Hvad afgjorde den race du endte med? {{forumTopicSubject}}
Hvis der er noget jeg er fascineret af, så er det hvor meget en del brænder for lige deres valg af hund.
Altså på den gode måde: Jeg har valgt den bedste hunderace i verden for mig, synes jeg....
Jeg har jo nu en Grosser Sennenhund, som jeg er vildt fascineret af, men indrømmet, det er den vildeste tilfældighed at jeg fik en (havde aldrig hørt om racen inden jeg læste annoncen).
Det har det egentligt altid været tilfældigt med de hunde jeg har haft, men de har dog alle dage været Molosser racer jeg har foretrukket. Men om det var det ene eller andet betød ikke det store.
Altså ender jeg næste gang med en Broholmer, Newfi eller G.D, ja, så går det altså nok. Forskellen er dog begrænset som jeg ser det.
Jeg læser da lige op på, hvad der er kendetegnende, men så længe de er Molosser og ikke alt for aggressive generelt så skal jeg nok elske den køter.
Er dit valg et (ligesom undertegnede) det var hvad der lige var og bare den er i den størrelse så går det nok, eller er du en meget specifik type omkring dit valg og havde du undersøgt alt var der var at vide inden valget?
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 101 Hunde: 11 Emner: 140 Svar: 2.992
jun 2009
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
min interesse stammede fra Bjørnehunden Silver - jeg så som barn.
da jeg blev ældre fandt jeg mere om racen - og vidste at sådan en måtte jeg bare eje.
den har bare en personlighed der rammer mig - og så synes jeg jo de er fantastisk smukke.
aug 2008
Følgere: 1104 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.760
Jeg endte med at vælge min race fordi jeg ville have en ikke fældende race, den skulle være nem at have med rundt omkring, så ikke for stor. Den skulle gide og lave noget, både lange ture men også lidt træning og da jeg var vokset op med terrier, kunne jeg egentlig godt lide det lidt selvstændige, så det var også et ønske.
Sådan endte jeg med Lhasa Apso og det har altid føltes som et rigtigt valg.
Min næste race kunne godt blive lidt anderledes, men det er fordi jeg med årene får nogle lidt andre ønsker for hvad jeg vil. F.eks. er jeg blevet gladere for at træne end jeg faktisk forventede, så jeg afviser ikke at det selvstændige måske ville blive valgt fra til den næste race.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Jeg havde altid ønsket mig en stor langhåret bamse, men jeg ville ikke have en grov eller for tung hund, jeg ville ikke have hængelæber eller løse øjne. Og jeg ville ikke have savl. Og hos pyreneerene kunne jeg få en hund, der kombinerede mit ønske om stor bamse med en vis elegance, så det var det, jeg gik efter.
Jeg læste også op om racen, og endte med at gå på udstilling for at se nærmere på en del eksemplarer - dengang var der meget flere pyrer end i dag - fik snakket med både ejere og opdrætter. Jeg forelskede mig i en hanhund, viste sig at være far til en på det tidspunkt 4 gammel hanhvalp, og han blev min første pyr.
Så jeg er en af de der skrækkelige useriøse personer, der startede med at vælge på udseendet. Jeg har stadig samme race nu 37 år senere, så man må sige at valget viste sig at være ok.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Man må sige, at du ved noget om den race så (Pomp), det er en smuk lille hund i mit univers. En BC kender jeg intet til, de virker bare så kloge og lærenemme.
@Lens.
Mens du var på en Kennel (vil jeg formode), så mon ikke ønsket om en hund var tilstede..
@Malene.
En Akita, wow min hunds bedste legekammerat er en Akita (en tæve), men er du vild jeg synes at det er den mest intimiderende race der findes.
Synes simpelthen at hvis en hund skulle se skræmmende ud, så er det en Akita.
Skulle jeg en dag skifte fra en Molosser, så blev det en Akita (Spidshund). Nøj det er en smuk hund!
mar 2017
En hund der ikke fælder?
Det lyder klogt, for min erfaring med hunde er, at de fælder hele tiden, og to gange om året så fælder de rigtigt meget...
@Leon.
En Pyr.. Sjovt, da jeg var ung var det hunden jeg ville have valgt, for det er en smuk hund. Men sjovt nok har jeg aldrig set en irl.
Det må være en meget sjælden hund i lille DK.
jun 2009
aug 2008
Følgere: 1104 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.760
Jeg er opvokset med den type hund/pels, så det er meget svært for mig at vænne mig til at have pels overalt
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 933
Den skulle fysisk være knap så stor, pga. vi boede på 28kvm og ville gerne ha' en hund vi kunne have med rundt omkring.
Den skulle ikke være for krævende af sind, ift kæresten, men jeg ville også gerne ha' at der var lidt 'hund' over den.
Vi googlede en masse forskelligt, og faldt så bla over cairn og westie, og landede på westien, bl.a. pga. udseendet.
Set i bakspejlet kunne vi nok godt have sat os lidt mere ind i fx pelspleje, og vi kunne nok godt ha' kigget lidt mere efter et andet sted.
- Vi fik en 7mdr hund, uden underuld der aldrig udviklede en ru westie pels
Jeg har nogle gange haft lyst til at finde en anden race end westien, udelukkende pga. pelsen - jeg kan ikke selv trimme en hel hund og det er nogle gange besværligt. Men jeg kan ikke finde en anden jeg synes passer mig så godt.
- Terrierens sind elsker jeg.
Men en stor drøm er en bordeaux, engang der er plads til sådan et savledyr igen
- Er vokset op med dem, i den forstand at vi havde ikke selv men har altid kendt nogen som havde, og jeg elsker bordeauxen og dens sind, og dens udseende, og det er bare sådan en hund jeg SKAL have en dag, skal altid se dem på udstillinger m.v. og kigger linier rundt omkring, for der er helt klart nogle typer jeg ikke vil ha' - de tunge og brede der nærmest ikke kan bære sig selv.
Men bordeaux og westie lyder da også som et praktisk match...
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 276
Egentligt har jeg altid synes at bull terrieren var en grim hund. Som i.. frygteligt grim
Da vi så besluttede os for at nu ville vi gerne have hund for 1,5 år siden, måtte vi jo gå i tænkeboksen - for hvilken hund passede til os? Flere af vores venner har hunde af alle mulige racer, og selvom de er rigtigt skønne alle sammen, var der ikke en hvor vi tænkte "sådan en skal vi også have!". Jeg har altid syntes at store hunde og polar hunde var noget af det smukkeste, og er stadig vildt fascineret af dem, men jeg må bare anerkende at de ikke er hund for mig. Derudover synes min kæreste at vi skal have en lille hund, så vi endte på midten: en mellem størrelses hund
En dag da jeg sad og scrollede igennem DKK's raceregister faldt jeg over bull terrieren igen, og kunne straks mærke at det føltes helt rigtigt! Min kæreste derimod var noget skeptisk (den er grim, stærk og uhyggelig!
Så forhåbentligt har vi ret i vores mavefornemmelse når vi bliver hundeforældre om 3-4 måneder
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
Det var min mand der så foreslog collien, men jeg afviste den, for det var en for fimset hund til mig. Men på en eller anden måde kom jeg alligevel til at læse om den, og så syntes jeg den passede vildt godt til os. Vi tog ud og besøgte en opdrætter og så var vi solgte, og vi har aldrig fortrudt valget.
Det bedste ved racen er, at den er så alsidig - jeg elsker den kan bruges til så mange forskellige ting og så er den er rigtig dejlig familiehund.
Siden dengang har jeg startet et meget lille opdræt og er engageret i vores specialklub, så racen er kommet helt ind under huden på mig.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.850
Valget faldt på den, fordi jeg ville træne IPO og har tårnhøje ambitioner - og derfor ville jeg ha en race, der kunne goutere dette..
Nu kunne jeg slet ikke forestille mig andet - den gør mig glad og er så overbevisende i alt hvad den foretager sig, efter min mening.
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
Jeg havde også altid ønsket mig en grå Ferguson... havde kikket meget på Amerikansk bulldog (mange kuld) Men endte med Amstaffs og en rød Ferguson..
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Valget faldt på siberian husky, da det var den race, der havde de træk vi søgte: yderst omgængelig omkring børn, mellemstørrelse, selvstændig, aktiv og bedst i trivsel omkring mennesker og andre hunde.
Vi ville bare have en en enkelt hund... Meeen det er jo slet ikke muligt når man falder for racen og de sportsgrene der følger med den.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.500
Da han gik bort ville jeg gerne have en race med mere krudt i, knap så meget sygdom og alligevel en jeg kunne have med mig hele tiden. Som studerende måtte den ikke kræve for meget. Jeg udelukkede simpelthen bare pelsracer, sygdom, størrelse, etc. og endte med en Jack Russell Terrier. I dag er han knap 10 år gammel og grundstammen i al min avl og interesse.
Jeg havde faktisk bestilt en Vizsla for 4 år siden, men da jeg lå inde med en af mine egne hvalpe, så måtte jeg betale prisen og vente. Nu er tiden inde til en ny, men job og kæreste sætter lidt det hele på standby. Når jeg så ligefrem får tilbudt en hvalp kvit og frit af verdens allerbedste hundemor af racen Ruhåret Hønsehund, så er jeg godt nok fristet. Jeg skal se ham i påsken og kæresten skal vist tjekke bilen mange gange for at sikre sig at han ikke er med tilbage til Sjælland
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
Det var kærlighed ved første blik. Jeg undersøgte derfor en del om racen, og fandt ud af det nok var en af de sundeste racer der fandtes, MEN også at det bestemt ikke var en hund for hvem som helst.
Jeg startede med at komme til lure coursing med bulldoggerne for at møde forskellige mynder, og konstaterede at folk var halvbange for azawakher og stærkt frarådede mig racen.
Nå, men ingen skal sige, at jeg ikke magter en opgave, uden at jeg kaster mig hovedkulds ud i det
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
Generelt vil jeg ikke støtte avl på racer mere, hvor sundheden er så ringe, at sygdom nærmest er en naturlig ting.
Labradoren overtog jeg som 4 års... skulle aldrig eje en labrador og ja det var nok bare "straffen" for den udtalelse ... kunne godt finde på at købe en af jagtlinier når tiden er til det... ellers er Viszla 1. valg pt.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.971
Da min kæreste og jeg så for et års tid siden begyndte at snakke om hvalp, kom Golden retrieveren naturligvis op, men min kæreste ville slet ikke have sådan en. Han mente at racen var kedelig, og sammenlignede den med en Volvo
Og så måtte overtalelsesarbejdet i gang. Vi kiggede kenler og jeg plagede, og til sidst overgav han sig, og vi tog på kennelbesøg, hvor han også faldt for racen
Jeg tror gerne, at jeg vil have en bc og måske en whippet på et tidspunkt, men der skal også altid være en Golden i mit hjem
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Han ville have været blevet glad for hvilken som helst race.
Jeg kommer af en udpræget schæferfamilie og derfor kender jeg racen som min egen bukselomme og har altid gjort det. Jeg kan læse den uden at tænke og jeg har dens måde at kommunikere på og i det hele taget være på under huden.
Så det var logisk for mig....
At vi sprang på brugslinjerne efter den første schæfer var et resultat af, at denne havde en elendig sundhed. Og det var vel tilfældigt - havde vi haft en sund en af slagsen, havde vi måske stadig haft udstillingslinjer og var aldrig begyndt på IPO...
Gusten tanke!
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.061
Baby er valgt, fordi jeg ønskede en lille, lærenem og tilpasnings dygtig hund. Vi havde tidligere haft puddel, så det var oplagt!
Melanie er valgt, fordi mit hjerte sagde, det var det helt rigtige at gøre
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.123
Min dreng er nøje udvalgt ud fra hans gener, så i ham er der intet tilfældigt over.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
Da vi fik aflivet vores gamle blandinger ( mætte af dage 14-13 år ) Ville jeg IKKE have hund mere
Men Bent fik mig overtalt, og jeg satte den mest grumme betingelse, at det skulle være en schæfer, jeg har altid ønsket mig en schæfer
OG med den race som betingelse, troede jeg at vi så ikke skulle have hund mere, da Bent var rædselsslagen for schæfere
Men næ nej, han gik med til det, og vi fik skovlet et frustreret schæfer-kræ på 8 mdr ind af døren, så den gode Bent fik sin sag for
Men Jackie viste sig at lynhurtig blive HUNDEN for hele familien, som vi bare knus-elskede alle sammen indtil hun desværre fik kræft og døde
Da jagten gik ind på en ny schæfer, var der ingen ung-hunde til salg, og dem der var rundt omkring på nettet, var hurtigt væk
Så var der en bruger herinde fra som sendte mig en annonce på en ung nydelig Tervueren , og hende tog vi ud og så på..... Tja.. så var vi bare solgt til den skønne bandit
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 7 Emner: 91 Svar: 2.792
De er begge uopdragne og tjener kun det ene formål at sno mig om deres pote
Hugo -papillon er valgt fordi jeg gerne ville have en lidt større og mere aktiv hund som jeg kunne bruge til lydighedstræning
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
Men jeg var faktisk meget afskrækket af deres energi niveau. Man hører jo mange steder, at de kræver timevis ovenpå flere timevis på en daglig basis, og det følte jeg mig slet ikke klar til, og syntes at border collie ejere måtte være super-mennesker.
I den proces faldt jeg faktisk for den glathårede kromfohrländer. Jeg vil stadig gerne have en, men da jeg talte med en opdrætter af BC, så gik det lidt op for mig, at det almene folks vurdering af deres energi niveau var lidt overdrevet.
Så jeg besluttede, at jeg skulle have en BC først, og så vil jeg gerne have en kromfohrländer, når Vaks ikke er her mere. Synes ikke lige, at jeg har brug for mere end 2 hunde, når jeg er alene med dem.
Det valg er taget, fordi jeg egentlig synes, i hvert fald lige nu, at jeg har nok i én BC og så gerne vil have en race, som er knap så krævende, men som stadig godt kan være aktiv - Lidt ligesom Vaks, selvom ingen kan sammenlignes med ham
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
mar 2008
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
Da jeg mistede Harley viste jeg, at jeg skulle i en anden boldgade, og en mere fuld-fart-på hund
Staffen var jeg faldet over tidligere, men kendte intet til den, så igang med at undersøge racen.
Så jeg kikkede på udstillinger og fik talt meget med opdrættere, og var med hos en opdrætter der havde kennel-dag. Fik en staff i hånden og jeg var solgt
mar 2008
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Og ja, jeg kan jo kun være enig, det er en smuk hund.
Det er så - i hvert fald efter min mening - også en dejlig hund at leve med.
aug 2015
jeg høre tit fra folk at de synes Keiko er lidt "skræmmende" fordi de har svært ved at tyde hans udtryk i hovedet.
så du nok ikke helt skævt på den med de virker intimiderende.
det har de jo nok også skulle - for at jagte de store dyr man brugte dem til i gamle dage
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1459 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 8.613
Da de skulle have hund nummer tre, ville min mor have en Westie, og min far ville have en Dober. De endte på en ny Collie - dog denne gang med stamtavle.
Så ja........... jeg er miljøskadet.
Jeg elsker deres sind, og deres sidste hund var lige så meget min, som det var deres. Han er stadig meget savnet.
aug 2015
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.211
Ingen kan huske hvornår det startede eller hvor jeg har det fra.
Jeg har ALTID sagt at jeg skulle have Schæfer og jeg har hvert år ønsket mig en i fødselsdagsgave og alle år sagde min mor at det kunne jeg godt glemme, jeg kunne købe en den dag jeg flyttede hjemmefra, men jeg skulle bare vide at så kom hun ikke og besøgte mig!!!
Da jeg flyttede hjemmefra købte jeg så min første Schæfer og jeg har aldrig været i tvivl om at det er racen for mig.
Kan jeg ikke få en Schæfer, så vil jeg slet ingen have.
Nu har min fascination og kærlighed for racen så smittet af på min forældre og søster.
Så fra at jeg voksede op med Puddel og Labrador og det var familiens race, ja så er det nu Schæferen der er vores race.
okt 2005
Nu har jeg lært af erfaring at man aldrig skal sige aldrig :), og staffen er helt igennem så røvlækker. Desværre er jeg lidt nervøs for deres sundhed, og jeg synes at det er hårdt med hundeloven.
Jeg skal altid være nervøs, til tider bange når der kommer en løs hund, og ejere der godt ved, at det er min hund der kommer i fare.
Albert har heldigvis mange år i sig endnu, så det er jo ikke her og nu jeg står og skal have hund, og hvad der så skal ske, er svær at spå om.
Men ingen tvivl om, at en puddel må jeg eje
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.300
Jeg vil have en arbejdsom hund, der skal være alletiders familiehund, en rigtig god jagtmakker, en der vil egne sig godt på markprøver og en jeg gerne vil kigge på de næste mange mange år.
okt 2005
Måske jeg er gået glip af noget eller sovet i timen, men hvilken race taler du om :)?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
okt 2005
mar 2008
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.775
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
Pharaohen blev valgt på grund af en kombination af en årelang fascination af pharaohen, forgabelse i mynder, men også et behov for en race, som samtidig ikke var helt så langt fra Lulu og skulle kunne finde sig i hendes moslen. Salukien var længe i top, men pharaohen blev valgt på grund af Lulu, og gud, hvor har jeg valgt rigtigt.
Jeg drømmer stadig om en saluki eller en anden rigtig mynde engang, men pharaohen har stjålet mit hjerte fuldstændigt, og Myrna bliver ikke min sidste. De er den perfekte blanding af fandenivolskhed, følsomhed, ren terror, fart over feltet, blid kærlighed, aktivitet med prinsessetendenser, og Myrna er en ren glædesbombe. Hold k*ft, hvor er det en fed og komplet øretæveindbydende race. Jeg under ALLE at opleve en pharaoh
mar 2017
Men tusind tak for de mange svar, der gemmer sig jo nogen sjove og spændende historier bag alle valg. Det der forbavser mig mest, er dog at der er flere hvor det egentligt virker lidt tilfældigt. Det havde jeg absolut ikke troet.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
Jeg har på ingen måde fortrudt valget; Ingle er præcis så goofy, arbejdsom, lærenem og sød, som jeg havde forventet, men han har desuden vist sig at have sin helt egen mening om tingene, og dét er jeg simpelthen faldet pladask for
Whippet valgte jeg, fordi jeg gerne ville have en lidt mindre størrelse og lidt mere selvstændighed, og Basso har bestemt ikke skuffet! Han er noget mere træningsvillig, end jeg havde forventet, og så er han bare hylesjov
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Vi har fransk bulldog nu (min kæreste havde den, før vi mødtes) og skal aldrig have det igen. Næste race er mit valg, men jeg er helt blank, men den skal have en ordentlig størrelse
mar 2017
Det slog mig lige, med dine udfordringer med levetid på Berner Sennen, for den ville også skræmme mig.
Næste gang så prøv lige at se på Grosser Sennen i stedet. Jeg læser mange tyske forums og de siger 10-11 år for dem i snit. Dog synes jeg det lyder meget højt, men jeg krydser da finger.
Grosseren er modsat Bernern generelt omtalt som en ret sund race, uden alle de der sygdomme der kendetegner Bernern.
I adfærd minder de meget om hinanden (det er jo begge en sennen) selvom Grosseren er lidt størere, mere vagtsom og i følge de tyske forums mere stædig (om man så ser det som en charme eller ulempe). Desuden er de lang tid om at blive udvokset....
Min erfaring med racen er absolut ikke stor, men ham jeg har er ualmindeligt nem.
sep 2007
Han har ønsket sig en schæfer siden han lærte at gå.
Da han var 7 år kom hans forældre hjem med én, han er nu 69 og har har haft schæfer lige siden
aug 2008
sep 2007
aug 2008
sep 2007
aug 2008
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
Så da vi skulle vælge igen, var cane corso udelukket fra konens side. Derfor besøgte vi en del udstillinger og endte med bull mastiffen, da vi mødte en del dejlig eksemplarer.
Efter et par år savnede jeg en hund at træne mere med, og valget stod mellem schæfer og rottweiler. Vi besøgte et par steder med schæfere men var ikke helt overbevist. Derefter besøget vi en kennel med rottweilere og var solgt med det samme.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Da den døde, havde vi kig på Border terriern, men pga. pelsen kunne jeg nok ikke tåle den pga. min allergi/astma, og så blev det til en Silky Terrier igen, og igen og igen
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
Så fik jeg mødt en i virkeligheden (skønne skønne Ayden
Og nu hvor jeg er så heldig at have et eksemplar af racen, ved jeg, at jeg aldrig kommer til at leve uden igen.
De er perfekte på alle punkter. Størrelse, udseende, sind, brugsegenskaber...
jun 2009
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Synes at det har været fantastisk sjovt og spændende at eje så mange forskellige racer/typer, og enormt lærerigt. Omgås en del hundemennesker, så jeg har også haft mulighed for at opleve en del andre racer helt tæt på.
Jeg har helt klart favorittyper/racer, men der er også en del racer som jeg gerne vil lære nærmere at kende/måske eje en gang.
Fællestræk er helt klart at jeg foretrækker selvstændige hundtyper, for dem trives jeg bedst med.
dec 2015
Følger: 15 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 198
jeg så en annonce på G&G af det smukkeste lille fjæs, og var simpelthen solgt??
jeg kontaktede avler for at høre om racerne hun er en blanding af, og dertil få lov at kontakte tidlige købere af samme blanding (han og tæve var ens) - jeg fik kun gode ting at vide. Schapendoes og kooikerhondje.;)
vi kørte over for at kigge på hende og hun blev vores smuksak ??
lige nu kigger jeg efter endnu en og valget ligger mellem Border Collie ( men synes faktisk det er en stor hund) og Miniature American Shepard ( som er nogenlunde samme str. som Molly) - har her mødt begge avls tæver og valgt hvilketdetdet skal være fra - altså hvilken jeg bedst v. første møde kunne lide sindet og kontakten på.
så nu må vi se - er jo stadig lidt i tvivl da jeg er helt forelsket i de Border Collie jeg også kan se potentiel hvalp fra. De hvalpe hun har avlet er simpelthen skønne, kærlige og kan med de fleste hunde..
så tænkeboksen er fuld;)
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 46 Svar: 231
..Kravene var en allergivenlig, pleasende lille hund med god krop til agility
En Löwchen passede også til mine krav men skæbnen ville at det blev en pudel
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 469 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 217 Svar: 2.672
Det skulle dog ikke være samme race som min gamle terrier og det skulle være en lille hund.
En kæk lille fætter, der er med på lidt af hvert. En stor hund i en lille krop.
Han har bestemt ikke skuffet.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Ham her på knapt 1 år er min femte af slagsen
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 469 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 217 Svar: 2.672
mar 2017
I øvrigt tak for alle billederne, for havde i bare skrevet navnet, så havde jeg for alvor haft travlt med Google....
@Birgitta.
Du er klog kvinde, for nøj hvor har du ret.
En Grosser er en "møghund" når det gælder venlighed mod nogen fremmede, og jeg forstår til fulde hvad du mener (vidste ikke det gælder Sennen hunde generelt).
Grosseren ser jo så sød ud, at alle tror at den kan man bare klappe på hovedet. Det kan man så generelt også, hvis bare man har det rette køn eller alder.
De fleste kvinder og alle børn er ingen problem. De kan bare klappe løs..
Voksne mænd der i mod, de skal alle som en lige have at vide hvor farlig han er. Det sjove er, at jeg kan jo høre, at det ikke er fordi han er vred, hans beskyttergen gør bare at han lige skal advare mænd om, at han kan altså være "farlig" (apostrof, fordi jeg er ikke nervøs for at bider nogen, racen er jo også beskrevet som uegnet til beskyttelse).
Men mega irreterende, og noget jeg arbejder hårdt på at pille ud ham.
Der er en Golden bare en langt bedre hund! Mon ikke du får en mere, 70 år er jo ingen ting i dag.
jan 2017
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 236
Men om sommeren tager familien på vandreture, så det skulle heller ikke være for lille/sart en race.
Den skulle være rolig nok til at komme med til kundemøder og foredrag, jeg holder.
Og fleksibel nok af sind til at kunne overnatte med mig hos kæresten en weekend eller to om måneden.
Vi har flere andre dyr, så "low prey drive" var også en faktor.
Jeg har teenagere, men de har en halvsøster på et år, så en venlig familiehund var også afgørende.
Jeg bor i lejlighed, så det var samtidig vigtigt, at den ikke var for lydfølsom eller territoriel (folk i trappeopgangen, nabolarm osv.)
Alt dette var baseret på, at jeg søgte en voksen hund. Jeg ville egentlig slet ikke have en hvalp, som førstegangsejer. Jeg var godkendt til at adoptere en gadehund, der passede til ovenstående udfordringer. Men adoptionen blev stoppet, da adfærdspsykologen fortalte, at de lange rejser kunne aktivere et latent traume. Det ville være så trist, hvis han endelig kom i sikkerhed i DK, kun for at opnå det. En anden adoption (privat) stoppede, fordi ejeren fortrød.
Så til sidst så jeg efter hvalpe og endte med et gadekryds (cockerspaniel, lab, OEB), som indtil videre har ramt plet på alle områder. (jeg melder lige tilbage, når teenage fasen er kommet og gået :-S )
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 244
Hvad afgjorde den race du endte med?