{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.660 visninger | Oprettet:

Overtage hund {{forumTopicSubject}}

For at gøre en lang historie kort, så har min mor fået tilbudt en 4 årig Border collie efter enkemand, der ikke magter den mere.

Min mor har aldrig haft hund, hun har været "kennelpige" tilbage i 70´erne ved en DKK opdrætter, men min mor har aldrig haft tid eller lyst til det ansvar det er at have hund.
Min mor er fornyeligt gået på efterløn og er ude at rejse mindst 1 gang hveranden måned, og jeg kan slet ikke se, hvordan hun kan få tid til at overtage en hund - og da slet ikke en BC.

Hun ved intet om den andet end den er sød, velafrettet og velopdragen, men energi niveau, temperament eller lign. har hun ingen idé om.

Kan HGs medlemmer ikke være søde at komme med argumenter til, hvorfor hun IKKE skal sige ja til hunden?

Jeg forsøgte at forklare, at racen er helt forkert til hende, og at det vil være dybt uansvarligt af hende med tanke på hendes rejseaktivitet. Hun vil have mig til at passe den, når hun er væk - men kender jeg hende ret, så ender jeg med at overtage ansvaret, og det har jeg ingen interesse i.

HJÆLP! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overtage hund
  • #1   19. jan 2019 Du kunne jo starte med at sige, at du under ingen omstændigheder passer den når hun rejser.
    Så har hun et problem, og mon ikke hun så fravælger hunden.

• #2   19. jan 2019 Jeg ville også sige nej til at passe den og forklare at det ikke er okay overfor hunden, at den skal smides i pleje så tit.
    Jeg ville forklare hende, at hvis hun tager i mod hunden, så skal hun stoppe med så mange rejser. Det har hun nok ikke lyst til smiley

• #3   19. jan 2019 Du kan spørge hende, hvorfor hun pludselig har fået lyst til at få hund.

Hun har aldrig haft lyst til det - så hvorfor nu? Hvad er det, der pludselig gør ansvaret tiltalende? Andet end at hun tilfældigvis har fået en hund tilbudt.

• #4   19. jan 2019 Tak for indput.
    Hunden skal aflives, hvis der ikke findes en ny ejer, og det synes min mor er synd.
    Desuden så hun den BC, der var i Go´morgen Danmark på TV2, og hun mener det kunne være "sjovt" at have sådan en hund at gå med og have som selskab. smiley smiley Hun tænker dog slet ikke over det massive ansvar.

• #6   19. jan 2019 Nu kender du ikke min mor smiley
    Alt hun kan få andre til at lave, som hun ikke selv gider - det smider hun i armene på dem som en ren selvfølge....Og jeg skal ikke have ansvar for en 4 årig BC, som hun kun har valgt pga det "kunne være sjovt og hyggeligt" at have en.

• #7   19. jan 2019 hvorfor kan hun ikke tage den? racen er en fantastisk ven hvis hun er aktiv men de er ikke så sindssyge som nogle gør dem til i mine øjne

Min første var et mix mellem bc kareler og islandsk. havde jeg spurgt hg ville ingen have sagt jeg skulle tage ham.

Vi havde nogle fantastiske år og i dag er han hyrdehund. Han fik en skidt oplevelse og var bange for mine katte så jeg tog valget for hans skyld men ikke et sekund var han det forkerte valg for mig...

pasning kan hun da let finde tænker jeg

Jeg står muligvis alene her men kender ikke din mor som andre måske gør og jeg har ikke nogle vilde alarmklokker der ringer ud fra det du skriver

har hunden uønsket hyrdning er mit eneste argument umiddelbart for ikke at tage en bc på 4 år der beskrives som denne

• #8   19. jan 2019 Min mor har 2 katte, der går ude og inde. Hun har konstant sin kalender booket og er meget lidt hjemme efter hun er gået på efterløn. Det er normalt, at jeg skal passe hendes katte hver weekend pga hun er ude eller væk i 1 uge-14 dage.
    Min brors søn er multiallergiker og tåler hverken katte, hunde eller andre dyr. Derfor har min mor taget konsekvensen og har hendes katte gående i et bryggers samt ude. Jeg kan slet ikke se, hvordan hun får tid til den hund.

• #9   19. jan 2019 Desuden har min mor et lidt anstrengt forhold til mine hunde.
    Hun vil have de går stille rundt, ikke hopper op eller løber/leger indendørs.
    Når hun ikke kan det med mine, hvordan dælen skal hun så evt kunne acceptere det ved en BC? Og ikke at forglemme hvor meget en beskidt hund kan svine indendøre, det påpeger hun konstant hér, at der skal gøres rent hver gang, der er ét hår på gulvet eller et aftryk af en våd pote.

• #10   19. jan 2019 Din mor er voksen og bestemmer helt selv om hun vil have hund. Også selv om det kun holder 2 måneder og så skal hunden videre fordi hun ikke tænkte sig om.
    Det du kan gøre er at melde ud du ikke deltager i projekt hund. At du ikke passer og liiige kan dit og dat.
    Der ud iver så tag snakken med hende om hvad det at have hund også indebærer. Dyrlægen, sygdom, ture og træning i pis regn. Osv.
    Hvis hun faktisk har tænkt sig om så er det jo sådan.
    Det at være aktiv og have mange jern i ilden kan jo godt gå hånd i hånd med livet som hundeejer. Det kan være hun påtænker at have hunden med osv.

Men jeg stejler lidt hvis hun påtænker at tage en hund ind som hendes barnebarn ikke tåler. Nu ved jeg ikke hvor tætte i er i familien men det ville da være synd hvis det satte en kæp i hjulet for besøg den vej. Du kan evt hære din bror om han har hørt om morens planer og om han tænker det er et problem.

• #11   19. jan 2019 Nu er det selvfølgelig overhovedet ikke det samme at passe som at have sin egen - men hvorfor får hun ikke en af dine hunde hjem i en kort periode og se hvordan det går smiley

Jeg er nu ellers meget enig med Ginne: man kan ikke tvinge en anden voksen til noget de ikke vil. Men hvis hun aldrig har haft lyst til ansvaret, synes dine sviner, "fylder" for meget etc. så er en praktisk smagsprøve da noget af det mest effektive.

• #12   19. jan 2019 Hun kan da heller ikke bare forvente, at du passer den, hvad hvis den ikke kan enes med dine hunde, det er jo ikke en selvfølge smiley

• #13   19. jan 2019 Du skriver at din mor er god til at få andre til det hun ikke selv gider, det må være fordi hun kan, forstået på den måde at dem hun sætter i gang ikke siger NEJ og FRA ...

så start der, sig på forhånd at du på ingen måde deltager i projektet hverken nu, i weekender, eller under hendes ferier ...

Desuden kan hun så ikke få besøg af barnebarnet hvis han er så allergisk, har hun tænkt over det,

Måske hun har en eminent økonomi, men ellers kan der ryge nogle ferier på dyrlæge regninger og så er der forsikring ...

Men ja som nogen skriver, måske hun vokser med opgaven, måske hun tager hunden med og tager på vandreferier, og måske hun ender med ikke at kunne undvære hunden og få mere forståelse for dine ... hvem ved...

Men punkt 1 er da at gøre hende klart at hunden og pasningen af den er hendes helt egen hele vejen ...

• #14   19. jan 2019 Du viser hende bare min video med Kaos ?? Det må da kunne skræmme hende, sådan et kærligt hvalpe flip ??

• #15   19. jan 2019 Alternativ til aflivning af en ung rask hund er jo omplacering f.eks via Pias BC Redningsfond eller et internat hvis det skal være hurtigt.
    Så der er ingen grund til at din mor skal påtage ansvaret for en hund, hvis hun ikke har tid og lyst.

• #16   19. jan 2019 15# men hun har jo lyst, desværre på et ret så useriøst plan, 'sjovt og hyggeligt '
    Tid derimod, lyder det bestemt ikke til at hun har.
    Hunden er bedre tjent med, at komme på internat, eller bc redning smiley
    Så den kan komme ud til nogen, der virkelig VIL en hund, med alt det der hører med, selvfølgelig de gode ting, som det er hyggeligt ect, men som også forstår kan leve med fældning, beskidte poter og andet i den dur, og som vil byde hunden en indholdsrig hverdag, med træning, gode ture ect.

Det er et levende dyr, man kan simpelthen ikke være bekendt, at forvente det f.eks nærmest ikke må bevæge sig rundt (Hun vil have de går stille rundt, ikke hopper op eller løber/leger indendørs.

Det er normalt, at jeg skal passe hendes katte hver weekend pga hun er ude eller væk i 1 uge-14 dage
    Det synes jeg er unfair at byde en hund, og i nogen grad, også kattene.

Jeg kan godt forstå, at ts siger nej, at skulle have en ekstra hund, så meget hver måned, nej tak!
    Det er jo ikke ts der ønsker sig en ekstra hund smiley

Ps. Kan man se det tv indslag et sted, gratis?

• #18   19. jan 2019 Tak for jeres kommentarer.
    Min mor er efterlønner efter 30+ år som folkeskolelærer og med tjenestemandsfunktion, så hun mangler vist intet. smiley
    Men hun synes jeg bruger mange penge på mine hunde....suk

• #19   19. jan 2019 "Så hun mangler vist intet"
    Af hvad du skriver, så mangler hun helt bestemt realitetssans smiley

• #20   19. jan 2019 Det lyder ikke som om det er specielt velovervejet.
    Jeg vil vildt gerne have en bc, og jeg troede faktisk at min allergi havde taget en positiv drejning, men da vi en dag på mit arbejde tog en hund ind (den blev ved med at gå rundt på vores p-plads, som ligger ud til en befærdet vej), måtte jeg se i øjnene, at jeg intet problem har med mine maltesere, men den fremmede hund havde jeg "glæde" af i et døgns tid.
    Det jeg vil sige, er, at jeg vildt gerne havde hentet hunden, men jeg må jo være realistisk og glemme drømmen om en bc smiley

• #21   19. jan 2019 Håber sandelig ikke den bliver aflivet, hvis din mor ikke tager den smiley Den har mange mange år tilbage endnu. Hvis din mor ikke tager den, må du gerne sætte ejer i forbindelse til mig, så skal jeg nok være behjælpelig med at finde et nyt hjem til den vh. Ejer af bc hunde

• #22   20. jan 2019 Enhver race/hund vil være forkert til hende, når hun rejser så meget, som hun gør.

• #23   20. jan 2019 Helt enig med de andre i, at du først og fremmest skal melde ud at du ikke deltager i det projekt - At det er hendes, helt og alene.

Det er step 1.

Du kan ikke bestemme hvad en voksen dame skal gøre - Men du kan i stedet byde ind med at hjælpe med at finde alternativer til aflivning. Pia gør et mega godt stykke arbejde med at finde nye hjem til bc'er og internaterne er også gode til det.
    Ingen af delene er dog gratis og det kan være en hæmsko for en ældre mand.
    Du kan også tilbyde din hjælp med at annoncere hunden til omplacering her og andre steder online - Det er jo gratis.

Alt efter linjer og type kan det gå fint eller blive en ren katastrofe at hun får den hund i huset. Sandsynligvis går det ikke godt med det du beskriver - BC eller ej.
    Men det er hendes valg, desværre.

Men tænker en lidt løsningsorientere hjælp til at finde den et nyt hjem og evt. en anden hund til hende der passer bedre (ingen tænker jeg vil være oplagte til det liv, men mange vil nok tilpasse sig bedre end en bc trods alt).
    Alene det at undersøge og researche lidt på racer kan måske få hende til at indse at hund måske ikke er den bedste ide - Men det er nød til at være hendes erkendelse og beslutning.

Kommentér på:
Overtage hund

Annonce