{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Min hund er kræsen {{forumTopicSubject}}

Hej..
Min cavalier king charles spaniel er begyndt at blive MEGET kræsen. Hun har ellers før spist sin mad så hurtigt, at jeg blev nødt til at smide nogle af pillerne rundt på gulvet, da hun slugte det, så det sad fast. Men nu gider hun slet ikke sit tørfoder mere. Jeg har prøvet at blødgøre det med vand, men det gider hun heller ikke. Hun vil kun have det, hvis jeg blander noget smør eller leverpostej i, men det er jo ikke meningen! Hun startede med at få Hills med kyllingesmag, så fik hun den der bare hedder Mini fra Hills og nu, fordi hun er kræsen, får hun den med Lam og ris-smag, som ellers er den de giver til kræsne hunde.
Hvad synes I jeg skal gøre?

Noget andet er, at en cavalier da kommer til at veje under 10 kg. ikke? Det var der nemlig en ekspedient, der var i tvivl om, og det har jo noget at sige mht. foderet!

På forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hund er kræsen
  • #1   18. dec 2006 Okay.. Så du mener bare at jeg skal lade være med at blande det med noget og bare vente på hun får appetitten igen? Hun er kun ½ år...

• #2   18. dec 2006 Da der er smagsgaranti på Hills, ville jeg levere det foder tilbage og få mine penge retur...

Min ville heller ikke have Hills, men Arion premium ryger fint ned

• #3   18. dec 2006 Ja det er alletiders at de har smagsgaranti, for det er jo ikke billigt at fodre hunden med kvalitetsfoder. Skal også ud og have pengene retur/bytte til noget andet!

Min tidligere hund ville heller ikke have tørfoder, men det var lige fra dens første møde med det. Og den fik aldrg lysten til det...

• #4   18. dec 2006 Hvad er barfe? Jeg har bare læst at man ikke må variere for meget og begynde at give menneskemad, for så vil de pludselig ikke spise deres egen mad...

• #5   18. dec 2006 Kvalitets hundefoder er sammensat så det opfylder hundens behov for nærringsstoffer, mineraler og vitaminer....
    Trouw nutrition, altså dem der laver ARION foder har 13.000 mennesker ansat verden over, som kun beskæftiger sig med ernæring til dyr...

Hvorfor ikke give hunden det den har brug for i stedet for at give den rester, som den alligevel ikke kan udnytte eller værre endnu ikke tåle

• #6   18. dec 2006 Alex N:
    Nej jeg giver den heller ikke menneskemad.. Den får netop kvali-foder, for at den får hvad den skal have...

• #7   18. dec 2006 Maria: Sådan var min Cavalier også. Utrolig madglad men gad ikke sit tørkost. Vi lod det stå og så skulle hun nok spise når hun blev sulten.

• #8   18. dec 2006 Det var ikke sådan ment Maria..

Jeg ved ikke rigtigt hvor vild jeg er med Barf ideen, men det er jo en smagssag.. kan man vel sige

Duncan : Jeg citerer lige
    Men hvis din hund hellere vil have menneskemad end tørkost, så er det jo også fordi det er tegn på at menneskemaden er bedre.

På nogle områder er børn og hunde ens.. Hvis et barn foretrækker vingummi frem for rosenkål, er det så fordi vingummi er bedre ?

• #9   18. dec 2006 Man kan da ikke samligne menneskemad med vingummi...

Maria: Jeg kan også godt anbefale BARF :o)
    Jeg begyndte selv at fodre min borderpige med det fordi hun slet ikke gad noget som helst tørfoder og jeg prøvede alle mulige forskellige mærker og hun begyndte at tabe sin pels og blive tynd...
    Men nu er hun en glad hund og sundere at se på og det vigtigste er at hun spiser og kan li det :o)

Men hvis du ikke kan li at give råt, kan du måske prøve at skifte foder?

• #10   18. dec 2006 Hos os blander vi en dåse tun i foderet en gang imellem for at gøre det lidt "spændende" for Oscar.
    Men jeg er af den mening at en hund nok skal spise hvis den er sulten...

Hvis den før har spist foderet uden problemer, så ville jeg ta foderet fra den resten af dagen, og så se om den ikke bare skal samle lidt appetit.
    IKKE alt det der med at skifte foder hver 3. måned, fordi der pludselig ikke bliver spist så meget.....
    Appetitten ændrer sig ofte hunde i perioder. Det behøver altså ikke betyde at de ikke længere kan li foderet!!!

Husk at en hund slet ikke har det samme antal smagsløg som et menneske, så det der med at de ikke "kan li" maden længere...den holder ikke.

Hvis hunde havde så fin en smags-sans, så ville de forhåbentligt holde sig lanft væk fra "barfernes" ko-maver, rå lever osv!!! ;o)

• #11   18. dec 2006 Anita : Gjorde jeg heller ikke.. Jeg sammenlignede hunde og børn..

Pointen var at det der bliver foretrukket ikke nødvendigvis er det der er bedst for hunden / barnet ( eller mig selv for den sags skyld)

• #12   18. dec 2006 Nå okay :o)

• #13   18. dec 2006 Har i maden til at stå fremme hele tiden?

• #14   18. dec 2006 Der er noget kød som Daisy slet ikke kan li. Så lidt smagsløg har de ihvertfald :o)

• #15   18. dec 2006 Camilla & Happy: Jeg når ikke en gang at sætte Baltas madskål i stativet, så har han spist det hele *GGG*
    Balta er utrolig madglad :o)

Og det er Daisy også blevet så vi har ingen problemer her i huset med at hundene ikke gider spise op.

• #16   18. dec 2006 Jeg har selv haft problemer med en kræsen hund, men det hjalp meget da han fandt ud af, at hvis han ik spiser maden i løbet af 10min, får han ik noget før næste gang jeg tilbyder det.

Samtidig med at han skal arbejde for det og faktisk ALDRIG bare får det serveret.

• #17   18. dec 2006 en hund kan sagtens gå nogle dage uden mad. Bare den drikker vand. prøv evt. at aftale, at hunden arbejder for sin mad efterhånden. den får kun noget når den søger efter piller, eller når den laver kontaktøvelser med jer eller andet.
    Så lærer hunden at hvis den ikke vil være sulten, så må den være der når maden findes - eller også må den være sulten og selv tilbyde at arbejde for at få mad.
    Det vil være godt både for jer og hunden. hunden bliver aktiveret for hele sin daglige ration af mad, og i får en hund som er meget mere på når i beder den lave øvelser og andet.
    prøv at læse på dette link
    http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/Hvalpens_forste_dage/Renlighed/Gode_vaner___darlige_vaner/Sikkerheden_i_hjemmet/nar_hunden_bider_i_ting.html

bare glem at der står når hunden bider i ting, for øvelserne er gode til at holde hund/ejer aktiveret med forskellige slags øvelser.

dette foder er godt og dufter godt af fisk ;0)
    lige noget for en hundenæse
    http://www.formatdanmark.dk/

• #18   18. dec 2006 Bella har også altid været utrolig kræsen.. Hun spiste langt under halvdelen af det hun burde få dagligt.. Dette resulterede også i en tynd hund og hun var sådan fra første dag vi fik hende.. Hun fik derfor ofte noget kød og grøntsager (og lidt kogt ris eller kartofler) blandet sammen, da vi ellers ikke kunne få mad i hende..
    Jeg hørte så om barf og gik i gang efter at have forhørt mig og læst om det og hun guffer nu mad i sig og har taget flere kg på, knoglerne er blevet kraftigere (større poter osv, selvom hun egentlig var færdigudvokset) og hun er generelt blevet en gladere og nemmere hund..
    Men skal man barfe kræver det lidt mere tid end ellers.. Grøntsagerne skal blendes, kødet skal pakkes ned i poser og puttes i fryseren, kød og grøntsager skal blandes sammen mm.. Dette kan man selvfølgelig nøjes med at gøre en gang om ugen, så det er klart til at blive udleveret til hunden..

Men kan i hvert fald anbefale dig barf, hvis du selvfølgelig ikke er sart med kød.. smiley

Du er velkommen til at søge venskab hvis det skulle have fanget din interesse..

• #19   18. dec 2006 Angel gider i perioder heller ikk tørfoder.. (i perioder)

hvis så hun får "menneskemad" eller køber noget andet tørfoder, af kvali, så ryger det ned.. så angel får forskellige slags.. nogen gange hills, nogen gange specific osv osv..

• #20   18. dec 2006 hva sker der lige for mit indlæg??.. mange fejl.. tager en ommer...

Angel gider i perioder heller ikk tørfoder..

hvis så hun får "menneskemad" eller noget andet tørfoder, af kvali, så ryger det ned.. så angel får forskellige slags.. nogen gange hills, nogen gange specific osv osv..

SÅDAN!! smiley

• #21   18. dec 2006 Markagers Duncan- Tørfoder er "hundeslik"
    Neeeej langtfra, hvis man bruger et ordenligt mærke.

• #22   18. dec 2006 Det er langt fra sandt.......mange mærker er idag naturligt konserveret.
    Hvad med de køer osv du får kød fra? Ved du hvad de er proppet med?

• #23   18. dec 2006 Tro mig jeg ved også en del om tørfoder.
    Men vi bliver jo nok alligevel ik enig.
    Naturens egen konservering.
    Kan bestemt ik se noget usundt ved tørfoder så længe man ik vælger det der er proppet med alt muligt.

• #24   18. dec 2006 markager- bla e vitamin og rosmarin.
    Hvor mange anvender BHA og BHT (kræftfremkaldende stoffer)
    Enhver ved da at hunden ville vælge bøffen, men så længe min hund trives så kunne jeg ik drømme om at skifter til barf.

• #25   18. dec 2006 Nå men jeg vil til og hjemad:-)
    God Jul

• #26   18. dec 2006 markagers......kan kun anbefale dig at søge på nettet.
    Findes tørfoder der er godkendt til menneskeføde, korn er meget forskelligt hvor meget korn der er i, majs får bla foderet til at hænge sammen.
    Efter de skrækhistorier jeg har hørt om barf skal jeg bestemt ik prøve.
    Det foder jeg bruger kan kun holde sig ca 3mdr pga naturlig konservering. Kan garantere der findes meget uden e numre.
    Men igen det er sgu ik sundt alt det der køerne osv er proppet med.

• #27   18. dec 2006 det kan jo holde sig fordi det er bagt

• #28   18. dec 2006 Selvfølgelig har den ik det.....det betyder jo ligesom også bare at kødet er godt nok til at kunne anvendes til mennesker.
    Ja det har det også den naturlige slags.
    Hvis du er så nysgerrig så prøv bla at kigge på nogle forskellige sider om tørfoder.
    Fint at barfe men jeg vil aldrig turde det.........
    Tror simpelthen ik på at mange hunde bliver syge af det.
    Tro mig der er også hunde der bliver syge af at barfe.

Det er fint for dig at barf virker men prøv at forstå at der er en masse mennesker der er glade for tørfoder.

• #29   18. dec 2006 Jeg har forresten aldrig påstået at jeg ved alt om tørfoder, og da slet ik om hundens anatomi

• #30   18. dec 2006 Du nævner at alle e numre kan være kræftfremkaldende, ja og det er netop derfor man skal undgå dem.......

• #31   18. dec 2006 Ja netop fordi folk bruger foder der er proppet med BHT og BHA og andet skrammel......
    Men okay fint så siger vi det, men igen prøv at undersøge nogle af de nyere mærker på markedet.

• #32   18. dec 2006 Undrer mig meget hvorfor alle dyrlæger ik anbefaler det så....

• #33   18. dec 2006 ja der er jo nogle generelle tegn ik.....
    Hvordan kan du vide at din hund får alt hvad den har brug for af vitaminer?

Altså du må undskylde mig at jeg stoler på min dyrlæge (og neeej jeg køber ik hans foder)

• #34   18. dec 2006 Men igen hvorfor bliver det så ik anbefalet noget mere?

• #35   18. dec 2006 Her kan man se hvad man skal gi hunden for at den får alle de vitaminer osv den skal bruge. (link fjernet)

• #36   18. dec 2006 gå ind under fodring og vitaminer.

• #37   18. dec 2006 Jeg er ikke i tvivl om at BARF er bedst for Daisy...
    Hun kunne bare slet ikke leve med tørfoder.

• #38   18. dec 2006 Øhh- prøv lige at tjekke størrelsen på min hund.......nej han kan langtfra æde for 400kr på en måned.
    Jaaa naturlige konserveringsmidler, og det er ik noget jeg har fra dyrlægen.
    Du har meget forstand på barf ok, meen hvis du ik tror på der er foder der er naturligt konserveret, så surf lige lidt på nettet.

Spørger lige igen hvordan ved du om din hund får de vitaminer den har brug for????
    Er godt klar over foder kan gi allergi og at det er påvist at BHT og BHA er skadeligt, men jeg vil heller aldrig købe foder hvor det er i.

• #39   18. dec 2006 hov sorry.....

• #40   18. dec 2006 Opretter nok lige en tråd selv:-)
    Så kan du lige kigge ind......

• #41   18. dec 2006 Men er det påvist at barf er bedst????
    Altså jeg vil gerne kunne læse det på skrift.......

• #42   18. dec 2006 Det er bedst for Daisy ved jeg. Og det er der ihvertfald ingen der skal sige til mig at det ikke er.
    Om det er godt for ALLE hunde, ved jeg ikke.
    Jeg kender kun mine egne hunde :o)

• #43   18. dec 2006 vores gamle hund blev 16, vejede dog kun 2.5kg........
    Han fik dog også madrester af og til

• #44   18. dec 2006 Skal lige siges at Balta får tørfoder. Det fungerer han fint på, jeg tør ikke eksperimentere for meget med foderet da det er en GD og så har opdrætteren bestemt hvad vi skal fodre med.

• #45   18. dec 2006 Igen en Barfer der skræmmer folk mere væk end at tiltrække dem :o(

• #46   18. dec 2006 Tinna: Mig??? Jeg har det sådan at man skal gøre hvad der er bedst for sin hund :o)
    Jeg havde nok heller aldrig skiftet til barf hvis Daisy fungerede fint med tørfoder *ss*

• #47   18. dec 2006 Markagera- nej jeg er bare blevet mer nysgerrig:-)

• #48   18. dec 2006 så er den oprettet:-)
    Markagers hvad er du egentlig uddannet som?

• #49   18. dec 2006 Nåå troede du var uddannet:-)
    Tillykke da.
    Ej no shit selvfølgelig kan de fleste se at hunden hellere vil ha kød en piller.
    Men holder stadig på at der findes godt tørfoder

• #50   18. dec 2006 Anita det er ikke dig jeg mener.

Markager's Duncan: Du skræmmer mig væk - det er det jeg mener. Og jeg er sikkert ikke den eneste der blir skræmt væk af fanatiske barfere der er så hellige. Undskyld, men det er ikke 1. gang jeg sir det til en person.

Har planer om at starte med at Barfe Lilly når jeg flytter i større lejlighed (større fryser) men jeg blir skræmt mere og mere væk, for jeg vil ikke ende som hellig der mener at alle dem der fodre med tørkost er "dyrplagere"

• #51   18. dec 2006 Naturlig konservering> Det kunne feks være netop at tørre fødevaren! Mikroorganismer skal have en vis mængde vand for at kunne nedbryde - for de flestes vedkommende vil de få sat deres nedbrydelse nedsat/stoppet hvis vandprocenten er under 12%
    De har desuden brug for ilt - dette kan klares ved at pakke fødevarene i en indpakning uden ilt - der vil dog komme ilt til det efteråbning, men det er da en start.
    Saltning ved vi vel alle er med til at øgeholdbarheden i fødevare - hvor velegnet det er til hundefoder er så tvivlsomt da forstore mængder salt jo ikke just er heldigt til vovsen.
    Surhedgraden kan sænkes med bla. eddike - derved gøres leveforholdene vanskelige for visse bakterier og svampe.
    Man kan pasteuriserer til over 65 grader - derefter er de fleste mikroorganismer sendt til tælling.
    Ellers er det at opbevare fødevarene ved kølige temperature jo også en konserveringsmetode...
    Man kan ryge føde så føden holder sig bedre da røgen indeholder stoffer der naturligt konservere...
    Jo der er masser af naturlige muligheder for konservering smiley

Desuden vil jeg da påpege at stoffer med E-numre også kan være "naturlige". (og prøv lige at definer det ord "naturlig") E-nummeret referer bare til at det er et tilsætningsstof - altså at man har tilsat noget til fødevaren for at give det ønskede egenskaber. Det siger intet om hvor tilsætningsstoffet kommer fra. Om dit Ascorbinsyre kommer fra et glas i et laboratorie eller fra en appelsin og tilsættes et andet fødemiddel - så har det stadig E-nummer 300...

Desuden synes jeg det er noget af en påstand at alle disse er kræftfremkaldende eller giver allergi... Eller læste jeg forkert...

Mht. til kræsenhed, så ville jeg prøve at tage foderet fra hunden når den ikke viser interesse og tilbyde det igen senere evt. som aktivering. Hunden kan jo have en periode hvor den ikke har det samme behov eller ligende, så at hunden ikke spiser så meget som normalt en kortere periode ville jeg ikke finde katostrofalt så længde den ellers drikker og er sund, rask og glad smiley
    Klart man skal ikke se igennem fingre med lægere varende spiseværring!

• #52   19. dec 2006 Markager> Jeg forsøger ikke at overbevise dig om at tørkost er sundt! Det kunne aldrig! falde mig ind at påbegynde den "never ending"-opgave *ggg* Så naiv er jeg trods alt ikke smiley
    Men jeg synes lige der var et par argumenter af dine jeg ikke finder rigtige - hvorfor jeg skrev hvad jeg gjorde.
    Hvem du kender og hvad du ved - aner jeg ikke, er også temmelig ligeglad... Men jeg ved der findes såkaldt "naturlig" konservering, og jeg ved der er e-numre der er konstateret total uskadelige! Så derfor mener jeg ikke jeg kunne lade de sætninger fra din side stå ukommenteret i tråden. Hvad man så bruger i tørfoder til hunde er for min kommentar ligegyldig...

• #53   20. jan 2007 hej,
    min cavalier var også utrolig kræsen, især da den var hvalp og egentlig også da den blev voksen--Mange cavalierejere har stødt på det problem med den lille søde hund der ikke vil spise,min dyrlæge siger at det er et spørgsmål om hvem der er mest stædig ,hunden eller mennesket,hunden plejer at spise sin mad når den bliver sulten,ingen normal hund sulter sig selv med vilje,men hvis dets menneske giver menneskemad inden hunden når selv at blive sulten nok,så skulle det da være en utrolig dum hund der ikke hurtigt fattede hvad sagen drejede sig om--Der findes på Groupcare en undergruppe der hedder Cavaliergruppen,det er kun cavalierejere der er med der,de er ikke altid lige skrivelystne,men det kan da være at du kan få hjælp derinde.
    Hilsen Bodil og Xelma

Kommentér på:
Min hund er kræsen

Annonce