Gode råd ønskes! {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation at jeg har den skønneste labrador tæve på 11 mdr. hun går rigtig fint i snor når mine døtre, min mand eller jeg selv går med hende. Dog har vi et problem så snart min mor går med hende (skal lige siges at det ikke opstår hvis jeg selv er med på turen) der trækker hun meget i snoren, og min mor er ved at nå til den beslutning at hun ikke længere tør gå med hende, grundet at min mor ikke har de største kræfter i armene. Min mor vil være utrolig ked af hvis hun ikke længere kan gå med hende, så derfor spørgsmålet!!
Er der nogle som har gode råd til hvordan denne problematik kan løses?
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.017
Første løsning er at være konsekvent med - det kan ikke lade sig gøre hvis ikke man har kræfterne til at stå imod. En 11 mdr labrador er ret stærk, hvis det passer tæven at spænde op og vise hvad hun kan.
Hver gang Ziva trækker, stoppes der øjeblikkeligt og vi starter ikke før hun sidder pænt ved siden af mig igen og slapper af. Når vi sidder stille og opmærksomme igen, fortsætter turen. Det betød at de første par ture, tog 15 min at gå ud og ind af indkørslen (ja den er lang, men så lang er den heller ikke) Men Ziva er stærk allerede nu, og er ikke engang 5 mdr, hvis hun beslutter sig for hun gerne vil lave en styrketest og se om hun kan trække sig over til den anden hund, der kommer længere nede af stien - og endnu værre, hvis hun beslutter sig for at fange en måge.
Af hensyn til at hun går pænt med jer andre, skal i have en anden med. Jeg ville hyre en adfærdscoach, der kunne gå et par ture med din mor og hunden, og sammen finde en løsning, så hunden stadig kan luftes af alle igen
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Som Trine skriver, træning og konsekvent, det er vejen frem.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Men tror helt sikkert der er flere tiltag der hurtigt ville kunne ændre det. Ovenstående er gode ideer. Tror også en god ting kunne være his du kunne få din mor til at træne lidt med hende, så hunden forbinder din mor med gode sjove ting.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.017
Jeg tænker det er en labrador, og det kan udnyttes.
Fordelen: både mor og hund er glade.
Ulempe: hund taber interesse, hvis den pludselig lærer at mor holder op med at mad med.
Nogle trænere mener det er forkert at manipulere med mad. Vores træner er en af dem, der gerne vil have det begrænset voldsomt. Jeg har endnu ikke opdaget de store ulemper ved det, men måske er det fordi det er min første labrador? Jeg træner med mad. Hun ved jeg giver mad. Hun elsker klap og mad, og derfor bliver hun hos mig. Når jeg fløjter, ved hun at jeg kan tilbyde det ultimativt lækreste i hele verden - mere end nogen anden hund endnu har tilbudt hende. (vi er stadig lidt i tvivl med de der måger, de er godt nok spændende)
Nogen ser det som en ulempe, at når vi går tur finder hun mig når hun har tisset og "tigger" en godbid og et kærligt klap, fordi hun har været dygtig. Det samme når hun går forbi en lort uden at smage.
Jeg belønner det, og elsker at hun gør hver jeg forventer.
Bare lige husk med en lab, at belønne godt men trække lidt fra i måltiderne
feb 2017
Følger: 25 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 73
For godt nok træls når hun ellers går så fint med os andre
Gode råd ønskes!