{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.288 visninger | Oprettet:

Jeg skal rejse, hjææælp {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Nu er det sådan at vi bor på færøerne med vores 2 skønne hunde, og desværre er det sådan at ingen af hundene er chippet, eller indregistreret eller vaccineret før da det ikke er krav her på færøerne.

Men vi flytter til Danmark, og der er jo nogle krav angående at få hunden med.
Skal vi så chippe dem, og indregistrere dem, nu når vi skal rejse?

Eller er det nok med en sundheds erklæring, pas og rabies vaccine?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg skal rejse, hjææælp
  • #4   27. aug 2017 For at krydse en grænse skal en hund have chip, pas og vacciner på plads.

• #6   27. aug 2017 Malene - Gælder det alle vacciner? Eller kun Rabies?

• #8   28. aug 2017 Jeg skal fra Færøerne, til Danmark.

Jeg har læst, men kan kun læse mig frem til at den skal være gyldig rabiesvaccineret, men vil ikke risikere noget bøvl, så, jeg håbede at der var nogen herinde der vidste noget om det.

• #9   28. aug 2017 Kopieret fra Fødevarestyrelsens hjemmeside om rejse fra Færøerne til DK.

Hunden skal ledsage ejeren
    Ikke-kommerciel flytning af selskabsdyr betyder, at hunden rejser sammen med dens ejer, når ejeren selv rejser, og hvor hunden under flytningen er under ejerens direkte ansvar.

Desuden må hunden ikke skulle sælges, ligesom ejendomsretten over hunden ikke må skulle overdrages til en anden person.

Ikke-kommerciel flytning af hunde kan foregå op til 5 dage før eller efter ejerens rejse.

Hvis flytningen af hunden ikke sker samtidig med ejers rejse, men dog inden for ovennævnte tidsrum, skal flytningen af hunden foregå under ansvar af en anden person, som af ejeren er bemyndiget til foretage flytningen af hunden på ejerens vegne.

Bemyndigelsen skal være skriftlig, og til dette formål har Fødevarestyrelsen udarbejdet en fuldmagt, som du er velkommen til at bruge. Husk at medbringe fuldmagten på rejsen med hunden.

Den bemyndigede person skal være en person og kan fx være:
    • din ægtefælle
    • en ven
    • en ansat hos en dyretransportvirksomhed

Hvis flytningen af en hund foregår, uden at ejeren selv rejser, eller er forskudt mere end 5 dage før eller efter ejers rejse, skal hunden leve op til reglerne for kommerciel indførsel.

Det er også de kommercielle regler, der skal følges, hvis hunden flyttes med henblik på at blive solgt, eller hvis ejendomsretten til den skal overdrages.
    Du skal på anmodning kunne dokumentere, at der er tale om en ikke-kommerciel flytning
    Der er enkelte hunderacer, du ikke må indføre til Danmark
    Disse hunderacer må ikke indføres til Danmark:

1) Pitbull terrier
    2) Tosa inu
    3) Amerikansk staffordshire terrier
    4) Fila brasileiro
    5) Dogo argentino
    6) Amerikansk bulldog
    7) Boerboel
    8) Kangal
    9) Centralasiatisk ovtcharka
    10) Kaukasisk ovtcharka
    11) Sydrussisk ovtcharka
    12) Tornjak
    13) Sarplaninac

Du må heller ikke indføre hunde, der er er en krydsning af nogle af ovenstående racer. Det er ikke muligt at søge dispensation.

Det er heller ikke lovligt at rejse med vilde (ikke-domesticerede) hundearter eller krydsninger heraf.

Har du erhvervet hunden senest den 17. marts 2010, er hunden dog omfattet af den såkaldte overgangsordning, og du må derfor gerne tage den med ind i Danmark. Du skal blot overholde de regler, som du finder på siden Hundeloven.

Det skal bemærkes, at forbuddet mod disse hunderacer ikke omfatter hunde, der alene er i transit (gennemrejse) i Danmark.

Transport under transit af hunde omfattet af forbuddet er således fortsat tilladt, hvis hundene ikke forlader transportmidlet – bortset fra ganske kortvarige ophold uden for transportmidlet, når det er nødvendigt at lufte hunden – og transporten foregår uden unødige ophold her i landet.
    Din hund skal være lovligt ID-mærket
    Hunden skal være ID-mærket med en mikrochip (transponder).

Alternativt kan en letlæselig tatovering også accepteres, men i så fald skal den være påført inden den 3. juli 2011.

Det er veterinærmyndigheden i det land, som du har valgt, der bestemmer, hvilke personer der må ID-mærke kæledyr.

Mikrochippen skal være i overensstemmelse med ISO-standard 11784 og benytte HDX- eller FDX-B-teknologi samt kunne aflæses af en læseenhed, der er kompatibel med ISO-standard 11785.
    Hvis din hunds mikrochip ikke lever op til ISO-standarden
    Din hund skal have et gyldigt EU-selskabsdyrspas
    Forud for flytningen af hunden til Danmark skal den have et gyldigt EU-selskabsdyrspas.

En bemyndiget dyrlæge skal udstede EU-selskabsdyrspasset til din hund og attestere, at din hund lever op til kravene for flytningen.

Det er veterinærmyndigheden i det land, som du har valgt, der bestemmer, hvilke dyrlæger der må udstede selskabsdyrspas.

Din hund skal være rabiesvaccineret, mindst 21 dage før den rejser ind i Danmark
    Din hund skal skal være vaccineret af en dyrlæge i overensstemmelse med kravene i Bilag III til Forordning (EU) 576/2013.

Det er veterinærmyndigheden i det land, du har valgt, der bestemmer, hvilke dyrlæger der må vaccinere kæledyr i henhold til Forordning (EU) 576/2013.

Åbn Forordning (EU) 576/2013

Hunden skal være mindst 12 uger gammel på datoen for vaccinationen. Vaccinationsdatoen må ikke ligge før datoen for mikrochippens eller tatoveringens anbringelse eller aflæsning.

Vaccinationens gyldighedsperiode regnes fra det tidspunkt, hvor der er opnået immunitet, hvilket skal være mindst 21 dage efter afslutningen af den af producenten foreskrevne vaccinationsprotokol for den primære vaccination, og løber indtil slutningen af perioden med beskyttende immunitet.

En revaccination skal anses for en primær vaccination, hvis den ikke blev givet inden for gyldighedsperioden for den tidligere vaccination.

Hvis en revaccination blev givet inden udløbet af gyldighedsperioden, vil flytningen dog kunne finde sted med det samme, forudsat at de øvrige krav er opfyldt.

Læs mere på siden Rabiesvaccination.
    Du må højst have fem dyr af arterne hunde, katte og fritter med dig på rejsen
    Det maksimale antal dyr af arterne hunde, katte og fritter, som må ledsage ejeren eller en bemyndiget person under en enkelt flytning, må ikke overstige 5 dyr tilsammen.

Dog må antallet gerne overstige 5 dyr, hvis følgende betingelser er opfyldt:

1) Flytningen af dyrene sker med henblik på deltagelse i konkurrencer, udstillinger eller sportsarrangementer eller træning til sådanne arrangementer.

2) Dyrene ledsages af skriftlig dokumentation for, at de enten er registreret til at deltage i et sådant arrangement, eller at de er registreret hos en forening, der afholder denne type arrangementer.

3) Alle dyrene er over seks måneder gamle.

Hvis dyrene ikke opfylder ovenstående betingelser, skal de leve op til kravene om kommerciel indførsel.

Læs mere om Kommerciel indførsel af hunde.
    Registrering i Dansk Hunderegister
    Din hund skal registreres i Dansk Hunderegister senest 4 uger efter indførslen.

Det betyder, at selvom du kun skal være i Danmark i en kortere periode, men denne periode overskrider 4 uger, så skal din hund registreres i Dansk Hunderegister senest 4 uger efter indførslen til Danmark.

Læs mere på Hunderegister.dk eller kontakt en praktiserende dyrlæge.
    Pas på, når du indfører en hund til Danmark
    Der kan være smitterisici forbundet med at indføre en hund til Danmark fra udlandet.

Særligt hunde – og især gadehunde – fra Øst- og Sydeuropa og lande uden for Europa kan være smittet med alvorlige infektionssygdomme, herunder sygdomme, som kan overføres fra dyr til mennesker (zoonoser).

Så selvom hunden lever op til alle kravene beskrevet i denne guide, er det ikke en garanti for, at den ikke kan være smittet med andre sygdomme, som findes lokalt i det land, som du har valgt.

• #10   28. aug 2017 Jeg har læst på Fødevarebestyrelsens side, men vil det side at det er ligemeget med de andre vacciner, de ikke har fået, så længe den bare er Rabiesvaccineret? Der står intet om det på Fødevarebestyrelsens side.

• #11   28. aug 2017 Den skal bare være vaccineret for rabies, have pas og være chippet smiley

• #12   28. aug 2017 Tusind tak Kathrine, det var lige det svar jeg manglede smiley

• #13   28. aug 2017 Det var så lidt smiley

• #14   28. aug 2017 Selvom det ikke er et krav, vil jeg anbefale dig at give hunden de øvrige vacciner også. Du risikerer ellers både smitte på egen hund, eller snitte fra egen hund.

• #16   28. aug 2017 Som de andre skriver, bør du ud over chip og rabies vaccine sørge for at hundene har de almindelige vacciner også.
    Desuden skal du være OBS på, at der gælder nogle andre regler, når/hvis du skal tilbage til Færøerne igen, det er noget med en bestemt ormekur og godkendelse fra kredsdyrlægen!

• #18   28. aug 2017 Kan slet ikke forstå, at man ikke vil vaccinere mod andre sygdomme.
    Nogle af dem kan være dødelige.
    Jeg ville ikke lege med min hunds helbred på den måde.

Kommentér på:
Jeg skal rejse, hjææælp

Annonce