{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.511 visninger | Oprettet:

Størrelse {{forumTopicSubject}}

Hej
Håber nogle herinde har lyst til at svare mig, jeg har som i kan se en labrador hund på lige knap 5 mdr.
Jeg havde dyrlæge, i helt anden forbindelse i torsdags, og der fik han kort fremstammet, at Molly da godt nok ikke var ret stor endnu, og om hun da ikke snart skulle have lidt længere ben. Han sagde det højst sandsynligt mere eller mindre i sjov.
Alligevel har det dog sat en del tanker igang ved mig, for er Molly mindre end forventet på nuværende tidspunkt? Derfor vil jeg meget gerne høre andres meninger også.
Molly vejer pt. ca. 17 kg, og måler i skulderhøjde ca. 45 cm. Er dette småt i forhold til hendes race?
Kan lige til info nævne at hendes mor var en af de mindre labradorer størrelsesmæssigt, men hendes far var til gengæld meget høj, ikke bred.
Håber nogle har tid og lyst til lige at give deres mening.
Mvh Line

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Størrelse
  • #1   11. feb 2017 Der er noget der hedder labrador formel 1. smiley

• #3   11. feb 2017 Det er den gammeldags type labrador, ikke formel1

• #4   11. feb 2017 Højden lyder meget tilpas, jeg har kikket på din profil, der er ikke rigtig nogle gode billeder af hunden, men umidelbart ser hun ret kraftig ud på det billede hvor hun sidder, kan være det din dyrlæge mener

• #8   11. feb 2017 Dyrlægen mente ikke hun var fed. var blot højden han kommenterede på.

• #10   11. feb 2017 Ja hun er ren labrador. Men har ikke stamtavle på hende.
    Indrømmer gerne at jeg ikke har helt styr på hvad der er formel1, og hvad der ikke er. Men en med mere viden mener ikke hun er formel1

• #12   11. feb 2017 Min labrador tæve var i den lille ende, da hun var yngre. Som 5½ måneders vejede hun ca. 18 kg.

Nu er hun normalstørrelse og normalvægtig. Knap 9 måneder og 25 kg

Labradorer kan være meget forskellige af udseende, også selvom de avles med stamtavle.
    Men jeg vil lige være lidt hurtig og sige, at du bør passe meget på med at hun ikke bliver overvægtig. Når først en lab er overvægtig som hvalp, så kan det være svært - hvis ikke umuligt - at få dem ned i en god vægt, når de bliver ældre. Det er der evidens for...
    Siger det, fordi hun godt kan se lidt tyk ud på billederne, hvor hun sidder. smiley

• #15   11. feb 2017 Men er det vigtigt? Du har købt uden tavle, så kunne du lige så godt have købt en blanding. Hvilket du muligvis også har, for jeg synes altså ikke din hund ser specielt racetypisk ud. Så længe hunden er sund og rask, så er resten vel lige meget...?

• #16   11. feb 2017 Opdrætter havde begge forældre, så har set begge to.
    Deruover har vi set flere af hendes søskende fra tidligere kuld, og de er alle racetypiske.

• #17   11. feb 2017 At resten ser racetypiske ud, er ikke det samme som at de er renracende. Så min pointe er, at hvis det er vigtig for en at den hund man køber både ligner og opføre sig som en given race må man købe med tavle.

• #18   11. feb 2017 Anne Julie - Hvorfor blander du nu tavler ind ?

• #19   11. feb 2017 Loke er formel 1 og han vejede 22 kg som 2 årig (på billedet er han dog kun 6 måneder og sammen med Flicka på 31 cm og 6 kg)

profilbillede
  • #20   11. feb 2017 Det kunne måske være at dyrlægen mente hunden var lidt "rund" i det ... og derfor sagde benene godt kunne være længere ...... ( der er mange måder at sige tingene på ) ... smiley

Der er også mange af os mennesker , der burde være mindst 2½ meter høje , så højden passede til vægten ... smiley

• #21   11. feb 2017 Er hun testet for dværgvækst?

• #22   11. feb 2017 Inge: Jeg blander som sådan ikke tavler ind i det. Ud over at det lader til at være vigtig for TS at hunden er racetypisk...

• #23   11. feb 2017 nej det er hun ikke testet for. Var som sagt i en helt anden forbindelse dyrlægen var (han vaccinerede vores hest) og så kom det lidt som en indskudt bemærkning lige til slut. Var sådan set først da han var gået at jeg tænkte over hvad han havde sagt.

• #24   11. feb 2017 Du kan spørge opdrætter om forældrene er testet smiley Er de fri er også din fri

• #25   11. feb 2017 ved at begge forældre var testet fri for AD og HD.
    Som skrevet tidligere var hendes far i den høje skala af labrador, derimod var hendes mor ikke så høj, men stadig inden for gennemsnitshøjden

• #26   11. feb 2017 Faren kan jo stadig godt bære genet og sammensat med en der også bærer eller måske ligefrem er dværg, så kan hvalpp sagtens få dværgvækst

• #27   11. feb 2017 Helt ærligt, som du beskriver dyrlægens kommentar vil jeg næsten væde på at det han mente var at din hund er for tyk, hvis den løb i vejret ville vægten passe bedre;)

• #28   11. feb 2017 kan være jeg på sigt for det undersøgt, men lige nu syntes jeg ikke det er så aktuelt.. dette var blot en forespørgsel i forbindelse med dyrlægens kommentar.

• #29   11. feb 2017 Bodil, havde mere en fornemmelse af at det er fordi han selv har hvalpe, af anden race, der er 2 uger yngre. Men havde bare givet stof til eftertanke.
    Når han tidligere har set Molly (4 gange) så har han hver gang sagt at hun var rigtig fin

• #31   11. feb 2017 CF, har du nogle bud på hvad der i givet fald så skulle være i hende af racer?
    ved igennem opdrætter at hendes bedsteforældre også var renracede labradorer.

• #32   11. feb 2017 Jeg synes jeg ser noget tysk korthåret hønsehund. Det skyldes ansigtet og ørerne. Men altså andre kan sikkert se noget andet....

• #33   11. feb 2017 Hønsehund ville da have givet meget lange ben...

• #34   11. feb 2017 33: Ja, det ville det . Hvilket også er min eneste anke, men så igen. Blandinger kan komme i rigtig mange afskygninger.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
    #35   11. feb 2017 Jeg er enig med CF.
    Men din hund ser sød ud. (:

• #39   11. feb 2017 er også mega glad ved hende.. og det mener jeg trods alt er det vigtigste.

• #42   11. feb 2017 Hun har de samme ører som min havde, da hun var hvalp - og min er ren labrador smiley det ændrede sig med alderen. Kan prøve at finde et billede i morgen.
    Min er noget spids i snudepartiet i forhold til mange andre labber.
    Så de kan altså sagtens afvige lidt fra standarden og stadig være rene. smiley
    Hun vejer 22 kg, er 3 år og er 53 cm i højden (ca)

Og så vil jeg gerne lige smide en "hold kæft hvor er hun sød smiley " med på vejen. Lad hende tabe sig lidt - det vil komme hende til gode smiley

• #44   11. feb 2017 Syntes slet ikke hun er for tyk, men kan da være vi skal "prøve" med lidt slankekur.
    Dog har hun siden billeder blev taget tabt sig lidt rundt om maven, da hun lige er i gang med tandskifte (har tabt 6 tænder indenfor de sidste 3 dage, heraf 2 hjørnetænder) så hun har knap så meget lyst til mad.

• #45   11. feb 2017 CF nu er det altså min hund. Og jeg kan love dig for at hun kan dreje dem i samme retninger som trådstarters hund. Og det har hun kunne i alle sine tre leveår.

Gider egentlig ikke have en hentydning om at jeg lyver smiley
    Slut færdig.

• #47   11. feb 2017 Genialt som mindre begavede mennesker kan komme ind i en debat, og smide en kommentar der overhovet ingen relevans har, som i slet ingen. smiley

• Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #48   12. feb 2017 Vores F1 labrador tæve vejede ca. 15 kg da hun var fem måneder, så det lyder ikke unormalt.
    Hendes vækst så sådan ud

profilbillede
  • #51   12. feb 2017 Birgitta. Takker mange gange.. Og i forhold til dyrlæge så var det som sagt noget helt andet han var der for (han vaccinerede hest) så han bukkede sig kun lige kort for at "nusse" Molly

• #54   12. feb 2017 Kan vi ikke få et aktuelt billede? fra siden og fra oven smiley (hvis du altså har lyst selvfølgelig)
    jeg ville nemlig også tolke det som at dyrlægen venligt hentyder til hun måske er en smule overvægtig..

Og jeg skal ikke gøre mig klog på race smiley -men sød, det er hun bestemt smiley

• #55   12. feb 2017 Det er verdens værste skrøne at hvalpe og unghunde skal være tykke. Det sætter en kæmpe belastning på kroppen at være overvægtig og udsætter led og skelet for unødvendig udfordringer. Vær kritisk når du spørger dyrlægen om råd

• #57   12. feb 2017 Jeg har overhovedet ikke nævnt Mollys vægt for jeg kan ikke bedømme det ud fra de billeder. Og så glemmer du vist at uanset race så skal ingen være fede som hvalpe eller voksne. Netop min race har meget få problemer med led og skelet, men kender da efterhånden alle labradorens udfordringer

• #58   12. feb 2017 Hvalp...eller unghund det gør ingen forskel...så længe de vokser er det altså særligt kritisk de er overvægtige...og jo større hunderace jo mere vægt på de ufærdige knogler og led...

smiley og ud fra de billeder som er der ser hun bestemt overvægtig ud...

• #59   12. feb 2017 Og derudover så har min eks været labrador opdrætter og min nuværende kæreste har lige måtte sige farvel til en ung labrador grundet skelettet

• #60   12. feb 2017 Jeg synes også at hun ser overvægtig ud på de billeder. smiley

• #61   12. feb 2017 Vil sige jeg kendte en kuld lab med tavler der skulle være Formel 1 men der var den en i kulde der blev noget kun breder end de andre. Der var bare en linie meget meget langt tilbage der gik igennem. Så kan være din bare ligner sig tip tip tip noget hvor resten ligner forældre smiley

• #62   12. feb 2017 obsternasig. Har lige taget dette billede af hende. Godt nok ikke helt oppefra og ikke fra siden

profilbillede
  • #63   12. feb 2017 Hehe der er det godt nok svært at se smiley smiley men altså -din hund og du vurderer smiley

Jeg er rimeligt fanatisk med min hunds vægt...men ligesåvel som jeg selv vil bestemme at min skal holdes slank, ligesåvel synes jeg det er folks egen ret at bestemme hvordan deres skal holdes smiley

• #64   12. feb 2017 så kom jeg hjem og kunne tage et ovenfra

profilbillede
  • #65   12. feb 2017 Ja altså jeg ville synes hun var lige vel rigeligt godt i stand smiley

• #66   12. feb 2017 Ja, hun er tyk. Taljen skal være meget mere markeret, og ribbenene skal tydelig kunne mærkes.

• #67   12. feb 2017 Anne Julie. Vil lige nævne at ribbenene tydeligt kan mærkes

• #69   12. feb 2017 Så tror jeg ikke vi definere "tydelig mærke" på samme måde. Jeg mener at der ikke skal være ret meget andet end hud og pels mellem ribbenene og ens finger. Samt at man ikke trykker.

• #71   12. feb 2017 Vigtigt, når de 17 kg er overvægt, så skal hun ikke fodres efter de 17 kg! smiley

Det er der rigtig mange som ikke ved. Så de fodrer hunden efter det den vejer også når de er let eller stærkt overvægtige...

Hvis vi lige tager den i nemme tal.

En hund på 10 kg som burde veje 8 kg. Det er en overvægt på 25,%! (2 kg af 8 kg er 25%)

Det er faktisk en voldsom stor overvægtsprocent...

Ved os, hvis du bør veje 60, men vejer 75, så har vi de 25%. Tit virker det bare voldsommere ved os, 2 kg vs 15 kg i mit eksempel. Men uanset, det er en ekstra byrde for dyret og os, at slæbe rundt på for mange kg...og da især ved en ikke udvokset hund.

Så ville nok finde ud af en acceptabelt vægt for hende, og fodre efter det. Samt jævnligt tage billeder af hende, for at tjekke om det går fremad med vægttabet smiley og så holde hende pæn slank derefter

• #72   12. feb 2017 salla. Da hun en hvalp skal foderet (i hvert fald det vi bruger) mængderuguleres efter hendes forventede voksenvægt. Vi har beregnet det ud fra voksenvægt på 25-30 kg, da det umiddelbart er ret gennemsnitlig vægt for labrador.
    Men efter dette sætter vi hende nok lidt ned i mængde

• #73   12. feb 2017 Ps
    Ellers er da hun da top lækker smiley elsker chokolabber smiley

Få styr på vægten, , så du kan have din smukke hund i mange mange år uden problemer med hd og ad..

• #75   12. feb 2017 Tydelige ribben skal altså tages med et gran salt...jeg kan f.eks.på ingen måde mærke tydelige ribben på ham her -altså markerede ribben der kan mærkes individuelt når jeg stryger hen af siden på ham med flad hånd...

Og foderanvisninger er kun vejledende smiley de kender ikke enkelte hunds behov, aktivitet og forbrænding smiley

profilbillede
  • #76   12. feb 2017 Ham her er kaldt for tynd. Jeg synes at han er lige tilpas og elsker at musklerne bare popper frem smiley

profilbillede
  • #77   12. feb 2017 Oppefra ses at taljen er ren muskelmasse smiley

profilbillede
  • #80   13. feb 2017 Min oplevelse er at der efterhånden er temmelig stort udfaldsrum på udseende og størrelse hos labradors smiley Hunden i TS profil og på billedet her på siden kan sagtens være renracet. Jeg kender dælme mange med stambøger, der ikke ligner idealbilledet af en lab. I den klub jeg træner i er der fx et par meget små jagtmodel tæver (med DKK stambøger). Den ene er kun ca 45 cm høj (6 år gammel DcH elitehund). Den er et muskelbundt i supergod form. Vægten siger ca 18 kg (jeg ved det for vi snakkede om det til træning i lørdags smiley ). Sååeee en hvalp af samme race - også selvom den er en tungere model - skal nok ikke veje næsten det samme smiley
    Når jeg ser billedet af Molly oppefra så ser jeg da også en lidt for tyk hvalp - det er fuldstændig hvilken type hund er og hvad hun iflg et skema evt. skal veje. Man skal KIGGE på hunden; det jeg ser er en hvalp der skal slankes lidt. Med en labradorhvalp ville jeg ikke tage nogen chancer; der er simpelthen så meget albueledsdysplasi i racen. Så hellere for tynd en for tyk smiley
    Mht dyrlæger og huldvurdering, så er det ikke altid at de kan lide at sige direkte til folk at hunden er for tyk og skal slankes. Derfor tænker jeg også at kommentaren med de korte ben var dyrlægens måde at sige det på smiley
    Som træner oplever jeg alt for tit at folk tror at labradorhvalpe skal være fede. Men nej, det skal de altså ikke smiley
    Mht til Mollys voksenvægt så skal i da ikke stile efter 25-30 kg. Du skriver at hendes mor er lille og at hendes far nok var høj, men ikke bred. Og Molly selv ser jo ikke specielt stor og tung ud. Dvs. Molly bliver ikke en lab i den tunge ende og derfor vil 25 kg formegentlig være absolut max.

• #82   13. feb 2017 Ja, undrede mig også lidt over den foderanvisning. På det hvalpefoder jeg lige har brugt det sidste af til Clinton var der et skema med hvalpens vægt, dens alder og den forventede voksenstørrelse at fodre efter. Clinton er nu 10 mdr gammel og jeg har sat ham på voksenfoder, da har nået stort set voksenhøjde på ca. 50-51 cm og en vægt på 16 kg (jeg vil forvente 18,5-19 kg som udvokset). Folk, der nusser ham, siger 'guuuud hvor er han tynd', men han er en let race og man SKAL kunne mærke både hoftehjørner, rygrad og ribben lige under pelsen indtil han får muskelmassen på plads som 3-årig)

• #84   13. feb 2017 Vil lige skrive til info at jeg stadig følger opslaget. Bare så folk ikke for en følelse af at jeg ikke lytter til råd og vejledning. Og samtidig så folk ikke føler at hvorfor svarer jeg ikke alle.
    Jeg er nået frem til den konklusion at Molly er blevet sat lidt ned i foder, og så skal hun i øvrigt, for første gang i morgen tirsdag til hundetræning, som foregår ved en dyrlæge (ikke vores egen, da han desværre ikke afholder træningskurser) håber jeg så der også for æidt input til om hun mener at Molly er overvægtig og hvad der skal ske videre frem i forhold til fodermængde og motion.

• #86   13. feb 2017 Ja det er et rent hvalpehold. Og sjovt nok så er Mollys bror Buddy faktisk også med på holdet

• #88   13. feb 2017 De har set hinanden en enkelt gang før i december.
    Molly er faktisk den største, eller var i hvert fald både da de var under 8 uger og også i december da de mødtes. Tror også stadig hun er det da der har været en del problemer ved broderen.
    Derudover så var Molly en af førerne i hierarkiet, og Buddy hendes bror var en af de nederste i hierarkiet.

• #90   13. feb 2017 Sidst de mødtes var de glade for at se hinanden, og det var tydeligt at de genkendte hinanden.

Kommentér på:
Størrelse

Annonce