{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
801 visninger | Oprettet:

Åben stambog {{forumTopicSubject}}

Andre der har set denne udmelding fra DKK https://www.facebook.com/share/1XydH7tJabJdTZLo/

Jeg var nødt til lige at tjekke datoen, men nej, det var ikke en aprilsnar.

Jeg ved ikke helt, hvor jeg selv står - ingen tvivl om, at genvariation er vigtigt, så at åbne stambøgerne virker umiddelbart fornuftigt... men kan ikke lade være at tænke, at racer der er så på røven helbredsmæssigt måske havde bedre gavn af et gennemtænkt og målrettet indkrydsningsprojekt med andre racer, der kunne tilføje lidt på helbredskontoen fremfor blot at tillade flere hunde med de samme udfordringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Åben stambog
  • #2   8. mar Hos den engelske bulldog burde man tillade indkrydsning af en helt anden race (beaglen kunne måske være en mulighed...?). For den engelske bulldog er både vældig syg og vældig indavlet.

  • #3   8. mar Det er jo det jeg tænker - er det virkeligt nok bare at hive en håndfuld EB'er ind med andre/ingen tavler. Dels har de formentligt længere tilbage alligevel det samme ophav og dels har de jo de samme udfordringer uden tavle som med.

    Finland har gang i nogen indkrydsningsprojekter på bl.a. cavalier - om deres tilgang er den helt rette og vil få det ønskede resultat ved jeg jo ikke (det er svært, når man må nøjes med Google translate for at prøve at forstå), men jeg kunne bedre forestille mig succes med den slags, hvis ellers man laver en langsigtet plan og vælger racer/individer med omhu.
    - men der bliver selvfølgelig nogen generationer, der ikke helt ligner eller opfører sig som typisk EB.


  • #4   8. mar Og så må jeg sige, at med det jeg har set fra opdrættere af de racer tidligere, har jeg svært ved at tro, at ret mange vil tage godt imod de hunde, der måtte blive indlemmet på denne måde... kan jo også se i tråden, at enkelte (indtil videre) mener det er rigeligt, at de jo er gode til at bruge udenlandske hunde i avl... for de er selvfølgelig ikke nært beslægtede, når de er fra udlandet smiley

  • #5   8. mar Folk vil bedrages med glimmer og avispapir....

  • #7   8. mar Når jeg tænker på hvordan en status 1 lyder, så synes jeg det er et forrykt forslag.
    Der er hunde med helt lukkede næsebor der har status 0.


  • #8   8. mar Men jeg kan jo godt se problemet. Selv hvis man bruger både 0 og 1 indsnævres genpuljen for meget, så selv med åben bog vil et krav om 0 jo aldrig kunne gå.
    - især fordi jeg egentlig tror at de fleste af dem uden bog i nogen grad vil være beslægtet med dem med, så vil en åben stambog reelt gøre en nævneværdig forskel?


  • #10   8. mar Det er et udtryk for hvor slemt det står til.
    Mange mange racer er på vej nøjagtigt samme sted hen. Genetikere er i tvivl om man overhovedet kan nå at redde mange racer...


  • #11   8. mar Jeg er ikke ekspert i genetik, men tænker at man med så hermetisk lukkede stambøger, som man har haft i hundeverdenen gennem mange, mange år altid vil ende ud i, at der vil være for lidt variation(?)

    Så ville der ikke være relevant for alle/de fleste racer at man havde en mulighed for indmønstring? Så kan man jo sagtens have høje krav til godkendelse af indmønstrede hunde, men muligheden for at hente gener ind "udefra" i et eller andet omfang må da være gavnligt for alle racer. I takt med at genetisk testning bliver mere og mere udbredt, bliver det jo også mere tydeligt, hvor tæt beslægtede hunde af samme race er i rigtig mange racer.


  • #12   8. mar Det kommer til at blive nødvendigt med nye gener i alle racer. Det er kun et spørgsmål om hvor langt vi skal ud, før DKK/FCI handler...

  • #13   8. mar Jeg synes det er godt at der endelig sker lidt på den front, men jeg må indrømme at jeg er noget i tvivl om hvor meget det reelt vil hjælpe. Men pt. må jeg sige at alle tiltag er bedre end ingen tiltag, så man kan da kun håbe at det kun er første skridt.

  • #14   9. mar Klassificering af BOAS
    Det engelske system til graduering af BOAS har fire grader (dette system bruge i DK)

    Grad 0: Hunden er klinisk upåvirket og udviser ingen symptomer fra luftvejene

    Grad I: Hunden er klinisk upåvirket men har milde BOAS-symptomer fra luftvejene, der dog ikke påvirker hundens aktiviteter

    Grad II: Her er hunden klinisk påvirket og har moderate symptomer fra luftvejene, som bør undersøges nærmere. Hunden kan have brug for f.eks. et vægttab eller behandling af dyrlæge

    Grad III: Hunden er klinisk påvirket og har alvorlige symptomer på BOAS fra luftvejene. Den bør undersøges grundigt med henblik på at iværksætte en passende behandling – evt. operation

    Man kan læse om BOAS her: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed-og-sygdom/boas

    Jeg synes det er et fint initiativ og som jeg forstår det vil det blive fulgt tæt - det er, for mig, ønskeligt at de nævnte racer forbedres og dette ser jeg som et skridt i den rigtige retning.
    Jeg tror på at der vil komme yderligere tiltag.


  • #15   9. mar Den her er en status 0.
    Det er værd at bemærke at der ikke laves stikprøver i forhold til luftvejsudvidende medicin, og at testen udelukkende er klinisk. Og der er ingen kontrolenhed. Dvs dyrlægens skøn. Det er også tilladt for opdrætter at undersøge egne hunde i tilfælde af de er godkendre til BOAS.
    Det er lidt for nemt at snyde som jeg ser det, og de 1’er jeg har hært, så ville jeg nødig se dem videre i avl, som de stønner og puster.

    Opdrættere snyder jo ikke, og de opdrættere der har opdrættet racen i 30 år har kun haft et par enkelte syge hunde.


    profilbillede
  • #16   9. mar Og så er vejrtrækningen jo toppen af isbjerget.
    Engelske bulldogs burde få testet hofter, albuer, knæ og ryg. Der ud over også HUU og cystinuria.

    Og alle hunde med hudproblemer burde udelukkes fra avlen.


  • #17   9. mar BOAS er da et fint tiltag, men det kan ikke stå alene - det viser jo kun at dette individ ikke har problemer med vejrtrækningen. Man er altså stadig nødt til at slå ned på snævre næsebor, overdrevet kort snudeparti mm... og i øvrigt de andre sygdomme, racen døjer med.
    Og så ryger vi formentligt i problemer med manglende valgmateriale- og det er så her jeg ville være fortaler for at krydse andre racer ind.


  • #18   9. mar Michelle: den FB på billedet er højt præmieret på udstilling trods standarden siger åbne næsebor. De kan ikke blive mere lukkede, så dommerne tager sig ikke synderligt af standarden. Der skal simpelthen diskvalficeres ved de fejl, og det skal stå i standarden. Og det ikke kun hos Bulldogs men hos alle racer. Så kan det være der sker noget.

  • #19   9. mar Cookie - det er jeg klar over, og det er jo helt hjernedødt. Udstillingsdommeten kan selvfølgelig ikke se hundens indvendige anatomi og dermed fravælge hunde med fejl der stammer derfra (medmindre hunden da hørbare har problemer med vejrtrækningen), så til den del er BOAS jo rigtig fint.
    Men dommeren KAN se ting som næsebor, snudelængde, næsefold, formen på snude/kranie osv... og når nu der endeligt er fokus på vejrtrækningsproblemerne i de racer, så burde afvigelser fra standarden, som kan have betydning for vejrtrækningen ses som alvorlige fejl, og en hund som den på billedet skulle ikke løbe med præmierne på crufts, WDS osv....

    Men det er jo ønsketænkning, for så længe rjete/opdrættere bliver ved ar fastholde, at alt er fint, så sker der ingenting.
    Nu åbner de stambogen - men tror nogen her, at opdrættere vil røre de indlemmede hunde med en ildtang uanset om de måtte vise sig ubeslægtede og helt sunde?
    Tror nogen, at opdrættere åbent vil erkende, at der overhovedet er et behov for større genpulje og en bedre sundhed?

    Men det er da også lidt et dilemma for de mange, der i årevis hat påstået, at der kun er problemer med de tavleløse, så kan Nan jo ikke rigtigt vende 180 grader og acceptere dem nu...


Kommentér på:
Åben stambog

Annonce