388 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Baloo er blevet "mærkelig" Baloo er blevet "mærkelig"

Mærkelig er måske så meget sagt, men nu skal jeg se om jeg kan få forklaret hvad problemet er....

Da han var mindre var han ikke bange for noget som helst, selv nytårsaften generede ham ikke .

Men nu er han begyndt at være meget "nervøs" når vi går tur... Lyde, høje som lave, får ham til at stikke halen mellem benene, og prøve at løbe væk - hvilket er lidt besværligt når han jo har snor på...

Hvad kan der være gået galt lige pludselig? Og hvordan kan vi hjælpe ham?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Baloo er blevet "mærkelig"
  • #1   17. mar 2005 Hvor gammel er han?

• #2   17. mar 2005 Lige knap et år... Bliver et år her den 28. marts...

• #3   17. mar 2005 Gitte: Tak... Men vi troede jo at teenage alderen kun gik ud på at være en bandit.. Vi havde aldrig troet at det skulle gøre ham "nervøs"... Men vi hverken ynker eller skælder ud... Vi gør bare som ingenting.... smiley

• #4   17. mar 2005 Er i sikker på han ikke har oplevet noget negativt i anledning med lyde?

• #5   17. mar 2005 Gitte: *LOOOOOOOOOL*... Bare rolig, jeg forstod godt hvad du mente... smiley

• #6   17. mar 2005 Martina: Vi sad og snakkede om det igår, men hvad vi kan komme på, har der ikke været noget....

• #7   17. mar 2005 Natasja: Baloo reagerer så fuldstændig anderledes hvis der er nogen der vil snakke med ham - så bliver han fuldstændig eksentrisk..... Hopper og danser og er ikke til at holde... smiley

• #8   17. mar 2005 Hmm... mærkeligt. Det er altså ikke normalt at hunde lige pludselig reagerer på lyde som du beskriver...

Hvilke lyde er det som han bliver bange for? Bare nogle eksempler...

• #9   17. mar 2005 Jeg er enig med Gitte. Godbidder godbidder godbidder.
    -Og når I nu ved, at han er utryg omkring fremmede mennesker, så kunne det evt. være en ide at træne det, f.eks ved at lokke nogle kollegaer, venner osv. som han ikke ser så tit til "tilfældigt" at møde jer på gåturen med masser af lækre godbidder.

• #10   17. mar 2005 Martina: Det kan være alt fra en fugl der bevæger sig i en busk, til en bil dør der smækker...

Da han var mindre kunne han slet ikke klare lyden af hjem-is bilen, men så tog vi ham med ud så han kunne se hvor lyden kom fra, og nu er der ikke noget længere - med DEN lyd... Men ikke alle lyde kan man jo hjælpe ham med at placere....

Gitte: Jo tak... Vi håber ihvert fald på at det bliver bedre...

• #11   17. mar 2005 BALOO er ikke utryg med fremmede... Tværtimod... Han elsker fremmede mennesker uanset om de har godbidder eller ej.... Med mindre de kommer ind på hans territorie uden at hilse på ham... smiley

• #13   17. mar 2005 Ups, undskyld, jeg må have læst forkert i forbifarten...
    Sorry

• #14   17. mar 2005 Hvem siger han er bange for mennesker? Er det noget jeg ikke har fået med?

Jeg har kun fået med at han bliver rigtig bange når der kommer høje lyde... Og det tror jeg ikke har noget med teenagealderen at gøre. Ikke når det kommer så pludseligt.

Men det med at rose ham og give ham en masse godbidder vil jeg give jer helt ret i... Styrk hans selvtillid generelt, så han føler sig mere modig i disse situationer med lyde. Distraher ham fra lydene, som i måske kunne skabe, for at lære ham der ikke sker noget ved lydene...

• #15   17. mar 2005 Hej kassandra... Vi gør også meget ud af at rose ham på de rigtige tidspunkter, men har ikke rigtig vidst hvordan vi skulle håndtere det her. Men vi må til at begynde og rose ham når halen kommer op igen... Fordi de sagde til træning at hvis man reagerede både på lyden og på hundens reaktion, så ville hunden blive ved med at være bange... Så det handler vel om at rose på det rigtige tidspunkt...

Tak for dit råd...

• #16   17. mar 2005 Hej P&A.

Det lyder som det Misja har og ind imellem stadig gennemgår (hun er 2 år nu) og jeg vil som Gitte, Camilla og jer selv siger og gør - særligt det med at hvis og når i kan, vise ham årsagen til lyden og når i ikke kan - at det INGEN betydning har ved at lade som ingenting...

Det lyder for mig som om i har fat i den lange ende og som Gitte siger at han nok skal blive god igen med hjælp fra jeres støtte når han har brug for det..

Held og lykke med det *S*

Knuzzer.

• #18   17. mar 2005 Martina: Du har ret - der var lige nogen der misforstod det med mennesker - fordi dem er han bestemt ikke bange for... Tvært imod...

Men jeg synes også at det virker mærkeligt at det kommer så pludseligt... Det var også derfor peter og jeg snakkede om igår om der kunne være noget som har "sat det igang"... Men kunne ikke komme på noget...

• #19   17. mar 2005 *SS* - og mange andre også erfaret kan jeg se - jeg taster ikke Så hurtigt så mange indlæg var nået at komme i mellemtiden *gs*

• #21   17. mar 2005 Karina: Tak for de opløftende ord... smiley

Kassandra: Det plejer vi også og gøre, hvis det er noget vi kan komme til... Men hvis det fx. er en bil dør der smækker, er det jo lidt svært... smiley

• #23   17. mar 2005 Tja det er ikke sikkert i nogensinde finder ud af det, men hovedsagen er i arbejder med sagen og han får noget mere selvtillid...

I stedet for godbidder kan i også bruge en legegenstand han er helt vild med... og så ville jeg skabe nogle ting i ved han er bange for, så i er forbredte på dem og kan ignorere det, så han kan se det ikke er farligt. Du kan jo få din kæreste/mand til at stå og smække stille og roligt med døren, alt imens du står lige i nærheden og leger ruskeleg med ham... bare et eksempel. Distraher ham med legen, så han nærmest glemmer lyden af den smækkende bildør... Ros ham helt vildt hvis han ikke reagerer på det...

• #24   17. mar 2005 Kassandra: Tak skal du have... Og tak for rådet... smiley

• #25   17. mar 2005 Martina: Ja det lyder faktisk som en god ide... Tror jeg vi vil prøve...

Men det er lidt mærkeligt, fordi når han er her hjemme, er han ikke bange for nogle af de lyde der kommer udefra - men så er han selvfølgelig også på sit eget område, og ved at han er sikker...

• #26   17. mar 2005 Bare få ham til kun at koncentrere sig om legen sammen med dig... hvis han alligevel reagerer på bildørssmækkeriet, så gå længere væk og smæk roligere med døren... byg det op i nogle trin... start helt fra bunden af...

• #27   17. mar 2005 Ja det er helt normalt at han ikke reagerer så meget derhjemme, der er han på sit eget reservat og er skide modig...

Så nu skal han lære at være modig på udebane også... det er noget som vil komme stille og roligt med alderen, men når han reagerer så voldsomt, skal der selvfølgelig arbejdes med det. Ellers forsvinder det nok ikke foreløbig...

• #28   17. mar 2005 Martina: Tusind tak... Men kan det mon være noget med at han føler et større "ansvar" overfor os når vi er ude og gå? Og han derfor er meget mere opmærksom på alle lyde omkring sig? Fordi det er bestemt ikke meningen at han skal føle sådan, tværtimod...

• #29   17. mar 2005 Jamen det lyder ikke som om han passer på jer når i er ude at gå og han bliver bange... Hvis han passede på jer, ville han reagere anderledes, så ville han begynde at rejse børster, knurre eller gø...

Men derfor er det vigtigt at i viser ham med jeres kropssprog at der ikke sker noget ved de lyde... i skal bare ignorere dem..

• #30   17. mar 2005 Ja, det fik vi også af vide da vi gik nytårsaften i møde, og som sagt reagerede han slet ikke på den aften...

Men vi prøver os frem, og ser om ikke vi kan vænne ham til at der ikke er noget at være bange for... smiley

Tusind tak for hjælpen....

• #31   17. mar 2005 Det er en rigtig god idé at styrke hans selvtillid...

Leg ruskeleg og lad ham vinde... glem slip kommandoen et stykke tid... Giv ham en masse positive oplevelser hvor han løser nogle opgaver... så får han bedre selvtillid med tiden...

• #32   17. mar 2005 Okay... Jeg lavede faktisk en tråd herinde for et stykke tid siden, for at høre hvordan man kunne forbedre en hunds selvtillid... Så det kunne måske være en god ide... Men han kender ikke slip kommandoen, så den bliver ikke så svær at glemme... smiley

• #33   17. mar 2005 Haha... ja okay...

Hvad fik du ellers af gode råd til at styrke selvtilliden på din hund?

Shiva, min ældste tæve var en utrolig usikker tæve indtil hun blev 2 år... Var utryg ved fremmede mennesker osv...
    Så jeg har altid sørget for at give hende nogle opgaver som jeg vidste hun ville løse, så hun fik en god oplevelse ud af det. Det skal man gøre generelt med alle ting man lærer dem. Ikke stil dem overfor en opgave man ved de ikke kan løse.
    Byg en øvelse op i flere trin, når hunden kan det første trin, gå videre til det næste trin... Så vil den altid føle den vinder, fordi den bliver rost for opgaven.

Eller lav meget ud af ruskelegen... når du har rusket godt i en dummy eller hvad du nu bruger, så slip den og løb en æresrunde sammen med ham. Så skal du bare se hvor han løfter halen og man kan nærmest høre den siger "hold kæft hvor er jeg dygtig!"

• #34   17. mar 2005 Problemet var at jeg ikke rigtig fik nogle råd...... smiley

Ja, vi gør også meget ud af ikke at give ham for svære opgaver - men vi trapper op, som du også siger...

Ruskelegen gider han KUN hvis det er med hans nyeste "legetøj"... En "pølse" som man bruger til træning også... Hans almindelig legetøj slipper han lige så snart man tager fat i det... Så vi bruger så vidt muligt kun "pølsen" nu, når vi skal se "hvem der er stærkest"... Og det er han som regel altid - i hvert fald når han leger med mig... Det er jo en stærk hund... smiley

• #35   17. mar 2005 Den pølse du snakker om er vist en dummy... En aflang hård pude, som nogengange har et stofhåndtag i den ene ende...

For at gøre ruskelegen sjovere for ham kan i lave en øvelse sammen, altså både dig og Peter.
    Èn af jer har hunden i en lang line, helst i en sele så han kan trække godt til uden at blive kvalt. I binder også en lang line i dummyen "pølsen" og svinger godt rundt med den. Men den som holder hunden skal sørge for at holde ham så kort i snoren at han ikke kan nå dummyen. I kan få ham rigtig godt op at køre ved at trække dummyen rundt i jorden, hurtigt forbi ham og svinge den rundt, men hvor han ikke kan få fat i den. Når han så bliver rigtig vild skal han have lov at få den og så skal man huske at løbe den æresrunde med ham.
    Hvis i er et andet sted og træne med ham, kan i afslutte den her leg på en rigtig god måde. I skal bare lade bildøren eller bagagerummet stå pbent, så når han har fået sin dummy efter hård kamp, så løb æresrunden hen til bilen og lad ham hoppe op i bilen MED dummyen i munden. Han kender jeres bil og vil forbinde dummyen med et bytte han har fanget og taget med hjem. Lad ham beholde den et par minutter og tag den når hans opmærksomhed ikke er så stor på den mere...

Det er rigtig sjovt, men kræver lidt forberedelse, med de lange liner, den åbne bil osv...

• #36   17. mar 2005 Hvis pølsen ikke er en dummy, så bare læs pølse i stedet for dummy i det jeg har skrevet... hehe... ;o)

• #37   17. mar 2005 bagagerummet skal stå åbent... ikke pbent... ;o)

• #38   17. mar 2005 Min tæve er lidt af en pivskid...Hun er ikke særlig modig over for ting, det kan være alt der hænger, blafrer, smækker eller lignenen. Ikke altid, men nogle gange. Jeg har undersøgt meget om emnet, og fundet ud af at der er utallige måder der er den "rigtige" at løse problemet på. Den metode der virker for os, er at lade hende udforske alt det der skræmmer hende, hvis det er muligt. Nogle ting (som en bildør) er lidt svære at udforske i momentet, men så plejer jeg at udforske stedet hun stod på da hun blev bange. Altså gå tilbage til "gerningsstedet" og lave nogle positive øvelser, lidt gi' pote, på plads, og andre nemme tricks, eller simpelthen leg. Hvis der er meget grelle tilfælde (feks vores pizzaria, det er farligt) træner vi med afledningsøvelser i nærheden, og bevæger os langsomt nærmere. Altså forskellige tricks, godbider og legetøj. Men det vigtigste er ALDRIG at tale rosende til hunden når den udviser frygt. Man skal jo huske på at hunden bliver rost for det den gør i det sekund rosen falder. Så heller lave en hurtig trickøvelse (bare på plads eller lignende) og så rose for det.
    Andre er af den holdning, at man skal ignorere hvis hunden er bange for noget, altså bare gå forbi uden at bemærke at hunden er bange. På den måde skulle man signalere til hunden at der ikke er noget at være bange for. Det virker ikke for os.
    Nogle siger man skal tage hunden i kort snor så den kan mærke man er der, men det virker heller ikke for os. Synes nu også at det istedet må forstærke hunden i at der er fare på færde, når vi gerne vil have den tæt til sig.
    Kan se at du har fået en masse response, håber du finder den metoder der virker for dig. Kan berolige dig med at jeg kender en hanhund der havde præcis samme symptoner i den alder, så jeg vil give alle de andre ret i at det er en slags teenage-fase. Det er heller ikke nemt når det går op for ham at han er ved at blive en stor flot hanhund, og ikke længere er en nuttet lille hvalp alle bærer over med. Der følger et stort ansvar med at blive en voksen hund. Hans job kommer jo både til at bestå i at være din bedste ven, din trofaste følgesven, en god legekammerat og beskytter. Det må ikke være nemt : )

• #39   17. mar 2005 Martina: Baloo er bange for at køre i bil, så han vil ikke ind i bilen... øv øv... smiley

Helena: Tak for ideerne... Er fuldt ud klar over det med ikke at rose hunden når han bliver bange... Men bagefter når halen kommer op igen, og han ikke længere er bange... smiley Tror vi vil forsøge os med nogle af dine ideer, og se om vi kan finde én der passer til Baloo...

Takker mange gange...

Kommentér på:
Baloo er blevet "mærkelig"

Annonce