Blandingshund vs. racehund IGEN {{forumTopicSubject}}
Hej! Jeg sidder og har en diskussion med min mor om den klassiske blandingshund vs. racehund. Hun mener helt klart, at blandingshunde er sundere, hvor jeg argumenterer for, at man ved racehunde (hvis man altså vælger seriøse avlere) med bedre sikkerhed kan vide, hvilke sygdomme hvalpen er disponeret for.
Jeg ved, at der er TUSINDE af disse emner i forum, så det må i undskylde, men jeg søger et konkret svar på dette spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Hendes begrundelse for, at blandingshunde generelt er sundere end racehunde: der er større indavl - man laver ikke blodprøver på hundene, hvor man tjekker for de recessive gener, som hunden kan føre videre, og hvis man så sammensætter to racehunde, der tilfældigvis er bærere af to recessive gener for en bestemt sygdom, så arver hvalpen dette. Ved at lave en hvalp fra to forskellige racer er der mindre risiko for, at man sammensætter to recessive gener, som vil komme til udtryk. Derfor må en blandingshund generelt være sundere end en racehund.
Mit argument er blandt andet, at man jo i langt de fleste tilfælde overhovedet ikke tjekker blandingshunde - ved en racehund kan man med gennemtjekkede bedsteforældre, forældre og selve hvalp sikre sig, at man får sig så sund en hund som muligt; det er ikke noget, jeg ser rangere øverst på listen hos avlere af blandingshunde.
Hvis i gider at tage jer tiden, kan i så komme med begrundede argumenter for det ene eller andet?
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 550
Tror bare man holder på sin egen mening .. Jeg har samme mening med racehundene, men tildels heller ikke uenig med din mor
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
F.eks. DNA-testes labrador for PRA, staffen testes for L2HGA osv.
At man ikke gør det for alle sygdomme, skyldes jo ganske enkelt at så langt er videnskaben ikke nået -f.eks. kan man (endnu) ikke identificere det/de gener der giver HD, og man må derfor "nøjes med" røntgen (og pennhip).
Men hvor det er muligt, bruges DNA-tests altså, så det har din mor ikke ret i.
Det sagt, så tror jeg at hvis vi ser på racehunde generelt (og ikke på specifikke racer) vs blandingshunde, så er det nok i sidste ende ret lige.
Ser vi på specifikke racer vs alle blandinger, tror jeg der vil være forskelle. F.eks. vil en race som EB jo nok være mere syg end den gennemsnitlige blandingshund, mens jeg er ret overbevist om at en whippet vil være mindre syg end den gennemsnitlige blanding.
Jeg tror osse at en race som EB nærmest kun kan blive sundere af at blande med en sund race -altså at EB-blandinger generelt vil være sundere end renracede EB'er (altefter hvad de er blandet med)
-men så skal man lige huske den race man blandede med. For har man blandet EB med whippet, så har man måske nok forbedret sundheden i forhold til en renracet EB... men man har jo samtidig forværret sundheden i forhold til en renracet whippet (gav det mening?)
Men kigger vi vare på hunde generelt og ikke specifikke racer, så tror jeg på vi ender nogenlunde ens... der er bare mange der ikke er bevidste om at deres blandingshund er "syg", fordi der ikke testes medmindre hunden viser symptomer.
En labbe med HD D, er jo ikke mere syg fordi man VED den har HD, end en tilsvarende blanding hvor man blot ikke er klar over at den har HD.
jan 2007
tror ikke man kan bruge "jeg kender en hund...." til ret meget.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.500
jan 2007
-i næste generation kan man så rende i problemer, fordi de jo, ligesom de renracede, kan være bærere af det syge gen..
Så fordelen får man altså kun i første led.
Men ved de sygdomme der kan DNA-testes for, er man jo ganske godt sikret ved race-avl, så at TS's mor siger at man ikke tester for dem, er jo ikke helt rigtigt.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.850
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 365
jun 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 524
Jeg tror aldrig vi bliver enige - så vi må mødes der hvor at min mors næste hund bliver en blandning og min næste bliver med tavle
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Så for mit vedkommende er det hip som hap
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 319
DNA testet. Fra avler.
dec 2013
mar 2008
de så vide om de har nogen sygdomme??
Ved racehunde er der regler, ved avl fx. HD/AD foto. En hund kan sagtens ha HD/AD uden det kan ses. Tror ikke der umidelbart er den store forskel mellem race- og blandingshunde, bortset fra sygdomme oftere bliver opdaget ved racehunde...
mar 2008
dec 2013
Men det tror jeg heller ikke mine tavlehunde er ,så vidt jeg husker
mar 2008
avles på den "min race".
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
apr 2008
dec 2013
apr 2008
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Nej, der er ingen total garanti mod at få hvalpe med sygdomme eller skavanker, men brug af f.eks. linjer der er hd frie, ad frie, osv i generationer, skulle sandelig da gerne forhøje sandsynligheden for hd frie, ad frie, osv. hvalpe.
Og der er da også nogle af de talmæssigt store racer, der benytter sig af index, der har set en klar forbedring af f.eks. hd status gennem de sidste 20-30 år.
Så jo det hjælper, men en total garanti nej det kan ingen give. Skal man så bare lade stå fuldstændig til ? eller er en forbedring af status i en race og en større sandsynlighed for en rask hvalp trods alt at foretrække for bare at lukke øjnene og avle på revl og krat ?
maj 2008
Så det er ikke sådan, at du køber en hund uden anlæg for hd, giver den en dårlig opvækst, og så har den pludselig hd. Nej, du køber en hvalp med anlæg for hd, og så kan den opvækst, du giver den påvirke slutresultatet.
maj 2008
Jeg har da kendt blandingstæver, der blev parret med deres egen far, for det var den han, der parrede alt, hvad han havde chance for at komme i nærheden af i det nabolag.
dec 2013
Nu som jeg har skrevet før har jeg jo nok været heldig med mine tavleløse og bla,hunde ,men som jeg også skrev ,for mit vedkommende er det hip som hap for jeg har både haft bla.og tavleløse og tavlehunde som er blevet aflivet på grund af sygdomme
maj 2008
Jeg siger ikke, at hd ikke er påvirkeligt, men at anlæg for hd skal være der, for at det kan påvirkes.
apr 2009
Følger: 59 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 1.051
Undskyld at jeg spørger men er indavl et argument for en sundere hund???....jeg forstår ikke !!
Her på matriklen har vi haft 4 hunde i alt.
Den første var en schæfertæve med stamtavle i DKK. Hun blev aflivet pga hjernebetændelse i en alder af 4 år. Da vi gik i seng var alt ok og da manden kom ned dagen efter, blev han mødt af en snerrende hund med rejste børster. Dyrlægen mente, at hun var et resultat af indavl!!
Næste 2 hunde var blandinger (Labrador/Schæfer og Collie/Schæfer) og de blev hhv 8 og 12 år. Vores nuværende hund er dejlige Nuga, en blanding igen. Aldrig syg.
Jeg har stor respekt for dem som sværger til tavle hunde og det store avlsarbejde, som ligger bag men der er vist bare brodne kar der også.
apr 2008
jan 2007
Det kan man så være enig eller uenig i (jeg er ikke enig).
For det første kan man jo helt undgå indavl, ved ganske enkelt at tjekke tavlen, og vælge en hund der ikke er indavlet -det kan man ikke ved blandingshunde. Kun hvis man har en blanding med to renracede forældre, VED man man sikkerhed at den ikke er indavlet.
Ang schæferen -hvordan konkluderer dyrlægen at den er indavlet? Indavl i sig selv er altså ikke skyld i alskens dårligdomme.
Indavl dobler op på de gener avlsdyrene har tilfælles -er der noget skidt i linierne er risikoen for at det kommer til udtryk i hvalpen selvsagt større, men omvendt kan man altså osse forbedre, såfremt der er tale om sunde linier.
Og siden jeres schæfer havde tavle, kunne i jo selv se om den var indavl eller ej -det er bare at tjekke tavlen. Det er da en dårlig dyrlæge der konstaterer at hunden er indavlet, på baggrund af om den er syg eller ej
Noget andet er -er hjernebetændelse arveligt?
apr 2009
Dyrlægen undersøgte hunden og fandt ikke andet galt. Vi valgte, at hun sku aflives, da vi havde planner om børn og jeg vil aldrig have en hund, som jeg ikke kunne stole på rent mentalt.
Vi HAR skiftet dyrlæge et par gange siden
Jeg har ikke forstand på stamtavler og hvad, man skal være obs på. For os betød det, at vi formentlig købte en rask hund som var testet for div. gener. Jeg vidste ikke bedre på daværende tidspunkt.
jan 2007
Og INGEN kan altså SE på hunden (eller dens adfærd eller sygdomme) om den er indavlet eller ej -det kan du selv se på tavlen.
Hos DKK kan man endda slå indavlskoefficienten op (dog kun lavet over 5 generationer så vidt jeg husker), så er man interesseret i et kuld, men ikke ønsker nogen grad af indavl, kan det altså tjekkes inden man køber (eller undlader at købe)
Så ja... din historie minder om mange andres "dyrlægen sagde at den garanteret var indavlet" -typisk på baggrund af adfærdsproblemer (som jo kan skyldes alt fra medfødt dårligt temperament, til manglende opdragelse) eller på baggrund af sygdom, både arvelige og ikke-arvelige... og det er altså bare et tegn på uvidenhed og intet andet, og er blot med til at forstærke skrøner om tavlehund vs blanding
jan 2007
Og tager man f.eks. islænderen så har de sjældent symptomer på HD, selv når de har MEGET dårlige hofter. Så var det ikke fordi det er et krav for avl + at en del opdrættere stiller krav om det til hvalpekøbere, så ville de færreste islænderen blive testet, og dermed sikkert blive anset som værende sunde og raske... osse dem med virkeligt ringe hofter.
I det sekund hunden får status D/E anses den jo som syg -osse selvom den fungerer helt fint.
Blandingshunden der osse har D/E-hofter, er jo lige så syg. Man ved det bare ikke, for det er ikke blevet testet for.
-og således står man med to hunde med ens helbred, men hvor den ene anses som værende syg, og den anden som værende rask
dec 2013
Ida Det er nok rigtig det du skriver Men jeg tror så ikke, alle opdrettere undersøger for lige netop den sygdom Det er hvad jeg tror ,men ved det ikke Jeg har aldrig hørt om den sygdom før end herinde
Tror du Ida, at alle opdrettere af Golden ,undersøger for denne sygdom ?
apr 2009
Jeg skrev jo netop, at jeg ikke har en skid forstand på at "læse" en stamtavle.....
Jeg omtalte alle vores hunde som vores erfaring og ikke for at generalisere problematikken blandingshunde/tavlehunde
apr 2008
dec 2013
Så har jeg måttet aflive 4 bla hunde Og aflive 2 ægte hunde uden tavle Derfor skriver jeg det har været hip som haps for mig De 2 hunde jeg har i dag er bla hunde ,og de har heldigvis aldrig været syge ,
mar 2008
maj 2008
dec 2013
apr 2008
Jeg er tilhænger af, at man ser en sag fra begge sider, men hun nægter altså, at det overhovedet på nogen mulig måde skulle være lettere at sikre sig en sund hvalp når man via stamtavlen kan se tjekkede forældre, bedsteforældre mm. Jeg kæmper virkelig forgæves med en, der ikke tror at stamtavle og gennemtjekkede forældre mm. kan bruges til noget som helst, fordi det kun er et bevis på indavl, og at man derfor LANGT bedre sikrer sig en sund hund, ved at købe en tilfældig blandingshund der hverken har tjekkede forældre eller selv er tjekket for noget som helst
dec 2013
feb 2009
Kunne snyd med tavlerne ikke forekomme egentlig?
Det synes jeg at have hørt før.. Mht indavl osv?
apr 2008
dec 2013
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
apr 2008
Jeg må indrømme at det også er ret skræmmende at stå og se hende klappe i sine hænder over de hvalpefabrikker der producerer beagle/mops-blandinger mm, fordi de er "langt sundere" og med "garanti" overhovedet ikke indavl som racehunde er
maj 2008
Har du overvejet, om hun måske overdriver lidt / provokerer for at drille, hvis hun synes du er for "frelst" i dine meninger ? Jeg kender jo ikke din mor, men det lyder bare så langt ude.
apr 2008
aug 2014
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 2
maj 2008
jan 2007
MEN ved mistanke om snyd, kan DKK kræve en DNA-test (går udfra der osse findes sådanne regler i andre klubber?), og bliver det afsløret at man har snydt, så kan man se frem til en udelukkelse.
Ved schæferen er der krav om DNA-test for at få hunden kåret, jeg ved ikke om det gælder for nogen andre racer osse
jan 2007
Det er ikke alle folk man kan blive enige med -og så må man jo bare enes om at være uenige istedet.
feb 2009
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
apr 2008
Og ja, jeg må nok bare acceptere, at jeg skal lade diskussionen ligge, når hun er så fuldt overbevist. Men forsøren hvor er det træls og frustrerende at gå med den viden om hendes holdning i baghovedet
Hehe, Isabelle, vi har (så vidt jeg ved) ikke lige nogen arvelige sygdomme i familien, det kunne ellers lige være et lidt snu trick
Blandingshund vs. racehund IGEN