{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.562 visninger | Oprettet:

Hund bliver ved med at anagribe vores kat {{forumTopicSubject}}

Jeg har en terrier tæve på snart 11 mdr. En af hendes problemer er hun hun angriber vores gamle kat på 11 eller 12 år ved en hver mulighed hun får.

Går katten forbi hende, bliver han lagt ned med en pote. Ligger han of sover på sofa'n, hiver hun fadt i pelsen og river ham med sig.

hun har aldrig kunne med ham og det er jeg lidt ked af fordi der skal altid holdes øje med dem hvis de er i samme rum og vi frygter at der er en dag hvor vi ikke er hurtige nok og hun ender med at slå ham ihjæld.

Hendes jagt lyst er meget stor, til trods for at den ikke bliver opmundret.

Hvad kan jeg gøre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund bliver ved med at anagribe vores kat
  • #2   6. feb 2018 Hvad gør du når det sker?

• #3   6. feb 2018 Hmm nu skriver jeg bare mine tanker..

Men er det ikke normal adfærd for en terrier? Jeg tror ikke i nogensinde kan lade dem være alene sammen.

• #4   6. feb 2018 En terrier kan godt lærer at katte ikke er bytte smiley

• #5   6. feb 2018 Jeg kan se du har en Manchester Terrier. Det er en af dem med massere af jagtinstinkt. Anskaffer man en terrier så er jagtinstinkt en del af pakken og det kan være uhyggelig svært at lære hunden så meget selvkontrol at det kan styres. Så alene sammen med katten vil være et absolut no go.
    Du skal ikke nødvendigvis forvente at din hund kommer til at se din kat som andet end bytte.

• #6   6. feb 2018 Tak for svarene. Vidste godt da jeg købte hende at det var en hun med jagt instinket i behold.
    Jeg har forstået til mine forældre (jeg bor hjemme pt) at købe en mundkurv til hende, så kan hun i hvert fald ikke bide katten.

• #9   6. feb 2018 Ja jeg tror da også sagtens en terrier kan lære at lade en kat være... Men med den alder den har, og den adfærd der er beskrevet, syntes jeg det ser sort ud smiley

Vores hunde er heller aldrig alene med katten, netop fordi de 2 af dem kan være voldsomme, hvis ikke de stoppes promte.

• #10   6. feb 2018 Jeg har meget svært ved at finde en pæn formulering, for det er det mest idiotiske, jeg længe har hørt! Du putter IKKE en mundkurv på din hund. Du får skilt de 2 dyr ad, så din hund ikke har mulighed for at nakke din kat. Endnu bedre - find et nyt hjem til en af dem, for dét der er dømt til at ende galt!

edit: Jo, næsten alle kan lære at acceptere katte, men det er ikke alle ejere, der formår at få det til at lykkes.

• #11   6. feb 2018 Hunden må under INGEN omstændigheder være uden opsyn med mundkurv; de kan komme grufuldt til skade når de forsøger at pille den af - og det GØR de! Løsningen er at holde hund og kat adskilt (lukkede døre og børnegitre kan løse meget smiley ).
    Du må meget undskylde, men du køber en køber en hund med kraftigt jagtinstinkt med åbne øjne; forventede du at den skulle kunne lade katten være ? Sagde opdrætteren ikke noget om at kat sammen med pågældende hvalp nok var en dum ide ? Som inkarneret terriermenneske undre jeg mig bare lidt og Manchester Terrier er jo lidt en 'specialvare' som man ikke lige finder på hvert gadehjørne smiley Så jeg vil formode at der er gjort noget forarbejde inden købet.
    Du skriver at du bor hos dine forældre lige pt. Er det så fordi du er flyttet hjem igen med din hund og skal du kun bo der midlertidigt ?
    Rigtig mange hunde - også terriers - kan godt lære at lade være med at jagte husets kat kontstant. Men man skal vide at så snart man har vendt ryggen til så gælder reglen ikke længere. Så det er ultravigtigt at sørge for at de to dyr ikke er alene sammen i bare få minutter og at katten har et sted den kan søge tilflugt hvor hunden ikke kan få fat i den. Måden at træne hunden til at katten ikke hele tiden skal jagtes er træning i selvkontrol. Det er noget der kræver ekstrem konsekvens og at man er virkelig dedikeret til at det bare SKAL lykkedes og det tager virkelig lang tid at få et resultat. Jeg kan godt forklare det men KUN hvis det er noget som i tror i vil gennemfører.
    ... også skal man med en terrier alligevel være forberedt på at det måske alligevel lykkedes smiley

• #12   6. feb 2018 Opdrætter sagde hvad vi gik ind til, men det er ikke første gang med en hund der er meget jagtdreven.

De er aldrig alene sammen, da Frigg uden opsyn selv finder på noget at lave, men det er lidt irreterne at skulle side med en kraftig vandpistol når man sidder og spiser aftensmad.

Jeg bor hjemme da jeg pga voksende dyrlæge regninger ikke har råd til at bo alene sammen med hende længere

• #14   6. feb 2018 Jeg har haft terriers (4 forskellige racer) siden jeg var 15 år. Milevidt forskel på jagtadfærden blandt racerne. Kerryerne tog flere vildkatte. Bedlington'erne er nysgerrige og følger kattene stille og roligt. Airedalen vil slå ihjel. Sealyerne gør ikke noget men løber efter vores egen kat/katte...hvis den bevæger sig. Kommer naboernes katre ind, kan jeg ikke garantere. Så jo det er normal adfærd og i nogle racer er det bare dybere forankret end andre. Det undrer mig at de gider «jage» vores egen kat hver eneste dag. De får altid en irettesættelse. Går jagten ind, går forstanden ud. Vores hunde er heller ikke hvor hønsene eller kaninen går. Sådan er det. Selvfølgelig er det en stærkere adfærd når de er en flok. Jeg har lært at acceptere det og katten ser ud til at den har gjort det samme.

• #16   6. feb 2018 Mine personlige referancer er en hel barndom og ungdom med Ruhårede Foxterriers og et voksenliv med Irsk Terrier smiley Foxerne var små 'lystmordere', som man på ingen måde kunne nå ind til når de først gik i 'jagtmode'. Irerne er lidt forskellige pga racens baggrund som all-round jagthund. Ham jeg har nu har ikke været svær at lære at kaninerne, kattene, hønsene osv ikke er noget man jagter rundt. Meeeen sådan en flaskende hane er nu alligevel liiiidt sjov og så ryger, der nogle halefjer. Han er meget præget af nogle gamle linier, der har fungeret som apportører. En af mine gamle irere var totalt udenfor rækkevidde hvad angik at stoppe jagt. Så her var det meget simpelt; der gik ikke løse høns rundt og kaninerne var forsvarligt lukket inde og katten holdt sig langt væk fra hende. Hun var så til gengæld en eminent skadedyrsudrydder og tog både ræv, vildkat, rotter og mink.
    Min Dobermann er også en meget 'jagtdrevet' hund, men det er meget anderledes end det man ser hos terriers. Hun synes det er tæskeskægt at løbe efter noget der bevæger sig (hvilket så er træls nok når kræet har kastet sin kærlighed på cyklister og kondiløbere smiley ). Så snart 'byttet' forholder sig stille så taber hun interessen. Dvs. at en kanin eller høne slipper ud er ikke ensbetydende med at den mister livet smiley Og det har ikke været specielt svært at lære hende at når jeg har åbne kaninbure så skal hendes popo befinde sig i jordhøjde smiley
    TS: Kan i ikke løse problemet med fx børnegitre ? Det med at bruge vand vil i mange tilfælde bare optrappe det hele og være medvirkende til at 'tænde hunden endnu mere'. Det er endnu en ting der er en smule anderledes med en terrier end med en hvilken som helst anden hund smiley De er hunde, hvor udsagnet om at 'modtryk avler modtryk', i DEN grad er sandt. Man kommer milevidt længere og man kan hurtigere opnå resultater ved istedet at belønne for korrekt adfærd og så slet og ret forhindre hunden i at udfører ukorrekt adfærd. Den med at afholde dem fra at udfører en adfærd ved at påfører dem et ubehag (forskrækkelse i tilfældet med vandet) holder bare ikke når der er tale om en terrier, hvis jagtinstinkt er tændt. Husk på at det er en hund, der gennem utallige generationer er designet til at fortsætte kampen selvom byttet kæmper imod. Dem, der bakkede af, fordi ræven/rotten/grævlingen bed igen, blev ikke dem man avlede videre på smiley

• #17   6. feb 2018 Vi rammer hende ikke med vandpistolen, ikke med vilje. Hvis vi rammer hende er det hendes bagben.

• #18   6. feb 2018 Det er fuldstændig ligegyldigt om i rammer eller hvor i rammer. Den 'stemning' det skaber vil formegentlig istedet opildne jeres hund endnu mere. Men ja, der er dersværre mange adfærdsdimser og trænere, der anbefaler den slags som kur mod 'uønsket' adfærd - og i dette tilfælde 'problematisk normaladfærd'. De aner som regel hat om hvad en terrier er for en størrelse smiley

• #20   6. feb 2018 I skylder både hund og kat at lave fuldstændig om på jeres indstilling til problemløsning.
    Samarbejde, træning og BESKYTTELSE.

De angreb skal overhovedet ikke finde sted og I er forpligtede til at passe på både kat og hund.
    Mundkurv? Vandsprøjt, hvor I måske rammer hunden. Rammer I så også måske katten?

Nej, den pose skal godt nok rystes!

• #21   6. feb 2018 Hold da op, jeg græmmes.
    Arme hund og arme kat.
    Hvorfor anskaffer man sig en hund, når ikke man gider at opdrage den ?
    Jeg er fuldstændig enig med Stine i # 15
    Måske du skulle overveje at finde et andet hjem til hunden, frem for at plage den med mundkurve og stærke vandpistoler.
    Sådan en behandling er der ingen levende væsener der har fortjent, og katten skal hellere ikke plages af hunden.

eg bor hjemme da jeg pga voksende dyrlæge regninger ikke har råd til at bo alene sammen med hende længere
    Når økonomien er så dårlig, har du så råd til dyrlægen, hvis hunden bliver syg eller kommer til skade ?

men det er lidt irreterne at skulle side med en kraftig vandpistol når man sidder og spiser aftensmad.
    Vi rammer hende ikke med vandpistolen, ikke med vilje. Hvis vi rammer hende er det hendes bagben

De der to udtalelser passer ikke rigtig sammen.
    Hvorfor sidder i med en kraftig vandpistol når ikke i bruger den ??

• #22   6. feb 2018 Jeg tænker også hvad en vandpistol skulle kunne forandre, hvis hunden ikke rammes...

De fleste hunde ville finde sådan en vældig sjov og jagte vandstrålen..

• #23   6. feb 2018 Gid folk dog ville læse om racerne inden køb. En terrier er jagthund, og uden opdragelse, vil den jage alt hvad der bevæger sig. Jeg har selv jack russell terrier og haft det de sidste 20 år. Og jeg har formået at opdrage en til at lade mine katte være, men ikke naboens. En fik lært, at lade hjortevildtet være. Jeg er på nr 4 terrier, og han har lært,at lade duer, ænder og måger være,SÅ LÆNGE HAN ER I SNOR. Gå løs med ham når der er ting der bevæger sig, glem det. Så du må igang med opdragelse af din hund og det foregår IKKE ved at spøjte vand eller bruge mundkurv. En terrier gør kun ting hvis det kan betale sig, og det vil sige, bliver belønnet for den rette adfærd. Og kun i små doser, den kommer nemt til at kede sig ved for mange gentagelser

• #27   8. feb 2018 @Gitte; det kan også sagtens lade sig gøre (med enkelte undtagelser). Men det kræver som sagt forståelse for hvordan man får vovsen overbevist om at det faktisk bedst kan betale sig at lade 'byttet' være;-) Og med de fleste terriers kommer man aldrig helt til at kunne stole på at de også kan lade byttet være når man vender ryggen til smiley

• #28   12. feb 2018 min kat pattede på min dansk-svenske, du må lære din hund at katten er no go, katten var der først....mundkurv og vandpistol, jeg græmmes...hvor er det trist at læse at du ikke er opgaven voksen....min dansk-svenske er ikke mere, men her lever de som hund og kat bør

profilbillede
  • #29   12. feb 2018 Undskyld jeg blander mig, med der er dømt til at gå galt. En hund der opfører sig på den måde i en alder af 11 mdr, ender med at slå katten ihjel. Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at finde et nyt hjem til hunden, den er en ung hund og kan let skifte hjem. Det er ikke fair for en gammel kat at den skal jages og bides af en hund som er utilregnelig, det er kattens hjem , hunden må ud. Jeg forstår slet ikke at du først søger råd nu hvor hunden er 11 mdr. Du skulle have sat hunden på plads fra første dag i huset og lært den at katten skal man holde sig fra katten det gælder også en lille hvalp som øver jagtinstink på en kat. Jeg har selv en jagthund og 2 katte , det går fint, de ved de skal være her alle sammen og opfører sig pænt når de er sammen.

• Hanne F
    Hanne F Tilmeldt:
    feb 2016

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 4
    #30   13. feb 2018 Nej, hvor har jeg ondt af katten. Og lidt af hunden, for den lader jo ikke til at blive opdraget på en fornuftig måde, så nu har I to ulykkelige dyr. Jeg har selv haft terriere, og de lærte hurtigt, at katte, høns, kalkuner, gæs, kaniner mm alle var fredet i klasse A. Ingen vold, ingen vandpistol, men alm. konsekvent nej ved forkert opførsel, og så gik det hele fint. Jeg havde på et tidspunkt 3 voksne hunde, bl.2. terriere plus 4 hvalpe plus 8 katte, som alle gik ind og ud af huset. Udenfor var der flere hundrede høns (minihønseri), plus andet fjerkræ plus kaniner.

Kommentér på:
Hund bliver ved med at anagribe vores kat

Annonce