en velopdragen hund en velopdragen hund
Hvad er en velopdragen hund?
Er det forskelligt fra race til race?
Syntes du selv, din hund er velopdragen?
Jeg har selv 2, efter min mening, relativt velopdragene hunde. De kommer når jeg kalder (9/10), de forstår begge kommandoen "nej".
De genere ikke gæster og stjæler ikke fra bordene.
Men min onkel, som er tidligere schæfer ejer, syntes de er umulige, fordi de ikke lægger sig i kurven når han siger det, fordi de gør når det banker på og fordi de trækker i snoren.
Så hvordan definere du, en velopdragen hund?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Mine hunde er opdragne nok til at bo sammen med mig, men så kkart uodragne i manges øjne.
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1047 Hunde: 2 Svar: 1.894
Men man kan også møde en Joy, hvor man tænker den hund er da totalt uopdragen
Det til trods for, at hun kan over 60 tricks og fx altid ligger et bestemt sted, når vi er ude hos nogen og skal spise.
Joy synger og snakker, når vi får gæster.
Hun kan finde på, at trække i snoren osv.
Men hun er Joy
Søde sjove fjollede kloge Joy
Der til tider er enorm velopdragen
Og til tider ikke er
Og jeg elsker, at det er på den måde det giver til tider grå hår, men også rigtig mange grin
Så længe hun trods alt forstår, når nok er nok, så må hun godt folde sig lidt ud
Og nogen gange så møder man altid de samme mennesker lige i det øjeblik, hvor hun rigtig har foldet sig ud, jeg er sikker på, at de tænker deres
Sagde engang hun kan faktisk rigtig mange tricks og sådan.....og en dame kiggede sådan her
Indrømmet jeg forstod godt den dame
Jeg tror, at jeg vil leve i nuet og lige nu ligger Joy og sover sødt og er meget dengset, at se på
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.715
Hos nogen må hunde hoppe op - hos andre må de ikke. Dem der ikke ønsker det, vil finde en hund der gør det uopdragen.
Jeg synes selv Tucker er ganske velopdragen og ikke "til gene for omgivelserne". Han kan tigge ja, men det er til en vis grad tilladt for mig. Han hopper ikke op af andre, han stjæler ikke mad (men tøjdyr
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
- nu er de grunden til, at jeg ikke HAR pyntefigure
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 234 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 985
Jeg gider ikke have hund på bordet, eller have en hund som trækker - jeg har leddegigt, og bliver ganske enkelt smadret af at gå med en hund som trækker. Derudover så gider jeg heller ikke, at hun skal hilse på alt og alle, når vi er på tur. Hun skal kunne ignorere hunde og andre mennesker. Hun har også et sikkert indkald. Også selvom der er andre hunde etc.
Men derudover, så tror jeg der er ret frit. Jeg synes netop det er fedt, at Ellie er sådan en "lidt over det hele hund" (på en god måde). Det vil jeg hellere have, end en hund som bare ligger i kurven
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.333
trækker ikke, går pænt uden snor, gør kun kort og ikke altid når der kommer gæster..
vimser ikke rundt
er god mod alle (til tider dog lidt for god)
min "terapihund"
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
så mine hunde er der nok nogle der vil mene er uopdragene, MEN så er det godt det er mine hunde
og de er fyldt med glæde og gåpåmod! det er lige mig!
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Gøen ved gæster? Ja, det skal jeg love for! Der kommer ingen ind i huset uden at vi er advaret (i øvrigt inden de overhovedet har banket på døren).
Kommer når der kaldes? Måske...
Hvis han vurderer at det kan betale sig, ellers gør han ikke. Han reagerer på godbidder ikke sit navn som jeg siger.
Hvis en fremmed overrasker mig på gåturen, så får den fremmede besked på, at her kommer vi. Han skal absolut heller ikke klappes af fremmede mænd. Små og slanke kvinder samt børn må godt, men det siger ham intet.
Trækker i snoren. Ja da, hvis der kommer en fremmed hund, så skal der jo hilses, og den holdning slås vi stadig med. Der skal vitterligt holdes fast. Det er pisse irreterende!
Ligger helst i sofaen, og foretager sig meget lidt?
Helt sikkert, initiativ til at lave sjove ting, eksisterer bare ikke i hans univers. Tre til fire gange om ugen, får han dog et kærlighedsflip, og så skal der nusses.
Ellers tager han ikke initiativ til noget som helst. Man kan jo ikke holde vagt og lave tossede ting samtidigt. Sådan er det (altså jeg aner jo ikke om det er derfor, men han har altid været sådan).
Ligge i en kurv gør han ikke. Han ligger hvor han har bedst udsyn i forhold til hvor vi befinder os allesammen. Det er lidt sjovt at lægge mærke til.
Nu lyder det måske slemt, men det synes jeg ikke. Da vi fik ham for små 8 måneder siden, var han langt værre end i dag, og en omplaceringshund tager jo lidt tid at få tilpasset.
Men velopdragen vil jeg ikke kalde ham endnu.
Omvendt ser jeg ikke, at det at en hund ikke gider og stæse rundt og lave sjov og ballade som en modløs hund.
Jeg tror det afhænger af racen. De fleste store (rigtige :-p) hunde, er ikke dem der farer rundt og laver ballade. Mange af dem er af natur ret rolige. Jeg kender ikke nogen af de store hunde med damp.
Indendøre er de meget rolige, i hvert fald dem jeg kender. Det er også det der gør, at de er til at have indendørs. For farede de rundt som sindsyge ville de jo splitte huset af.....
Vi har i øvrigt meget få regler (andet end at jeg ikke vil have hunde i sengen), for han gør jo aldrig noget han ikke må alligevel. Så hvad skal jeg med regler.
Eneste regl er, at han og hvalpen må gå ud hvis de vil lege "vildt". Det sker nemlig to gange om dagen, at den lille lige skal race af, og det finder han sig med sin sædvanlige ro i, og leger med.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.902
Men hun er et dydsmønster, når det kommer til gæster!
Hun opfinder regler, når vi har gæster. Fx at hun ikke må være i sofaen, eller at man ikke må lege indenfor, eller hvis vi går tur med nogen, og hun går løs, så går hun 2skridt bag mig istedet for at gå rundt og snuse. Ting, som hun gerne må normalt, bliver pludselig forbudte
Men det er ret sjovt, for folk tror jo, jeg har verdens mest velopdragne hund
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
Easy vil de nok betegne som uopdragen lige nu, men han er jo stadig bare en hvalp/unghund, så det der med at være opdragen, kommer nok først lidt senere
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 413
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
I morges kostede det endnu et sæt undertøj, fordi jeg igår aftes (efter at have været på natarbejde) havde glemt at tage det gamle undertøj med fra badeværelset. Dette er på trods af, hun i teorien godt ved at der er forbudt for hvalpe på badeværelset.
Når det er sagt kommer hun når jeg kalder, hun gøer ikke, hvis folk ikke ligger op til det - hopper hun ikke op. Hvis du giver øjenkontakt og snakker til hende - overfalder hun dig og bliver ved til den første af jer løber tør for energi
Hun trækker som udgangspunkt ikke, men det kommer an på om der er en hund der søger hendes kontakt - eller en anden person. Man kan jo ikke gå forbi, hvis der er den mindste chance for at få opmærksomhed - hvilken skrækkelig tanke.
der er lidt unoder hist og her, men hun er 6 måneder og en hjerne der på ingen måde er færdigudviklet. Det næste lange stykke tid står den på hormonerne der farer rundt i kroppen.
Hun tigger ikke - hun vil ikke engang overveje det. Jeg har været vanvittigt striks på lige dette punkt fra dag et. Hvis jeg spiser - skal hun gå væk.
Nå ja, så piver hun og tramper på en og klynker og hyler hvis du tillader dig ikke at have rejst dig kl 6.00 - en ny dag er startet og vi skal jo op og nå noget. Finde nogle fasaner, dufte til naboens hunde og katte og være hjemme inden solopgang. Tænk hvis solen nåede at stå op.. Jeg tror hun er halvt vampyr min lille plageånd..
aug 2017
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
Min hund på 1/2 år er ikke velopdraget i min egen verden, og skal hun heller ikke være i den alder. Men skal nok blive det hen af vejen, altså velopdraget som vi vil have det.
Kan så fortælle, at jeg hele min barndom/ungdom altid har fået utrolig meget ros når jeg har gået med mine forældres hunde (border collier). Vi har altid gået med dem fri, på grønne ariaeler/marker og når der kom folk/biler forbi blev der sagt Dæk, og så lagde hunden sig der hvor den var, (også selv om det var 20-30 meter væk)og blev liggende til der blev sagt fri. Det har mange anset som yderst velopdraget. At det så var en af de få kommandoer de kunne til fulde, ja det var så noget andet
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.109
Ej, pjat. Skinkelynet er skøn, hun er bare rætti meget teenager lige for tiden.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
men de tigger, de hopper op, de gør når der kommer gæster, de sidder på skødet af fremmede hvis de ser deres snit til det og de går langt pænere fri ved fod end i snor...
Men alt dette skyldes jo at deres mor er en doven satan, der ikke synes noget af det er problematisk og dermed ikke har gidet gøre noget ved det.
aug 2006
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Men mine er nok stadig små uopdragne, for de har da nykker, jeg også gerne vil have arbejdet ud af dem. Det arbejder vi på.
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 260
"Men min onkel, som er tidligere schæfer ejer, syntes de er umulige, fordi de ikke lægger sig i kurven når han siger det"
Ingen skal bestemme over mine hunde - når nogen prøvede at kommandere med min Schæferhan (som var meget lydig) kikkede han på mig "mor behøver jeg dette ?"
Mit svar til personen var gerne: "Han skal ikke høre efter andre end mig - men har du behov for at kommandere så er muligheden - køb din egen hund "
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Men folk fjumrer rundt i kommandoerne, så hundene flyver rundt og gør tusind andre ting, end det vedkommende tror, at h*n giver besked på. Det er virkelig komisk at se på.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Jeg forventer, at Chili kommer, når jeg kalder, at hun stopper, når jeg siger stop, og at hun ikke ødelægger noget. Succesraten ligger formentlig på 90-95%, så hun er velopdragen i min verden, der som bekendt er den, der tæller her.
aug 2006
De gør hvad folk siger...
Og så venter de spændt på at bonus kommer.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
en velopdragen hund