{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Jer med tæver {{forumTopicSubject}}

Vi har Calvin og Rubi.

Planen er at Rubi skal steriliseres næste vinter. Vi skal ikke avle på hende, da slet ikke små Colgier smiley
Også rart at slippe for løbetid, risikoen for mælkekirtel kræft bliver jo også markant mindre (Vores sidste hund Bella døde af det i februar)

Mit spørgsmål til jer med tæver er, foretrækker i jeres tæver intakte, hvis man ikke skal avle på hende? Hvis ja, hvorfor?
Er der overhovedet nogle bagdele ved at neutralisere? Altså tænker på fx sind eller sygdomme?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med tæver
  • #3   5. jul 2017 Er hunden sund og rask og i hormonel balance så foretrækker jeg en intakt tæve indtil langt op i alderen. når de aå kommer op hvor man snakker en seniorhund, ville jeg overveje at pille motoren ud, for at undgå en akut livmoderbetændelse.
    Men ja det er i min optik en overvejelse med den enkelte hund. Hvad er risikoen for pelsforandringer - og hvad vil disse betyde for hundens livskvalitet? Risiko for urininkontinens. Og hvordan har hunden taget at være i narkose tidligere.

• #5   5. jul 2017 Ja, vi foretrækker vores hunde intakte, ligesom naturen har lavet dem.
    Der er ingen grund til at pille ved noget, som ikke er i stykker.
    Der er en hel del mulige bivirkninger ved sterilisering af tæver (og endnu flere ved kastration af hanner):
    Øget risiko for knoglekræft
    Inkontinens
    Problemer i hundeflokke, da tæven ikke længere lugter af tæve
    Mere underuld, strid pels, problemer med temperaturregulering og korrekt pelsskifte.

• #6   5. jul 2017 Jeg kunne slet ikke drømme om at neutralisere en hund uden at der var enrigtig god grund til det;) jeg må indrømme at jeg syntes det er lidt underligt det der med at ville skære i en rask hund;)

• #7   5. jul 2017 Jeg sterilisere kun hvis det er fordi tæven ikke fungere i sin løbe tid. Men første tæve var depri i en mdr op til løb, i løb og en mdr efter og nægtede at spise og var overhoved ikke en glad hund. Min næste tæve kunne man ikke mærke på at hun var i løb.. man opdagede det ved der var blød på gulvet. Og hende jeg har nu er så skøn i hende løb, mere gå på mod og drilsk. Så hun bliver kun steriliseret hvis det er noget sygdom ellers får hun også lov at være intakt.

• #9   5. jul 2017 Indica - hvilken race og kondition?

• #11   5. jul 2017 Det ville jeg ikke umiddelbart nej.

• #12   5. jul 2017 jeg vil nok kun anbefal en neutralisere hund hvis den er plage af mange hormoner smiley men i sådan en alder vil jeg nok snak med din dyrlæge hvad der er bedst i sidst ende

• #14   5. jul 2017 nogle får pelsændringer .. nogle bliver inkontinente og så er der vægten, det er minusserne, som jo ikke alle får..

Plusserne er at ændringer i det mentale, hvis nogen ofte er til det bedre, mere mental balance, og så de helbredsmæssige gevinster, ingen underlivsbetændelse, livmoder kræft, og så gevinsten med brystkræften, som dog aftager jo senere tæven steriliseres ... mener det er efter 4 løbetid der slet ikke længere er nogen gevinst ...

har 2 steriliserede tæver, og får jeg tæve igen bliver den steriliseret efter 1. løbetid ...

har steriliseret 4 tæver, ingen er blevet inkontinente, 2 har fået tættere pels, mens 2 ingen ændringer har haft på pelsen ...alle har fået mere stabilt sind ...

• #15   5. jul 2017 Jeg ville heller ikke sterilisere min tæve der ikke havde skyggen af underlivs problematikker, eller mentalt problemer styret af hormoner.

Der er en bagside af "medaljen" om end de er i lavere risiko %-vis end livsmoderhalskræft som er relativt højt. Men næsten alle undersøgelser der er bygger kun på tilfælde vs ikke tilfælde. Man har ikke indtaget variabler som motion, form/vægt, foder og evt race. Og det er da trods alt noget der spiller ind menneskenes verden smiley

Når Sally bliver 8-9 år vil jeg måske - som Ginne skriver - OVERVEJE at få det gjort. Ellers ikke.

• #17   5. jul 2017 Jeg er for at sterilisere og kan intet dårligt sige om det overhovedet.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

Emner: 1 Svar: 161
    #18   5. jul 2017 Med en allergihund af korthårsrace er jeg klart for sterilisering.
    Vi er så løbet ind i et andet problem, da hun ikke tåler sutur, og derfor er det ikke supernemt at sterilisere, hvis vi skal tage hensyn til det fact, at alt hvad der kan gå galt, går galt med hende.
    Vi er kommet frem til brug af Suprelorin-stav (kemisk kastration som også virker på tæver men først fremkalder en løbetid) må være vejen frem til hende.
    Allergi trigges mange gange hormonelt og specielt omkring løbetid.

• #20   5. jul 2017 Nu er Diana min første tæve, og hendes datter havde jeg i 1½ år.
    Jeg har valgt at bevare Diana intakt indtil jeg kan se, at det bedre kan betale sig at sterilisere. Jeg er ikke fortaler for sterilisering, men heller ikke modstander, hvis tævens helbred er i fare.
    Jeg har dog aldrig forstået pointen med at sterilisere bare for at sterilisere - lidt a la amerikanerne gør det. De steriliserer samtlige hvalpe, som skal ud som kæle/klappe hunde (som de kalder det). Hvis man ikke vil have en intakt hund pga det er for besværligt, hvorfor i alverden vil man så have en hund? Det er da langt mere naturligt at bevare end skære.... smiley

• #21   6. jul 2017 Jeg er for sterilisation. Jeg har 2 gange stået med en tæve med galoperende underlivsbetændelse, og det er bare ikke fedt smiley Specielt ikke når det er ældre hunde ! Begge mine hunde overlevede heldigvis operationen.
    Ulemper: Risiko for; inkontinens, stor, tyk og besværlig pels samt vægtøgning.
    Fordele: Mindre risiko for brystkræft, ingen risiko for underlivsbetændelse, ingen humørsvingninger, falsk drægtighed eller lign. i forbindelse med løbetid og intet besvær med blodpletter, liderlige hanhunde osv.

Skal jeg have tæver i fremtiden, bliver de steriliseret. Medmindre at det er en race med kæmpe pels. I det tilfælde vil jeg lige overveje det en ekstra gang-

• #22   6. jul 2017 Jeg har altid haft den opfattelse, at der ikke er nogen grund til at sterilisere med mindre der opstår problemer, fx kivmoderbetændlse, falsk drægtighed m. v. Jeg har en tæve på snart 13 år, og der har aldrig været problemer (jeg skal faktisk være meget ops for at opdage, at hun er i løb). Men havde hun haft problemer, ville jeg ikke tøve med at få hende opereret i en ung alder.

• #25   6. jul 2017 Gucc blev steriliseret sidste år. Hun døjede med hormonerne, som gav sig udslag i humør svingninger ( depri hund 2 mdr før og efter løbetid ) og falsk drægtighed. Hun var 5 år.
    Vi fortryder ikke smiley
    Glad hund, dog er hun blevet lidt til den runde side, og pelsen er umulig. Men det var en billig pris for at få den dejlige glade trunte tilbage smiley

Jeg vil ikke operere med mindre de fejler noget.

• #27   6. jul 2017 Jeg er så en af dem der sterilisere mine tæver: De skal ikke bruges i avl. Jeg har tidligere haft intakte tæver, der var meget mentalt påvirkede af løbetider, jeg har haft en tæve med mammatomur, der spredte sig og endte med leverkræft, jeg har haft en tæve der var nær død af livmoderbetændelse.
    Minusserne er at med nogle pelsetyper, der kan man ende med et regulært pelsmareridt (men det gælder ikke ruhår og korthår som mine har) og så er der en lille smule forhøjet risiko for knoglekræft og inkontinens.
    Jeg har opvejet plusser og minusser sammen med min dyrlæge og vi kom frem til at sterilisere var den bedste løsning for os; så Perle blev steriliseret før første løbetid. Hun er foreløbig blevet 5 år i fin stil smiley

• #29   6. jul 2017 Jeg har 2 steriliserede tæver på hhv. 5 og 9 år. Ligeledes har jeg 2 intakte tæver, på hhv. 7 og 2 år.
    Er der noget jeg fortryder er det at jeg i sin tid valgte at sterilisere de 2 tæver:
    Deres pels er komplet ødelagt og uregerlig, de tager på bare af at kigge på en krumme, de har begge mistet lidt af "gejsten" og er blevet mere ugidelige.
    Fremtidigt steriliserer jeg kun en tæve hvis sygdom gør det nødvendigt!!

• #30   7. jul 2017 Jeg har en neutraliseret tæve, det blev hun som 5½ måneders og det fortryder jeg ikke. Hun blev neutraliseret, fordi vi købte to hunde på én gang - en af hvert køn, og ingen af dem skulle bruges i avl.

Jeg har en anden tæve, der bliver meget påvirket af hormonerne, og det gør, at vores to tæver kommer op at slås lige før og efter løbetiderne, så hun skal også neutraliseres inden længe! Derudover tænker hun ikke på andet end hanhunde og bliver "flyvsk", lige op til og under løbetiden, og det påvirker vores træning i næsten 2 måneder pr. gang...
    Hun er snart 2 år.

Så har jeg en tæve på 1 år som jeg også gerne vil have neutraliseret. Det vil jeg fordi hun bliver inkontinens, når hun er højløbsk, hvilket gør, at hun ikke kan være i huset, da det render igennem diverse bleer, der ellers sidder godt på hende... Det render bare ud af hende i ca. 2 uger af løbetiden.

Udover det, så går jeg ind for neutralisering af tæver, der ikke bruges til udstilling/avl, især hvis de er påvirket af løbetiden, og det synes jeg ret ofte, at de er... smiley

Kommentér på:
Jer med tæver

Annonce