738 visninger
|
Oprettet:
"størrelse" {{forumTopicSubject}}
Når jeg er inde og kigge på hunde står der forskellige faktorer under punktet "størrelse" F. eks 56,4 cm. Derfor har jeg et par spørgsmål jeg håber i hver især kan give svar på
- Hvor på hunden måler i?
- Hvilke faktorer finder i væsentlige at have med?
- Bør man sammenligne hundens størrelse med materielle genstrande såsom ”sofabordshøjde” eller ”mellemstorhund”
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Snakker man størrelse ud over højden, så er andre faktorer kropsbygning og vægt. Min egen hund er f.eks. 62 cm over skulderen, men vejer kun 25-26 kg, hvor forholdet mellem højde og vægt er lige efter bogen for hendes race, men hvor vægten i forhold til højden ville have været for lav for mange andre racer.
Jeg synes det er ret formålsløst at sammenligne med sofaborde og lign. for de kommer jo i alle højder og former.
Lille, mellemstor, stor er officielle betegnelser for hundestørrelser i udlandet og jeg mener at det er det samme her, at de størrelser er ret defineret mht. vægt og cm, selvom det ikke er så præcist som at nævne kropsbygning, højde og vægt.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Højden er målt som stangmål; fra gulv til øverst på ryggen lige før nakken (over skuleren).
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Jeg kan også undre mig over at nogle skriver knæhøjde, sofabordshøjde o.s.v. Det er vel de fleste mennesker der har et målebånd eller en lineal i hjemmet :O)
Min hund bliver vejet hver gang vi er ved dyrlæge til vaccination og sundhedscheck, ca 1 gang om året.
"størrelse"