Baloo er blevet "mærkelig" Baloo er blevet "mærkelig"
Mærkelig er måske så meget sagt, men nu skal jeg se om jeg kan få forklaret hvad problemet er....
Da han var mindre var han ikke bange for noget som helst, selv nytårsaften generede ham ikke .
Men nu er han begyndt at være meget "nervøs" når vi går tur... Lyde, høje som lave, får ham til at stikke halen mellem benene, og prøve at løbe væk - hvilket er lidt besværligt når han jo har snor på...
Hvad kan der være gået galt lige pludselig? Og hvordan kan vi hjælpe ham?
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 10
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.978
jan 2005
jun 2004
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 228
jan 2005
jan 2005
jan 2005
jun 2004
Hvilke lyde er det som han bliver bange for? Bare nogle eksempler...
mar 2005
-Og når I nu ved, at han er utryg omkring fremmede mennesker, så kunne det evt. være en ide at træne det, f.eks ved at lokke nogle kollegaer, venner osv. som han ikke ser så tit til "tilfældigt" at møde jer på gåturen med masser af lækre godbidder.
jan 2005
Da han var mindre kunne han slet ikke klare lyden af hjem-is bilen, men så tog vi ham med ud så han kunne se hvor lyden kom fra, og nu er der ikke noget længere - med DEN lyd... Men ikke alle lyde kan man jo hjælpe ham med at placere....
Gitte: Jo tak... Vi håber ihvert fald på at det bliver bedre...
jan 2005
mar 2005
Sorry
jun 2004
Jeg har kun fået med at han bliver rigtig bange når der kommer høje lyde... Og det tror jeg ikke har noget med teenagealderen at gøre. Ikke når det kommer så pludseligt.
Men det med at rose ham og give ham en masse godbidder vil jeg give jer helt ret i... Styrk hans selvtillid generelt, så han føler sig mere modig i disse situationer med lyde. Distraher ham fra lydene, som i måske kunne skabe, for at lære ham der ikke sker noget ved lydene...
jan 2005
Tak for dit råd...
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
Det lyder som det Misja har og ind imellem stadig gennemgår (hun er 2 år nu) og jeg vil som Gitte, Camilla og jer selv siger og gør - særligt det med at hvis og når i kan, vise ham årsagen til lyden og når i ikke kan - at det INGEN betydning har ved at lade som ingenting...
Det lyder for mig som om i har fat i den lange ende og som Gitte siger at han nok skal blive god igen med hjælp fra jeres støtte når han har brug for det..
Held og lykke med det *S*
Knuzzer.
jan 2005
Men jeg synes også at det virker mærkeligt at det kommer så pludseligt... Det var også derfor peter og jeg snakkede om igår om der kunne være noget som har "sat det igang"... Men kunne ikke komme på noget...
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
jan 2005
Kassandra: Det plejer vi også og gøre, hvis det er noget vi kan komme til... Men hvis det fx. er en bil dør der smækker, er det jo lidt svært...
jun 2004
I stedet for godbidder kan i også bruge en legegenstand han er helt vild med... og så ville jeg skabe nogle ting i ved han er bange for, så i er forbredte på dem og kan ignorere det, så han kan se det ikke er farligt. Du kan jo få din kæreste/mand til at stå og smække stille og roligt med døren, alt imens du står lige i nærheden og leger ruskeleg med ham... bare et eksempel. Distraher ham med legen, så han nærmest glemmer lyden af den smækkende bildør... Ros ham helt vildt hvis han ikke reagerer på det...
jan 2005
jan 2005
Men det er lidt mærkeligt, fordi når han er her hjemme, er han ikke bange for nogle af de lyde der kommer udefra - men så er han selvfølgelig også på sit eget område, og ved at han er sikker...
jun 2004
jun 2004
Så nu skal han lære at være modig på udebane også... det er noget som vil komme stille og roligt med alderen, men når han reagerer så voldsomt, skal der selvfølgelig arbejdes med det. Ellers forsvinder det nok ikke foreløbig...
jan 2005
jun 2004
Men derfor er det vigtigt at i viser ham med jeres kropssprog at der ikke sker noget ved de lyde... i skal bare ignorere dem..
jan 2005
Men vi prøver os frem, og ser om ikke vi kan vænne ham til at der ikke er noget at være bange for...
Tusind tak for hjælpen....
jun 2004
Leg ruskeleg og lad ham vinde... glem slip kommandoen et stykke tid... Giv ham en masse positive oplevelser hvor han løser nogle opgaver... så får han bedre selvtillid med tiden...
jan 2005
jun 2004
Hvad fik du ellers af gode råd til at styrke selvtilliden på din hund?
Shiva, min ældste tæve var en utrolig usikker tæve indtil hun blev 2 år... Var utryg ved fremmede mennesker osv...
Så jeg har altid sørget for at give hende nogle opgaver som jeg vidste hun ville løse, så hun fik en god oplevelse ud af det. Det skal man gøre generelt med alle ting man lærer dem. Ikke stil dem overfor en opgave man ved de ikke kan løse.
Byg en øvelse op i flere trin, når hunden kan det første trin, gå videre til det næste trin... Så vil den altid føle den vinder, fordi den bliver rost for opgaven.
Eller lav meget ud af ruskelegen... når du har rusket godt i en dummy eller hvad du nu bruger, så slip den og løb en æresrunde sammen med ham. Så skal du bare se hvor han løfter halen og man kan nærmest høre den siger "hold kæft hvor er jeg dygtig!"
jan 2005
Ja, vi gør også meget ud af ikke at give ham for svære opgaver - men vi trapper op, som du også siger...
Ruskelegen gider han KUN hvis det er med hans nyeste "legetøj"... En "pølse" som man bruger til træning også... Hans almindelig legetøj slipper han lige så snart man tager fat i det... Så vi bruger så vidt muligt kun "pølsen" nu, når vi skal se "hvem der er stærkest"... Og det er han som regel altid - i hvert fald når han leger med mig... Det er jo en stærk hund...
jun 2004
For at gøre ruskelegen sjovere for ham kan i lave en øvelse sammen, altså både dig og Peter.
Èn af jer har hunden i en lang line, helst i en sele så han kan trække godt til uden at blive kvalt. I binder også en lang line i dummyen "pølsen" og svinger godt rundt med den. Men den som holder hunden skal sørge for at holde ham så kort i snoren at han ikke kan nå dummyen. I kan få ham rigtig godt op at køre ved at trække dummyen rundt i jorden, hurtigt forbi ham og svinge den rundt, men hvor han ikke kan få fat i den. Når han så bliver rigtig vild skal han have lov at få den og så skal man huske at løbe den æresrunde med ham.
Hvis i er et andet sted og træne med ham, kan i afslutte den her leg på en rigtig god måde. I skal bare lade bildøren eller bagagerummet stå pbent, så når han har fået sin dummy efter hård kamp, så løb æresrunden hen til bilen og lad ham hoppe op i bilen MED dummyen i munden. Han kender jeres bil og vil forbinde dummyen med et bytte han har fanget og taget med hjem. Lad ham beholde den et par minutter og tag den når hans opmærksomhed ikke er så stor på den mere...
Det er rigtig sjovt, men kræver lidt forberedelse, med de lange liner, den åbne bil osv...
jun 2004
jun 2004
jan 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 22
Andre er af den holdning, at man skal ignorere hvis hunden er bange for noget, altså bare gå forbi uden at bemærke at hunden er bange. På den måde skulle man signalere til hunden at der ikke er noget at være bange for. Det virker ikke for os.
Nogle siger man skal tage hunden i kort snor så den kan mærke man er der, men det virker heller ikke for os. Synes nu også at det istedet må forstærke hunden i at der er fare på færde, når vi gerne vil have den tæt til sig.
Kan se at du har fået en masse response, håber du finder den metoder der virker for dig. Kan berolige dig med at jeg kender en hanhund der havde præcis samme symptoner i den alder, så jeg vil give alle de andre ret i at det er en slags teenage-fase. Det er heller ikke nemt når det går op for ham at han er ved at blive en stor flot hanhund, og ikke længere er en nuttet lille hvalp alle bærer over med. Der følger et stort ansvar med at blive en voksen hund. Hans job kommer jo både til at bestå i at være din bedste ven, din trofaste følgesven, en god legekammerat og beskytter. Det må ikke være nemt : )
jan 2005
Helena: Tak for ideerne... Er fuldt ud klar over det med ikke at rose hunden når han bliver bange... Men bagefter når halen kommer op igen, og han ikke længere er bange...
Takker mange gange...
Baloo er blevet "mærkelig"