Irriterende teenage adfærd - hjælp søges! Irriterende teenage adfærd - hjælp søges!
Halløj alle i kloge mennesker derude
Jeg er den heldige ejer af Mille - en fransk bulldog på 1år og 4mdr.. En bullie der er kommet i lømmel alderen og som pt gir mig utrolig mange grå hår!!
Mille har tidligere hoppet ved døren når jeg har sagt de magiske ord "Vi skal ud at gå" MEN...
Her på det sidste er hun begyndt på at gemme sig/ville lege fangeleg og jeg kan Tydeligt se på hende det er fordi hun sys det er skide sjovt... hvilket gør at det tager mig op til 45min at fange kræet - også igår blev det endnu værre... jeg kunne på ingen måde fange hende og jeg tænkte NU stopper legen så må damen komme når hun skal tisse nok til ikk at gide lege mere og jeg opgav at prøve at fange hende fordi ja, det er at gi hende ret i at det er okay og sjovt (selvom jeg nu er ret sikker på hun godt kan mærke jeg ikk sys det er sjovt)... det hele endte med at hun først kom frem da det ringede på døren 4timer senere, SUK!!
Det hun gør er at gemme sig under sengen (kan fysisk ikk få hende ud, har prøvet) også løber hun i ring rundt om spisebord og sofabord... plus hun vil ikk komme tæt nok på mig til at jeg kan få fat i hende og den her "leg" har vi nærmest hver gang vi skal ud... har virkelig prøvet at la vær med at lege med - er der andre ting jeg kan gøre end konsekvent bare sætte mig ned også vente til hun kommer også ind imellem prøve og se om hun kommer frivilligt?
vil lige tilføje at den eneste grund til at jeg overhovedet har prøvet at fange hende var fordi jeg havde en aftale der ikk ku aflyses - fordi jeg er godt klar over at det fremmer den dårlige adfærd at gå med på legen, men her står jeg så nu..
al input er velkommen...
Hold venligst igen med den negative stemning der til tider sniger sig ind...
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
Så inden den opdager det,tager du snor på hunden. Nu kan du så selv gøre klar. Snoren på bordet og så træne eller bare give godbidder.
Tag fat i halsbånd og snoren på. Ellers smid en godbid hvor den ikke kan komme væk. Nu tager du snoren på og først der gør i jer klar.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.336
har prøvet det med at ta snor på hende inden hun lurer det men det vil ikk virke hver gang og er bange for det ikk løser problemet.. hun er MEGA snu den bette skid
mar 2007
og når hun først begynder holder hun sig på god afstand af mig ligemeget hvad jeg laver - derfor det er SÅ svært!
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.824
Simpelthen for at lære hende at hvis hun ikke kommer ud til dig, jamen så kommer hun ikke med..
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
Jeg har gjort det bare at gå.. så finder han hurtigt ud af at det er sjovere at komme med.
mar 2007
mar 2007
mar 2007
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.132
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 260
Du starter legen på tidspunkter hvor det er mere belejligt for dig - måske når i kommer hjem fra turen?
Ciba ELSKER også at lege fangeleg, og hos os praktiseres den oftest når jeg kommer hjem fra arbejde.
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 7 Annoncer: 1 Emner: 60 Svar: 304
Tænkte om du er helt sikker på det er leg og ikke overspringshandling for at undgå noget ubehageligt.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
Samtidig med ville jeg træne at få selen af og på udenfor gåturssituationen.
Er det ikke selen der er problemet, kan du træne at du tager fat i halsbåndet (tag fat - godbid) og lære hende at dutte med næsen i din hånd.
Træn de to tæt-på øvelser så mange gange som muligt hver dag, så det at komme helt tæt på dig og det at du tager fat i halsbåndet er skønt og noget der sker tit uanset om hun skal ud eller ej.
Når hun er verdensmester i halsbåndsgreb og næsedut, kan du træne at der også kommer en snor i halsbåndet (godbid) og af igen (godbid).
Når du starter, så træn helt ude af kontekst med gåture og sørg for at gå så langsomt frem, at hun ikke synes det bliver ubehageligt.
Indtil I er der hvor det at komme på tur bare fungere, ville jeg prøve at forhindre at hun kan løbe væk. Kan du ikke lukke en dør eller sætte komposthegn eller lign om sengen?
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.480
Jeg lærte ham et "touch" , hvor han satte forpoterne op på mit lår, som blev belønnet massivt med både godbidder og leg.
Efter få dage, kunne jeg kalde ham ind med et "touch", når jeg begyndte at finde halsbåndene frem, og problemet var løst.
Jeg indrømmer, at én af de første dage, kom han slet ikke med på tur.
Jeg VILLE ikke ud i at lege fangeleg, så da jeg havde opgivet, at få ham til at komme frivilligt, ja, så satte jeg snor på de andre, og gik min vej, og så måtte han nøjes med at gå i haven.
Jeg skal ikke kunne sige, om det ikke også hjalp lidt til at bryde adfærden
mar 2007
mar 2007
mar 2007
mar 2007
De her par dage har jeg taget snor på hende inden hun opfanger at vi skal ud - så der har ikk været noget at optage...
Men flere kyndige hundeejere i min omgangskreds har set hende gøre det og mener også at hun bare sys det er skide sjovt..
Har derudover prøvet at lade hende ha sele på indenfor for at se om det ændrede noget hvilket det ikk gjorde og udenfor er hun MEGET glad, ivrig og selvsikker så er ret overbevist om at der ikk er noget der gør hende utryg - derudover plejer hun 80% af gangene vi går ud at lege med hendes bedste ven som hun Virkelig nyder.. så er slet ikk i tvivl om at det er fordi hun sys det er sjovt, men kommer situationen så prøver jeg at filme det...
mar 2007
Irriterende teenage adfærd - hjælp søges!