone og acceptere hinandens frirum. Og gevinsten er også mere ro i hverdagen - vi har vores rutiner, men ingen panikker eller går i sort, hvis de brydes og ikke går som vanligt. Prøv det
Samme ballade hver dag