Blandingshund vs racehund? (Sundhed) {{forumTopicSubject}}
Hej derude. Jeg havde en samtale med en af mine gode veninder omkring hunderacer.
Hun er nemlig ikke ekstremt oppe og køre oppe over at jeg vil have en racehund.
I hendes verden, er en hund nemlig sundest, hvis det er en blandingshund, for så er risikoen for div sygdomme ikke så store. Hun bruger bla. Shæfere som eksempel, med at de ofte skulle få hoftedysplasi.
Jeg mener at alle hunde kan få div. sygdomme og man kommer langt ved at kigge sig godt for, når man køber en racehund. Men hun er overbevist om at en blandingshund automatisk er mere sund end en racehund. Jeg vil bla. Gerne have en racehund for at kunne tage til udstillinger og fordi at jeg vil vide hvad jeg får med hjem i størrelse osv.
Hvad er jeres mening?
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Min erfaring er, at blandingshunde/hunde uden stamtavle har større tendens til arvelige sygdomme og skader... Det er ud fra mine egne nuværende og tidligere hunde, men også hunde jeg kender. Fx har nærmest alle chihuahuaer/små blandings hunde uden stamtavle løse knæskaller.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Det betyder ikke at en stamtavle er garanti for sundhed, men det er et redskab som dem, der taler imod det, ikke har forstået at benytte
apr 2008
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Fakta er, at der ikke systematisk er lavet helbredsundersøgelser af blandingshunde/hunde uden stamtavle, så ingen kan bevise, eller modbevise påstanden.
Har mødt masser af blandingshunde med HD, allergi osv. Så de er absolut ikke sygdomsfri
Dog vil jeg sige at min personlige erfaring er, at mine blandingshunde sådan helt generelt har haft færre helbredsproblemer, end mine stamtavle hunde, på trods af at en del har været gadehunde.
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 102 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 563
Fünke, det må jeg spørge hende om. Jeg synes nemlig at det er en lidt vild teori at komme med, at de automatisk er mere sunde end racerene hunde.
Der er jo ingen hund der er garanteret sygdomsfri, det håber jeg ikke at i har troet jeg mente. Jeg er bare nysgerrig på hvad andre synes.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data
Der er lidt læsestof...
Det er klart at når man vælger at avle på syge individer så spreder det sig mere i en mindre population af hunde end i en langt større. Men der er som også nævnt en del bias, netop også fordi folk med racehunde oftere tager deres hunde til dyrlægen (og får dem udredt, frem for bare aflivet -ja den sidste står for egen regning...men...)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
maj 2007
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Først og fremmest skal det dog siges, at der findes racer jeg er sikker på er gennemsnitlig mere usunde end den gennemsnitlige blanding.
Men du kan sørme godt nok ikke bare sammenligne blanding vs. racehund.
For hvilke racer snakker vi om?
Det er ualmindelig naivt at tro, at man får en sundere hund. hvis man blander naboens lab med ens schæfer. Hvorfor skulle den ikke få de HD som begge racer er disponeret for?
Men hvis man blander naboens bc med naboens Chihuahua er der ingen risiko for CEA som der kan være ved at blande en bc med en aussie, da begge racer er disponeret for sygdommen.
OG så er der lige den lille bitte detalje, at man jo som oftest tester sine avlsdyr når man avler med tavle og man som køber kan vælge at købe hvalpe efter testede avlsdyr.
F.eks bc'en som jeg kender bedst, der kan man DNA teste for CEA = ingen syge hvalpe, selvom sygdommen endnu er i racen.
Sådan er det med rigtig mange sygdomme, man tester for dem og kan i stort omfang undgå dem - Omend man kan være uheldig alligevel.
Men skulle risikoen være større for at være uheldig med sundhedstestede renracede linjer, end med ikke testede blandingshunde som jo et eller andet sted i langt de fleste af tilfældende stammer fra renracede hunde??
Det stiller jeg mig kritisk overfor.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og at tage schæferen som eksempel er hul i hovedet - den bliver ikke mindre disponeret for sine arvelige sygdomme alene fordi man avler uden tavle.
MED tavle er der faktisk med denne race en rigtig god mulighed for at sortere imellem raske og syge individer/linjer.
Den mulighed har man slet ikke, hvis man intet aner om anerne.
Myten opstår velsagtens fordi det, at racehunde bliver testet i forbindelse med avl afslører sygdomme, der ikke (endnu) giver symptomer, hvorimod ikke-testede hunde først konstateres syge, når de har symptomer....
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
At sige at det ene bare er bedre er at forenkle det. For den der står med en syg tavle hund hjælper det nok ikke så meget. Står man så med en sund og rask blanding er det nok ikke så dumt en da.
Er egentlig tankevækkende at vi i dag stiller så store krav til vores hunde. Alligevel ser man hunde der bliver født til et liv med sygdom og andre lidelser.
mar 2017
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
Men for at få denne effekt nytter det ikke at snakke om "renracet uden tavle" eller blanding af to racer - fx schæfer labrador. Nej vi skal op og have blandet mange racer sammen og gerne i flere generationer. Den slags hunde er der faktisk ikke mange af i DK. Der er som regel tale om 2 renracede hunde der får hvalpe sammen, og så er vi ikke derhenne hvor man kan tale om en reel sundhedsfremmende effekt.
Undtagelsen er måske hvis man blander nogle af de enormt degenererede racer med en sundere race. Der kan det sgu næsten kun gå fremad.
Fordelen ved en renracet hund er dels forudsigeligheden - man ved hvad man får både mht udseende og sind. Derudover giver diverse sundhedsregistre mulighed for at gøre sig sit forarbejde og dermed forhåbentligt nedsætte risikoen for at få en syg hund. Igen undtaget visse racer, som avles efter et udseende der, uanset hvordan man så vender og drejer det, er usundt.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
det kommer da så sandelig an på hvilken en af racerne der er udgangspunktet. Den samme linie der går frem for den degenerede race, går det jo tilbage for den sunde af racerne...
så nej lad endelig vær med at ødelægge de sunde og raske individer ved at blande dem med syge individer.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
dec 2012
Et dominant gen vil enten vise sig eller ej...uanset... men ved bevidst avl hvor man undgår dominante -altså ting der viser sig, kan man udrydde noget. Men da blandingsavl sjældent fokuserer på og endnu mindre dokumenterer...så aner man ikke om man udrydder noget som helst.
Et recessivt tjah det kan give hvad som helst ...når som helst i forhold til sammensætning med generne man sammenfører...så pludselig bliver saften helt rød og stærk igen
Der er meget få af de meget alvorlige sygdomme som kun er tilegnet meget få af racerne.
Jeg har endnu til gode at møde en blandingshunde avler der rent faktisk forstod sig på genetik. Men de gik automatisk ud fra deres hunde var sundere og dermed var deres arbejde jo gjort..
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
The study by Bellumori et al (2013) used medical records from the veterinary clinic at UC Davis for more than 27,000 dogs and compared the incidence of 24 genetic disorders in mixed versus purebred dogs. The abstract of the paper is included at the bottom of this page. http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data
Here is what they found:
1) The incidence of 10 genetic disorders (42%) was significantly greater in purebred dogs.
2) The incidence of 1 disorder (ruptured cranial cruciate ligament; 4%) was greater in mixed breed dogs.
3) For the rest of the disorders examined, they found no difference in incidence between mixed and purebred dogs.
aug 2008
Klart
okt 2016
Dem som benægter/nedtoner at racerelateret sygdomme findes og er et problem.. Og at blandinger ofte undgår mange af de sygdomme og problemer som mange års indavl/matadoravl bringer til de fine racehunde..
okt 2016
Dem som bliver ved med at holde på (ikke kun i denne tråd) at racehunde er mindst ligeså sunde og ofte sundere pga det fantastiske hundeweb..
apr 2008
okt 2016
Hvad med det som vi kan se kan måles..?
the incidence of 10 genetic disorders (42%) was significantly greater in purebred dogs.
jun 2009
Og hvem i denne tråd er det
okt 2016
Behøves ikke at nævne navne.. men det er ligeså svært som at fjerne et filter..
apr 2008
aug 2008
Præcis Funke og så er det da i den grad åndsvagt at påstå at blandinger skulle være sundere.
okt 2016
Min erfaring er, at blandingshunde/hunde uden stamtavle har større tendens til arvelige sygdomme og skader...
Blandinger er ikke sundere, det er ufatteligt at den skrøne kan blive ved med at overleve
Det er en meget vedholdende myte.
osv osv
'
okt 2016
Og du har lige set alle hundene i hendes linier..
aug 2008
Med linje og tavleavl har man et overblik over hvad man laver og det giver jo sig selv at det selvsagt giver en mindre risiko for at lave noget usundt. Hvis man da vel og mærke går op i tingene og er seriøs omkring sit opdræt.
Betyder det at der ikke kan komme syge hunde ud af det?
Nej selvfølgelig ikke og det er der vidst heller ingen der påstår.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 155 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 677
Generelt set er man sikrest når man får sig en hund med tavle, da man kan gå ud fra at der er tænkt mere over selve avlen end ellers.
Når det så er sagt, så tror jeg, at det vigtigste er at man er kritisk når man skal købe hund, tavle eller ej..
jeg har (desværre) været en af de uheldige der har haft en hund med tavle (hvor han faktisk var en 'ups' hvalp) der var født med ét øje, han var kryptochid, havde røv dårlige tænder og så havde han væske i hjernen, hvor væske i hjernen er en racesygdom.
Ham jeg har nu er en kæmpe blanding, og han fejler intet. Han er sund og rask og bare en smule klodset...
Men 100%, jeg vil gå efter en med DKK tavle næste gang jeg skal have hund, det føles bare mere sikkert
okt 2016
Jo, det smarte danske hundeweb har jo sundhedsoplysninger mange mange år tilbage på alle hundene i hendes linier...
aug 2008
Du er bedre stillet.
okt 2016
Det er et meget ømt emne at racehundene som er tjekket i hoved og røv.. ofte er mere syge end tilfældige gadekryds..
jun 2009
Forstår ikke helt hvorfor.
Har to blandinger og to renracede med DKK tavle.
Føler mig ikke stødt på nogen måde, på hverken mine hundes eller egne vegne, at at der debatteres sundhed.
Tværtimod, så synes jeg det er vældig interessant.
Især fordi at sundhed jo ikke bare er sundhed.
Hvilke sygdomme tænker man på?
For der er forskel på om vi taler recessive, dominante, og polygenetiske sygdomme, eller sundhed/manglende sundhed affødt af hunde født med racebetingede bygning der nedsætter/fremmer livskvaliteten.
Indenfor de fleste racer er der racebetingede sygdomme, som man i stort omfang kender til.
Hvad med blandinger, hvilke sygdomme skal man så fokusere på for at kunne sammenligne dem med racehunde, når racehundene hver især har deres race betingede sygdomme?
Hvilke skal man så udrede blandingerne for i samme omfang som man gør med racehundene for at få et sammenligningsgrundlag?
Og hvilke racer skal man sammenligne med?
Det er ikke nogen hemmelighed at den genetiske variation har en enorm betydning for sundheden og nogle racer har en meget lav genetisk variation og derfor er meget udsatte.
Mens andre har en meget højere variation og har meget få problemer i racen.
Men hvordan er variationen i vores blandingshunde i DK? Det hjælper jo ikke at sammenligne vores gennemsnitlige blandinger med gadehundene i Thailand.
Synes det er så sindssygt komplekst og har endnu tilgode at se en undersøgelse der tager højde for de her ting og derfor famler vi i blinde og kaster rundt med vores egne erfaringer, som ikke er noget specielt godt udgangspunkt når det nu for mange er et "ømt" emne.
maj 2007
okt 2016
Hvor har jeg dog nævnt alt det og alle de navne henne...
Det er vist ikke andet end en røverhistorier ligesom den lovlige Pit Bull Terrier
PS: Snak lige om at fordreje tingene og ligge andre ord i munden på folk..
maj 2007
okt 2016
Since they are likely to have a lower risk for receiving a high dose of specific purebred genetic material that can lead to inherited disease, I believe they’re healthier than purebreds in this particular sense. As a result, many mutts have a lower rate of hip dysplasia, certain knee diseases, most spinal diseases, many heart diseases, plenty of cancers and a whole lot of skin, blood, brain, liver and kidney diseases, among other
Similarly, nature will always prevail. Whenever humans tinker with creatures to our own specifications, we end up with a more expedient animal in some ways but an inferior one in others. With purebreds, the benefits we gain in form and function are inevitably coupled with side effects we're not always capable of offsetting
http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/the-great-debate-are-mutts-healthier-than-purebreds
dec 2008
Tænk hvis folk der laver blandinger gik mere op i det. Altså at man undersøgte for sygdomme og kun avler på nøje udvalgte hunde.
jun 2009
Spørgsmålet er så, om man pludselig ville finde flere syge blandinger, når man screener på samme måde inden avl, som man oftest gør med tavle hunde?
dec 2008
aug 2008
Det er jo klart at man kan sidde og sige at de er sundere når ikke de bliver undersøgt. Hvad ikke man ved har man jo ikke ondt af.
Det giver sku da sig selv at det ikke giver sunde og raske hunde at blande på kryds og tværs.
En gang ævl er hvad det er.
jun 2009
Fuldstændig ligesom med tavlehundene - Smart
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Og den raske whippet kunne man jo vælge at parre med en anden rask whippet..
okt 2016
Nok det samme i DK...
Here’s a question I often get: Is a mutt really healthier than a purebred? If so, why would that be?
Given similar circumstances, the answer is a resounding "yes." Why? Because inherited diseases contribute tremendously to the stockpile of conditions veterinarians deal with on a daily basis.
http://www.petmd.com/blogs/dailyvet/2009/August/19-4571
apr 2008
Altså, for lige at bruge noget fra dit eget link: "Because most mutts are not granted the privilege of a happy home environment with doting owners that breed for beautiful hips (for example), you might assume mutts will never best a well-bred purebred."
Så er pointen jo netop, at blandingshunde IKKE bliver testet systematisk som mange renracede, stambogsførte hunde bliver. Og det er jo også artiklens konklusion. Blandinger er ikke lige så "well bred" fordi de simpelthen i stort set alle tilfælde aldrig bliver sundhedsundersøgt (og fravalgt!) i samme grad.
okt 2016
apr 2008
Og det er jo det, jeg opfatter som det centrale, især når forfatteren af artiklen understreger: "Given similar circumstances" - ergo, hvis blandinger i samme grad som (mange) stambogsførte racer blev udsat for systematiske sundhedsundersøgelser og mulighed for en (endnu bedre) database vi har i hundeweb, så ville det være plausibelt at blandinger er lige så sunde. Det er også det, din artikel siger.
Men fordi det ikke sker, så er det noget nær umuligt at måle og konkludere på. Vi ved det simpelthen ikke.
okt 2016
Ja, selvom at de er racerene og "flotte" med stamtavle så er det ikke sikkert at opdrætteren har gjort en skid for at teste efter genetiske sygdomme..
apr 2008
dec 2012
"Og den raske whippet kunne man jo vælge at parre med en anden rask whippet.."
.........men så får man jo ikke en garanteret sund Whipner Senpet! :D
okt 2016
http://drjeandoddspethealthresource.tumblr.com/post/154037038821/purebred-vs-mixed-dog-health
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Amerikansk cocker med DKK tavle (ulovligt kuperet af opdrætter, navlebrok, fejlvækst i ryggen som han måtte alives for som 7 årig.
Flat Coated Retriever med DKK tavl: allerig, manglende dannelse af brusk, kraftig hjertefejl og måtte aflives som 5årig
Malteser med DKK tavle: Skæve lårbensknogler hvilket resulterer i slid på knæ og dårlige tænder.
Malteser med.DKK talvle: Navlebrok og vand i livmoderen
Malteser med DKKtavlr: Vand i livmoderen og allergi samt øjnproblemer.
Naoh blanding på 8år fra kreta fejler intet.
Salik blanding og fejler intet.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.183
Jeg ved bare, at jeg skiftede race fordi jeg blev træt af at aflive hunde inden de blev meget mere end 6 år ... den race jeg har nu, har jeg været mere heldig med indtil videre.
Og jo .. så har jeg en gammel corso på 11½ år - som blev fotograferet med A og 0 og iøvrigt aldrig fejler noget.
Er det evidens for at racerene er sundere ? Pas ....
mar 2017
Følger: 2 Hunde: 2 Emner: 14 Svar: 51
Mit indtryk er lidt, at mange racer desværre simpelthen bliver avlet syge, som f.eks. fransk bulldog med vejrtrækning og hjerte problemer, eller de hofter schæferne har fået med tiden.
Correct me if wrong
maj 2007
I øvrigt kan en hund også blive syg som følge af den blanding den er.
Meget ville nåes hvis folk ville stille krav til opdrætterne, og lave deres forarbejdet ordentligt.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Der findes ufattelig mange blandinger som er hul i hovedet og skod avl, og det samme gælder ren racede.
dec 2008
Problemerne er som du nævner dårlig avl og ikke nødvendigvis fordi at det er en blanding.
okt 2016
https://www.scientificamerican.com/article/although-purebred-dogs-can-be-best-in-show-are-they-worst-in-health/
They live longer, healthier lives. It’s true--mutts have an evolutionary advantage over their purebred counterparts and tend to live years longer because of all that beautifully complex DNA running through their veins. Diversity is as good for a dog’s genes as it is for your 401K portfolio.
https://www.linkedin.com/pulse/purebreds-vs-mutts-gabby-slome?forceNoSplash=true
okt 2016
http://www.hsvma.org/assets/pdfs/guide-to-congenital-and-heritable-disorders.pdf
okt 2016
Hvorfor mon de hedder race relaterede sygdomme..Her er de genetiske udfordringer relateret til Feks. Papillon..
9a. Addison's disease (hypoadrenocorticism), 12. Anasarca, 42. Cataract, 65. Corneal dystrophy, 78. Deafness, 103. Entropion, 128a. Follicular dysplasia, 159. Hypertrophy of membrana nictitans gland, 166. Hypothyroidism, 235. Patella luxation, 256. Progressive retinal atrophy, 330. von Willebrand disease
http://www.hsvma.org/assets/pdfs/guide-to-congenital-and-heritable-disorders.pdf
Mange af de sygdomme vil være sjældne i gadekryds men mere almindelige i Papillon..
:
okt 2016
Here we will discuss each of the more serious health problems found with the Papillon, since knowledge is power and if owners know what signs to look for, this gives the Pap the best chance of successful treatment
http://www.pet-papillon.com/health-problems.html
Sjovt som der altid skal benægtes..
okt 2016
Arvelige og/eller delvist arvelige defekter, der i enkelte tilfælde kan forekomme i racen, er: Progressiv Retinal Atrofi (PRA), Cataract, Patella Luxation samt i meget sjældne tilfælde epilepsi, døvhed, allergi m.m.
http://www.papillon-klubben.dk/wp/?page_id=25
dec 2012
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 102 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 563
Og så endda med memes, du reddede min morgen Lens!
okt 2016
Tja - sådan cirka alle
Since they are likely to have a lower risk for receiving a high dose of specific purebred genetic material that can lead to inherited disease, I believe they’re healthier than purebreds in this particular sense. As a result, many mutts have a lower rate of hip dysplasia, certain knee diseases, most spinal diseases, many heart diseases, plenty of cancers and a whole lot of skin, blood, brain, liver and kidney diseases, among others.
Statistically speaking, mixes win out — but genetics are only half the battle. Here are some other key factors that come into play in the mutt vs. purebred discussion.
To the annoyance of most purebred breeders, most of us tend to side with the mixes
http://www.vetstreet.com/our-pet-experts/the-great-debate-are-mutts-healthier-than-purebreds
dec 2008
På den anden folk der ikke tester deres hunde og kun avler for pengenes skyld.
aug 2006
dec 2008
apr 2008
okt 2016
Det er jo netop pointen at gadekryds ofte ikke har haft de samme omstændigheder som de "fine racehunde" (hverken ved avl eller opvækst).. Havde de haft det var de jo nok endnu sundere..
aug 2006
Det, man har muligheden for med den forbandede tavle er SELV at vælge hvor meget sygdom man kan leve med i anerne, når man skal have hund.
Der er intet i stamtavlen, der garanterer for helbred.
Det, jeg personligt godt kunne tænke mig, men som er umuligt som er lige nu, er at få andre sygdomme registreret. Hos min race eksempelvis pancreasinsufficiens, cauda equina og faktisk også panostitis selvom det ofte ender fredeligt med den....
apr 2008
okt 2016
Given similar circumstances, the answer is a resounding "yes." Why? Because inherited diseases contribute tremendously to the stockpile of conditions veterinarians deal with on a daily basis
Hvis de får samme forhold er svaret ja..hvad er det som du ikke forstår her..?
dec 2008
dec 2012
okt 2016
Som konsekvens af at avlen af racehunde og -katte foregår
i relativt små lukkede populationer, ses der dispositioner
for bestemte arveligt betingede sygdomme i næsten hver
eneste race (Egenvall et al., 2005). Det skønnes, at hver
hunderace har en øget sandsynlighed for at få mellem fire
og otte arvelige lidelser, hvis der opstår for høj grad af indavl
(Brooks & Sargan, 2001). Det gælder f.eks. for cavalier king
charles spaniel, hvor alle individer i dag nedstammer fra en
meget lille population, som overlevede 2. Verdenskrig. De
har ikke alene en øget forekomst af sygdommen syringomyeli, men også, ifølge data fra det svenske forsikringsselskab
Agria, ca. 14 gange større risiko for at dø af hjertesygdom
end alle andre racer (B. Bonnet, personlig kommunikation).
http://forskning.ku.dk/find-en-forsker/?pure=files%2F119822496%2FDyrevelf_rdsrapport_2014.pdf
dec 2012
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
apr 2008
.. men om at det da ER muligt at blandinger - hvis givet samme vilkår - er lige så sunde/sundere end racerene hunde. Men man kan kun snakke hypotetisk for jeg er ikke umiddelbart stødt på nogen opdrætter af blandinger, der rent faktisk tester hundene for racerelaterede lidelser (her kom dit "inherited diseases" ind) og som følge heraf lader individer udgå af avl hvis ikke resultaterne er tilfredsstillende.
Men HVIS opdrættere af blandinger ville tage bl.a. arvelige lidelser lige så seriøst som mange med racerene, stambogsførte hunde gør, så er der grobund for at kunne måle og sammenligne sundheden.
Du kan jo godt se, at det ikke er sammenligneligt at tage en pulje af hunde med fx. forskellige HD-resultater og så tage en pulje af hunde hvor resultaterne MANGLER. Der kan sundheden jo simpelthen ikke sammenlignes (fordi den ved den ene pulje slet ikke er tilgængelig!) og det er dér, den er gal.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
I mit hoved er det logisk at to hunde med anlæg for de samme genetisk bestemte sygdomme vil give dem videre til næste generation, uanset om de to hunde er af samme race eller ej.
Jeg går ud fra, at det er ret få af de sygdomme vi kender og frygter hos hunde, som nedarves så simpelt som fx pelsfarve eller PRA? De fleste er vel sådan noget ala diskusprolaps hos gravhunde og HD, hvor der er en arvelig komponent der bestemmes af mere end et gen plus en miljøkomponent (som man så heller ikke helt kender)?
Her tænker jeg at sygdommen også gives lige meget videre om det er to hunde af samme race eller om de er af forskellig race. Det der taler for de renracede her er at man oftere kender status på avlsdyrene end man gør hos en blanding.
I husdyreavl og planteavl er der et begreb der hedder krydsningsgfrodighed eller heterosis. Det handler om at når man krydser to linjer/racer, som gennem flere generationer har været selekteret for noget forskelligt, ser man ofte en forbedring i livskraft, vækst, antal afkom/frø mm.
Det tænker jeg også kan gøre sig gældende med blandinger hos hunde. Måske ikke hvis man blander en labrador med en golden, men måske hvis man krydser en bedlington terrier med en norsk buhund
Er der nogen der ved om der er lavet undersøgelser på krydsningsfrodighed på hunde?`Synes det kunne være interessant at vide lidt mere om.
aug 2006
Det giver fuldstændig mening.
Men naturligvis kun, hvis man avler sundt ind, som du også beskriver.
okt 2016
Hvor har jeg skrevet det..? Det drejer sig om at gadekryds ofte er opstået tilfældigt men alligevel tilsyneladende er sundere end racehunde..
okt 2016
Hvis der er nok forskellige blodlinier i racen burde der sagtens kunne opstå krydsningsgfrodighed..
Like Mendel's peas, crosses between dog breeds would also produce intraspecific hybrids, usually referred to as F1 hybrids. If we're working with a breed of purebred dog in which there is inbreeding depression because of increased homozygosity, a cross with another breed will reduce the homozygosity of the offspring and result in hybrid vigor. But in fact, the dogs don't have to be different breeds, they can even be different lines within a breed
http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/the-myth-of-hybrid-vigor-in-dogsis-a-myth
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Man kan ikke sort/hvidt sige at krydsninger eller racerene er sundest. En hel del hunderacer kæmper med gevaldige sundhedsissues. Men når man udråber racehunde over éen kam til at være usunde så gør man regning uden vært. De racer der har issues er rigtig ofte dem der er blevet ramt af popularitet eller som har et eksteriør der på en eller anden måde skiller sig ud og kan gøres til genstand for ekstremavl. Der er massere af antalsmæssigt små racer, der trods ringe genetisk variation faktisk ikke har de store issues at slås med. Dette er egentlig lidt af et paradoks idet genetisk variation netop er noget af det der er med til at holde en bestand sund. Men mon ikke svaret ligger i hvilken omhu opdrætterne har i deres opdræt: I en race, der ikke er populær kan man ikke sælge hvad og er man ikke seriøs i det man laver så er man ikke med ret længe. Den ene af mine racer har eksisteret med lukket stambog i ca 150 år. Antalsmæssigt har racen altid været lille og den genetiske variation aldrig specielt stor, da alle individer kan føres tilbage til en ret lille flok af dyr. Alligevel har man formået at styre uden om store sundhedsmæssigt katastrofer og det er ikke ualmindeligt, at have hunde der bliver 13-17 år uden at have set dyrlægen andet end til vaccinationer. Opdrætterne er ret omhyggelige med at bevare - og forøge - den lille genetiske variation, der trods alt findes i racen. Det er noget man åbent taler om i racen på tværs af landegrænser.
Med blandinger kan man være uheldig og man kan være heldig. Ofte er det opstået rent tilfældigt og derfor bliver det lidt et spil i lotteriet hvad det er man får. Jeg har set en del nitter, der har kostet deres ejere formuer i dyrlægeregninger. Akurat som mange racehunde koster formuer i dyrlægeregninger. Jeg har også mødt både blandningshunde og racerene hunde, der levede et langt og godt liv uden sygdommme.
I nogle racer står det meget grelt til og der vil på ret kort sigt blive behov for at gøre noget virkelig drastisk hvis racen skal bestå. Som fx at lave indkrydsning med andre racer (gør man pt med fx Norsk Lundehund).
I bund og grund tror jeg at det værste, der kan ske for en hunderacer er at den bliver voldsomt populær. Det medføre en glidebane, hvor sundhed og oprindelige egenskaber tilsidesættes til fordel for at lave et 'main-stream' produkt, som kan sælges til nærmest hvem som helst.
... schæfer, labrador, golden, chihuahua, fransk bulldog, engelsk bulldog, westie, mops osv osv osv
jan 2006
Muligvis - jeg er så bare ikke en af dem
maj 2007
jan 2006
Sorry Lens - det var lidt kryptisk, men det forholder sig som Anne Julie også skriver - jeg er HELT enig med dig
dec 2008
Og ikke nok med det. Den er samtidig en sund race. Det bliver den nød til at være for at kunne stå imod det man byder den. Kun de bedste går videre.
Og så er vi tilbage til hvor jeg var tidligere. At en hund kan bruges, må være vigtigere i forhold til højde,vægt osv. Sådan har hunden som race overlevet i 1000 vis af år.
jan 2006
Præcis !
Blandingshund vs racehund? (Sundhed)