{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.215 visninger | Oprettet:

Er det i orden når hunden knurrer... {{forumTopicSubject}}

På baggrund af en diskussion jeg havde med min veninde forleden dag kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om følgende.

Når Athene og jeg er på udstilling er det ofte sidst på eftermiddagen, når hun er træt og udkørt, at knurre hvis folk kommer og skal hilse på hende, trods jeg har sagt at de ikke skal røre hende. (Jeg kan se på min hund når hun bare vil være i fred.)
Spørgsmålet er så om det er iorden når min hund siger fra?
Og det er ikke noget med at vise tænder og tilbagekrænget mundviger, men en stille brummen.

Min veninde mener det er forkert og synes jeg er uansvarlig når jeg synes det er ok hun siger fra....

/ Trine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det i orden når hunden knurrer...
  • #1   20. dec 2006 jeg syntes det er helt ok en hund siger fra, de skal da ikke finde sig i alt, da jeg udstillede, var min dreng også bombet sidst på dagen og kunne finde på at knurre af folk, i det daglige gjorde han ikke en kat fortræd.

• #3   20. dec 2006 Det synes jeg egentlig er ok.

For du har givet udtryk for at man skal holde nallerne fra hende og hvordan skal hun ellers kommunikere at hun vil være i fred? Hun bruger sit sprog og det er der ikke det mindste galt i...

• #4   20. dec 2006 Synes kun hunde skal knurre af andre dyr (KUN knurre) hvis de vil have fred. Eller på kommando som en del af et trick.

• #5   20. dec 2006 Jeg mener da at folk må respektere når man siger de ikke skal komme til ens hund, og nu ved jeg ikke om min race indbyder mere til klap og kæl end andre racer. For det er så at sige hver gang vi udstiller at folk ikke respektere når jeg og de andre udstillere siger at hunde vil have fred, og når hunden knurre forstår de altså at vi mener det....

• #6   20. dec 2006 Har opdaget at folk står inde i teltet hos mine medudstillere for at klappe deres hunde, og det er da indtrængen på hundens område, hvor den burde kunne være i fred.

• #7   20. dec 2006 du skal lære at finde et sted til hunden, når du kan se den ikke synes det er sjovt mere.

• #8   20. dec 2006 Du har jo selv en klar holdning til det, hvorfor så tvivle på dig selv? Vi opdrager jo alle forskelligt. Nogle mener det ene er rigtig, mens andre mener det er meget forkert.

• #9   20. dec 2006 Safira min hund bruger ikke bur når vi udstiller - har endnu ikke gjort det da hun ikke slapper af, hvilket er noget hun først har lært efter vores tur til Polen, men selvfølgelig er det mit ansvar.

Men mit spørgsmål gik mere på om det er i orden at hun selv siger fra ved en stille brummen...

• #10   20. dec 2006 Tinna min holdning er da ikke fast. Og fordi jeg er interesseret i at høre om andres mening.
    Tænk hvis nogle har oplevet at de styrker en agressiv side af hunden hvis den får lov at knurre og sige fra. Det kan jeg da ikke tillade mig at sidde overhørig hvis det var tilfældet.

• #11   20. dec 2006 Det er jo hundens eneste måde at sige fra på og når du samtidigt har gjort folk opmærksomme på de skal lade den være i fred, jeg synes det er helt ok.

• #12   20. dec 2006 Desuden kan man også lære nyt ved at lytte til andres holdning.Og desuden kunne denne tråd måske fortælle folk at de bør respektere når man siger nej, hvis de ikke gør det i forvejen.

• #13   20. dec 2006 Efter min mening er det både og ok :). . . . Men det er altid noget at den advare istedet for bare at bide:). .

• #14   20. dec 2006 Jeg tænker også på om man evt kan gøre hunden forvirret, hvis man som ejer griber ind og skælder sin hund ud hvis den knurrer?

• #15   20. dec 2006 nu er det desværre sådan at på udstillinger kommer der mange folk som betaler for at komme ind og se hundene og derfor mener at klap og snak med udstillerne er en del af det de betaler for, så måske man på en pæn måde kan sige at hunden er træt og vil have fred, men du kan besvare spørgsmål om racen.

• #16   20. dec 2006 du behøver ikke skælde hunden ud, men bare træde ind foran, det viser hunden at du styrer der fra.

• #17   20. dec 2006 jeg synes det er iorden at den siger fra, hvis du derimod skælder den ud for det,risikerer du at den vælger at gå til biddet istedet. så lad den dog bruge sit sprog, på den eneste måde den kan og så stol på dit eget instinkt omkring din hund, du kender den bedst :0)

• #18   20. dec 2006 Ro på nu...
    Jeg skælder ikke min hund ud, men min veninde sagde at hvis hendes hunde knurrede skældte hun dem ud, men det synes jeg jo er at fortælle hunden at den sprog ikke er i orden, og næste gang siger den måske ikke fra og man kan risikere at hunden bider fordi den ikke ved hvad den ellers skal gøre???
    Jeg mener bestemt ikke, at jeg og min hund skal stå til rådighed for folk der ønsker at klappe eller høre om racen - jeg har faktisk også betalt for at komme ind. Men selvfølgelig vil jeg gerne svare på spørgsmål om min race. Men man bør også respektere et nej.

Kunne ikke forestille mig at min hund vil bide, og hun knurrer jo heller ikke med tilbagetrukkende mundviger, men blot lidt stille brummen...

• #19   20. dec 2006 Nej jeg har ikke været ude for at hun knurrer af børn. Synes også at de respektere når jeg sige ikke skal ikke røre hende for hun er træt og vil gerne have fred.
    Nu lyder det som om det er et kæmpe problem, hvilket det ikke er, det er sket nogle gange, når folk alligevel skal røre, eller hvis de hunde vi udstiller sammen med skal snuse bagi når hun ligger og sover - hvilket de andre hunde også reagerer på så det er ikke kun min hund.

• #20   20. dec 2006 prøv evt. at høre andre hundeejere af samme race, hvad du bør gøre i situationen, måske de har nogle gode råd om hvordan de takler situationen med de mange mennesker som bliver ved med at pille ved deres hunde

• #21   20. dec 2006 Safira Det ved jeg godt og derfor har jeg også indkøbt bur til hende og trænet hende til at være derinde, hvor hun er afslappet. Og jeg skal have et telt hvor hendes bur skal være i så hun har et fristed. Men det har nu ikke været nogen hindring hvis folk vil klappe så har de trådt helt ind i teltet til hundene.
    Og jeg opfatter nu heller ikke nogen siger der er noget galt med min hund og at jeg skal skælde mig hund ud.
    Jeg refererede til at min veninde skælder sine hund ud hvis de knurrer, hvilket jeg ikke har gjort med min...

• #22   20. dec 2006 Hele denne tråd er lavet fordi jeg gerne vil høre hvad i mener om hvis en hund knurrer under de omstændigheder. Daa jeg diskuterede det med min veninde og vi var uenige.
    De andre hunde i min race reagerer lige akurrat på samme måde når de har fået nok og vil være i fred. og De har telt og div. bure med.

• #23   20. dec 2006 min yngste tæve, Kira, knurrede også i begyndelsen jeg havde hende når hun er træt efter en lang dag ............... ikke egentlig ad nogen, blot fordi hun er træt, som et lille barn, der er overtræt og bliver lidt umulig - derfor ligger hun som regel nu i sit bur hvor hun ikke kan blive generet af nogen ....... jeg synes man skal forholde sig til hvordan ens hund reagerer og tage forholdsregler - kunne aldrig drømme om at skælde hende ud fordi hun er træt og siger fra .............

• #24   20. dec 2006 Tak for jeres svar... kigger ind igen senere og ser om der er nye input... God aften til jer alle

/ trine

• #26   20. dec 2006 prøv et bur for det kan jo være at hun gerne vil derind når hun har fået lært at her kan hun få lidt fred, og så et tæppe over hvor der er broderet MÅ IKKE FORSTYRRES
    jeg syntes det er et svært emne, men jeg vil ikke selv accepters at min hund knurrer af andre da der jo ikke er langt fra at hvis den er presset så er et lille bid jo ikke lang væk. Når vi er på udstilling så er det min pligt at sige fra når ingolf er i sit bur så SKAL HAN HAVE FRED og det håndhæver jeg strengt. Så hvis nogen vil snakke med ham så må de komme tilbage senere.

• #27   20. dec 2006 Jeg synes da klart det er en god ting at hunden knurrer.. skisme da noget bedre end at den ikke gør og vælger at snappe i stedet.

Folk, og især hundefolk, må lære at forstå et : Nej du må ikke snakke med min hund.

Men mener også at du skylder din hund at finde et roligt sted til den når den viser tegn på at være for træt

• #28   21. dec 2006 Ja nu er en hund jo ikke et menneske og det ville sgu da være mere synd hvis den bare bed fra sig i stedet for at knurre..
    Jeg synes det er HELT iorden at den knurre, men det er sgu da også VILDT respektløst af folk, hvis de ikke forstår en fin hentydning.

• #29   21. dec 2006 Anna.
    Jeg synes aldrig at man skal lade små børn og hunde være sammen uden opsyn. Og hunden skal have et sted der kun er dens, hvor den selv kan fortrække til hvis den ikke gider selskab....

Katja J du skriver at du ikke vil acceptere din hund knurrer fordi der ikke er langt fra at den bider, hvis den føler sig presset... Nu tror jeg ikke ligefrem at min hund føler sig presset, men blot giver udtryk for at hun gerne vil være i fred, og mht bur og tæppe og telt ja hvis folk ikke kan forstå når man pænt siger at hunden gerne vil være i fred, så tror jeg nu heller ikke de kan forstå det fordi jeg har skrevet det på et skilt eller broderet det på et tæppe.... Jeg gentager nogle har stået inde i teltet hos mine konkurenters hunde der ligger i bur og skulle lige klappe til trods for de er blevet bedt om at gå.

Ja jeg skylder min hund et roligt sted og derfor har vi også altid et lille sted for os selv indtil jeg har fået købt mit telt.

Jeg har gjort mig en del erfaringer med hensyn til at udstille, bla hvor vigtigt det er at hunden har et fristed den kan (burde kunne) få lov til at være i fred så som i et bur eller telt, MEN mit spørgsmål går mest på om det er iorden hunden knurrer da jeg gerne vil høre andres mening i den forbindelse. Måske der er nogle der kan overbevise mig om at det ikke er godt hunden knurrer - som bla min veninde mener.

/ Trine

Kommentér på:
Er det i orden når hunden knurrer...

Annonce