{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Martin  M
Martin M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Stambog {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har købt en Pomeranian uden stambog.
Det er faktisk en rigtig fin en af slagsen!
Avleren solgt den faktisk uden stambog, da hun mente den ikke var værd at avle på, men nu har hun ikke set noget smukker!

Der er stambog på begge forælder, er det så muligt at få stambog på hende nu hvor hun er chippet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stambog
  • #1   4. aug 2017 Hvis det er stambog i DKK, så er jeg ret sikker på at svaret er nej,

• #3   4. aug 2017 Hvis det er en klub, hvor man "bare" kan lave en stambog senere, ville jeg være meget skeptisk. Og typisk er der en grund til, at der ikke er lavet stambog på det kuld hvalpe, før de kommer hjemmefra - alle af en grund, at det typisk er lettere at sælge hvalpe MED stambog til en højere pris.

• #6   4. aug 2017 I øvrigt så er stambogen fuldstændig lige meget nu hvor hunden er købt. Det er inden købet stambogen er relevant (med mindre man vil udstille eller avle selvfølgelig).
    Tit er der jo også en rigtig "god" grund til at avler har valgt at lave hvalpe uden stambog.

• #8   4. aug 2017 Jeg gætter på, at det bare er et billigt salgstrick, at man kun har undladt tavlen, fordi man ikke mente hunden var egnet til avl - den slags er jo ikke til at spå om med en hvalp (medmindre den da ligefrem er fejlfarvet eller har andre blivende fejl - og så ville den jo ikke være egnet i dag heller).
    Mit bud er, at enten har forældrene ikke stambøger (eller ikke i samme klub), eller også gad man, dengang man lavede hvalpen, ikke sætte sig ind i, hvilke krav der evt. er for at hvalpen kan få tavle (eller forældrene lever ikke op til de krav, der måtte være).
    Uanset årsagen, så er det for sent nu.

Så jeg ville nyde min hund uden tavle - det bliver den jo hverken værre eller bedre af smiley

• Martin  M
    Martin M Tilmeldt:
    aug 2017

#9   5. aug 2017 Jeg siger tak for alle jeres indput.

For mig er det lige meget, det var mere tanken om at der var nogle gode gener der gik tabt for racen.
    Dog vil jeg prøve at kontakte DKK.
    Jeg kan højest få et nej.

• #10   5. aug 2017 stamtavlen skal følge hvalpen, så det lyder mystisk at hvis den har en at du ikke fik den med

• Martin  M
    Martin M Tilmeldt:
    aug 2017

#14   5. aug 2017 Hende jeg har købt af, har begge forælder, og de har stambog, jeg ved dog ikke om det er DKK stambøger. ( husk jeg stiller spørgsmålet her da jeg intet ved om stambøger

• #15   5. aug 2017 spørg opdrætter om klub og stambogsnummer på forældrene

• #17   5. aug 2017 Martin - stambogsføring foregår, i hvert fald i de fleste klubber, sådan at ALLE hvalpene i kuldet stambogsføres INDEN de forlader opdrætter som hvalpe. De kan naturligvis kun få stambog, hvis begge forældre opfylder de kriterier, som den enkelte klub har sat op for avlsgodkendelse. Disse kriterier varierer meget fra klub til klub, men det kan f.eks. være at de skal udstilles, at de skal undersøges for bestemte sygdomme osv.
    Man kan ikke vælge bare at stambogsføre nogen enkelte af hvalpene (i hvert fald ikke uden snyd), og man kan ikke komme, når hunden er 3 år gammel og få lavet stambog.
    Men det er et meget brugt salgstrick at sige til en potentiel køber, at hunden koster f.eks. 8000 kroner, men at de kan få den til kun 6000, hvis de fravælger stambogen - en sådan hund har aldrig haft en stambog - sådan en SKAL nemlig følge hunde og kan således ikke fravælges, hvis først den er lavet - det giver heller ingen mening at slå flere tusinde af for at fravælge den, idet en stambog kun koster omkring 500 +/- at få lavet afhængig af klub og medlemsskab.
    Alternativt kan en sælger snyde køber ved at sige, at hunden sælges billigere uden stambog, men at man jo altid kan få den lavet senere. Sådan en hund har formentligt heller aldrig kunnet få stambog, men det lyder jo finere at sige sådan.

Stambogen er et godt værktøj, når man skal købe hund, hvor den kan bruges til at undersøge ting om hundens ophav, herunder sundhed, eventuelle brugsprøver, udstillingsresultater osv. På samme måde kan den bruges, når man vil avle, for at finde det bedst mulige match til hunden.
    Men når først hunden er anskaffet og man ikke har planer om avl, så skal stamtavlen sådan set ikke bruges længere (medmindre man vil gå på udstillinger eller prøver der kræver stambog naturligvis).

Kommentér på:
Stambog

Annonce