1.044 visninger
|
Oprettet:
Stambog {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har købt en Pomeranian uden stambog.
Det er faktisk en rigtig fin en af slagsen!
Avleren solgt den faktisk uden stambog, da hun mente den ikke var værd at avle på, men nu har hun ikke set noget smukker!
Der er stambog på begge forælder, er det så muligt at få stambog på hende nu hvor hun er chippet?
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.052
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Tit er der jo også en rigtig "god" grund til at avler har valgt at lave hvalpe uden stambog.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.393
Mit bud er, at enten har forældrene ikke stambøger (eller ikke i samme klub), eller også gad man, dengang man lavede hvalpen, ikke sætte sig ind i, hvilke krav der evt. er for at hvalpen kan få tavle (eller forældrene lever ikke op til de krav, der måtte være).
Uanset årsagen, så er det for sent nu.
Så jeg ville nyde min hund uden tavle - det bliver den jo hverken værre eller bedre af
aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
For mig er det lige meget, det var mere tanken om at der var nogle gode gener der gik tabt for racen.
Dog vil jeg prøve at kontakte DKK.
Jeg kan højest få et nej.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.632
aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.632
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.393
Man kan ikke vælge bare at stambogsføre nogen enkelte af hvalpene (i hvert fald ikke uden snyd), og man kan ikke komme, når hunden er 3 år gammel og få lavet stambog.
Men det er et meget brugt salgstrick at sige til en potentiel køber, at hunden koster f.eks. 8000 kroner, men at de kan få den til kun 6000, hvis de fravælger stambogen - en sådan hund har aldrig haft en stambog - sådan en SKAL nemlig følge hunde og kan således ikke fravælges, hvis først den er lavet - det giver heller ingen mening at slå flere tusinde af for at fravælge den, idet en stambog kun koster omkring 500 +/- at få lavet afhængig af klub og medlemsskab.
Alternativt kan en sælger snyde køber ved at sige, at hunden sælges billigere uden stambog, men at man jo altid kan få den lavet senere. Sådan en hund har formentligt heller aldrig kunnet få stambog, men det lyder jo finere at sige sådan.
Stambogen er et godt værktøj, når man skal købe hund, hvor den kan bruges til at undersøge ting om hundens ophav, herunder sundhed, eventuelle brugsprøver, udstillingsresultater osv. På samme måde kan den bruges, når man vil avle, for at finde det bedst mulige match til hunden.
Men når først hunden er anskaffet og man ikke har planer om avl, så skal stamtavlen sådan set ikke bruges længere (medmindre man vil gå på udstillinger eller prøver der kræver stambog naturligvis).
Stambog